Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen tussen de €3000 en €5000

12GO’s Keuzehulp: Racefietsen tussen de €3000 en €5000

Je hebt besloten een nieuwe racefiets te kopen, het budget is vastgesteld en je hebt wellicht al in je hoofd waar je nieuwe fiets minimaal aan moet voldoen. Vervolgens ga je kijken in de winkels en op internet en ziet dat er wel erg veel keuze is. Met dit blog willen we je helpen makkelijker een keuze te maken zodat jij straks lekker kan gaan fietsen op je nieuwe racefiets! Gezien de grote prijs- en kwaliteitsverschillen in het aanbod hebben we de serie opgedeeld in de volgende prijsklassen:

Wat je kunt verwachten van een racefiets tussen de €3000 en €5000

Omdat er een groot verschil zit tussen een fiets van €3000 en een fiets van €5000 hebben we de grootste verschillen binnen deze prijsklasse voor je op een rijtje gezet. Hierin leggen we uit wat de voor- en nadelen zijn, en voor wie een bepaalde fiets geschikt is. Bekijk snel:

Type racefiets

Een fiets is er in verschillende soorten, dit omdat iedereen iets anders verlangt van zijn fiets. Want iemand die lange afstanden rijdt waarbij snelheid geen issue is, of iemand die gebrand is om het kommetje op Strava te pakken en de snelste te zijn in de sprint verwachten echt wel iets anders van een racefiets.

Kort gezegd zijn er 3 soorten fietsen in dit prijssegment: normaal, endurance, en aero fietsen. Elke soort fiets heeft een totaal andere geometrie, zithouding, en doeleinde. Om te bepalen wat het beste bij jou past is het belangrijk om te kijken wat voor fietstochten je gaat rijden. Hieronder is kort uitgelegd waar welk type fiets voor bedoeld is.

Normaal (all-round)

Een normaal frame heeft zoals de naam al zegt een gemiddelde geometrie. Deze fietsen zijn echte all-rounders. Bij deze fietsen zit je niet extreem voorover of rechtop zoals dat bij een aero of endurance fiets wel het geval is. Eigenlijk kan je met deze fietsen alle kanten op zonder dat je gebonden zit aan een bepaalde zithouding. Met deze fietsen rij je een rondje door de polder met vrienden, een wedstrijd op het lokale parcours of een mooie klim in de Alpen, met een all-round fiets kan het allemaal. Alle allround racefietsen tussen de €3000,- en €5000,-.

  • Geschikt voor zowel vlakke wegen als heuvelachtig terrein.
  • Combineren comfort en prestaties, ideaal voor zowel recreatieve ritten als sportieve uitdagingen.
  • Gebalanceerde geometrie voor een goede mix van comfort en prestaties.

Endurance

Met een endurance fiets zit je een stuk rechterop dan bij andere soorten fietsen. Het doel hiervan is dat je veel comfortabeler zit, zodat je ook lange ritten prettig kunt rijden. Ook zijn endurance racefietsen vaak uitgerust met brede banden die trillingen en oneffenheden in het wegdek goed opvangen. Als je erg gesteld bent op comfort is een endurance fiets ook echt iets voor jou. Je lichaam zal een endurance fiets erg waarderen. Alle endurance racefietsen tussen de €3000,- en €5000,-.

  • Comfortabele geometrie met een meer rechtop zithouding, perfect voor lange afstanden.
  • Trillingsdempende eigenschappen in frame en voorvork, voor minder vermoeidheid op slechte wegen.
  • Geschikt voor recreatieve fietsers en lange duurritten, zelfs op licht gravel.

Aero

De naam zegt het eigenlijk al, alles is gemaakt om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben en nog sneller te zijn. Je zit met een aero fiets dan ook erg voorover om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als je de snelste wil zijn in de wedstrijden, of als je de beste tijden op Strava segmenten wil aanvallen is dit het type fiets voor jou. Alle aero racefietsen tussen de €3000,- en €5000,-.

  • Maximale aerodynamica voor hoge snelheden, ideaal voor wedstrijden en snelle ritten.
  • Stijve frames voor optimale krachtoverbrenging bij sprinten.
  • Vaak uitgerust met geïntegreerde kabels en hoge velgen voor een strak en gestroomlijnd design.

