Merida Scultura 400 2018

  • Hulp bij het kiezen van jouw racefietsl

    Hulp bij het kiezen van jouw racefiets

    Met de juiste fiets haal je maximaal plezier uit het fietsen. Met zoveel keuze kan het lastig zijn om de fiets te vinden die aansluit op al jouw wensen. Wij geven je graag wat handvatten voor het kiezen van jouw nieuwe fiets.

Plus- en minpunten
  • Voordelige instapfiets
  • Lichtgewicht in de prijsklasse
  • Comfortabele en sportieve geometrie
  • Shimano 105 groepset
  • De banden zijn aan de zware kant

Beschrijving

De Scultura 400 is een lichtgewicht aluminium racefiets in de allround Scultura serie van Merida. Deze mooie aluminium fiets is voorzien van een carbon voorvork en 2x11 speed Shimano 105 groepset. De zeer degelijke 105 schakelgroep maakt deze fiets tot een geschikte keuze voor zowel beginners als meer ervaren wielrenners. Erg veel fiets voor je geld.

De Scultura serie van Merida bestaat uit fietsen van aluminium en carbon in alle prijsklassen. De Scultura geometrie is de standaardgeometrie van Merida en kenmerkt zich door veelzijdigheid en een optimale balans tussen comfort en prestatie. Deze lichtgewicht fietsen voelen zich daarom thuis op elk terrein en zijn even geschikt voor zondagse ritjes door de polder als voor urenlange toertochten, bergritten, of intensieve wedstrijden bij de lokale wielerclub.

Lees hier alles over Merida

Bekijk de volgende categorieën: Racefietsen , Merida Scultura

Specificaties

Algemeen

Model
  • Herenfiets
Framemateriaal

Aluminium: meest gebruikt. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.

 

Carbon: lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Carbon is (bijna) altijd stijver dan aluminium, de fiets ligt daardoor strakker op de weg.

  • Aluminium
Versnellingsgroep

Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Het verschil wordt vooral gemaakt bij schakelen onder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een beklimming of aanzetten. Maakt u heel veel kilometers dan is het verstandig te kiezen voor een goed schakelsysteem.

De versnellingsgroeper staan per merk van lage naar hoge kwaliteit gesorteerd in dit filter.

 

  • Shimano 105
Versnellingen
  • 22
Crankstel

Het crankstel is tandwielen (kettingbladen) plus crankarmen. Het crankstel is er in verschillende verzetten. 


Compact: 50/34 of 52/36. Wordt door 95% van de wielrenners gebruikt en is geschikt voor zeer allround gebruik. Of het nu gaat om polderwegen of hoge cols u kunt hiermee overal uit de voeten.



Dubbel: 52/39 of 53/39. Ook wel race genoemd wordt gebruikt door de profs of zeer fanatieke rijders. Het verzet is groter waardoor en meer vermogen nodig is.



Triple: 50/39/30 Wordt gebruikt op de instapmodellen. U kunt hiermee hetzelfde als met het compact crankstel maar de stapjes tussen de verschillende versnellingen zijn kleiner.

  • (Semi) Compact
Type rem

Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefiets en goedkopere mountainbikes en hybride feitsen. Velgremmen hebben rubberen remblokken die remmen op de velg. Makkelijk in onderhoud maar het remt wel minder is slechte omstandigheden.

 

Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.

 

Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Binnen hydraulische schijfremmen zit veel kwaliteitsverschil, duurdere remmen zijn beter doseerbaar en bieden daardoor meer stopkracht.

  • Velgremmen
Schakeling
  • Mechanisch
Gewicht
  • 8.79 kg

Frameset en vering

Afmontage

Onderdelen

Wielen

Reviews (1)

Algemene beoordeling :
  • Mooie, veelzijdige fiets.

    door T.H.

    Op het oog al een mooie fiets, mat frame met mooi kleurenpalet. Leuk tweekleurig stuurlint, al zal je dit na vervanging niet meer zo krijgen uiteraard. Het stuurlint heeft een lekkere dikte, zodat ook zonder asfalt het niet vervelend rijden is zonder handschoentjes. Het stuurlint biedt voldoende grip door de structuur, voelt een beetje aan als rubber. Slijtvast en makkelijkst schoon te houden. Ik geef zelf de voorkeur aan (al dan niet synthetisch) kurk, maar ook dit is prima. Gewicht van de fiets valt absoluut niet over te klagen, evt kan je de wielen vervangen. De wielen zijn simpel, maar werken prima. Voor en achter 25mm banden, frame kan ook 28mm hebben. Volledige 105 groepset, werkt vlekkeloos. De bekabeling is intern, wat absoluut mooi is. In het begin rammelde de achterremkabel in het frame wel bij elke oneffenheid in de weg, maar op de een of andere manier is dit verholpen door net wat met de kabel heen en weer te wiebelen, misschien dat iets net niet helemaal op z’n plek zat? Het zadel kraakte ook bij grotere hobbels of gewicht verplaatsen, maar na met momentsleutel wat boutjes langs gegaan te zijn, was dit ook verholpen. Het zadel is voor mij aardig comfortabel, al begon de rode kleur op een aantal plekjes aan de zijkant, waar mijn been tijdens het trappen langs strijkt, al na een paar 100 km al wat te vervagen. Fiets werd na aankoop in de winkel direct klaar gemaakt, lekker harde banden en alles werkte fantastisch. Schuur stond wat scheef, maar was mij zelf tijdens testritje op de parkeerplaats ook niet opgevallen, thuis zelf rechtgezet. Ik zou zelf een klein stukje tapje op de buis tussen zadel en trapas plakken, om het frame te beschermen daar waar het kabelhoedje van de voorderailleur het frame raakt. Na zo’n 600km was mij opgevallen dat daar een krasje ontstond.

    • Fantastisch uiterlijk (kleuren, mat afgewerkt, vorm..)
    • Volledig 105 afgewerkt
    • Wat simpelere wielen
    • Interne bekabeling kan wat rammelen

Productvragen

Nog geen vragen gesteld. Ben de eerste die de vraag stelt!

Vraag over dit product? Vul het onderstaande formulier in, neem contact op per mail/telefoon of kom langs in de winkel.

Stel je vraag!