Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen boven de €5000

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen boven de €5000

Je hebt besloten een nieuwe racefiets te kopen, het budget is vastgesteld en je hebt wellicht al in je hoofd waar je nieuwe fiets minimaal aan moet voldoen. Vervolgens ga je kijken in de winkels en op internet en ziet dat er wel erg veel keuze is. Met dit blog willen we je helpen makkelijker een keuze te maken zodat jij straks lekker kan gaan fietsen op je nieuwe racefiets! Gezien de grote prijs- en kwaliteitsverschillen in het aanbod hebben we de serie opgedeeld in de volgende prijsklassen:

In dit blog vertellen we je meer over racefietsen tot €5000,-. Heb jij besloten voor dit bedrag geen auto of wereldreis te kopen, maar een fantastische tweewieler?! Wij geven je groot gelijk! 

Wat kan ik verwachten van een racefiets boven de €5000?

In de prijscategorie €5000+ zijn er nog veel verschillen. Je hebt namelijk racefietsen tot wel €12.000 euro! Waarom zijn deze fietsen zo duur en wat is het verschil met minder dure racefietsen?

Direct naar:

Type racefiets

Racefietsen zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten. Dat heeft te maken met het gebruik van de fiets, een racefiets voor langere afstanden is anders dan een racefiets waarmee je zo snel mogelijk wil rijden. Kort gezegd zijn er 4 soorten fietsen in dit prijssegment: normaal, endurance, aero en klimfietsen. Elke soort fiets heeft een totaal andere geometrie, zithouding, en doeleinde. Om te bepalen wat het beste bij jou past is het belangrijk om te kijken wat voor fietstochten je gaat rijden. Hieronder is kort uitgelegd waar welk type fiets voor bedoeld is.

Normaal (allround)

Een normaal frame heeft zoals de naam al zegt een gemiddelde geometrie. Deze fietsen zijn echte all-rounders. Bij allround racefietsen zit je niet extreem voorover of rechtop zoals dat bij een aero of endurance fiets wel het geval is. Eigenlijk kan je met deze fietsen alle kanten op zonder dat je gebonden zit aan een bepaalde zithouding. Met deze fietsen rij je een rondje door de polder met vrienden, een wedstrijd op het lokale parcours of een mooie klim in de Alpen, met een allround fiets kan het allemaal.

  • Geschikt voor zowel vlakke wegen als heuvelachtig terrein.
  • Combineren comfort en prestaties, ideaal voor zowel recreatieve ritten als sportieve uitdagingen.
  • Gebalanceerde geometrie voor een goede mix van comfort en prestaties.

Endurance

Met een endurance racefiets zit je een stuk rechterop dan bij andere soorten fietsen. Het doel hiervan is een comfortabelere zit, zodat je ook lange ritten prettig kunt rijden. Ook zijn de onderdelen vaak afgestemd op comfort, zo zijn er vaak brede banden te vinden op Endurance racefietsen die trillingen en oneffenheden in het wegdek goed opvangen. Als je erg gesteld bent op comfort is een endurance fiets ook echt iets voor jou. Je lichaam zal een endurance fiets erg waarderen.

  • Comfortabele geometrie met een meer rechtop zithouding, perfect voor lange afstanden.
  • Trillingsdempende eigenschappen in frame en voorvork, voor minder vermoeidheid op slechte wegen.
  • Geschikt voor recreatieve fietsers en lange duurritten, zelfs op licht gravel.

Aero

De naam zegt het eigenlijk al, aero racefietsen zijn gemaakt om zo min mogelijk luchtweerstand te ervaren en zo snel mogelijk te zijn. Je zit met een aero fiets dan ook erg voorover om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als je de snelste wil zijn in de wedstrijden, of als je de beste tijden op je Strava segmenten wil aanvallen is dit het type fiets voor jou. 

  • Maximale aerodynamica voor hoge snelheden, ideaal voor wedstrijden en snelle ritten.
  • Stijve frames voor optimale krachtoverbrenging bij sprinten.
  • Vaak uitgerust met geïntegreerde kabels en hoge velgen voor een strak en gestroomlijnd design.