Aero racefiets

Framemateriaal

In het prijssegment racefietsen tussen de €3000 en €5000 zijn alle fietsen voorzien van lichtgewicht carbon frames.

Verschil in carbon

Carbon is een samengesteld materiaal van carbonvezels en hars. De eigenschappen van een carbon frame worden bepaald door de gebruikte vezels, het weefpatroon en de hoeveelheid hars. Sterkere en stijvere vezels zijn duurder en worden in dicht geweven patronen gebruikt, wat resulteert in lichtere en stijvere frames met minder hars. Frames met meer vezels en minder hars zijn kostbaarder, maar bieden betere kracht- en gewichtsverhoudingen.

Bij de productie worden verschillende lagen composietmateriaal rond een mal gelegd, waarbij elk frameonderdeel kan worden afgestemd op specifieke eigenschappen. Zo is het balhoofd extra stijf voor directe krachtoverdracht, terwijl de achterbrug meer flexibiliteit biedt voor comfort. In topmodellen boven de €9000 wordt gebruikgemaakt van de meest hoogwaardige vezels en dicht geweven patronen, wat leidt tot extreem lichte en stijve, maar minder comfortabele fietsen, ideaal voor maximale prestaties.

Hoe herken ik het verschil in carbon?

Omdat het herkennen van het verschil in carbon lastig is hebben de verschillende merken de verschillende soorten carbon een andere naam gegeven: Zo heeft Trek SL en SLR frames waarbij SLR het lichtere en stijvere frame is. Heeft Cube C:62 en C:68X carbon. En heeft Cannondale BallisTec of Hi-Mod carbon. Ieder merk heeft een eigen naam gegeven aan de verschillende soorten carbon frames.

Meer informatie over carbon frames is hier te vinden.

Elektronisch schakelen

Vanaf €3000 kan je naast 'gewoon' mechanisch schakelen ook elektronisch schakelen. Omdat misschien niet helemaal duidelijk is wat dit nou doet voor jou als wielrenner hebben we kort uitgelegd wat de voordelen zijn van elektronisch schakelen en welke elektronische groepen in deze prijscategorie vallen. 

Wat zijn de voordelen van elektronisch schakelen?

Mechanisch schakelen: werkt met kabels die de voor- of achterderailleur in beweging zetten.

Kabels kunnen rekken en verliezen na verloop van tijd schakelprecisie.

- Kabels moeten periodiek vervangen worden.

Elektronisch schakelen: Derailleurs worden elektrisch aangestuurd via een kleine accu.

+ Schakelprestaties blijven altijd optimaal en consistent.

+ Schakelt sneller en preciezer dan mechanisch schakelen.

Welke elektronische schakelgroepen zijn er?

Elektronische schakelgroepen voor racefietsen

  • Shimano: Di2-technologie beschikbaar in 105 Di2, Ultegra Di2 en Dura-Ace Di2.
  • SRAM: AXS-technologie beschikbaar in Rival, Force en Red.
  • Campagnolo: EPS-technologie beschikbaar in Super Record.

Werking van de systemen

  • SRAM AXS en Campagnolo EPS schakelen draadloos, met accu's op de derailleurs.
  • Shimano Di2 schakelt draadloos, maar heeft een accu in het frame die met kabels de derailleurs voedt.

Welke racefietsen zijn afgemonteerd met een elektronische schakelgroep?

De elektrische schakelgroepen worden door de fabrikanten gemaakt vanuit de bestaande versnellingsgroepen in het duurdere segment. De fietsen die voorzien zijn van een elektrische schakelgroep vallen ook in het duurdere segment door de hoge kwaliteit onderdelen. Alle racefietsen met een elektronische groepset zijn voorzien van een carbon frame. Campagnolo is alleen te vinden op custom fietsen in ons assortiment. Alle fietsen met een elektronische schakelgroep kan je hier vinden.

