Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

Dit kost een Tour de France racefiets in 2024

Dit kost een Tour de France racefiets in 2024

24 dagen lang, 21 etappes, 3 rustdagen en een totale afstand van maar liefst 3492 kilometer. Uiteraard hebben we het over de Tour de France. Elk jaar weer kijk je je ogen uit naar de uitmuntende prestaties van de top van de wereld, maar word je bovenal verrast door de nieuwste racefietsen waar de renners op rijden. Nieuwe laklaagjes, andere banden en een betere groepset. Kortom: mooier en vooral sneller dan ooit tevoren. Ben je benieuwd hoeveel een tourfiets kost? In dit blog leggen we uit waarom je al snel €10.000 tot €15.000 betaalt voor een èchte tourfiets.

De strijd dit jaar

In 2024 reizen bijna alle grote namen in het wielrennen af naar Frankrijk voor de Tour de France. We mogen ons klaarmaken voor 3 weken spektakel, want alle 176 renners starten met ambitie! De 'grote vier' van de klassementsrenners - Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel - zullen normaliter de podiumplekken onderling verdelen, maar vergeet ook zeker niet namen als Egan Bernal en Richard Carapaz voor een podiumplek. In de massasprints maakt Jasper Philipsen waarschijnlijk de dienst uit, maar Mark Cavendish zal in zijn laatste Tour de France alles proberen om een 35ste etappe te winnen en zo alleen recordhouder te worden. Vanuit Nederlands oogpunt is het letten op sprinters Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen, klimmer Wout Poels en uiteraard wereldkampioen Mathieu van der Poel. Genoeg om van te genieten dus!

Vanwaar die hoge prijs?

Dat hoge bedrag is even schrikken, vooral als je in gedachten houdt dat een Tour de France renner vaak minstens 4 fietsen tot zijn beschikking heeft. Maar waarom betaal je zo veel geld voor een racefiets uit het topsegment? Want laten we eerlijk zijn: voor hetzelfde geld kun je twee boodschappenauto’s kopen. Het frame, de wielen, banden en de groepset bepalen het grootse deel van het bedrag. Daarnaast spelen ook onderdelen zoals de zadelpen, stuurpen en de pedalen een kleine rol.

Frames

De carbon frames zijn lichter, aerodynamischer en stijver dan ooit. Je betaalt al gauw 5000 euro voor een profwaardig frame. Door de jaren heen worden de frames lichter en lichter. Racefietsen onder de 6.8 kilo zijn bij de Tour de France rijders niet te vinden, omdat de Internationale Wielerunie dit als minimumgewicht heeft opgelegd. De fietsen die in bergetappes gebruikt worden zitten vaak tegen deze limiet aan. Logisch ook, want minder kilo's meenemen betekent sneller klimmen. En op een etappe met veel hoogtemeters is een halve kilo een wereld van verschil. Naast het frame wordt er ook veel gewicht bespaard op de groepset en op de wielen.

Wielen

De profs betalen al snel meer dan 2000 euro voor een set goede racewielen, maar is dit echt nodig? Het antwoord daarop is ja. Vergeet namelijk niet dat profwielrenners tijdens een etappe van de Tour de France gemiddeld een snelheid van maar liefst 44 tot 48 kilometer per uur halen en bovendien eindeloos veel kilometers afleggen. In deze omstandigheden maken de kleinste verbeteringen al een enorm verschil. Goede wielen zijn aerodynamisch, licht van gewicht en vervaardigd uit hoogwaardig carbon.

De renners hebben bovendien verschillende wielsets mee voor verschillende etappes. Lichtgewicht lage velgen voor klimetappes, aerodynamische hoge velgen voor vlakke etappes en middelhoge velgen voor wanneer gewicht en aerodynamica beide belangrijk zijn. 

Banden

Naast de wielen zijn ook goede kwaliteit banden van belang. Maar wat voor soort banden worden er gebruikt in de topsport? Voorheen reed bijna elk team op tubular banden, maar tegenwoordig is tubeless de standaardkeuze. Bij tubeless banden ligt de buitenband direct op de velg, zonder dat er een binnenband nodig is. De wielen worden met velglint luchtdicht gemaakt en met een soort lijm wordt de overgang tussen de velg en de band afgesloten. Dankzij de lagere rolweerstand en betere lekbestendigheid ten opzichte van zowel tubular als clincher banden hebben deze banden voor wedstrijdrijden de voorkeur. 

Groepsets

Ook de groepset speelt een belangrijke rol in die hoge prijs. De profs rijden allemaal met elektronische groepsets, die makkelijker en soepeler schakelen dan mechanische groepsets. Van de 22 ploegen die meedoen aan de Tour rijden 4 ploegen met SRAM Red en 18 ploegen met Shimano Dura-Ace. Beide groepsets hebben een 2x12 versie, maar om gewicht te besparen wordt er bij SRAM ook vaak met 1x12 gereden. Voor de SRAM Red eTap AXS 12-speed en de Shimano Dura Ace Di2 12-speed moet je diep in de buidel tasten: je bent 3900 euro kwijt.

Powermeter

Elke racefiets waarmee in de Tour de France wordt gereden heeft een powermeter. Deze powermeter bevindt zich in beide crankarmen van het crankstel en zorgt ervoor dat de renner nauwkeurig zijn vermogen kan inzien tijdens en na de etappe. Een dubbelzijdige powermeter kost al snel een kleine 1000 euro of meer.

Tour de France 2024 fietsen

Nieuwe laklaagjes, verbeterde aerodynamica of simpelweg een ander kleurtje. Elk jaar weer kunnen we voor de TV genieten van alle nieuwe racefietsen van de bekendste merken. Heb je ze nog niet langs zien komen? Scroll dan snel even naar beneden om de Tour de France fietsen van 2024 te bekijken!

