Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen boven de €5000

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen boven de €5000

Je hebt besloten een nieuwe racefiets te kopen, het budget is vastgesteld en je hebt wellicht al in je hoofd waar je nieuwe fiets minimaal aan moet voldoen. Vervolgens ga je kijken in de winkels en op internet en ziet dat er wel erg veel keuze is. Met dit blog willen we je helpen makkelijker een keuze te maken zodat jij straks lekker kan gaan fietsen op je nieuwe racefiets! Gezien de grote prijs- en kwaliteitsverschillen in het aanbod hebben we de serie opgedeeld in de volgende prijsklassen:€5000,-! Heb jij besloten voor dit bedrag geen auto of wereldreis te kopen, maar een fantastische tweewieler?! Wij geven je groot gelijk! In dit blog maken we je wegwijs in de wondere wereld van fietsen boven de €5000,-.

De populairste racefietsen boven de €5000

Wat kan ik verwachten van een racefiets boven de €5000?

In de prijscategorie €5000+ zijn er nog veel verschillen. Je hebt namelijk racefietsen tot wel €12.000 euro! Waarom zijn deze fietsen zo duur en wat is het verschil met minder dure racefietsen?

Direct naar:

Type racefiets

Racefietsen zijn te verkrijgen in verschillende soorten en maten. Dat heeft te maken met het gebruik van de fiets, een racefiets voor langere afstanden is anders dan een racefiets waarmee je zo snel mogelijk wil rijden. Kort gezegd zijn er 4 soorten fietsen in dit prijssegment: normaal, endurance, en aero fietsen. Elke soort fiets heeft een totaal andere geometrie, zithouding, en doeleinde. Om te bepalen wat het beste bij jou past is het belangrijk om te kijken wat voor fietstochten je gaat rijden. Hieronder is kort uitgelegd waar welk type fiets voor bedoeld is.

Normaal (all-round)

Een normaal frame heeft zoals de naam al zegt een gemiddelde geometrie. Deze fietsen zijn echte all-rounders. Bij normale racefietsen zit je niet extreem voorover of rechtop zoals dat bij een aero of endurance fiets wel het geval is. Eigenlijk kan je met deze fietsen alle kanten op zonder dat je gebonden zit aan een bepaalde zithouding. Met deze fietsen rij je een rondje door de polder met vrienden, een wedstrijd op het lokale parcours of een mooie klim in de Alpen, met een all-round fiets kan het allemaal.

De beste normale racefietsen boven de €5000

6.499,99
Waardering:
100%
8% korting
Waardering:
96.5000%

Bekijk hier alle normale racefietsen boven de €5000

Endurance

Met een endurance racefiets zit je een stuk rechterop dan bij andere soorten fietsen. Het doel hiervan is een comfortabelere zit, zodat je ook lange ritten prettig kunt rijden. Als je erg gesteld bent op comfort is een endurance fiets ook echt iets voor jou. Je lichaam zal een endurance fiets erg waarderen.

Bekijk hier alle endurance racefietsen boven de €5000

Aero

De naam zegt het eigenlijk al, aero racefietsen zijn gemaakt om zo min mogelijk luchtweerstand te ervaren en zo snel mogelijk te zijn. Je zit met een aero fiets dan ook erg voorover om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als je de snelste wil zijn in de wedstrijden, of als je de beste tijden op je Strava segmenten wil aanvallen is dit het type fiets voor jou. 

13.499,99
26% korting
12.999,99
23% korting
Waardering:
100.0000%
Waardering:
100%

Bekijk hier alle aero racefietsen boven de €5000

Klimfietsen

Klimfietsen zijn fietsen om zo snel mogelijk de berg op te kom, klinkt logisch of niet? Bij het ontwikkelen van deze fietsen is alles erop gericht om de fietsen zo licht mogelijk te houden zodat je zo min mogelijk kilo's de berg op hoeft te krijgen. De fietsen hebben zo goed als altijd een carbon frame en kunnen elektronisch schakelen. In tegenstelling tot de endurance fietsen heb je op klimfietsen een meer gebogen geometrie. 

6.499,99
Waardering:
100%
8% korting
Waardering:
96.5000%
13.499,99
26% korting
12.999,99
23% korting

Bekijk hier alle klimfietsen boven de €5000 

Framemateriaal

Aluminium

In dit prijssegment zijn geen fietsen met een aluminium frame te vinden. In het segment tussen de €2000 en €3000 vind je de laatste alluminium racefietsen. 

