Toggle Nav
Winkelwagen

Review Trek Domane AL 2 Gen 4: de meest veelzijdige instapracer?

Review Trek Domane AL 2 Gen 4: de meest veelzijdige instapracer?

Op zoek naar een eerste racefiets voor onder de 1000 euro? Dan is de nieuwe Trek Domane AL 2 Disc wellicht iets voor jou!  We hebben de fiets voor je getest, en lopen in dit blog lopen we de fiets in detail met je langs.

Domane, Madone, Emonda?!

De afgelopen drie jaar heeft het Amerikaanse Trek de collectie racefietsen grondig opgefrist: de aerodynamische Madone werd samengevoegd met de lichte Émonda tot de nieuwe Madone Gen 8 en de comfortabele Domane modellen werden in de zomer van 2022 vernieuwd.

Trek heeft ook zijn lijn aluminium racefietsen compleet vernieuwd: de Domane AL Gen 4. Zoals de naam doet vermoeden, heeft de Domane AL Gen 4 grotendeels hetzelfde DNA als zijn duurdere carbon broertje. Het is een stabiele, comfortabele en veelzijdige fiets geworden. Geen lichtgewicht of aerodynamisch racebeest, maar wel een ontzettend fijne en ontspannen fiets waarmee Trek in één klap heel veel beginnende en ervaren wielrenners mee bedient. 

trek

Domane AL 2 Gen 4: Voor wie?

De nieuwe lijn aluminium racefietsen is er in verschillende uitvoeringen. Voor de beginners is het interessant om naar de Domane AL 2 Gen 4 te kijken als het instapmodel in de serie. Als je nog wat moet wennen aan een racefiets, zijn de updates van de nieuwe Domane namelijk erg aantrekkelijk. Meer ervaren wielrenners kunnen beter gaan voor een beter afgemonteerde fiets.

Onze ervaring in de winkel is dat beginnende wielrenners stabiliteit, controle en remkracht erg belangrijk vinden. De endurance geometrie, bredere banden en schijfremmen maken de Domane AL 2 Gen 4 wat dat betreft een interessante optie voor die fietsers. Meer ervaren wielrenners aan de andere kant, die voor een aantrekkelijke prijs willen overstappen op schijfremmen, doen er wellicht verstandig aan om een Domane AL Disc met een wat luxere groepset te overwegen. Naast de AL 2 Disc kun je ook nog kiezen voor de Domane AL 4 Gen 4 (Shimano Tiagra), de Domane AL 5 Gen 4 (Shimano 105).

Frame en tech

Het frame van de Domane AL Gen 4 is volledig opnieuw ontworpen. De fiets is van een redelijk bescheiden aluminium gemaakt (het is ook niet de lichtste fiets op de markt), maar het frame is wat betreft het ontwerp bepaald niet eenvoudig. Het frame, dat compleet als schijfremfiets is ontworpen, heeft een modern buisontwerp voor comfort en stijfheid op de juiste plekken. De lasnaden zijn netjes afgewerkt. Praktisch gezien heeft het frame ook nog twee mooie snufjes: ruimte voor extra brede banden en volop montagepunten. Daarover later meer.

Technisch is het frame van de nieuwe Domane AL Disc helemaal bij de tijd. Specifiek ontworpen voor schijfremmen en gemaakt voor steekassen voor extra stijfheid. De dunne achterbrug (seatstays) en de carbon voorvork met aluminium stuurbuis absorberen vibraties van het wegdek en zorgen voor net dat beetje extra comfort. In hoeverre dit frame nou comfortabeler is dan zijn voorganger? Ik durf het niet precies te zeggen. Het nieuwe model is ook uitgerust met bredere banden, ook geen onbelangrijke factor wat betreft comfort. Maar dat de nieuwe Domane AL Disc comfortabel is kan ik absoluut bevestigen! Hier kun je uren probleemloos op rondpeddelen.

Ook niet onbelangrijk, Trek geeft levenslang garantie op zijn frames. Dus mocht dit oerdegelijke frame het ooit begeven, wat erg ondenkbaar is, dan krijg je gewoon een nieuwe!

Trek Domane AL 2 Voorvork De carbon voorvork absorbeert trillingen en geeft een boel extra comfort.

