Onze winkel is open

Menu

Welkom bij de grootste fietsenwinkel van Nederland. Met meer dan 8000 fietsen op voorraad, een professionele werkplaats en E-Bike Testcenter in onze winkel in Moordrecht ben je bij ons altijd aan het juiste adres voor jouw fietsplezier.

Review Domane SL 5: ultiem comfort

Datum:
5 september 2020
Door:
Joas

Trek’s endurance model racefiets Domane is inmiddels al aan zijn derde generatie toe. Voor 2021 zijn alleen de kleurtjes gewijzigd. Wij bespreken in deze review uitgebreid de Domane SL 5 (adviesprijs €2799,-), een van de populairste modellen in de serie.

Endurance fietsen: waarom en voor wie?

De eerste generatie van de Trek Domane (ontworpen in samenwerking met kasseienkampioen Fabian Cancellara, geïntroduceerd in 2012) was in feite een klassieke racefiets met een aantal kleine aanpassingen om de fiets net even een beetje meer comfort en stabiliteit te geven voor lange ritten en ritten over slecht wegdek, die niet alleen draaien om snelheid. De nieuwste versie van de Domane, modeljaar 2020, zet ten opzichte van zijn voorgangers een volgende stap in deze ontwikkeling: meer comfort, ruimte voor bredere banden, nog veelzijdiger. Voor de gemiddelde wielertoerist die vooral mooie tochtjes wil maken is dat ideaal.

Tegelijk is de Domane ook een echte racefiets. Op verzoek van de renners van Trek-Segafredo is er ook geïnvesteerd in het sneller maken van de Domane. Dat is ook terug te zien in het ontwerp. De kabels zijn vrijwel volledig weggewerkt in het frame en het frame zelf heeft een meer aerodynamisch buizenontwerp gekregen. Als je alléén hard rijd op de weg is de Domane misschien niet de fiets voor jou, maar dat wil niet zeggen dat je met de Domane niet gewoon tekeer kunt gaan op de weg of op de wielerbaan.

cockpit
De IsoSpeed decouplers vind je alleen op de carbon Domane modellen.

Een zware jongen

Om bij het grootste nadeel van de fiets te beginnen: de fiets is best wel een stukje zwaarder dan zijn voorgangers. Waar de Domane SL 5 Disc 2019 bij maat 56 ook al 9,39 kg woog, is de nieuwe Domane SL 5 2021 een forse 9,89 kg. Een eerste verklaring voor dat gewicht zijn de schijfremmen, die ook de standaard voor lichtgewicht fietsen weer wat verhoogd hebben. Een tweede verklaring zit hem in verschillende bewuste keuzes van de ontwerpers van deze fiets voor verbeteringen die wel een kleine weight penalty met zich meebrengen. De vraag is echter of dit zo erg is. De beoogde koper van de Domane heeft vermoedelijk meer aan de extra’s dan dat hij of zij lijdt onder de extra grammen.

Frame

Geometrie

De basis voor iedere racefiets is natuurlijk het frame. Voor de Domane geldt dat in het bijzonder: het frame is wat de fiets in de eerste plaats bijzonder maakt. De Domane heeft allereerst een erg comfortabele en stabiele geometrie. De wegligging is rustig en stabiel en geeft ook op slecht wegdek veel controle en vertrouwen. De fiets rijdt misschien niet zo levendig en strak als bijvoorbeeld een Trek Émonda, maar tegelijk voelt hij ook niet saai.

Concreet voorbeeld: wil je een strakke bocht maken in een snelle afdaling, dan gaat dat prima op een Domane, maar zul je net iets nadrukkelijker moeten sturen dan op de Émonda. Aan de andere kant: fiets je over een stuk kasseien, slecht asfalt of licht gravel, dan voelt de Domane een stuk stabieler dan diezelfde Émonda.

isospeed
De magie van de Domane blijft de IsoSpeed decoupler.

IsoSpeed decouplers

Uniek aan het ontwerp van de Domane is het IsoSpeed decoupler systeem, dat inmiddels ook op enkele andere modellen van Trek is terug te vinden. Dit zorgt ervoor dat de zitbuis en stuurbuis een klein beetje ruimte hebben om vrij te bewegen ten opzichte van het frame, wat een betere demping geeft van oneffenheden in het wegdek. In combinatie met het goed ontworpen carbon frame, met stijfheid waar het telt en ‘compliance’ waar je het voelt, geven de IsoSpeed decouplers de Domane een uitzonderlijk soepel rijgevoel.