Racefietsen tussen de €3000,- en €5000,-

Versnellingsgroepen

Naast het frame is ook de versnellingsgroep erg van belang. De versnellingsgroep bepaalt of je lekker kan schakelen als je het uiterste vraagt van je fiets. Om te bepalen welke versnellingsgroep jij minimaal moet hebben is het belangrijk om te kijken wat je wel en niet kan met de versnellingsgroep. Om dit duidelijker te maken lichten we de verschillende versnellingsgroepen in deze prijscategorie kort uit.

Shimano 105 (Di2)

De Shimano 105 groep is de beste groep als je opzoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. De Shimano 105 groep is gemaakt voor de niet-veeleisende fietsers: de schakelprestaties zijn direct en soepel maar het gewicht ligt bijvoorbeeld wat hoger dan de hogere Shimano Ultegra en Dura Ace groepen. Tegenwoordig is de Shimano 105 groep ook met elektronisch schakelen op de markt, Shimano 105 Di2. De vernieuwde 105 groep heeft een verbeterde ergonomie, 2x12 versnellingen (wat voorheen niet mogelijk was), verbeterde remsystemen en nog veel meer. Lees hier alle vernieuwingen van de Shimano 105 groep

Shimano 105 Di2

Shimano Ultegra (Di2)

Shimano Ultegra is een uitermate goede versnellingsgroep. Deze groep doet qua schakelprestaties weinig onder voor Dura Ace, maar is een stuk beter te betalen. Bijna alle technieken van Dura Ace worden meegenomen, alleen is het materiaal dat gebruikt wordt iets zwaarder. Hierdoor is deze groepset een stuk beter te betalen en zien de onderdelen er iets minder gelikt uit. Deze groep is uitermate geschikt voor de fanatieke wielrenner die veel van zijn materiaal verlangt. De racefietsen met Shimano Ultegra versnellingen zijn  verkrijgbaar met een elektronische (Di2) of mechanische bediening. 

Shimano Ultegra Di2

SRAM Rival eTap AXS

De SRAM Rival eTap AXS groep is te vergelijken met de Shimano 105 groep. De materialen en de afwerking van de groep is net wat minder gelikt dan bij de hogere SRAM Force en SRAM Red groepen. Rival wordt gemaakt van minder dure materialen met een hoger gewicht maar de schakelprestaties zijn uitstekend. Sterker nog: de schakel- en remprestaties zijn net zo goed als die van de duurdere groepen. SRAM Rival is dus de uitstekende keuze als je op zoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. 

SRAM Rival AXS

SRAM Force eTap AXS

SRAM Force is een uitstekende groepset, waarbij dezelfde technologieën zijn gebruikt als bij de SRAM Red groepset. De gebruikte materialen zijn alleen iets goedkoper, waardoor de gehele groepset iets zwaarder is en deze er iets minder gelikt uitziet. Aan de andere kant is deze groepset hierdoor weer een stuk betaalbaarder. Deze groep is vergelijkbaar met Shimano Ultegra.

SRAM Force AXS

Remmen

In dit prijssegment zijn alle fietsen voorzien van hydraulische schijfremmen. Dit type remmen is al een aantal jaar de standaard op racefietsen. De voordelen van schijfremmen wegen namelijk ruimschoots op tegenover de nadelen.

Voordelen hydraulische remmen

+ Uitstekende remkracht en doseerbaarheid: Hydraulische systemen bieden ongeëvenaarde remkracht en doseerbaarheid, zelfs onder zware omstandigheden, zoals nat weer of lange afdalingen.

+ Zelfstellende remblokken: Het systeem compenseert automatisch voor slijtage van de remblokken, wat betekent dat je minder vaak handmatig hoeft af te stellen.

+ Betere controle: Dankzij de soepele en consistente werking kun je met meer vertrouwen remmen, wat vooral belangrijk is bij technische afdalingen of hoge snelheden.

Nadelen hydraulische remmen

- Complexer onderhoud: Het systeem vereist specifieke kennis en gereedschappen, zoals een ontluchtingskit, om de remmen goed te onderhouden.

- Hogere kosten: Hydraulische remmen zijn duurder in aanschaf en reparatie, wat ze minder toegankelijk maakt voor budgetbewuste fietsers.