Degelijke schakelprestaties

De Domane AL 2 Disc is dus het eigenlijke instapmodel in de vernieuwde Domane serie. Onderscheidend aan de fiets ten opzichte van de duurdere modellen is de Shimano Claris groepset (derailleurs, shifters, kettingblad, cassette). Shimano Claris is de voordeligste schakelgroep voor op de weg in het assortiment van Shimano. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de echte instapgroepen van Shimano een beetje ‘meh’ waren: het werkte, maar daar was ook echt wel alles mee gezegd. De nieuwe Claris groep laat zien dat er een hoop veranderd is de afgelopen jaren en dat de techniek van de duurdere groepen ook zijn weg naar Claris heeft gevonden.

Tijdens mijn testrit vielen de schakelprestaties me absoluut niet tegen. Oké, schakelen gaat wat minder snel en met wat meer herrie dan bij de duurdere groepsets Tiagra en 105, maar wel soepel. De kwaliteit die je van Shimano mag verwachten dus. Meer ervaren wielrenners zullen de wat scherpere, snellere schakelprestaties van een duurdere groepset op prijs stellen, maar voor beginnende wielrenners voldoet dit gewoon uitstekend.

De beperkingen

Tegelijk is dit ook wel merkbaar een instapgroepset. Met een 2x8 speed groepset (tegenover 2x9 bij Sora, 2x10 bij Tiagra en 2x12 bij 105 en hoger) zijn de stapjes in je schakelbereik toch een stukje groter. Dat maakt het lastiger om bijvoorbeeld bij tegenwind of bergop de ideale cadans te vinden. Ik merkte dat zelf bij windkracht 5 tegen op de dijk: ik bleef op en af schakelen waar ik op mijn eigen racefiets met een Shimano 2x12 groep vermoedelijk wel het ideale tandje had gevonden. De positieve keerzijde van deze grote stappen is wel het schakelbereik: met een 50/34T kettingblad en een 11-32T cassette heb je een zeer lichte kleinste versnelling en zou je in de heuvels en bergen eigenlijk overal boven moeten komen.

Een belangrijk punt om verder rekening mee te houden: een Claris groepset is wel wat minder duurzaam dan een Sora, Tiagra of 105 groepset. Als je van plan bent veel te gaan fietsen is het dus wel het overwegen waard om direct een Domane AL met betere afmontage aan te schaffen.

Claris
De Shimano Claris groepset voldoet voor veel beginnende wielrenners prima, maar heeft ook zijn beperkingen.

Mechanische schijfremmen

Wie omhoog fietst moet ook weer naar beneden, dus veilig remmen is belangrijk. Zoals gezegd zijn de Domane AL Gen 4 modellen uitgerust met schijfremmen. Daarmee is op één model na de complete collectie racefietsen van Trek alleen nog maar in een schijfremversie verkrijgbaar. De liefhebbers van velgremmen zullen hier wellicht wat verbolgen over zijn, maar Trek volgt hierin gewoon de markt… Dat is ook onze ervaring, buiten het instapsegment verkopen we bijna geen fietsen met velgremmen meer.

De Domane AL 2 Disc is uitgerust met zogenaamde mechanische schijfremmen, waar de duurdere modellen zijn voorzien van hydraulische schijfremmen. Eerlijk is eerlijk, mechanische schijfremmen bieden minder remkracht en modulatie dan hydraulische schijfremmen. Door het gebruik van een kabel verlies je wat kracht onderweg van de remhendel naar de remklauw, daar waar een hydraulisch systeem juist de remkracht vermeerdert. Dat is op de weg ook te voelen. Het supersoepele gevoel van een hydraulisch systeem miste ik op deze fiets. Maar aan de andere kant krijg je nog steeds betere remprestaties dan bij velgremmen, zeker in de regen. Bijkomend voordeel van een mechanisch systeem is dat het veel makkelijker zelf te onderhouden is en te repareren is.

remmen
Mechanische schijfremmen worden geactiveerd met een kabel. Ze presteren beter dan velgremmen, maar minder dan hydraulische schijfremmen.