Dat dit méér is dan een gimmick hebben verschillende overwinningen in de kasseienklassiekers en héél veel tevreden klanten wel laten zien. Ook wij zijn er erg over te spreken. Op slecht wegdek is de vibratie van je stuur beduidend minder en wordt ook je zitvlak behoorlijk ontzien ten opzichte van bijvoorbeeld de eerdergenoemde Émonda.

Klein nadeel van het Domane SL frame ten opzichte van het duurdere Domane SLR frame is de gebruikte IsoSpeed decoupler achter. Waar het SLR frame de afstelbare en zeer subtiele Top Tube IsoSpeed decoupler gebruikt, is het SL frame voorzien van de eenvoudigere versie (die ook gewoon uitstekend zijn werk doet).

oogje
Oogjes voor een spatbord zijn subtiel aan de binnenzijde van de achtervork geplaatst.

Extra’s

Het Domane SL frame heeft naast de erg soepele rijeigenschappen waarom het bekend staat ook nog een aantal mooie extra’s. Zo is de kabelgeleiding opgefrist, en gaan deze volledig door het frame. Slechts tussen het stuur en het balhoofd is er een klein stukje kabel te zien. Doordat de kabels hier strak langs de bovenkant van de stuurbuis worden geleid, om de IsoSpeed decoupler te vermijden, voel je hier wat frictie als je in stilstand aan je stuur draait. Op de weg is dit niet te voelen, maar het is denkbaar dat de buitenkabels hier op den duur door slijten. Vermoedelijk gaat dit gedurende de normale levensduur van een kabel geen probleem zijn.

kabels
De kabels zijn op een bijzondere manier weggewerkt.

Ook heeft het frame onopvallende oogjes voor de montage van spatborden. Daarnaast vind je onder de onderbuis ook nog oogjes voor een derde bidonhouder.

Ook mooi is het  opbergvak in het frame onder de bidonhouder. In een handig compartiment kun je een multitool, reservebandje en bijvoorbeeld nog een gelletje kwijt. Zo kun je zonder zadeltasje op stap, of je zadeltasje herbestemmen voor bijvoorbeeld een regenjack en wat eten. Zeker op lange tochten kan die extra opbergruimte erg welkom zijn. In onze ervaring blijven spullen in ieder geval goed en rammelvrij zitten, en voelt het klepje stevig en solide aan.


dichtDicht.

openOpen.

Bottom bracket

Nadat een paar jaar geleden bijna alle carbon fietsen werden uitgerust met een zogenaamd ‘press fit’ bottom bracket, zien we dat sommige fabrikanten nu weer richting een bottom bracket met schroefdraad. Dit zal je misschien niet direct iets zeggen, maar het komt erop neer of de trapaslagers direct in het frame worden geperst, of dat ze in een cup met schroefdraad in het frame worden vastgedraaid. Het voordeel van een press fit trapas is een gewichtsbesparing, het nadeel is een groter risico op een krakende trapas en vroegtijdige slijtage aan het frame. Wel zo prettig dus dat er op het nieuwe Domane frame weer een bottom bracket met schroefdraad te vinden is.

Bredere banden

De Domane SL 5 wordt standaard geleverd met Bontrager R1 Hard-Case Lite banden met een breedte van 32 mm. Een jaar of vijf geleden maakten we ons in fietsenland allemaal vreselijk druk over de overstap van 23 mm op 25 mm banden, maar tegenwoordig is 32 mm op een endurance fiets heel normaal. Je levert misschien iets in aan strak racefietsgevoel, maar het extra rubber betaalt zich terug in extra comfort en grip, zonder dat de band veel zwaarder loopt dan een smaller exemplaar.

De standaard gemonteerde Bontrager R1 Hard-Case Lite 32c buitenband biedt een hoop comfort en rijdt prettig bij droog weer. Als je vol gas rijdt merk je dat het niet de snelste band is, en als je door de regen fiets voel je ook dat je niet de grip hebt van een duurdere band als de Contintenal GP 5000 of de Vittoria Corsa, maar in de meeste omstandigheden voldoet hij uitstekend. Upgraden als ze versleten zijn is wel aan te raden, en kan het al uitstekende rijgevoel van de Domane SL 5 nog verder verbeteren.Tegelijk zien we bij vergelijkbaar geprijsde endurance fietsen ook dat de standaardbanden wel beter kunnen.

Wat bijzonder is aan de Domane SL5 is niet zozeer de breedte van de band, maar vooral de mogelijke breedte van de band. Je kunt in dit frame namelijk formeel banden tot 38 mm kwijt (en in de praktijk vermoedelijk nog iets meer, maar dat hebben we niet getest). Dat betekent dat je ook een lichte gravelband kwijt kunt in de Domane en dus als je wilt deze endurance racer ook in kunt zetten als lichte gravelbike!

clearanceRuimte voor brede banden.

