Speling in het balhoofd is een veelvoorkomend probleem bij racefietsen en mountainbikes. De speling kan ontstaan na enig gebruik van de fiets of bij het rechtzetten van het stuur. Optijd het balhoofd afstellen voorkomt schade en zorgt ervoor dat de fiets weer fijn rijdt. In de volgende stappen wordt uitgelegd hoe speling uit het balhoofd wordt gehaald en het balhoofd goed wordt afgesteld.
Stap 1. Controleer de speling en de lagers
Knijp de voorrem in en pak met de vrije hand het balhoofd en beweeg de fiets van voor naar achteren. Als het frame en de stuurbuis los van elkaar bewegen, dan zit er speling op het balhoofd.
Het kan dat de lagers versleten zijn Stuur van links naar rechts als dit korrelig aanvoelt zijn de lagers versleten en moeten deze vervangen worden. Bekijk hier hoe je de lagers vervangt.
Stap 2. Draai het balhoofd los
Draai met een inbus 5 de inbus op het balhoofd (de topcap) los. De Topcap is het kapje bovenop het balhoofd. Draai ook de twee bouten los, waarmee de stuurpen vastzit aan de voorvorkbuis (stuurpenbouten), vaak is dit een inbus 4. De bouten hoeven alleen los, ze hoeven er niet helemaal uit.
Stap 3. Zet het stuur recht
Nu de bouten los zijn, kan het stuur bewegen. Zet het stuur recht. Het stuur staat recht als het voorwiel en de stuurpen in lijn staan met het frame.
Stap 4. Stel het balhoofd af
Draai met inbus 5 de topcap weer aan, zodat er geen speling meer in het balhoofd zit. Dit controleer je door de voorrem in te knijpen en de fiets naar voren en naar achteren te bewegen.
Let op dat je de topcap niet te strak aandraait: controleer of het stuur helemaal vrij loopt door van links en naar rechts te sturen.
Tip: til de voorkant van de fiets op en laat het stuur naar links en naar rechts vallen. Blijft het stuur `hangen` dan zit de topcap te strak, valt het stuur heel gemakkelijk om, dan zit de topcap te los. Op gevoel vind je de juiste afstelling tussen te vast en te los.
Stap 5. Vastzetten van de stuurpenbouten
Draai de twee bouten waarmee de stuurpen vastzit aan de voorvork weer aan. Let op: veel fabrikanten werken met een maximaal aandraaimoment, gebruik hiervoor een momentsleutel.
Stap 6. Controle
Controleer of het stuur mooi recht staat en of de speling uit het balhoofd is. Dit zie je het best als je op de fiets gaat zitten. Controleer ook of alles goed vast zit. Dit controleer je door het voorwiel tussen je benen te houden (zoals bij stap 3) en aan het stuur te draaien. Als het stuur nog los van het wiel kan draaien, moeten de bouten in de stuurpen (inbus 4) strakker.
In de volgende blog staat meer informatie over het afstellen van een nieuwe fiets.
Meer weten?
Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850
Volg ons op social media!