Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
In de stad heb je een fiets nodig die lekker wendbaar is. Speciaal voor het stadse gebruik zijn er daarom elektrische stadsfietsen ontwikkeld. Deze fietsen kenmerken zich door hun wendbare stuurgedrag, de comfortabele rechte zithouding en onderhoudsvrije onderdelen. Bovendien worden elektrische stadsfietsen vaak uitgerust met een iets minder krachtige motor. Dat zorgt er namelijk voor dat je niet te hard optrekt bij stoplichten. Zo behoud je het overzicht en slijten je onderdelen minder snel.
Het grote voordeel van elektrische damesfietsen is de lage instap. Doordat er geen horizontale stang in het frame zit kun je eenvoudig je been over de trapas heen tillen om op en af te stappen. Dit gemak zorgt ervoor dat niet alleen dames kiezen voor een dames e-bike, maar ook veel mannen houden van het comfort die de lage instap biedt.
Op elektrische stadsfietsen biedt de lage instap nog meer voordelen dan op andere type elektrische fietsen. Doordat ze voornamelijk in de stad worden ingezet is het belang van een stijver frame veel minder groot. Het belangrijkste is een wendbare fiets, waar je makkelijk mee door het verkeer kunt manoeuvreren en bij een noodstop veilig kunt afstappen. Hier blinken dames e-bikes in uit.
Weet je nog niet welke elektrische fiets helemaal bij jou past? Of twijfel je nog of een elektrische damesfiets wel de juiste keuze is? Kom langs bij ons in de winkel om onbeperkt e-bikes te testen en advies te vragen aan onze e-bike experts. We hebben een 400 meter lange indoor testbaan en het grootste assortiment fietsen van Nederland.
Fiets model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Plaats motor
De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rijeigenschappen van de fiets.
Voorwielmotor: Deze motor trekt je als het ware vooruit. De ondersteuning voelt hierdoor niet heel natuurlijk.
Middenmotor: De ondersteuning wordt geleverd in de trapas. Hierdoor voelt het natuurlijk aan en is de e-bike erg stabiel.
Achterwielmotor: Geeft je letterlijk een steuntje in de rug. Dit type motor wordt echter weinig meer gebruikt. Je vindt het met name nog terug op enkele sportieve e-bikes.
Plaats accu
De accu kan op drie verschillende manieren gepositioneerd worden op de e-bike.
In de bagagedrager: De voordeligste en bekendste optie. De accu zit onder de bagagedrager. Het zwaartepunt ligt wel iets hoger, wat de e-bike iets minder stabiel maakt.
Aan het frame: De accu zit zichtbaar aan het frame bevestigd. Het zwaartepunt is hierdoor lager dan met een drageraccu.
Geïntegreerd in het frame: De accu zit vrijwel onzichtbaar in het frame weggewerkt. Hierdoor is je accu goed beschermd en ziet de fiets er fraai uit.
Merk motor
Motoren bieden een lichte tot sterke trapondersteuning. Hoe hoger het aantal NM, hoe sterker de ondersteuning van de motor. Elektrische stadsfietsen zijn vaak uitgerust met een geruisloze motor die een lichte ondersteuning biedt (t/m 50 NM). Op sportieve fietsen zit vaak een sterke motor met een hoog piekvermogen (50 tot 95 NM).
Zithouding
Rechte zithouding: Perfect voor de alledaagse ritjes, waarbij je geen uren op de fiets zit.
Gebogen zithouding: Een goede zithouding voor de middellange ritten. Denk aan woon-werkverkeer of een recreatieve rit.
Sportieve zithouding: De ideale zithouding op de lange afstanden. In deze houding houd je het makkelijk een paar uur uit op de fiets.
Aandrijving
Ketting: De klassieke aandrijving die we kennen op fietsen.
Riemaandrijving: Je fiets wordt aangedreven door middel van een riem. Een riem heeft als grootste voordeel dat je hem nauwelijks hoeft te onderhouden. In ons blog vind je alles over riemaandrijving.
Filter type elektrische fiets
Het type elektrische fiets is bepalend voor wat voor gebruik je e-bike geschikt is.
Stadsfiets: Deze e-bikes zijn perfect voor gebruik in de stad. Ze zijn robuust, wendbaar en onderhoudsvriendelijk.
Hybride fiets: Dit zijn sportievere elektrische fietsen die daardoor geschikt is voor langere afstanden.
Speed Pedelec: De ideale vervanger van de auto. Met deze e-bikes kun je namelijk 45 km per uur!
Mountainbike: De e-bike voor de mountainbiker die af en toe een extra steuntje in de rug kan gebruiken.
Gravelbike: Wanneer je op de gravelstroken net dat beetje harder wilt gaan, of juist je gravelritten nog langer wilt maken!
Moederfiets: De ideale fiets voor alledaags gebruik met de kinderen. Geschikt voor kinderzitjes, voorzien van een stuurslot en twee-poot standaard.
Longtail: Deze fietsen worden ook wel cargo e-bikes genoemd en hebben een ''staart''. Die zet je in voor het vervoer van kids, het doen van boodschappen en nog veel meer.
Type versnelling
Derailleurversnelling: geschikt voor een lichte fiets met veel versnellingen.
Naafversnelling: Minder onderhoud nodig en robuuster dan een derailleur.
Enviolo: Traploze versnellingsnaven waarmee je altijd de juiste weestand vindt om comfortabel te fietsen.
Upgrade mogelijk naar 100 Nm?
Bij sommige e-bikes met een Bosch Performance Line CX Smart motor is een upgrade mogelijk van 85 Nm naar 100 Nm. Dit kun je eenvoudig instellen via de Bosch Flow App. Je kunt er dus ook voor kiezen om met 85 Nm te blijven rijden. De stand van 100 Nm is vooral bedoeld voor elektrische mountainbikes en in sommige gevallen voor elektrische hybride fietsen. Voor de meeste gewone e-bikes is 85 Nm ruim voldoende. Houd er wel rekening mee dat een hoger koppel zorgt voor het sneller leeglopen van de accu.
Of de upgrade mogelijk is, hangt af van het motortype en de goedkeuring van de fietsfabrikant. Alleen motoren van de vijfde generatie komen hiervoor in aanmerking. Daarnaast bepaalt de leverancier of de fiets technisch geschikt is voor 100 Nm. Veel Shimano-versnellingsnaven zijn bijvoorbeeld beperkt tot een trekkracht van 85 Nm.