Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De Tour komt eraan! In dit blog brengen we je kort maar krachtig op de hoogte. Dit is de informatie die je als (semi-)wielerfanaat wilt weten. Je leest hier meer over:
Op zaterdag 5 juli vertrekt het peloton op de racefiets vanuit Lille. Na Denemarken, Spanje en Italië hebben we dit jaar dus weer een Grand Départ vanuit Frankrijk. Vanaf hier kunnen we weer 3 weken lang genieten van een (hopelijk) spannende strijd om dagzeges en klassementen.
Bij 12GO Biking is de Tour du Korting gestart! Wekenlang scoor je de beste deals op fietsen en accessoires.
Het parcours dit jaar is op een aantal fronten opvallend. Zo hebben we bijvoorbeeld geen klassieke laatste rit op de Champs-Élysées, en bevat minder sprintritten als in voorgaande jaren. Er worden weliswaar zeven ritten als vlak aangeduid, maar wie het profiel nauwkeuriger bekijkt, ziet dat sommige etappes eerder in het voordeel zijn van punchers dan van pure sprinters. Ook hebben we dit jaar weer een mooie klimtijdrit en fietsen we voor het eerst sinds 2021 weer de Mont Ventoux op. De overwinning van Wout van Aert kan je je ongetwijfeld nog herinneren. Naast de Mont Ventoux wachten er nog enkele heerlijke klimritten op ons. Wij kijken ernaar uit!
Swipe naar rechts om de volledige tabel te bekijken. Lees verder onder de tabel.
Datum | Etappe | Start – Finish | Aantal km | Type | Korte samenvatting |
---|---|---|---|---|---|
5-7 | 1 | Lille – Lille | 185 | Vlak | Vlakke openingsrit in en rond Lille. Grote kans op massasprint en eerste gele trui voor sprinter. |
6-7 | 2 | Lauwin-Planque – Boulogne-sur-Mer | 209 | Heuvels | Glooiende rit met lastige finale. Puncheurs met explosieve benen kunnen hier het verschil maken. |
7-7 | 3 | Valenciennes – Duinkerke | 178 | Vlak | Vlakke rit richting Duinkerke. Kans op waaiers, maar massasprint ligt het meest voor de hand. |
8-7 | 4 | Amiens – Rouen | 174 | Heuvels | Golvende rit met heuvelachtige finale. Ideaal voor late aanvallen van explosieve klassiekerrenners. |
9-7 | 5 | Caen – Caen | 33 | ITT | Korte, vlakke tijdrit in Caen. Specialisten kunnen belangrijke tijd pakken voor klassement. |
10-7 | 6 | Bayeux – Vire | 202 | Heuvels | Zware heuvelrit met lastige finale. Kans voor punchers en aanvallers om tijd te pakken. |
11-7 | 7 | Saint-Malo – Mûr-de-Bretagne | 197 | Heuvels | Bekende aankomst op Mûr-de-Bretagne. Korte, steile slotklim leent zich voor demarrage. |
12-7 | 8 | Saint-Méen-le-Grand – Laval | 171 | Vlak | Relatief vlak parcours richting Laval. Kans op massasprint, maar wind kan roet in eten gooien. |
13-7 | 9 | Chinon – Châteauroux | 174 | Vlak | Klassieke sprintersrit naar Châteauroux. Verwacht een massasprint, tenzij vroege vlucht verrast. |
14-7 | 10 | Ennezat – Le Mont-Dore | 165 | Bergen | Klimfinale bij Le Mont-Dore. Eerste grote test voor klassementsrenners in de bergen. |
15-7 | Rustdag | Rustdag | |||
16-7 | 11 | Toulouse – Toulouse | 156 | Vlak | Sprintkans in Toulouse na vlakke rit. Wellicht laatste mogelijkheid voor pure sprinters. |
17-7 | 12 | Auch – Hautacam | 180 | Bergen | Zware bergetappe met aankomst in Hautacam. Grote namen zullen zich hier tonen. |
18-7 | 13 | Loudenvielle – Peyragudes | 11 | ITT | Extreem steile klimtijdrit naar vliegveld Peyragudes. Tijdverschillen kunnen hier flink oplopen. |
19-7 | 14 | Pau – Superbagnères | 182 | Bergen | Koninginnenrit met 5.000 hoogtemeters. Finish bovenop Superbagnères maakt veel los in klassement. |
20-7 | 15 | Muret – Carcassonne | 169 | Heuvels | Kans op sprint in Carcassonne, maar enkel voor sterke sprinters met klimvermogen. |
