Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Trek’s endurance model racefiets Domane is inmiddels al aan zijn vierde generatie toe. Voor 2025 zijn alleen de kleurtjes gewijzigd. Wij bespreken in deze review uitgebreid de Domane SL 5 Gen 4 (adviesprijs €2999,99), een van de populairste modellen in de serie.
De eerste generatie van de Trek Domane (ontworpen in samenwerking met kasseienkampioen Fabian Cancellara, geïntroduceerd in 2012) was in feite een klassieke racefiets met een aantal kleine aanpassingen om de fiets net even een beetje meer comfort en stabiliteit te geven voor lange ritten en ritten over slecht wegdek. De nieuwste versie van de Domane zet ten opzichte van zijn voorgangers een volgende stap in deze ontwikkeling: meer comfort, ruimte voor bredere banden, nog veelzijdiger. Voor de gemiddelde wielertoerist die vooral mooie tochtjes wil maken is dat ideaal.
Tegelijk is de Domane ook een echte racefiets. Op verzoek van de rensters van Lidl-Trek is er ook geïnvesteerd in het sneller maken van de Domane. Dat is ook terug te zien in het ontwerp. De kabels zijn vrijwel volledig weggewerkt in het frame en het frame zelf heeft een meer aerodynamisch buizenontwerp gekregen. Als jouw focus op heel hard fietsen ligt, is de Domane misschien niet de fiets voor jou, maar dat wil niet zeggen dat je met de Domane niet gewoon tekeer kunt gaan op de weg of op de wielerbaan.
Om bij het grootste nadeel van de fiets te beginnen: de fiets is best wel zwaar. Waar de Domane SL 5 2023 een forse 9,89 kg woog, weegt de Domane SL 5 Gen 4 2025 nog maar 9,02 kg. Een enorme vermindering, maar nog steeds niet een hele lichte fiets. Een verklaring hiervoor ligt in bewuste ontwerpkeuzes die gericht zijn op verbeteringen, maar wel een kleine 'weight penalty' met zich meebrengen. De vraag is echter of dat echt een nadeel is. De beoogde koper van de Domane profiteert waarschijnlijk meer van de extra’s dan dat hij of zij last heeft van het extra gewicht.
De basis voor iedere racefiets is natuurlijk het frame. Voor de Domane geldt dat in het bijzonder: het frame is wat de fiets in de eerste plaats bijzonder maakt. De Domane heeft allereerst een erg comfortabele en stabiele geometrie. De wegligging is rustig en stabiel en geeft ook op slecht wegdek veel controle en vertrouwen. De fiets rijdt misschien niet zo levendig en strak als bijvoorbeeld een Trek Madone, maar tegelijk voelt hij ook niet saai.
Concreet voorbeeld: wil je een strakke bocht maken in een snelle afdaling, dan gaat dat prima op een Domane, maar zul je net iets nadrukkelijker moeten sturen dan op de Madone. Aan de andere kant: fiets je over een stuk kasseien, slecht asfalt of licht gravel, dan voelt de Domane een stuk stabieler dan diezelfde Domane.
De magie van de Domane blijft de IsoSpeed.
Uniek aan het ontwerp van de Domane is het IsoSpeed systeem, dat inmiddels ook op enkele andere modellen van Trek is terug te vinden. Dit zorgt ervoor dat de zitbuis een klein beetje ruimte hebben om vrij te bewegen ten opzichte van het frame, wat een betere demping geeft van oneffenheden in het wegdek. In combinatie met het goed ontworpen carbon frame, met stijfheid waar het telt en ‘compliance’ waar je het voelt, geeft IsoSpeed de Domane een uitzonderlijk soepel rijgevoel.
Dat dit méér is dan een gimmick hebben verschillende overwinningen in de kasseienklassiekers en héél veel tevreden klanten wel laten zien. Ook wij zijn er erg over te spreken. Op slecht wegdek is de vibratie van je stuur beduidend minder en wordt ook je zitvlak behoorlijk ontzien ten opzichte van bijvoorbeeld de eerdergenoemde Madone.