Klimfietsen

Klimfietsen zijn fietsen om zo snel mogelijk de berg op te kom, klinkt logisch of niet? Bij het ontwikkelen van deze fietsen is alles erop gericht om de fietsen zo licht mogelijk te houden zodat je zo min mogelijk kilo's de berg op hoeft te krijgen. De fietsen hebben zo goed als altijd een carbon frame en kunnen elektronisch schakelen. In tegenstelling tot de endurance fietsen heb je op klimfietsen een meer gebogen geometrie. 

  • Ultralichte frames voor klimmen en snelle acceleratie op stijle beklimmingen.
  • Vaak uitgerust met een bergverzet, zodat je op steile klimmetjes nog steeds goed kan rondtrappen.
  • Speciaal ontworpen voor rijders die het maximale willen halen uit klimmen en bergtochten.

Racefietsen tot €7000,-

Framemateriaal

Aluminium

In dit prijssegment zijn geen fietsen met een aluminium frame te vinden. In het segment tussen de €2000 en €3000 vind je de laatste aluminium racefietsen. 

Carbon

Verschil in carbon

Carbon is een samengesteld materiaal van carbonvezels en hars. De eigenschappen van een carbon frame worden bepaald door de gebruikte vezels, het weefpatroon en de hoeveelheid hars. Sterkere en stijvere vezels zijn duurder en worden in dicht geweven patronen gebruikt, wat resulteert in lichtere en stijvere frames met minder hars. Frames met meer vezels en minder hars zijn kostbaarder, maar bieden betere kracht- en gewichtsverhoudingen.

Bij de productie worden verschillende lagen composietmateriaal rond een mal gelegd, waarbij elk frameonderdeel kan worden afgestemd op specifieke eigenschappen. Zo is het balhoofd extra stijf voor directe krachtoverdracht, terwijl de achterbrug meer flexibiliteit biedt voor comfort. In topmodellen boven de €9000 wordt gebruikgemaakt van de meest hoogwaardige vezels en dicht geweven patronen, wat leidt tot extreem lichte en stijve, maar minder comfortabele fietsen, ideaal voor maximale prestaties.

Hoe herken ik het verschil in carbon?

Omdat het herkennen van het verschil in carbon lastig is hebben de verschillende merken de verschillende soorten carbon een andere naam gegeven: Zo heeft Trek SL en SLR frames waarbij SLR het lichtere en stijvere frame is. Cube heeft C:62 en C:68, Scott heeft HMF en HMX en Cannondale heeft BallisTec en Hi-Mod carbon. Ieder merk heeft een eigen naam gegeven aan de verschillende soorten carbon frames.

Meer informatie over carbon frames vind je hier.

Racefietsen boven de €5000,-

Elektronisch schakelen

Vanaf €3000 kan je naast 'gewoon' mechanisch schakelen ook elektronisch schakelen. Omdat misschien niet helemaal duidelijk is wat dit nou doet voor jou als wielrenner hebben we kort uitgelegd wat de voordelen zijn van elektronisch schakelen en welke groepen hier onder vallen. 

Wat zijn de voordelen van elektronisch schakelen?

Mechanisch schakelen: werkt met kabels die de voor- of achterderailleur in beweging zetten.

- Kabels kunnen rekken en verliezen na verloop van tijd schakelprecisie.

- Kabels moeten periodiek vervangen worden.

Elektronisch schakelen: Derailleurs worden elektrisch aangestuurd via een kleine accu.

+ Schakelprestaties blijven altijd optimaal en consequent.

+ Schakelt sneller en preciezer dan mechanisch schakelen.

Welke elektronische schakelgroepen zijn er?

Elektronische schakelgroepen voor racefietsen

  • Shimano: Di2-technologie beschikbaar in 105 Di2, Ultegra Di2 en Dura-Ace Di2.
  • SRAM: AXS-technologie beschikbaar in Rival, Force en Red.
  • Campagnolo: EPS-technologie beschikbaar in Super Record.

Werking van de systemen

  • SRAM AXS en Campagnolo EPS schakelen draadloos, met accu's op de derailleurs.
  • Shimano Di2 schakelt draadloos, maar heeft een accu in het frame die met kabels de derailleurs voedt.

Versnellingsgroepen

De versnellingsgroep bepaalt of je lekker kan schakelen als je het uiterste vraagt van je fiets. Om te bepalen welke versnellingsgroep jij minimaal moet hebben is het belangrijk om te kijken wat je wel en niet kan met de versnellingsgroep. Om dit duidelijker te maken lichten we de verschillende versnellingsgroepen in deze prijscategorie kort uit.

