Tijdelijk veel producten, nóg scherper geprijsd ›

Toggle Nav
Winkelwagen

De nieuwe Trek Madone SLR 2023 is nog sneller en nog lichter

De Trek Madone is al jaren een gevestigde naam in de wielerwereld. De aerodynamische racer is dan ook de keus van Trek-Segafredo renners op de vlakke etappes, terwijl het ook onder de recreatieve wielrenners een zeer geliefde fiets is. Met onder andere onze "eigen" Bauke Mollema zal Trek-Segafredo tijdens de Tour van 2022 gaan jagen op etappezegens met de gloednieuwe Madone SLR.

Unieke IsoFlow technologie

Waar de Madone in 2016 voor het eerst werd voorzien van de IsoSpeed technologie voor een stukje extra comfort, stapt Trek daar met de nieuwste generatie Madone weer vanaf. De 2023 Madone is namelijk uitgerust met de gloednieuwe IsoFlow technologie. Het beeld van een groot gat in de zitbuis is even wennen, maar de IsoFlow maakt dat de Trek Madone sneller en lichter is dan ooit.

Trek Madone SLR met IsoFlow technologie

Meest efficiënte luchtstroom

Voor het herontwerpen van de Madone is Trek helemaal terug gegaan naar de basis. In de windtunnel is geanalyseerd op welke punten van het frame de luchtstroom voor de meeste weerstand zorgde. Op basis van deze test is het IsoFlow ontwerp tot stand gekomen. Dit ontwerp zorgt namelijk dat de lucht minder weerstand heeft wanneer het langs het frame gaat.

Het verschil in luchtweerstand tussen de vorige Madone en de nieuwste generatie bespaart je ongeveer 19 watt aan getrapt vermogen bij een snelheid van 45 kilometer per uur. In de praktijk betekent dit dat je per uur fietsen zo’n 60 seconden harder gaat dan de zesde generatie Madone.

Trek IsoFlow getest in de windtunnel

Trek IsoFlow voor comfort met behoud van stijfheid

Logischerwijs zou je verwachten dat het vervangen van de befaamde IsoSpeed door de IsoFlow zorgt voor een minder comfortabele Madone. De IsoSpeed technologie zorgt er namelijk voor dat trillingen uit het wegdek beter geabsorbeerd worden door het frame.

Met de IsoFlow ‘opening’ lever je echter niet enorm in op het comfort. Door de zadelpen te laten 'zweven' boven de zitbuis heeft de Madone van nature een beetje verticale flex. Dit zorgt ervoor dat het merendeel van de kleine trillingen en schokken gewoon door het frame geabsorbeerd worden. Deze verticale flex gaat bovendien niet ten koste van de laterale stijfheid. De laterale stijfheid wordt namelijk gewaarborgd doordat de seatstays tot aan de bovenbuis zijn doorgetrokken. De Madone zet daarmee jouw kracht moeiteloos om in snelheid.

Trek Madone SLR 2023 met IsoFlow

Nieuwe buisvormen

Trek maakt al sinds 2016 gebruik van de Kammtail buisvormen op de Madone serie. Ook op de Madone SLR 2023 wordt nog steeds gebruik gemaakt van de ‘afgesneden druppelvorm’ voor de framebuizen. De vormen zijn echter iets verfijnder, waardoor het frame als geheel minder weegt, zonder in te leveren op het gebied van aerodynamica. 

Compleet vernieuwde Madone cockpit

Om te zorgen dat de Madone in alles de ultieme aerobike is, heeft Trek een nieuw stuur ontworpen, exclusief voor de Madone. Dit stuur heeft 3 centimeter aan flare, wat betekent dat de drops van het stuur 3 cm verder naar buiten staan dan de ‘hoed’ van het stuur, waar je handen op rusten in de ‘normale’ fietshouding. Doordat de hoed iets verder naar binnen staat heb je een compactere, meer aero, lichaamshouding. Wanneer de finishlijn echter nadert en je de eindsprint aantrekt zorgt de bredere drop van het stuur voor extra stabiliteit in de sprint.

Nieuwe Trek Madone SLR cockpit

De lichtste Madone tot nu toe

Met een frame dat nog eens 300 gram lichter is dan de vorige generatie Madone, is dit de lichtste Madone met schijfremmen tot nu toe. De Madone benadert qua gewicht zelfs de Emonda tot op 400 gram wanneer van beide modellen de lichtste specificatie wordt gebruikt.

Geen mechanische versnellingen meer op de Madone SLR

Het is helemaal niet meer mogelijk om mechanische versnellingen te monteren op de Madone SLR 2023. Ook de 11-speed Shimano Di2 groepen kunnen niet gebruikt worden met de nieuwe Madone. Trek heeft er namelijk voor gekozen om alleen kabelgoten door het frame te trekken voor de remleidingen.

De nieuwe Trek Madone 2023 onder de streep

Over de looks van de IsoFlow valt natuurlijk te twisten. Het is op z’n minst even wennen. Menig fietser zal ook beweren dat zo’n constructie niet thuis hoort op een fiets. Toch zijn wij het daar niet mee eens. Een racefiets, en met name een aerofiets, moet in de eerste plaats gewoon razendsnel zijn. Wanneer een technologie zoals de IsoFlow ervoor zorgt dat je sneller gaat op de fiets, dan heeft het zijn plek op een fiets verdiend.

Nieuwe Trek Madone SLR 2023

Met het weghalen van de IsoSpeed geeft Trek ook een duidelijk signaal af: de Madone is voor snelheid! Wil je toch het comfort, dan is er nog altijd de Domane, die in een SLR uitvoering ook al relatief aerodynamisch is.

Het lagere gewicht van de Madone betekent ook dat de racer breder inzetbaar is. Trek claimt zelfs dat de Madone op ieder terrein de snelste fiets is in hun assortiment. De Madone kan nu dus zowel op het vlakke als in de bergen worden ingezet!

Voorbode voor wat komen gaat?

Het kan zomaar zijn dat de Madone een voorbode is voor aerodynamische ontwikkelingen op racefietsen. Waar we bij Cervelo al een ‘open stuur’ zagen voor een betere luchtstroom trekt Trek dit ontwerp een stap verder door. De Madone kan daarmee zomaar de aanzet zijn voor nieuwe, innovatieve manieren waarop fietsfabrikanten de luchtstroom om het frame heen manipuleren.

De nieuwe Madone SLR nu al reserveren?

Dat kan! De onderstaande modellen van de Trek Madone SLR kun je nu al reserveren. Nu bestellen, betekent ook als eerste fietsen, dus wees er snel bij!

10.299,-
Waardering:
100.0000%
10.799,-

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.

Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media.

   

Blog footer

Bikes4africa

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?