Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Ga je een trail rijden waarbij snelheid gewenst is? Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een 29 inch wiel. Dankzij de grootte van een 29 inch wiel rol je makkelijker over obstakels heen. Hierdoor accelereer je misschien trager, maar je houdt wel makkelijker een hoge snelheid vast. Let wel op dat een 29 inch wiel niet in iedere fiets past.
Lees verder...
Ben je toe aan een compleet nieuwe wielset of een vervanging van een los wiel? Kies of je een set zoekt of een los wiel.
Voor een passende wielset moet je letten op het type remmen dat op je fiets zit.
Centerlock schijfremmen
Worden bevestigd door middel van een ring in het midden van de remschijf. Bijna alle moderne racefietsen worden met centerlock schijfremmen geleverd.
6-gaats schijfremmen
Zoals de naam zegt, worden deze schijfremmen bevestigd met 6 bouten. Dit type rem vind je vaak op mountainbikes, omdat het systeem beter tegen een stootje kan.
Velgremmen
Je kunt velgremmen herkennen aan de remrand die op je velg ligt of aan de remhoeven die boven je wielset gemonteerd zijn.
Om ervoor te zorgen dat het wiel stevig in je fiets blijft zitten, zijn de naven van fietswielen voorzien van assen. Er zijn twee soorten: snelspanners (ook wel Quick Release genoemd) en steekassen.
Quick Release
Snelspanners worden door middel van een hendel vastgeklemd in het frame. Doordat ze niet geschroefd hoeven te worden, zijn snelspanners ideaal voor het wisselen van je wiel(en).
130x5mm: Standaard voor op de racefiets.
135x5mm: Standaard voor (oudere) MTB's.
141x5mm: Standaard voor nieuwere MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en wordt daarom ook wel "Boost" genoemd.
Steekassen
Steekassen worden wel volledig in het frame geschroefd. Ze zijn daardoor steviger en kunnen zwaarder belast worden.
142x12mm: Standaard voor op de racefiets en oudere MTB's.
148x12mm: Huidige standaard voor MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en daarom ook wel "Boost" genoemd.
Om ervoor te zorgen dat je cassette op jouw nieuwe wielset past, heb je de juiste body nodig.
9/10/11-speed cassettes
Bij deze cassettes heb je een HG body nodig. Daar passen zowel SRAM als Shimano cassettes op. 2x12 GRX cassettes horen ook bij deze body.
12-speed Shimano cassette
Ook een 12-speed Shimano cassette past op een HG body. Als je een Dura-Ace 12-speed cassette hebt, kun je ook kiezen voor een HG L2 body.
12/13-speed SRAM cassette
Voor SRAM 12/13-speed cassettes heb je een XDR body nodig.
7/8/9/10/11-speed cassettes
Deze cassettes passen (bijna) allemaal op een HG MTB body, zowel SRAM als Shimano. Voor 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje heb je een XD body nodig.
12-speed Shimano cassette
Voor 12-speed heeft Shimano een MICRO SPLINE body. Hier passen ook alle 1x12 GRX cassettes op.
12-speed SRAM cassette
Bij SRAM is de XD body bedoeld voor 12-speed cassettes, maar ook 11-speed cassettes met 10T als kleinste kransje passen op deze body.
Materiaal velg
Van welk materiaal de velg is gemaakt, is belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon heeft een stijve structuur door de verschillende lagen en zorgt daarnaast voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn een stuk goedkoper dan carbon wielen, maar zijn vaak zwaarder en minder direct.
Om ervoor te zorgen dat het wiel stevig in je fiets blijft zitten, zijn de naven van fietswielen voorzien van assen. Er zijn twee soorten: snelspanners (ook wel Quick Release genoemd) en steekassen.
Quick Release
Snelspanners worden door middel van een hendel vastgeklemd in het frame. Doordat ze niet geschroefd hoeven te worden, zijn snelspanners ideaal voor het wisselen van je wiel(en).
100x5mm: Standaard voor zowel racefiets als MTB voorwielen met snelspanners.
Steekassen
Steekassen worden wel volledig in het frame geschroefd. Ze zijn daardoor steviger en kunnen zwaarder belast worden.
100x12mm: Standaard voor op de racefiets.
100x15mm: Standaard voor (oudere) MTB's.
110x15mm: Standaard voor nieuwere MTB's. Iets langer dan de oudere standaard en daarom ook wel "Boost" genoemd.
Het fietsen zonder binnenbanden, beter bekend als tubeless rijden, wordt steeds populairder. Veel wielen en wielsets worden tubeless ready geleverd. Voor sommige wielen geldt dat het tubeless velglint en de tubeless ventielen worden meegeleverd. Meestal wordt dit los meegeleverd, maar in enkele gevallen is het tubeless materiaal al voorgemonteerd. Bij andere wielen worden deze benodigdheden niet meegeleverd en kun je ze zelf los aanschaffen. Lees goed de beschrijving of neem contact op met de klantenservice als je niet precies weet wat je nodig hebt.
Alle wielsets die tubeless ready zijn, kunnen ook gewoon mét binnenbanden worden gebruikt. De keuze is dus aan jou.
Soort velg
Clincher:
Bij Clincher wielen wordt gereden met binnenband. Voordeel is dat je altijd een bandje kan wisselen wanneer je lek rijdt.
Tubeless:
Tubeless (zonder binnenband) zorgt voor een lage rolweerstand en meer comfort door de mogelijkheid om met minder druk in de banden te rijden. Bij een tubeless band gebruik je tubeless ventielen, latex en soms tubeless velgtape om de band luchtdicht aan te sluiten op de velg.
Tube:
Bij tube wielen wordt de tube (band) op de velg gelijmd. Het gewicht van tube wielen is lager. Op het moment van lek rijden is dit niet tot zeer lastig te vervangen. Vandaar dat je Tubes eigenlijk alleen ziet tijdens wedstrijden.