21-7 | Rustdag | Rustdag | |||
22-7 | 16 | Montpellier – Mont-Ventoux | 171 | Berg | Finish op de legendarische Mont Ventoux. Eerste echte Alpentoets voor favorieten. |
23-7 | 17 | Bollène – Valence | 160 | Vlak | Vlakke overgangsrit richting Valence. Mogelijk sprint of kans voor vluchters. |
24-7 | 18 | Vif – Col de la Loze | 171 | Bergen | Monsteretappe over Glandon en Madeleine met slot op Col de la Loze. |
25-7 | 19 | Albertville – La Plagne | 130 | Bergen | Finish op La Plagne, waar eerder historie werd geschreven. Laatste kans voor klimmers. |
26-7 | 20 | Nantua – Pontarlier | 184 | Heuvels | Overgangsetappe richting Jura. Kans voor vluchters of sprint van uitgedund peloton. |
27-7 | 21 | Mantes-la-Ville – Parijs | 132 | Vlak | Finalerit richting Parijs, met kasseienklim op Montmartre voor een atypische afsluiter. |
Onderdeel van de voorbeschouwing is het terugkijken naar de meest recente koersen die gereden zijn. Sommige renners hebben zichzelf, en daarmee hun vorm, al vaak laten zien. Bij andere renners is het nog een mysterie of ze de benen hebben. We blikken terug op de 3 meest recente grote koersen.
De eerste grote ronde van 2025, verreden in de laatste drie weken van mei, was een waar spektakel. Het had alles: Onverwachte dagzeges, overtuigende solos, valpartijen, uitvallers en een échte strijd om het roze. De belangrijkste namen die we zagen fietsen en ook meedoen aan de Tour, zijn Simon Yates, Richard Carapaz, Primoz Roglic en Wout van Aert. Waar de eerste 2 veel indruk maakten en Yates zelfs een coup voor het roze pleegde in de laatste klimrit, stapte Roglic weer eens af. Van Aert begon wisselvallig, maar zal vooral herinnerd worden als degene die Simon Yates naar de roze trui hielp. Op sprintgebied kunnen we kort zijn: Er deden in de Giro geen sprinters mee waarvan we verwachten dat ze een gooi kunnen doen naar dagzeges in de Tour of de groene trui.
In de tweede week van juni werd, voor de laatste keer, werd de Dauphiné gereden. Althans, onder die naam. Vanaf volgend jaar rijden de renners de Tour Auvergne-Rhône-Alpes. De Dauphiné van 2025 was een voorbode van wat we in de Tour mogen verwachten. Tadej Pogacar was de grote man. Drie ritzeges, de eindzege en ogenschijnlijk alles onder controle. Hij reed iedereen uit het wiel zodra het omhoog ging en zette de concurrentie op bijna een minuut. Vingegaard deed zijn best, hing er vaak net achter, maar moest telkens lossen als Pogi gas gaf. Evenepoel begon goed met winst in de tijdrit en pakte ook even het geel, maar kwam in de bergen tekort. Florian Lipowitz verraste met een stabiele week en mocht als derde het podium op. Qua sprints was het vooral etappe 5 interessant. Hier kwam Jonathan Milan, veruit de topfavoriet, niet verder dan plek 5. Verder was het net als in de Giro duidelijk dat de blik van de écht rappe mannen al op de Tour gericht is.
Ook de Ronde van Zwitserland was een spektakel. Grégoire won de eerste etappe en reed zo 5 dagen rond in de leiderstrui. De grote verliezer in die eerste dagen was topfavoriet Almeida: Hij stond op ruim 2 minuten. In etappe 5 liet Vauquelin nog maar eens zien wat hij waard is. Met een zege in een prachtige bergrit veroverde hij de de leiderstrui. Er werd afgesloten met een klimtijdrit. Het was Almeida die met een dijk van een rit zowel de dagzege als het eindklassement op zijn naam zette. Felix Gall werd knap tweede in deze klimtijdrit, iets wat je mee kunt nemen bij het samenstellen van jouw Tour poule. Er werd één keer gesprint, waarbij Meeus de zege pakte door goed werk van ploeggenoot Danny van Poppel.