Carbon

Verschil in carbon

Carbon is een samengesteld materiaal dat bestaat uit carbonvezels en hars. De gebruikte carbonvezels zijn van invloed op de eigenschappen van het frame, omdat deze de stijfheid en sterkte van het frame bepalen. De keuze voor de gebruikte vezels en het patroon zijn bepalend voor de uiteindelijke prijs van het frame, omdat stijve en sterke vezels nu eenmaal duurder zijn en er in bepaalde structuren meer vezels gebruikt worden. Als er een patroon gekozen is waarbij veel vezels gebruikt zijn, is er ook minder hars nodig om deze ruimtes op te vullen. Deze frames zijn dan ook duurder, omdat de hars goedkoper is dan carbon vezels.

Om een frame te maken worden verschillende lagen van het eerder gemaakte composiet materiaal om een latex mal gelegd. Daarbij kan voor ieder gedeelte van het frame een ander soort composiet materiaal gebruikt worden. Zo kan bijvoorbeeld meer stijfheid gecreëerd worden bij het balhoofd en de trapas, terwijl andere delen van het frame, bijvoorbeeld de achterbrug, juist minder stijf worden gemaakt. Hierdoor blijft het comfort behouden maar worden je krachten wel direct overgebracht. Een frame waarbij alleen maar de meest sterke en stijve vezels gebruikt worden zal dus heel erg oncomfortabel rijden.

Hiermee worden ook de verschillen bepaalt tussen een fiets van €5000 en €12000. Bij racefietsen boven de €9000 wordt gebruikt gemaakt van de meest stijve en sterke carbonvezels en zo min mogelijk hars. Daarnaast is er een weefpatroon gebruikt waarbij de vezels zo dicht mogelijk tegen elkaar aan liggen. Hierdoor is de fiets wat minder comfortabel, maar wel erg snel, licht en extreem stijf. Bekijk hier alle racefietsen met een carbon frame.

Hoe herken ik het verschil in carbon?

Omdat het herkennen van het verschil in carbon lastig is hebben de verschillende merken de verschillende soorten carbon een andere naam gegeven: Zo heeft Trek SL en SLR frames waarbij SLR het lichtere en stijvere frame is. Heeft Cube TL en TLR. En heeft Cannondale BallisTec of Hi-Mod carbon. Ieder merk heeft een eigen naam gegeven aan de verschillende soorten carbon frames.

Meer informatie over carbon frames vind je hier.

Elektronisch schakelen

Vanaf €3000 kan je naast 'gewoon' mechanisch schakelen ook elektronisch schakelen. Omdat misschien niet helemaal duidelijk is wat dit nou doet voor jou als wielrenner hebben we kort uitgelegd wat de voordelen zijn van elektronisch schakelen en welke groepen hier onder vallen. 

Wat zijn de voordelen van elektronisch schakelen?

Er zijn twee verschillende mogelijkheden: mechanisch en elektronisch schakelen. Bij mechanisch schakelen trekken de shifters aan het stuur aan een kabel die de voor- of achterderailleur in beweging zet. Bij elektrisch schakelen vindt die mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden. Op de kabels van het mechanisch schakelen kan rek komen, wat resulteert in mindere schakelprestaties. Ook zal de kabel na verloop van tijd vervangen moeten worden. Met elektronisch schakelen zijn de schakelprestaties altijd optimaal en dat zullen ze ook blijven. Het schakelt daarnaast ook een stuk sneller en preciezer dan het mechanisch schakelen.

Welke elektronische schakelgroepen zijn er?

Voor de racefiets worden zowel door Shimano als door SRAM en Campagnolo elektronische schakelgroepen gemaakt. Bij Shimano noemen ze het DI2, bij SRAM noemen ze het eTap en bij Campagnolo noemen ze het EPS. Shimano DI2 en Campagnolo EPS werken in de basis hetzelfde. Bij SRAM eTap zit het net even anders. Met SRAM eTap schakel je namelijk niet alleen elektrisch, maar ook draadloos. De elektrische schakelgroepen zijn bestaande schakelgroepen van de verschillende fabrikanten in een elektrische uitvoering. Bij Shimano zijn dat 105 Di2, Ultegra DI2 en Dura-Ace DI2. Bij Campagnolo zijn dit Chorus EPS, Record EPS en Super Record EPS. SRAM heeft met Force eTap en Red eTap twee elektronische groepsets.

Welke racefietsen zijn afgemonteerd met een elektronische schakelgroep?

De elektrische schakelgroepen worden door de fabrikanten gemaakt vanuit de bestaande versnellingsgroepen in het duurdere segment. De fietsen die voorzien zijn van een elektrische schakelgroep vallen ook in het duurdere segment door de hoge kwaliteit onderdelen. Alle racefietsen met een elektronische groepset zijn voorzien van een carbon frame.

