Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Maak kennis met de nieuwe Trek Madone Generatie 8, de lichtste en tegelijk meest aerodynamische wegfiets die Trek ooit heeft gelanceerd. Deze baanbrekende fiets maakte een indrukwekkend debuut toen Lidl-Trek coureur Mads Pedersen er meteen de eerste etappe van La Critérium du Dauphiné 2024 mee won. Trek stuurde ons een week voor de launch een prachtig exemplaar op en ik mocht hem testen.
Inmiddels hebben we 5 (!) modellen opgebouwd in onze showroom in Moordrecht staan.
De achtste generatie Madone is een ultieme combinatie van Trek’s twee iconische superbikes. De fiets is namelijk net zo licht als de Émonda en net zo snel als de vorige Madone, waardoor het echt het beste van beide werelden biedt.
De Madone Gen 8 vervangt hiermee zowel de Madone Gen 7 als de Émonda. De Madone Gen 8 SLR is net zo licht als de laatste generatie Émonda SLR en maar liefst 320 gram lichter dan de vorige Madone. Dit is te danken aan het volledig nieuwe 900 Series OCLV Carbon en de vernieuwde buisvormen die Trek heeft ontwikkeld. Hierdoor klimt deze fiets net zo hard als de Émonda!
Bij een constant vermogen van 200 watt en gemeten als totaalsysteem, inclusief fiets, rijder, bidons/bidonhouders en onderdelen, verslaat de nieuwe Madone de Émonda met maar liefst 77 seconden per uur. Daarnaast evenaart hij ook de snelheid van zijn voorganger, de vorige Madone. Deze indrukwekkende prestatie is te danken aan de innovatieve Full System Foil aerodynamische buizen van de Madone, die de snelheid naar ongekende hoogten tillen en de efficiëntie van dit racemonster optimaliseren.
Een heel kort antwoord: Nee. Er komt geen Trek Émonda 2025. De nieuwe Trek Madone Gen 8 is de ''oude'' Madone gecombineerd met de Émonda.
We hebben de nieuwe Trek Madone Gen 8 al een weekje aan de tand gevoeld. Ons testmodel was een SL 6, uitgerust met de Rival eTap groep. We hebben hiermee zowel een wat langer rit gemaakt als enkele interval trainingen gedaan. Echt testen hoe de fiets klimt gaat natuurlijk iets lastiger in het platte Zuid-Holland.
De eerste indruk als we de fiets ontvangen is dat deze al een stuk slanker oogt dan de vorige generatie Madone, die op zijn beurt ook al een stuk slanker was dan de Gen 6 Madone. Je merkt dit ook gelijk aan het gewicht. Ten opzichte van de Madone Gen 7 SL 6 (8,4 kg) en de vorige generatie Emonda SL 6 (8,5 kg) scheelt de fiets praktisch niks in gewicht. Ons testmodel was namelijk 8,43 kg in maat M/L. Aan het slankere uiterlijk, gecombineerd met de inmiddels bekende IsoFlow ziet de fiets er echt uit als een kruising tussen de Madone en Emonda.
Eenmaal op de fiets zijn we verrast door het comfort. De zithouding is iets rechter dan we hadden verwacht, al is dit natuurlijk aan te passen door de spacers onder het stuur vandaan te halen. Verder voelt de fiets snel aan. Je kracht wordt direct omgezet in snelheid, waardoor je ook in een sprint direct een gaatje kunt slaan. In de bochten voelt de fiets stabiel, wat het vertrouwen geeft om de bochten ook echt aan te vallen.
Al met al zijn we zeer te spreken over de nieuwe generatie Trek Madone. De fiets heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. Uitstekende aerodynamica voor het platte Nederland, maar ook licht genoeg om mee te nemen richting de bergen.
De fietswereld werd opgeschud toen Trek de IsoFlow-technologie voor het eerst introduceerde in de vorige Madone. Het inmiddels bekende gat in de zadelbuis is nog verder geoptimaliseerd in de nieuwe generatie Madone. Hierdoor is de technologie nog lichter en is er 80% meer verticale doorbuiging. Hierdoor worden hobbels in de weg beter geabsorbeerd, waardoor je langer en comfortabeler op hoge snelheid kunt blijven fietsen.