Afmontage

Shimano 105

De Domane SL is verkrijgbaar in verschillende versies met verschillende groepsets. De Domane SL5 is uitgerust met de uitstekende Shimano 105 groepset. Je kunt ook kiezen voor een Domane met Shimano Tiagra (SL 4, adviesprijs €2299,-), Shimano Ultegra (SL6, adviesprijs €3799,-), Shimano Ultegra Di2 (SL7, adviesprijs €5799,-) of SRAM Force eTap (SL7 eTap, €6399,-).

Shimano 105 is de oerdegelijke groepset voor de enthousiaste wielrenner. Ietsje zwaarder dan een Ultegra groepset of duurder, maar een stuk slijtvaster dan Tiagra. De schakelprestaties zijn bovendien erg goed, en doen in de praktijk maar nauwelijks onder voor de Shimano Ultegra groep. Niet voor niets is dit een van de populairste schakelgroepen.

Ok op de Domane SL5 stelt 105 niet teleur. Doordat de fiets bovendien ook is afgemonteerd met de Shimano 105 schijfremmen ben je ook voorzien van uitstekende remprestaties. Wel zo fijn als je met deze fiets ook snelle afdalingen fietst en avontuurlijkere routes verkent en slecht wegdek niet vermijdt.

105
Shimano 105 stelt nooit teleur.

Onderdelen

De overige onderdelen op de fiets zijn allemaal van Trek’s eigen onderdelenmerk Bontrager. Het zijn opnieuw niet de lichtste onderdelen, maar ze hebben hun voordelen. Zo zijn de zadelpen en stuurpen voorzien van het Blendr systeem, waarmee je makkelijk en zonder extra clip en montagemateriaal accessoires als verlichting en fietscomputers op je fiets kunt monteren.

Helaas moet je het op de Domane SL5 doen zonder het supercomfortabele Bontrager Elite IsoZone stuur waar de Domane SL6 mee is uitgerust. Het gemonteerde Bontrager Comp VR-S stuur is niet heel bijzonder, maar heeft wel een prettige stuurbocht met een relatief lange ‘reach’ (de horizontale reikwijdte van de stuurbocht) en een vrij kleine ‘drop’ (de verticale reikwijdte van de stuurbocht). Dat is voor veel mensen een erg prettige verhouding, die behoorlijk wat speelruimte biedt om op een lange rit wat van houding te wisselen.

Het zadel tot slot is een echte allemansvriend. Niet heel specifiek, maar daardoor voor veel mensen geschikt. Tegelijk blijft een zadel erg persoonlijk. Maar gelukkig ook makkelijk en voordelig te verwisselen.

zadel
Het zadel zit lekker en de zadelpen biedt de mogelijkheid om een Bontrager achterlicht te monteren onder het zadel.

Wielen

De wielen voldoen prima, maar blijven wel een klein beetje achter bij de rest van de fiets. De Bontrager Affinity wielen zijn behoorlijk zwaar en voelen ook wel relatief log aan op de weg. De duurdere Domane SL6 is wat dat betreft wel echt beter uitgerust met een Bontrager Paradigm Comp 25 wielset. Dat verschil is niet overdreven groot, maar je voelt met name verschil als je hard accelereert, op een steile klim, of in een snelle afdaling. Overigens zijn de Affinity wielen wel tubeless-ready en zijn ze oerdegelijk.

banden
De banden en wielen zijn prima, maar niet fantastisch.

Oordeel

Pluspunten

+ Wat een comfortabele fiets!
+ Stabiel rijgedrag, maar niet saai
+ Extreem veelzijdige fiets: echte racer, maar zoveel meer
+ Tot 38c (ca. 40mm) banden geen probleem
+ IsoSpeed decouplers: gadgets die echt werken

Minpunten

- Zwaar…
- Op de wielen is bezuinigd

De Domane SL5 doet wat hij belooft. Dit is misschien wel de meest comfortabele racefiets ooit. Tegelijk is het nog wel echt een racefiets. Het rijgevoel is niet zo levendig als een pure racer als de Émonda, maar saai is het ook niet.

Door de extra bandenruimte wordt het endurance concept ook verder opgerekt, en is de Domane eigenlijk wat in de Amerikaanse fietsenscene een ‘all-road bike’ genoemd wordt, en kun je hem ook prima gebruiken voor lichte en gemiddelde graveltochten. Daar gaan veel mensen blij van worden vermoeden wij.

Het grote nadeel van de fiets is het gewicht. Dit voel je ook echt wel als je accelereert of een korte klim op fietst. Maar aan de andere kant: is dit waar je je druk om maakt als je in de markt bent voor een comfortabele allrounder?

Domane SL5

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media!