Fietsen met elektronisch schakelen

Versnellingsgroepen

De versnellingsgroep bepaalt of je lekker kan schakelen als je het uiterste vraagt van je fiets. Om te bepalen welke versnellingsgroep jij minimaal moet hebben is het belangrijk om te kijken wat je wel en niet kan met de versnellingsgroep. Om dit duidelijker te maken lichten we de verschillende versnellingsgroepen in deze prijscategorie kort uit.

*Onder intensief gebruik scharen we: Het rijden in de bergen, lange tochten, wedstrijden, Gran Fondo's, toertochten, heuvels. 

Shimano 105 Di2

De Shimano 105 groep is de beste groep als je opzoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De Shimano 105 groep is gemaakt voor de niet-veeleisende fietsers: de schakelprestaties zijn direct en soepel maar het gewicht licht bijvoorbeeld wat hoger dan de hogere Shimano Ultegra en Dura Ace groepen. Tegenwoordig is de Shimano 105 groep ook met elektronisch schakelen op de markt, Shimano 105 Di2. De mechanische variant van de Shimano 105 groep vind je niet terug in dit segment. De vernieuwde 105 Di2 groep heeft een verbeterde ergonomie, mogelijkheid tot 12 versnellingen, verbeterde remsystemen en nog veel meer. Lees hier alle vernieuwingen van de Shimano 105 groep

De beste fietsen met Shimano 105 Di2 boven de €5000

Shimano Ultegra (Di2)

Shimano Ultegra is een uitermate goede versnellingsgroep. Deze groep doet qua schakelprestaties weinig onder aan Dura Ace, maar is een stuk beter te betalen. Bijna alle technieken van Dura Ace worden meegenomen, alleen is het materiaal dat gebruikt wordt iets zwaarder. Hierdoor is deze groepset een stuk beter te betalen en zien de onderdelen er iets minder gelikt uit. Deze groep is uitermate geschikt voor de fanatieke wielrenner die veel van zijn materiaal verlangt. De Shimano Ultegra versnellingsgroep is verkrijgbaar met een elektronische (Di2) of mechanische bediening.

Bekijk hier de beste racefietsen met Shimano Ultegra boven de €5000

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano Ultegra boven de €5000

Bekijk hier de beste racefietsen met Shimano Ultegra Di2 boven de €5000

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano Ultegra Di2 boven de €5000

Shimano Dura Ace (Di2)

De Shimano Dura Ace groep is het paradepaardje van Shimano. Fietsen afgemonteerd met Dura Ace zie je terug in het profpeloton en bij de fanatieke amateurs voor wie alleen het allerbeste goed genoeg is. De snelheid en de precisie van het schakelen van de Dura Ace groep zijn subliem en het gewicht van de onderdelen is minimaal. Dura Ace is verkrijgbaar met een elektronische (Di2) of mechanische bediening. 

Bekijk hier de beste racefietsen met Shimano Dura Ace Di2 boven de €5000

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano Dura Ace Di2 boven de €5000

SRAM Rival eTap AXS

De SRAM Rival eTap AXS groep is te vergelijken met de Shimano 105 groep. De materialen en de afwerking van de groep is net wat minder dan bij de hogere SRAM Force en SRAM Red groepen. Rival bevat minder dure materialen met een hoger gewicht maar de schakelprestaties zijn desondanks uitstekend. Sterker nog: de schakel- en remprestaties zijn net zo goed als SRAM Force eTap AXS en SRAM Red eTap AXS. SRAM Rival is dus de uitstekende keuze als je op zoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. 

Bekijk hier de beste racefietsen met SRAM Rival eTap AXS boven de €5000

SRAM Force eTap AXS

SRAM Force is een uitstekende groepset, waarbij dezelfde technologieën zijn gebruikt als bij de SRAM Red groepset. De gebruikte materialen zijn alleen iets goedkoper, waardoor de gehele groepset iets zwaarder is en deze er iets minder gelikt uitziet. Aan de andere kant is deze groepset hierdoor weer een stuk betaalbaarder. Deze groep is vergelijkbaar met Shimano Ultegra. 