Comfortabel en veelzijdig

Zoals gezegd heeft Trek de fiets compleet opnieuw ontworpen. De Domane AL was al de comfortabele aluminium racer, zeker toen er ook nog te kiezen viel voor een aluminium Emonda. Maar met de nieuwe Domane heeft Trek een compleet nieuwe fiets weten te ontwerpen die alles was wat de oude Domane was, maar tegelijk nog veel meer. Allereerst wat hetzelfde is gebleven. De Domane AL was al een erg comfortabele aluminium racer, met een geometrie die je wat meer rechtop laat zitten dan een klassieke racefiets. Dat is de nieuwe Domane AL Gen 4 nog steeds. Dan de twee meest merkbare veranderingen aan de fiets: bredere banden en meer montagepunten.

Allereerst heeft de fiets standaard bredere banden gekregen. Waar het vorige model werd uitgerust met 28 mm banden heeft de nieuwe Domane 32 mm banden gekregen. Dat lijkt een klein verschil, maar maakt een groot verschil. Wat die bredere banden bieden is in de eerste plaats heel veel comfort. Op een bredere band kun je met een lagere bandendruk fietsen, waardoor de rolweerstand niet ingrijpend verslechtert, maar je fietscomfort enorm toeneemt. 32mm banden hebben daarnaast ook nog eens meer grip in de bochten. Ideaal voor wie deze fiets aanschaft als eerste racefiets, of bijvoorbeeld om door weer en wind mee naar het werk te fietsen.

clearance Het frame heeft ruimte voor banden tot 35 mm breed. 

De fiets wordt zoals gezegd standaard geleverd met 32 mm banden, maar je kunt ook nog bredere banden monteren, tot wel 35mm. Daarmee wordt het ook mogelijk om de fiets uit te rusten met een smalle gravelband, waardoor je effectief over een lichte gravelbike beschikt! Ik heb de fiets getest met de standaard meegeleverde Bontrager R1 32 mm banden. Dit zijn niet de meest verfijnde banden, maar het moet gezegd, de extra breedte geeft een enorme hoeveelheid extra comfort en grip. Het levert geen hele strakke fietservaring op voor wie puur hard wil gaan, maar voor deze endurance racer is het precies wat je nodig hebt. Zeker op lange tochten of bij slecht weer ga je hier blij mee zijn.

Naast ruimte voor extra brede banden is de fiets ook goed voorzien van montagepunten. Zo kun je eenvoudig spatborden en een bagagedrager monteren, een derde bidonhouder monteren onder de onderbuis, en is ook de bovenbuis voorzien van montagepunten voor een stevig bovenbuistasje. Je kunt de fiets daarmee ook uitstekend gebruiken voor woon-werkverkeer of als lichtgewicht toerfiets voor meerdaagse tochten.

montagepunten
Er zitten zelfs montagepunten op de bovenbuis voor een extra tasje.

bidonhouder
Onder de onderbuis kun je nog een derde bidonhouder kwijt. Met deze fiets kun je serieus op fietsvakantie!

Adviesprijs 2.999,99
Waardering:
100%
Summer Sale
Adviesprijs 1.199,99
Waardering:
100%
Adviesprijs 3.299,99
Waardering:
97%
Summer Sale

Oordeel

+ Het frame met endurance geometrie is comfortabel zodat je urenlang zonder pijn op de fiets kan zitten
+ Met ruimte voor banden tot 35 mm breed kan je de fiets geschikt maken voor kasseien en lichte gravel
+ Veel montagepunten voor bagegedragers, etc.
+ De carbon voorvork absorbeert trillingen en verlaagt het gewicht (wanneer de rest van het frame alu is)

- Groepset minder duurzaam dan duurdere groepen
- Mechanische schijfremmen
- De banden zijn niet heel geweldig

Op papier is de Domane AL 2 Disc al een prachtige, comfortabele en veelzijdige racefiets voor de beginnende wielrenner. De fiets is mij in de praktijk ook niet tegengevallen. Hij doet wat hij belooft. Er zijn een paar kleine haakjes en ogen, zoals de iets mindere schakel- en remprestaties ten opzichte van de duurdere modellen, maar aan de andere kant zal je hier als beginnende wielrenner niet van wakker liggen (als je het al merkt!). Tegen de tijd dat de standaard meegeleverde Bontrager R1 hardcase-lite banden versleten zijn is verder een kleine bandenupgrade het overwegen waard. Al met al een erg fijne en bovendien extreem veelzijdige racefiets, die je ook niet teleur zal stellen als gravelbike of toerfiets.

domane al 2 disc
De meest veelzijdige instapracer?

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?