Het Domane SL frame heeft naast de erg soepele rijeigenschappen waarom het bekend staat ook nog een aantal mooie extra’s. Zo is de kabelgeleiding volledig door het frame. Slechts tussen het stuur en het balhoofd is er een klein stukje kabel te zien.
Ook heeft het frame onopvallende oogjes voor de montage van spatborden. Daarnaast vind je onder de onderbuis ook nog oogjes voor een derde bidonhouder.
Oogjes voor een spatbord zijn subtiel aan de binnenzijde van de achtervork geplaatst.
Ook mooi is het opbergvak in het frame onder de bidonhouder. In een handig compartiment kun je een multitool, reservebandje en bijvoorbeeld nog een gelletje kwijt. Zo kun je zonder zadeltasje op stap, of je zadeltasje herbestemmen voor bijvoorbeeld een regenjack en wat eten. Zeker op lange tochten kan die extra opbergruimte erg welkom zijn. In onze ervaring blijven spullen in ieder geval goed en rammelvrij zitten, en voelt het klepje stevig en solide aan.
In de handige etui berg je alle reservespullen en gereedschap op en schuif je zo in jouw frame.
Nadat een paar jaar geleden bijna alle carbon fietsen werden uitgerust met een zogenaamd ‘press fit’ bottom bracket, zien we dat sommige fabrikanten nu weer richting een bottom bracket met schroefdraad. Dit zal je misschien niet direct iets zeggen, maar het komt erop neer of de trapaslagers direct in het frame worden geperst, of dat ze in een cup met schroefdraad in het frame worden vastgedraaid. Het voordeel van een press fit trapas is een gewichtsbesparing, het nadeel is een groter risico op een krakende trapas en vroegtijdige slijtage aan het frame. Wel zo prettig dus dat er op het nieuwe Domane frame weer een bottom bracket met schroefdraad te vinden is.
De Domane SL 5 wordt standaard geleverd met Bontrager R3 Hard-Case Lite banden met een breedte van 32 mm. Een jaar of vijf geleden maakten we ons in fietsenland allemaal vreselijk druk over de overstap van 23 mm op 25 mm banden, maar tegenwoordig is 32 mm op een endurance fiets heel normaal. Je levert misschien iets in aan strak racefietsgevoel, maar het extra rubber betaalt zich terug in extra comfort en grip, zonder dat de band veel zwaarder loopt dan een smaller exemplaar.
De standaard gemonteerde Bontrager R1 Hard-Case Lite 32c buitenband biedt een hoop comfort en rijdt prettig bij droog weer. Als je vol gas rijdt merk je dat het niet de snelste band is, en als je door de regen fiets voel je ook dat je niet de grip hebt van een duurdere band als de Contintenal GP 5000 of de Vittoria Corsa, maar in de meeste omstandigheden voldoet hij uitstekend. Upgraden als ze versleten zijn is wel aan te raden, en kan het al uitstekende rijgevoel van de Domane SL 5 nog verder verbeteren. Tegelijk zien we bij vergelijkbaar geprijsde endurance fietsen ook dat de standaardbanden wel beter kunnen.
Wat bijzonder is aan de Domane SL5 is niet zozeer de breedte van de band, maar vooral de mogelijke breedte van de band. Je kunt in dit frame namelijk formeel banden tot 38 mm kwijt (en in de praktijk vermoedelijk nog iets meer, maar dat hebben we niet getest). Dat betekent dat je ook een lichte gravelband kwijt kunt in de Domane en dus als je wilt deze endurance racer ook in kunt zetten als lichte gravelbike!
De Domane SL is verkrijgbaar in verschillende versies met verschillende groepsets. De Domane SL5 is uitgerust met de uitstekende Shimano 105 groepset. Je kunt ook kiezen voor een Domane SL6 met Shimano 105 Di2 (adviesprijs €4499,99), Domane SL7 met Shimano Ultegra Di2 (adviesprijs €6499,99).