Shimano 105 Di2

De Shimano 105 groep is de beste groep als je opzoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De Shimano 105 groep is gemaakt voor de niet-veeleisende fietsers: de schakelprestaties zijn direct en soepel maar het gewicht licht bijvoorbeeld wat hoger dan de hogere Shimano Ultegra en Dura Ace groepen. Tegenwoordig is de Shimano 105 groep ook met elektronisch schakelen op de markt, Shimano 105 Di2. De mechanische variant van de Shimano 105 groep vind je niet terug in dit segment. De vernieuwde 105 Di2 groep heeft een verbeterde ergonomie, mogelijkheid tot 12 versnellingen, verbeterde remsystemen en nog veel meer. Lees hier alle vernieuwingen van de Shimano 105 groep

Shimano Ultegra (Di2)

Shimano Ultegra is een uitermate goede versnellingsgroep. Deze groep doet qua schakelprestaties weinig onder aan Dura Ace, maar is een stuk beter te betalen. Bijna alle technieken van Dura Ace worden meegenomen, alleen is het materiaal dat gebruikt wordt iets zwaarder. Hierdoor is deze groepset een stuk beter te betalen en zien de onderdelen er iets minder gelikt uit. Deze groep is uitermate geschikt voor de fanatieke wielrenner die veel van zijn materiaal verlangt. De Shimano Ultegra versnellingsgroep is verkrijgbaar met een elektronische (Di2) of mechanische bediening.

Shimano Dura Ace Di2

De Shimano Dura Ace Di2 groep is het paradepaardje van Shimano. Fietsen afgemonteerd met Dura Ace Di2 zie je terug in het profpeloton en bij de fanatieke amateurs voor wie alleen het allerbeste goed genoeg is. De snelheid en de precisie van het schakelen van de Dura Ace Di2 groep zijn subliem en het gewicht van de onderdelen is minimaal. 

SRAM Rival eTap AXS

De SRAM Rival eTap AXS groep is te vergelijken met de Shimano 105 groep. De materialen en de afwerking van de groep is net wat minder dan bij de hogere SRAM Force en SRAM Red groepen. Rival bevat minder dure materialen met een hoger gewicht maar de schakelprestaties zijn desondanks uitstekend. Sterker nog: de schakel- en remprestaties zijn net zo goed als SRAM Force eTap AXS en SRAM Red eTap AXS. SRAM Rival is dus de uitstekende keuze als je op zoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. 

SRAM Force eTap AXS

SRAM Force is een uitstekende groepset, waarbij dezelfde technologieën zijn gebruikt als bij de SRAM Red groepset. De gebruikte materialen zijn alleen iets goedkoper, waardoor de gehele groepset iets zwaarder is en deze er iets minder gelikt uitziet. Aan de andere kant is deze groepset hierdoor weer een stuk betaalbaarder. Deze groep is vergelijkbaar met Shimano Ultegra. 

SRAM Red eTap AXS

Op zoek naar de beste schakelprestaties? Dan kom je snel uit bij de Shimano Dura-Ace Di2 of SRAM Red eTap AXS groepen, deze groepen zijn dan ook vergelijkbaar met elkaar. De SRAM Red eTap AXS is voorzien van de lichtste materialen met de beste afwerkingen en het lichtste gewicht. De schakelprestaties zijn hetzelfde als de SRAM Force en SRAM Rival groepen. 

SRAM RED op racefiets boven de €5000,-

Wielen

Bij fietsen boven de €5000 maken aluminium wielen plaats voor carbon wielen, maar wat is het voordeel van carbon wielen ten opzichte van aluminium wielen, en wat merk je hiervan? Omdat we snappen dat hier vragen over zijn leggen we dit graag kort voor je uit.

De voor en nadelen van carbon wielen

Voordelen:

+ Veel lichter dan aluminium wielen, wat accelereren en klimmen gemakkelijker maakt.

+ Hoger in stijfheid, wat zorgt voor betere wegligging en controle.

+ Aerodynamisch voordeel door hogere velgen.

+ Zeer sterk en duurzaam, gaan lang mee bij goed onderhoud.

Nadelen:

- Hogere prijs.

- Nauwelijks te repareren bij schade.

