Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Full suspension mountainbikes hebben niet alleen een vering in de voorvork, maar ook een vering in het frame verwerkt. Het belangrijkste voordeel van de full suspension mountainbikes is dat er meer schokken voor je worden opgevangen. Doordat ook de achterkant meeveert is de fiets makkelijker te controleren ten opzichte van een hardtail mtb.
Bekijk direct: Mountainbike keuzehulp | Hardtail Mountainbikes | Mountainbike aanbiedingen
Lees verder...Een full suspension mountainbike is uitgerust met zowel een verende voorvork als een achtervering, in tegenstelling tot een hardtail mountainbike die alleen een verende voorvork heeft. Deze geavanceerde ophangingstechnologie absorbeert schokken en hobbels op de trail, waardoor je een soepele en comfortabele rit ervaart, zelfs op het meest ruige terrein. Dankzij de vering behoud je meer grip en controle, waardoor je met vertrouwen kunt sturen, remmen en springen.
De achtervering vebetert de tractie en het contact met de grond, waardoor je meer controle hebt tijdens beklimmingen en afdalingen. Dit komt vooral van pas op technische trails waar precisie en wendbaarheid vereist zijn. Bovendien minimaliseert de vering de impact op je lichaam, waardoor vermoeidheid wordt verminderd en je langer kunt blijven rijden met behoud van energie.
Het belangrijkste voordeel van de full suspension mountainbikes is dat er meer schokken voor je worden opgevangen. Doordat ook de achterkant meeveert is de fiets makkelijker te controleren ten opzichte van een hardtail. Ook kun je door het opvangen van de schokken een hoger tempo opbouwen wanneer je op een onstabiele ondergrond fietst.
Bij veel Full Suspension mountainbikes zit er een lock-out op de achtervering. Dit wil zeggen dat je de achtervering uit kan zetten. Dit wordt voornamelijk gebruikt bij het klimmen of flink aanzetten zodat je kracht niet verdwijnt in de vering. Op trails met veel oneffenheden kun je met een full suspension harder fietsen.
Voor elk type trail en fietser is er een mountainbike full-suspension. De meeste fuly’s zijn gemaakt voor cross country en trail parcours en er worden enkele full suspension MTB’s gemaakt voor enduro en downhill parcours. Er is dus voor iedere type fietser een full suspension mountainbike beschikbaar. Daarnaast heb je keuze uit aluminium of carbon framemateriaal, beide materialen worden gebruikt op full-suspension mountainbikes.
Als je zeker weet welke full suspension mountainbike je wilt kopen, kan dat makkelijk online. Wij leveren hem dan 100% rijklaar thuis bij af. Als je naar de winkel komt kunnen we je helpen met deskundig advies en heb je de mogelijkheid om verschillende mountainbikes te testen. Als je een keuze hebt gemaakt monteren we hem dezelfde dag nog rijklaar.
Uitgelicht
Tijdelijke actie: De beste acties die binnenkort aflopen.
Duurzaam: Deze producten zijn duurzaam geproduceerd.
Outlet: De laatste stuks voor een voordelige prijs.
Nieuwe collectie: Deze producten zijn recent aan ons assortiment toegevoegd.
Tweedekans: Deze producten zijn reeds gebruikt maar zijn goed bevonden om aan te bieden. Ze zijn dus 100% in orde en je hebt er de volledige garantie op.
Gebruik mountainbike
Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.
Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.
Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.
Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.
Maat wielen
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Veerweg mountainbike
Mountainbikes met meer veerweg zijn beter geschikt voor het rijden van ruige trails en nemen van grotere drops en sprongen. Meer veerweg betekent wel dat de fiets minder snel is op klimmetjes.
100-110 mm: Meest gebruikte en gekozen veerweg. Ruim voldoende voor Nederlandse parcoursen.
120 tot 150mm: Erg veelzijdig in de Benelux. Uitstekend om hard naar beneden te knallen terwijl ook klimmetjes nog goed te doen zijn.
150 tot 190mm: Voor MTBs waar klimmen minder belangrijk is dan dalen. Geschikt voor zeer ruig terrein en extreme parcoursen.
Meer dan 190mm: Gemaakt voor de meest extreme afdalingen.
Lock-out voorvork
Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert. Dit is handig op verharde wegen of tijdens het klimmen.
Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.
De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.
Lock-out achterdemper
Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Hierdoor gaat er minder kracht verloren, waardoor je makkelijker kunt klimmen en over verharde paden kunt rijden.
Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.
As voorwiel
As achterwiel