Shimano 105 is de oerdegelijke groepset voor de enthousiaste wielrenner. Ietsje zwaarder dan een 105 Di2 groepset of duurder, maar een stuk slijtvaster dan Tiagra. De schakelprestaties zijn bovendien erg goed, en doen in de praktijk maar nauwelijks onder voor de Shimano Ultegra groep. Niet voor niets is dit een van de populairste schakelgroepen.
Ook op de Domane SL5 stelt 105 niet teleur. Doordat de fiets bovendien ook is afgemonteerd met de Shimano 105 schijfremmen ben je ook voorzien van uitstekende remprestaties. Wel zo fijn als je met deze fiets ook snelle afdalingen fietst en avontuurlijkere routes verkent en slecht wegdek niet vermijdt.
Shimano 105 stelt nooit teleur.
De overige onderdelen op de fiets zijn allemaal van Trek’s eigen onderdelenmerk Bontrager. Het zijn opnieuw niet de lichtste onderdelen, maar ze hebben hun voordelen. Zo zijn de zadelpen en stuurpen voorzien van het Blendr systeem, waarmee je makkelijk en zonder extra clip en montagemateriaal accessoires als verlichting en fietscomputers op je fiets kunt monteren.
De Domane SL5 is uitgerust met het supercomfortabele Bontrager Elite IsoZone stuur. Dit stuur maakt gebruik van Isozone schuimkussens bovenop het stuur. Hierdoor worden trillingen uit het stuur geabsorbeerd voordat ze jouw handen bereiken. Ook is het stuur in de drops breder dan bovenop het stuur, een zogenaamde 'flare'. Hierdoor krijgen je polsen meer ruimte, waardoor, je raad het al, het comfort in de drops wordt verbetert.
Het zadel tot slot is een echte allemansvriend. Niet heel specifiek, maar daardoor voor veel mensen geschikt. Tegelijk blijft een zadel erg persoonlijk. Maar gelukkig ook makkelijk en voordelig te verwisselen.
Het zadel zit lekker en de zadelpen biedt de mogelijkheid om een Bontrager achterlicht te monteren onder het zadel.
De wielen voldoen prima, maar blijven wel een klein beetje achter bij de rest van de fiets. De Bontrager Paradigm SL wielen zijn behoorlijk zwaar en voelen ook wel relatief log aan op de weg. De duurdere Domane SL6 is wat dat betreft wel echt beter uitgerust met een Bontrager Paradigm Comp 25 wielset. Dat verschil is niet overdreven groot, maar je voelt met name verschil op hobbelige wegen. Deze velgen zijn namelijk breder en vangen oneffenheden in het wegdek beter op. Overigens zijn de Paradigm SL wielen wel tubeless-ready en zijn ze zeer robuust.
De banden en wielen zijn prima, maar niet fantastisch.
+ Wat een comfortabele fiets!
+ Stabiel rijgedrag, maar niet saai
+ Extreem veelzijdige fiets: echte racer, maar zoveel meer
+ Tot 38c (ca. 40mm) banden geen probleem
+ IsoSpeed: comfortabel systeem dat écht werkt
- Zwaar…
- Op de wielen is bezuinigd
De Domane SL5 doet wat hij belooft. Dit is misschien wel de meest comfortabele racefiets ooit. Tegelijk is het nog wel echt een racefiets. Het rijgevoel is niet zo levendig als een pure racer als de Madone, maar saai is het ook niet.
Door de extra bandenruimte wordt het endurance concept ook verder opgerekt en is de Domane eigenlijk wat in de Amerikaanse fietsenscene een ‘all-road bike’ genoemd wordt, en kun je hem ook prima gebruiken voor lichte en gemiddelde graveltochten. Daar gaan veel mensen blij van worden vermoeden wij.
Het grote nadeel van de fiets is het gewicht. Dit voel je ook echt wel als je accelereert of een korte klim op fietst. Maar aan de andere kant: is dit waar je je druk om maakt als je in de markt bent voor een comfortabele allrounder?
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.