Racefietsen tot 5000 euro

Wielen

In dit segment beginnen de wielen ook een rol te spelen op de prijs van de fiets. Zo heb je full-carbon wielen en aluminium wielen. De verschillen tussen een aluminium wielset en een carbon wielset zijn te vergelijken met de verschillen tussen een aluminium frame en een carbon frame.

Aluminium wielset

Geschikt voor recreatieve fietsers en beginners, of als je af en toe een koers rijdt.

Voordelen:

+ Lagere prijs dan carbon wielen.

+ Beter bestand tegen schade bij een crash.

+ Reparatie mogelijk in sommige gevallen.

Nadelen:

- Hoger gewicht dan carbon wielen.

- Lagere stijfheid, wat iets minder controle en efficiëntie biedt.

Carbon wielset

Perfect voor fanatieke wielrenners en wedstrijdrijders, of als je op zoek bent naar maximale prestaties.

Voordelen:

+ Veel lichter dan aluminium wielen, wat accelereren en klimmen gemakkelijker maakt.

+ Hoger in stijfheid, wat zorgt voor betere wegligging en controle.

+ Aerodynamisch voordeel door hogere velgen.

+ Zeer sterk en duurzaam, gaan lang mee bij goed onderhoud.

Nadelen:

- Hogere prijs.

- Nauwelijks te repareren bij schade.

Kies voor aluminium wielen als je een betaalbare, robuuste optie zoekt en vooral recreatief fietst. Kies voor carbon wielen als je de beste prestaties wilt halen uit je fiets, vooral bij klimmen, sprinten of wedstrijden.

De beste racefiets tot 5000 euro

In de prijscategorie van €3000,- tot €5000,- kan je kiezen uit high-performance fietsen. Je hebt de keuze uit allround, endurance en zelfs aero racefietsen, stuk voor stuk gemaakt van licht en stijf carbon. Deze fietsen bieden niet alleen comfortabel voor lange ritten, maar ook snel en efficiënt voor sportieve uitdagingen. Het merendeel is afgemonteerd met elektronische schakelgroepen van Shimano en SRAM. Uiterst geschikte modellen om urenlange toerritten op te maken, KOM's op Strava segmentjes te halen of podiumplekken te behalen in nationale wedstrijden! 

Merida Scultura 6000 Di2 

De Merida Scultura 6000 Di2 is de perfecte keuze als je snelheid wilt combineren met comfort. Het volledig vernieuwde carbon frame biedt een comfortabele geometrie voor lange ritten, zonder in te leveren op snelheid. Dankzij de ruimte voor 30 mm brede banden en de robuuste Merida Expert SL wielset, is deze fiets geschikt voor uiteenlopende ondergronden en biedt hij stabiel en comfortabel rijgedrag.

Scott Addict 30

De Scott Addict 30 is de ideale endurance racefiets als je lange afstanden wilt afleggen. Het lichte carbon frame, de carbon voorvork en 32 mm brede Schwalbe ONE Fold-banden absorberen trillingen, zodat je zelfs op minder egaal wegdek comfortabel blijft rijden. Met een totaalgewicht van slechts 8,2 kg en een strakke afwerking met volledig weggewerkte kabels, is deze fiets niet alleen functioneel, maar ook stijlvol.

Trek Madone SL 6 Gen 8

De Trek Madone SL 6 Gen 8 is ontworpen voor rijders die het beste van twee werelden zoeken: de lichtheid van een klimfiets gecombineerd met de aerodynamica van een aero-racefiets. Dankzij het IsoFlow-ontwerp (het gat onder de zadelbuis) en afgeslankte framebuizen weegt de fiets slechts 8,2 kg, terwijl hij net zo aerodynamisch blijft, vergelijkend met de vorige generatie Madone. Dit maakt de Madone een echte alleskunner tijdens vlakke ritten als uitdagend bergachtig terrein.

Merida Reacto 6000 Di2

De Merida Reacto 6000 Di2 is dé keuze als je op zoek bent naar een aero racefiets. Het Reacto carbon frame biedt een perfecte balans tussen aerodynamica, stijfheid en gewicht. De netjes weggewerkte kabels via de Merida Expert stuurpen en Wire Port dragen bij aan de strakke look en optimale luchtstroom. De hoge 55 mm carbon velgen maken de fiets nog sneller en een lust voor het oog!

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?