Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

Beginnen met wielrennen: racefiets onderhoud

Beginnen met wielrennen: racefiets onderhoud

Help! Een racefiets! Als je voor het eerst op de racefiets stapt is het onvermijdelijk een beetje eng. Je zit anders op de fiets, de fiets voelt heel anders en stuurt heel anders en dat is even wennen. In een serie blogs met de belangrijkste tips voor beginnende wielrenners leggen we je de basics uit, zodat jij veilig en prettig de weg op kan en maximaal plezier gaat hebben van je eerste racefiets, alleen of met je vrienden. Deel 4: racefiets onderhoud

Dit blog maakt deel uit van de serie: Beginnen met wielrennen. In dit overzicht kan je doorklikken naar de blogs die je nog niet hebt gelezen.

Je hebt een fiets gekocht en je eerste rondjes gefietst. Mooi! Maar na vijf rondjes hoor je het ineens: een krakende ketting. En dat terwijl je fiets nog gloednieuw is. Helaas, dit soort dingen kunnen als je een racefiets hebt zomaar gebeuren: een racefiets is nu eenmaal geen stadsfiets en vraagt wat meer onderhoud. Heel veel dingen kun je gelukkig zelf doen. We zetten de belangrijkste kleine klusjes die iedereen zelf kan doen voor je op een rij.

1. Maak regelmatig je fiets schoon

Je fiets schoonhouden zorgt niet alleen dat deze er mooi uit blijft zien, het zorgt ook dat de bewegende delen van je fiets goed blijven werken. Hiermee bedoelen we niet alleen de aandrijflijn maar ook bijvoorbeeld je balhoofd. Als er te veel vuil in je bewegende delen komt drogen ze uit, gaan ze piepen en slijten ze sneller.

We begrijpen dat je niet altijd zin en tijd hebt om je fiets na iedere rit een grondige beurt te geven. Na een gewone droge rit is het vaak ook voldoende om even met een droge doek je ketting schoon te maken en het ergste stof van je fiets af te halen. Mocht het onderweg geregend hebben of was het wegdek nog nat? Droog na je rit even goed je ketting en vet hem weer in. Als de fiets modderig is, maak hem dan zo snel mogelijk schoon, voordat het vuil de kans krijgt om aan te koeken. Wil je meer weten over het schoonmaken van jouw fiets? Lees dan ons blog over schoonmaaktips!

2. Houd je onderdelen goed ingevet

Voor het soepel laten lopen van je aandrijflijn is het belangrijk dat je onderdelen goed ingesmeerd zijn. Een goed gesmeerde aandrijflijn zorgt namelijk dat je soepel kunt fietsen en dat je minder last hebt van gepiep uit de bewegende onderdelen. Daarnaast beschermt kettingolie je aandrijflijn tegen vuil dat gaat schuren tussen de draaiende onderdelen, waardoor je onderdelen langer meegaan.

Naast je aandrijflijn is het ook belangrijk om andere bewegende delen goed ingevet te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je balhoofd. Als hier te veel vuil in terechtkomt, zonder dat dit genoeg ingevet is zal je merken dat het balhoofd minder soepel gaat draaien. Dit gaat ten koste van het rijcomfort en stuurgedrag. Draaiende onderdelen naast je aandrijflijn moeten daarom ook ingevet worden met lagervet.

Ook je vaste onderdelen zoals je zadelpen kunnen op den duur gaan kraken als deze niet ingevet zijn. Controleer daarom af en toe deze onderdelen en zorg dat je ze regelmatig invet met de juiste montagepasta.

Fiets invetten

3. Controleer regelmatig je remmen

Goede remprestaties zijn essentieel voor je veiligheid op de racefiets. Als je in een sprint of afdaling onverwachts moet remmen wil je er niet pas op dat moment achter komen dat je remmen niet goed genoeg remmen. Controleer daarom regelmatig of je nog voldoende remkracht hebt. Nog genoeg remvermogen? Top! Rem je toch niet meer zo krachtig als je eigenlijk zou willen? Dit kun je eraan doen:

Schijfremmen

Schijfremmen zijn tegenwoordig de standaard op racefietsen. Deze remmen bieden krachtige remprestaties, goede doseerbaarheid en zijn relatief onderhoudsvriendelijk. 

Toch is regelmatig onderhoud van je schijfremmen belangrijk om optimale prestaties te behouden. Zorg ervoor dat er geen olie of smeermiddel op de remschijven komt. Dit kan niet alleen leiden tot vervelende piepende remmen, maar ook je remvermogen aanzienlijk verminderen en in sommige gevallen de remblokken en -schijven onbruikbaar maken. 

Schijfremmen op de racefiets

Controleer daarnaast regelmatig de staat van je remblokjes. Wanneer je merkt dat de remkracht afneemt, kunnen versleten remblokjes de oorzaak zijn. Zijn de blokjes nog in goede staat en merk je toch een verminderde remkracht, dan kan er sprake zijn van een probleem met de hydraulische druk. In dat geval is het verstandig om je fiets door een professional te laten controleren en de remmen te laten ontluchten.