Trek heeft ook bij de nieuwe Madone modellen gekozen voor 2 series. De betaalbare SL-serie en de SLR-serie van het hogere segment. De verschillen zitten hem vooral in het carbon frame en de onderdelen. De Madone SL heeft dezelfde frametechnologie als het SLR-model, maar blijft in kosten laag door het gebruik van betaalbaarder 500 Series OCLV Carbon en een tweedelige stuur-/stuurpencombinatie. Daarnaast kan de het SL frame ook uitgerust worden met mechanische schakelgroepen.
De Madone SL-serie bestaat uit vier modellen. Des te hoger het getal, des te beter de Madone is afgemonteerd:
De Madone SLR-serie is voor de fietsers die alleen het beste willen. Het verschil met de SL-serie zit hem puur in het type carbon. De SLR-frames zijn gemaakt van het gloednieuwe 900 series OCLV Carbon dat speciaal voor de nieuwe Madone is ontwikkelt. Dit carbon maakt het frame extreem licht en stijf, waardoor elke trap direct wordt omgezet in snelheid. Daarnaast worden de SLR modellen uitgerust met nóg betere onderdelen. Ook kunnen de SLR modellen helemaal naar eigen smaak worden gemaakt met de Project One configuratie tool. Hiermee kan je speciale kleuren kiezen en de fiets van jouw favoriete onderdelen voorzien, waardoor jij op een unieke Madone kan rijden.
De Madone SLR-serie bestaat uit de volgende modellen:
Daarnaast zijn er een aantal nieuwe onderdelen op alle nieuwe Madone SLR's te vinden:
Met de nieuwe Aeolus RSL banden tilt Bontrager prestaties naar een hoger niveau. Deze banden hebben een 3,7 watt lagere rolweerstand dan de R3 TLR, wat zorgt voor een aanzienlijk hogere snelheid en verbeterde aerodynamica. Maar het zijn niet alleen deze eigenschappen die de Aeolus RSL banden zo bijzonder maken. Het 320 tpi karkas, gemaakt van lichte en supersterke katoenvezels, biedt ongekende soepelheid en uitstekende grip op elk wegdek. Bovendien zorgt de antilek-beschermingslaag onder het loopvlak voor extra betrouwbaarheid.
Om de nieuwe Trek Madone nog sneller te maken, heeft Trek iets nieuws bedacht; aero bidons en bidonhouders. Bij een snelheid van 35 km/u leveren ze een vermogenswinst van 1,8 watt op. Daarnaast maakt deze innovatie topracefietsen van andere merken ook sneller. De bidon is gemakkelijk in te knijpen en voorzien van een handige drinktuit, waardoor het een van de meest gebruiksvriendelijke bidons op de markt is. Daarnaast passen ook gewone ronde bidons in de UCI-goedgekeurde RSL Aero bidonhouder.
De nieuwe Trek Aero RSL Road stuurcombinatie is speciaal voor de nieuwe Madone ontworpen. Met een kortere stuurdiepte en een bovenkant die 3 cm smaller is dan de afstand tussen de stuuruiteinden, bevordert dit ontwerp een comfortabelere, ergonomische zitpositie. Hierdoor vermindert de luchtweerstand aanzienlijk en kan je nog aerodynamischer op de fiets zitten.
De nieuwe Trek Madone Gen 8 is een échte innovatie. Niet eerder zagen we dat een high-end merk haar fietsen combineert om zo de klant niet meer te hoeven laten kiezen tussen aero- of klimprestaties. Met keuzes tussen de betaalbare SL-serie en de high-end SLR-serie is er voor ieder wat wils. Daarnaast brengen verbeteringen zoals de Aeolus RSL banden en Aero RSL bidonhouders je in staat je eigen PR's te verbreken, op elke discipline. Ik, en met mij nog meer collega's, ben razend enthousiast over de nieuwe Madone.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.