Wie gaan de ‘’maillot jaune’’, ‘’maillot vert’’, ‘’maillot à pois rouges’’ en ‘’maillot blanc’’ dragen? De ene trui is makkelijker te voorspellen dan de andere. Wij geven onze sterren op basis van kwaliteit, recente vorm, helder nadenken en toch ook een flinke dosis gevoel.
De startlijst is nog niet definitief. Voor zowel de kanshebbers als de Pouletips houden we de mutaties goed in de gaten. Wanneer bijv. Pogacar van een keukentrapje valt of er een grote sprinter wordt toegevoegd aan de startlijst, updaten we dit blog. We houden het nauwlettend in de gaten.
Het is geen verrassing meer dat Pogacar de absolute topfavoriet is voor de eindzege. De beste wielrenner van dit moment reed een meer dan prima voorjaar en won ook de Dauphiné. Op gepaste afstand maar met veel respect noemen we Vingegaard. De Deen won de Tour al 2x eerder en leek in de Dauphiné in orde te zijn. Mochten er hele gekke dingen gebeuren (ziektes, valpartijen ed.) noemen we de namen Evenepoel, Roglic, Almeida en Carapaz.
Het voorspellen van de groene trui is een stuk lastiger. Er wordt gesproken over de ''Grote 3'': Merlier, Milan en Philipsen. Merlier en Milan hebben al een aantal koersen gereden en vooral Merlier toonde zijn goede vorm. Philipsen en Girmay, de smaakmakers van vorig jaar, hielden zich nog rustig dit jaar. Philipsen won wel al Kuurne-Brussel-Kuurne. Daarnaast is Groves toegevoegd aan de lijst van Alpecin-Deceuninck. Een betere lead-out dan Van Der Poel en Groves is er momenteel niet. Van Aert hebben we het in de Giro al redelijk zien doen, maar een pure sprinter noemen we hem inmiddels niet meer. Toch liggen er door dit parcours kansen voor types als Wout, maar ook voor Van der Poel. In de sprintetappes hoeven we geen ritzeges van ze te verwachten, maar in veel heuvelachtige etappes zijn sprintpunten te verdienen. Vaak zijn de grote sprinters hier al overboord, en zal het een strijd worden tussen types als Van Aert, Van der Poel en Pogacar. Van der Poel reed in de Dauphiné tot aan de laatste dag ook in de groene trui, tot hij nipt werd afgepakt door Pogacar.
Update 4-7-2025: Zowel Van Aert als Van Der Poel hebben aangegeven dat de Groene trui geen doel voor ze is. Maar goed, het blijven fenomenen.
Goed om te vermelden: Er zijn een aantal nieuwe regels. Een van de belangrijkste heeft betrekking op de sprintritten. “Het is ten strengste verboden om af te wijken van de lijn die zij hebben gekozen bij het begin van de sprint en daarmee anderen te hinderen of in gevaar te brengen”, staat nu UCI-regel 2.3.036. Er wordt nog wel eens wat heen en weer bewogen in hectische sprints. Gaat dit betekenen dat er veel sprinters gedeclasseerd gaan worden? De regels gaan in vanaf 1 juli en zijn dus van kracht tijdens de aankomende Ronde van Frankrijk.
Met een parcours vol bergetappes en aankomsten bergop valt er genoeg te sprokkelen voor klimmers, vluchters én klassementsmannen. Pogacar is topfavoriet. Pakt overal punten, ook als hij ‘gewoon’ voor geel gaat. Dat deed hij al eerder: in 2020 en 2021 won hij zowel geel, wit als bollen. Vingegaard is ook zo’n allround puntenmachine. Als hij weer topfit aan de start staat en voor ritzeges gaat in het hooggebergte, dan doet hij automatisch mee om de bollen. Roglic is een gevaarlijke outsider, zeker als hij vrij kan rijden. Mocht er al gauw duidelijk worden dat hij niet mee kan voor het klassement, kan hij gemakkelijk vooruit rijden in etappes waar bergpunten te verdienen zijn. Verder zien we Gall vanwege het ''algemeen klassementsgeweld'' een gooi doen naar het bergklassement.