Bekijk hier de beste racefietsen met SRAM Force eTap AXS boven de €5000

Waardering:
96.5000%
7.299,99
25% korting
11.499,99
13% korting

SRAM Red eTap AXS

Op zoek naar de beste schakelprestaties? Dan kom je snel uit bij de Shimano Dura-Ace Di2 of SRAM Red eTap AXS groepen, deze groepen zijn dan ook vergelijkbaar met elkaar. De SRAM Red eTap AXS is voorzien van de lichtste materialen met de beste afwerkingen en het lichtste gewicht. De schakelprestaties zijn hetzelfde als de SRAM Force en SRAM Rival groepen. 

Bekijk hier alle racefietsen met SRAM Red eTap AXS

12.900,99
30% korting
15.699,99
16% korting
13.999,99
18% korting
12.999,99
19% korting

Wielen

Bij fietsen boven de €5000 maken aluminium wielen plaats voor carbon wielen, maar wat is het voordeel van carbon wielen ten opzichte van aluminium wielen, en wat merk je hiervan? Omdat we snappen dat hier vragen over zijn leggen we dit graag kort voor je uit.

De voor en nadelen van carbon wielen

Voordeel van Carbon wielen
Carbon wielen zijn veel lichter dan aluminium wielen. Daarnaast zijn Carbon wielen een stuk stijver, deze hoge stijfheid zorgt voor een betere wegligging en meer controle. Verder hebben carbon wielen vaak een stuk hogere velgen dan aluminium wielen, vanwege het lichte materiaal kunnen deze veel hoger gemaakt worden. Met carbon wielen kan je echt een aerodynamisch voordeel creëren. Daarnaast is carbon erg sterk en gaan carbon wielen erg lang mee. Samenvattend zijn carbon wielen lichter, stijver en een stuk aerodynamischer dan aluminium wielen. 

Nadeel van Carbon wielen
Het nadeel van Carbon wielen kan zijn dat de carbon remrand bij slecht weer minder goed remt, bij afdalingen kan een carbon wiel oververhit raken, de oplossing hiervoor is een aluminium remrand, maar dit kost weer gewicht. Doordat steeds meer fietsen zijn uitgerust met schijfremmen speelt dit probleem steeds minder.

Een ander nadeel van de hoge stijfheid is dat bij een crash de carbon wielen het begeven, en onherstelbaar beschadigd raken. Met aluminium wielen is het materiaal in veel gevallen verbogen of zit er een deuk in en is dit nog te herstellen.

Echter zijn hier tegenwoordig prima oplossingen voor: Het accessoire merk van Trek Bontrager heeft hiervoor het Carbon care programma, waarbij je wielen goedkoper kan laten repareren of de wielen zelfs onder garantie kan laten vervangen. Lees hier meer over in ons blog: Bontrager Carbon Care: 2 jaar garantie en meer voordelen.

Custom fietsen

In deze prijsklasse is het ook mogelijk om je fiets volledig zelf samen te stellen. "Dit is mijn fiets." Dat kun je met recht zeggen als je je eigen fiets samen stelt. Hoe gaat dat in zijn werk? Onder het genot van een bak koffie, stel jij met een van onze custom specialisten jouw droomfiets samen. Vertel je verhaal. Wat zijn jouw wensen? Welk frame kies je, neem je een standaard kleur of heb je de kleurcodes van je droomfiets al bij je? We kunnen het zo gek maken als jij wilt, jij bepaalt.

Daarna bepalen we de versnellingsgroep, de wielset en de overige onderdelen. We raden je aan om een bikefit voor je nieuwe fiets uit te voeren, zodat jij perfect op de fiets zit. Speciaal voor jou bestellen we de fiets. Bij binnenkomst wordt de fiets in elkaar gezet door onze monteur custom fietsen die zorgvuldig elk onderdeel op het frame monteert. Wij bellen je op wanneer je droomfiets binnen is, stellen hem volledig op je af en jij kan gaan genieten.  Klik hier om zelf je droomfiets samen te stellen.

Onderhoud

Belangrijk om te weten is dat de duurzaamheid van de onderdelen mede zal worden bepaald door hoe jij de fiets onderhoudt. Onderhoudsbeurten zijn hier uiteraard van belang; zeker de eerste beurt is heel belangrijk, omdat onderdelen zich zetten en kabels etc. uitrekken door het gebruik. Meer hierover lees je in ons blog: Onderhoud aan je racefiets.

Welke fiets is geschikt voor mij?

De populairste racefietsen boven de €5000: 

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB

De fietslampen van merken zoals Bontrager, BBB en Lezyne bieden allemaal uitstekende verlichting waarmee je moeiteloos in de donkere dagen je buitentrainingen voort kan zetten. Door de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van LED en accu's zijn er steeds meer krachtige en felle lampen op de markt voor een zeer schappelijke prijs. 

12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?