Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Mountainbikes zijn ontworpen om je soepel over MTB-trails te laten rijden. Ze zijn voorzien van een aantal kenmerken die ze ideaal maken voor het berijden van ruwe paden. Mountainbikes hebben doorgaans brede banden die goede tractie bieden op losse of modderige ondergrond. Ze hebben ook veringssystemen die de schokken van oneffen terrein absorberen, waardoor ze comfortabeler rijden. Hardtail mountainbikes hebben alleen een voorvork-vering. Full suspension mountainbikes hebben daarnaast ook nog een vering onder het zadel, voor de meeste schokdemping.
Lees verder...Type mountainbike
Hardtail: heeft alleen vering in de voorvork. Dit type is lichter en stijver dan een fully, maar biedt wel minder controle op ruiger terrein.
Full Suspension: naast geveerde voorvork ook vering voor het achterwiel. Met een "fully" heb je meer controle over de mountainbike, al is dit type wel iets zwaarder dan een hardtail.
Fatbike: Een nieuw type mountainbike. Geschikt voor de avonturier die het strand, een dik pak sneeuw of grote modderpoel opzoekt.
Mountainbike gebruik
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Aantal versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Schakeling
Bij mechanisch schakelen wordt door middel van een kabel de voor- of achterderailleur in beweging gezet.
Bij elektrisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden.
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Mountainbike veerweg in mm
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.
Type voorvork
Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer
Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder. Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter.
Bij de Vaste vork is er geen sprake van vering.
Lees hier alles over voorvorken op de fiets.
Lock out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.
Lock out achterdemper
Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Hierdoor gaat er minder kracht verloren, waardoor je makkelijker kunt klimmen en over verharde paden kunt rijden.
Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
12GO's keuze: Dit zijn producten die onze collega's in de winkel aanraden wanneer je vraagt naar de beste koop. Dit zijn dan ook onze meest verkochte producten, waarbij je altijd goed zit.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.