Custom fietsen

In deze prijsklasse is het ook mogelijk om je fiets volledig zelf samen te stellen. "Dit is mijn fiets." Dat kun je met recht zeggen als je je eigen fiets samen stelt. Hoe gaat dat in zijn werk? Onder het genot van een bak koffie, stel jij met een van onze custom specialisten jouw droomfiets samen. Vertel je verhaal. Wat zijn jouw wensen? Welk frame kies je, neem je een standaard kleur of heb je de kleurcodes van je droomfiets al bij je? We kunnen het zo gek maken als jij wilt, jij bepaalt.

Daarna bepalen we de versnellingsgroep, de wielset en de overige onderdelen. We raden je aan om een bikefit voor je nieuwe fiets uit te voeren, zodat jij perfect op de fiets zit. Speciaal voor jou bestellen we de fiets. Bij binnenkomst wordt de fiets in elkaar gezet door onze monteur custom fietsen die zorgvuldig elk onderdeel op het frame monteert. Wij bellen je op wanneer je droomfiets binnen is, stellen hem volledig op je af en jij kan gaan genieten.  Klik hier om zelf je droomfiets samen te stellen.

Custom racefiets samenstellen

De beste racefietsen boven de €5000: 

In de prijscategorie vanaf €5000,- kan je kiezen uit high-performance fietsen. Je hebt de keuze uit allround, endurance, aero en zelfs klim racefietsen, stuk voor stuk gemaakt van licht en stijf carbon. Deze fietsen bieden niet alleen comfortabel voor lange ritten, maar ook snel en efficiënt voor sportieve uitdagingen. Het merendeel is afgemonteerd met elektronische schakelgroepen van Shimano en SRAM. Uiterst geschikte modellen om urenlange toerritten op te maken, KOM's op Strava segmentjes te halen of podiumplekken te behalen in nationale wedstrijden! 

Trek Madone SL 7 Gen 8

De Trek Madone SL 7 Gen 8 combineert het beste van twee werelden: de lichtheid van een klimfiets met de aerodynamica van een aerofiets. Dankzij het innovatieve IsoFlow-ontwerp (het gat onder de zadelbuis) en het slanke carbon frame weegt de fiets slechts 7,9 kg, terwijl hij uitzonderlijk aerodynamisch blijft, mede dankzij de speciaal ontworpen aero-bidonhouders en bidons. Kan jij niet kiezen tussen een klim- of aerofiets? Dan zou de Madone SL 7 wel eens jouw perfecte compaan kunnen zijn.

Scott Addict RC 10

De Scott Addict RC 10 is gemaakt voor de fanatieke rijder die snelheid en lichtgewicht zoekt. Het vernieuwde frame is 14,5% stijver, lichter en aerodynamischer dan zijn voorganger, met een agressieve geometrie gericht op pure performance. Dankzij het gepatenteerde airfoil-design en volledig geïntegreerde kabelgeleiding is dit de meest aerodynamische Addict RC ooit, perfect voor wedstrijden en uitdagende tochten in heuvelachtig terrein.

Wilier Filante SL 105 Di2

De Wilier Filante SL 105 Di2 is ontworpen voor rijders die de snelheid zoeken van een topmodel Wilier zonder de hoofdprijs te betalen. Met een aerodynamisch carbon frame, geoptimaliseerd in zowel schone als turbulente lucht, ervaar je minimale luchtweerstand. Het ronde frameontwerp vermindert turbulentie en verlaagt het gewicht, terwijl de aangepaste voorvork zorgt voor een efficiënte luchtgeleiding en verbeterde prestaties. Voeg daarbij de keuze uit vijf stijlvolle kleuren, en dit Italiaanse beest is niet alleen technisch indrukwekkend, maar ook een echte eyecatcher op de weg.

Scott Foil RC 20

De Scott Foil RC 20 is de ideale racefiets voor de competitieve wielrenner die snelheid zoekt. Het volledig vernieuwde HMX carbon frame met aerodynamische vormen en een stijve achterbrug minimaliseert luchtweerstand en maximaliseert prestaties. Ondanks zijn aerodynamische karakter biedt de Foil verrassend veel comfort dankzij de Syncros Duncan SL Aero-zadelpen, die trillingen effectief absorbeert. Met de optie om een geïntegreerd achterlicht in de zadelpen te plaatsen, is de Scott Foil RC 20 niet alleen snel en comfortabel, maar ook praktisch en toekomstgericht. Perfect voor sprinters, aanvallers en wielrenners die topprestaties willen leveren.

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?