Alle renners die geboren zijn op of na 1 januari 2000 doen mee voor de jongerentrui. De winnaar van dit klassement gaat normaliter Evenepoel worden. Zolang hij geen last krijgt van hooikoorts of er geen andere dingen gebeuren, is hij veruit de grootste kanshebber. Uitdagers zouden kunnen zijn: Lenny Martinez (ritwinst in de Ronde van Zwitserland), Florian Lipowitz (maakte indruk in de Dauphiné) of Mattias Skjelmose. Die laatste versloeg Pogacar en Evenepoel nog in een sprint in de prestigieuze Amstel Gold Race. Verder schrijven we Carlos Rodriguez en Tobias Halland Johannessen nog op. Maar dan moeten er gekke dingen gebeuren.
12GO Biking is sponsor van het AD Wielerspel. De nummer 1 van het AD Wielerspel wint een fiets t.w.v. €4000 (!). De kans is groot dat jij op dit artikel terecht bent gekomen omdat je renners aan het selecteren bent voor je wielerpoule. Of dit nu het AD Wielerspel, Scorito of een andere game is, we strijden hier vooral om eeuwige roem. In de meeste spellen ben je gebonden aan een budget, waardoor het belangrijk is om te kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding van de renners in jouw selectie.
Hieronder onze tips / overwegingen voor in jouw poule.
Een Tour de France-fiets kost al snel tussen de €10.000 en €15.000. Een prijskaartje waar je ook twee auto's voor kunt kopen. Vanwaar die hoge prijs?
Het kloppend hart van een Tour de France-fiets is het carbon frame, met een gewicht van zo'n 6,8 kilo. Dat is precies het minimum dat is toegestaan volgens de regels. Elk onderdeel is tot in de puntjes geoptimaliseerd voor snelheid en gewichtsbesparing, vaak zelfs afgestemd op de specifieke renner. Ook de wielsets behoren tot de absolute top en kosten moeiteloos meer dan tweeduizend euro per set.
Profs rijden met elektronische groepsets die soepeler en nauwkeuriger schakelen dan mechanische varianten. De meeste ploegen kiezen voor Shimano Dura-Ace of SRAM Red. Beide zijn beschikbaar in een 2x12 uitvoering, al wordt bij SRAM soms voor een 1x12 gekozen om extra gewicht te besparen. Alleen al de groepset kost je bijna vierduizend euro. En dan is er nog de powermeter: standaard aanwezig op elke fiets in de Tour. Die zit verwerkt in beide crankarmen en geeft de renner real-time inzicht in zijn vermogen. Voor zo'n dubbelzijdige powermeter betaal je al snel duizend euro of meer
Als je de waarde van alle racefietsen in het peloton bij elkaar optelt, kom je op een astronomisch bedrag terecht. En dan heeft elke renner ook nog een of meerdere reservefietsen. Bij 12GO Biking verkopen we een aantal van deze parels. We zetten de fietsen voor je op een rij, inclusief de adviesprijs van onze duurste variant. Let op: De coureurs in de Tour de France rijden vaak met nóg betere onderdelen op een fiets die helemaal op maat gemaakt is voor optimale prestaties.
Cannondale SuperSix EVO → EF Education - Easypost → €6.799
Merida Reacto → Bahrain Victorious (aero fiets) → €5.999
Merida Scultura → Bahrain Victorious (klimfiets) → €6.799
Cube Litening Aero → Intermarché - Wanty (aero fiets) → €7.299
Cube Litening Air → Intermarché - Wanty (klimfiets) → €6.799
Trek Madone → Lidl - Trek → €13.999
Trek Speed Concept → Lidl - Trek (tijdritfiets) → €9.250
Wilier Filante → Groupama FDJ (aero fiets) → €9.400
Wilier Verticale → Groupama FDJ (klimfiets) → €9.900
Giant Propel → Team Jayco Alula (aero fiets) → €12.499
Giant TCR → Team Jayco Alula (klimfiets) €6.999
Orbea Orca Aero → Lotto (aero fiets) → €6.299
Orbea Orca → Lotto (klimfiets) → €7.999
Bianchi Oltre → Arkéa - B&B Hotels (aero fiets) → €8.249
Bianchi Specialissima → Arkéa - B&B Hotels (klimfiets) €8.349
Een greep uit onze dikste Tour de France fietsen:
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.