Wilier Filante SLR - Astana Qazaqstan en Groupama-FDJ

De missie van Astana Qazaqstan dit jaar is om Mark Cavendish naar zijn 35ste ritzege te helpen. Dit hopen ze te bereiken op de Wilier Filante SLR. Deze mooie en opvallende aerofiets heeft een gewicht van slechts 6.8 kilo, precies binnen de toegestane limiet. De Wilier is uitgerust met een Shimano Dura-Ace Disc 12-speed groepset, en is uitgerust met een wielset van het vertrouwde Vision.

Op diezelfde fiets gaat Groupama-FDJ proberen om met David Gaudu, vierde in 2022, hoge ogen te gooien. Bij FDJ hebben ze gekozen voor Shimano wielen, net zoals de Shimano Dura-Ace groepset.

Trek Madone Gen 8 - Lidl-Trek | Cannondale SuperSix Evo - EF Education-EasyPost

Trek Madone SLR van Lidl-Trek en Cannondale SuperSix EVO van EF Easypost

Uiteraard rijdt Mads Pedersen, wereldkampioen in 2019, op een Trek. De renners van Lidl-Trek hoeven dit jaar niet meer te kiezen tussen 2 fietsen. De gloednieuwe Trek Madone Gen 8 voegt namelijk het beste van een Aero fiets en een klimfiets samen. De Madone staat inmiddels bekend om het iconische gat onder de zadelbuis, wat de aerodynamica en het comfort ten goede komt. De aerodynamische fiets is uitgerust met een SRAM Red eTap AXS groepset. De wielen en andere componenten zijn van het huismerk Bontrager.  

Ook het EF Education-EasyPost trekt de schijnwerpers naar zich toe met de Cannondale Supersix Evo Hi MOD. De fiets, die dankzij de kleurstelling zeer opvallend is, is afgewerkt met een Shimano Dura-Ace groepset. Het crankstel is van FSA, terwijl de wielen van Vision zijn. De banden die daaromheen zitten worden gemaakt door Vittoria. Wat kan Richard Carapaz, derde in 2021, op deze fiets?

Scott Foil RC - Team dsm-firmenich PostNL | Cube Litening - Intermarché-Wanty

Scott Foil RC van Team dsm-frimmenisch PostNL en Cube Litening van Intermarche-Wanty

De Scott Foil RC van Fabio Jakobsen bij Team dsm-firmenich PostNL is de meest aerodynamische Foil tot op heden. Naast de aero winst bespaart de Foil RC ook op gewicht met zijn 7.22 kilo. Bovendien zorgt de zadelpen, die uit twee delen bestaat, voor een hoger comfort op een ruigere ondergrond. Wat ook voor comfort moet zorgen, is het Syncros fietszadel. De aerobike is afgemonteerd met een Shimano Dura-Ace Di2 groepset en maakt gebruik van Shimano Dura-Ace wielen. 

En op deze dikke Cube Litening gaan Biniam Girmay en Mike Teunissen van Intermarché-Wanty stunten! Hoogwaardig carbon, licht van gewicht en een hoog comfort. Dat is de Cube waarmee in de Tour wordt gereden. De Cube Litening C:68X is uitgerust met een Shimano Dura-Ace Di2 groepset en maakt gebruik van Continental banden. Het Prologo zadel en de Look pedalen zorgen ervoor dat de contactpunten goed in orde zijn.

 Bianchi Oltre/Specialissima - Arkéa - B&B Hotels | Merida Reacto - Bahrain Victorious

Bianchi Oltre van Arkea en Merida Reacto van Bahrain Victorious

Arnaud Démare gaat komende zomer namens Arkéa - B&B Hotels voor sprintzeges op de Bianchi Oltre RC. Deze volbloed aero racer heeft een zeer onconventionele framevorm voor optimale aerodynamica. Tijdens bergetappes wordt de Oltre ingeruild voor de lichtgewicht Bianchi Specialissima RC. Beide fietsen zijn uitgerust met de Shimano Dura-Ace groepset en Vision wielen.

Aerodynamisch met een prachtig likje verf, de Merida Reacto is de fiets waarop Matej Mohorič van Bahrain Victorious tijdens de graveletappe hoopt huis te houden. Zijn iconische dropper zadelpen zien we tijdens de tour waarschijnlijk niet terug, maar natuurlijk wel de Shimano Dura-Ace versnellingen en Vision wielen.

Pinarello Dogma F - INEOS Grenadiers | Orbea Orca - Lotto Dstny

Pinarello Dogma F van Ineos Grenadiers en Orbea Orca Aero van Lotto Dstny

Egan Bernal, tourwinnaar in 2019, en Tom Pidcock, winnaar van de Amstel Gold Race, rijden de Tour de France met de Dogma F van het Italiaanse merk Pinarello. De fiets is goed herkenbaar dankzij het iconische framebuisontwerp van Pinarello, met golfjes in de voorvork en achterbrug. Deze golven zijn ontworpen om kleine trillingen en schokken te kunnen absorberen, zonder dit ten koste te laten gaan van de stijfheid. Ook de Pinarello Dogma F is afgemonteerd met Shimano Dura-Ace Di2. Daarnaast maakt INEOS gebruik van Continental banden en Prologo zadels.

Lotto Dstny is dit jaar overgestapt van het Belgische Ridley naar het Spaanse Orbea. Op de Orbea Orca zullen mannen als Victor Campenaerts en Arnaud De Lie proberen om een etappe of twee in de wacht te slepen. De fietsen worden uitgerust met een Shimano Dura-Ace Di2 groepset en onderdelen van Vision, Selle Italia en Vittoria Corsa tubeless banden.

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?