Meer weten over het onderhouden van schijfremmen? Lees dan ons blog over het onderhouden van schijfremmen eens door!

Velgremmen

Als je velgremmen hebt moet je eerst nagaan of je remblokjes nog in orde zijn. Als ze zijn versleten is het namelijk tijd voor vervanging. Zijn je remblokjes nog gewoon goed? Dan moet je de remhoeven iets bijstellen, zodat je remblokjes dichter op de velg komen te staan. Dit doe je door aan de stelnippel bij je remhoeven te draaien.

Velgrem afstellen

Staan je remmen goed en zijn je remblokjes in orde? Maak ze dan ook met regelmaat even schoon. Verwijder olie, zand en modder van de remrand en remblokjes. Als je dit niet doet slijten je remblokjes en je velg sneller, waardoor je dus eerder kosten moet maken om deze te vervangen.

4. Onderhoud regelmatig je aandrijflijn

Je aandrijflijn is het kloppend hart van je fiets. Met een soepel lopende aandrijflijn ervaar je beduidend meer fietsplezier. Een piepende ketting of een versnelling die steeds over slaat, wordt niemand gelukkig van. Zorg daarom, zoals eerder genoemd, dat je regelmatig je aandrijflijn goed schoonmaakt en netjes invet. Daardoor zorg je dat de bewegende onderdelen van je fiets een stuk langer mee gaan.

Mechanische derailleurs afstellen

Als je mechanische versnellingen niet meer soepel schakelen, kan het zijn dat de kabelspanning moet worden aangepast. Gebruik hiervoor de stelnippel op je derailleur om de spanning nauwkeurig af te stellen. Draai de stelnippel met kleine stappen totdat het schakelen weer vloeiend verloopt. Vermijd het verstellen van de kleine schroeven op de derailleur, omdat deze al correct zijn ingesteld door een monteur. In de volgende blogs lees je meer over het afstellen van derailleurs: achterderailleur afstellen | voorderailleur afstellen

Stelnippel van de achterderailleur

Elektronische derailleurs onderhouden

Met de standaardisatie van elektronische schakelgroepen zoals Shimano Di2 en SRAM eTap zijn afstelproblemen vrijwel verleden tijd. Deze systemen schakelen nauwkeurig en betrouwbaar zonder dat kabelspanning een rol speelt. Het onderhoud richt zich hier voornamelijk op het opladen van de batterij en het controleren van de firmware. Zorg dat je regelmatig de batterijstatus checkt, zodat je niet onverwachts zonder stroom komt te zitten. Via de bijbehorende apps of software kun je eenvoudig de instellingen finetunen of updates uitvoeren, zodat je altijd optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van je elektronische groep.

5. Rij met de juiste bandenspanning

Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar toch zien we erg vaak dat mensen met een te hoge of te lage bandenspanning rijden. Met een te hoge bandenspanning stuiter je alle kanten op tijdens het fietsen, terwijl de kans op lekrijden met een te slappe band aanzienlijk groter is. Met de juiste bandenspanning heb je daarom niet alleen meer plezier in het fietsen, maar voorkom je ook onnodige reparaties. Weet je niet welke bandenspanning je nodig hebt? Lees dan hier ons blog!

Heb je toch lek gereden of is je band versleten? Gebruik dan altijd plastic of kunststof bandenlichters bij het wisselen van je banden. Met ijzeren bandenlichters heb je de kans dat je velg beschadigd raakt of dat er krassen op komen. Dit zou natuurlijk zonde zijn van de velgen. Daarom is het advies om plastic bandenlichters te gebruiken.

Drukmeter op fietspomp

Met een pomp met drukmeter kun je eenvoudig de band op de juiste spanning brengen.

Bonustip: Laat je fiets jaarlijks onderhouden door een professional

Hoewel je met regelmatig onderhoud je fiets in goede conditie kunt houden, zijn er altijd klusjes die beter door een professional uitgevoerd kunnen worden. Daarom is het verstandig om minstens één keer per jaar een onderhoudsbeurt te laten doen bij de werkplaats.

Een professional kan bijvoorbeeld de lagers in je trapas, naven en balhoofd controleren en vervangen indien nodig. Deze onderdelen slijten vaak ongemerkt en kunnen alleen met speciaal gereedschap correct worden onderhouden. Ook het ontluchten van hydraulische schijfremmen, een belangrijke klus om je remkracht goed te houden, is iets wat beter aan een expert kan worden overgelaten.

Met de juiste dosis aandacht voor de kleine onderhoudsklusjes weet je altijd het meeste uit je racefiets te halen. Niet alleen rijdt je fiets dan net even iets lekkerder tijdens je volgende rit, ook voorkom je mogelijk dure reparaties doordat je er op tijd bij bent als er iets aan de hand is. 

Dit blog maakt deel uit van de serie: Beginnen met wielrennen. In dit overzicht kan je doorklikken naar de blogs die je nog niet hebt gelezen.

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike