a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
15 juli 2019
Door:
Tim
Delen

Technische tips: het vervangen van een mechanisch voor- en achterderailleur

Een defect derailleur maakt het in de meeste gevallen bijna onmogelijk om comfortabel verder te fietsen. In een dergelijke situatie is het dan ook fijn om te weten hoe je je derailleur (of beide) zelf vervangt zodat je weer snel op pad kunt. In dit blog leggen wij aan je uit hoe je dit doet en waar je op dient te letten bij aanschaf van een nieuw derailleur. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze aflevering: het vervangen van een mechanisch voor- en achterderailleur.

Wel of niet vervangen?

Goed functionerende derailleurs zorgen ervoor dat je gemakkelijker een lastige klim bedwingt of nog nét even dat tandje bij kunt schakelen tijdens je volgende sprint. Slecht functionerende derailleurs kunnen dan ook snel leiden tot een hoop frustraties tijdens je volgende fietstocht, maar dit wil niet meteen zeggen dat een van je derailleurs daadwerkelijk defect is. De schakelprestaties van een derailleur worden namelijk ook negatief beïnvloed door een verkeerde afstelling of een gebogen derailleurpad. Controleer dan ook eerst de staat van je derailleurpad en de afstelling van je huidige voor -en achterderailleur voordat je beslist om deze te gaan vervangen.

drivetrain

Aanschaffen van een nieuw mechanisch voor- of achterderailleur

Wanneer je daadwerkelijk te maken hebt met een defect derailleur – of je huidige fiets gewoonweg een upgrade wil geven – is het van belang om rekening te houden met je huidige shifters. Deze zijn namelijk bepalend voor het aantal schakelmogelijkheden en het wel of niet functioneren van je (nieuwe) derailleur. Om dit te verduidelijken geven we hieronder een aantal voorbeelden:

Dubbel/Triple

Het is niet mogelijk om een shifter van een Dubbel of Compact versnellingsgroep te combineren met een Triple voorderailleur. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de shifter in dit geval slechts 2 schakelmogelijkheden heeft, terwijl er 3 schakelmogelijkheden benodigd zijn om het voorderailleur op de juiste manier de laten functioneren. 

10-speed/11-speed

Het is niet mogelijk om een shifter van een 10-speed versnellingsgroep te combineren met een 11-speed achterderailleur. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de shifter in dit geval slechts 10 schakelmogelijkheden heeft, terwijl er 11 schakelmogelijkheden benodigd zijn om het achterderailleur op de juiste manier de laten functioneren.

Compatibiliteit

Om er zeker van te zijn dat je de juiste derailleur aanschaft is het aan te raden om vooraf de compatibiliteit van je huidige shifter en de (gewenste) derailleur te controleren. Dit kan met behulp van de comptabiliteitstabel van Shimano, waarin alle mogelijke combinaties zijn terug te vinden:

Hier dien je natuurlijk geen rekening mee te houden wanneer je ook van plan bent om je shifters te gaan vervangen. In onze blog over het vervangen van een mechanische shifterset vind je hier meer informatie over.

Daarnaast is het van belang om bij de aanschaf van een nieuw voorderailleur aandacht te schenken aan de manier waarop deze aan het frame is bevestigd. Een voorderailleur kan namelijk aan het frame worden bevestigd met behulp van een aanlasnok of een klemband. Let er bij de aanschaf van een nieuw derailleur dus goed op welke bevestiging je nodig dient te hebben.

Bekijk hier al onze voorderailleurs

Bekijk hier al onze achterderailleurs

Het vervangen van een mechanisch voor- en achterderailleur

Wanneer je de juiste derailleur(s) hebt aangeschaft kun je beginnen met het vervangen van je oude derailleur(s). Hiervoor is het volgende gereedschap benodigd:

Vervangen achterderailleur

1. Schakel het achterderailleur naar de zwaarste versnelling. In deze positie heeft de versnellingskabel namelijk de minste spanning en is deze gemakkelijker los te maken

2. Draai de inbusbout waarmee de versnellingskabel op het derailleur is bevestigd los met behulp van de inbussleutel (5mm). Verwijder vervolgens de versnellingskabel uit het derailleurDerailleur

3. Demonteer de ketting met behulp van de kettingpons. Wanneer de ketting is bevestigd met behulp van een Quick-Link dan kan er gebruik worden gemaakt van een missinglinktang om de ketting te demonteren. Voor meer informatie kun je onze blog raadplegen over het vervangen van je ketting en cassetteKetting

4. Verwijder het oude achterderailleur door deze los te draaien van het derailleurpad met behulp van een inbussleutel (5mm)demonteren achterderailleur

5. Controleer of het derailleurpad nog in goede staat verkeert. Wanneer het derailleurpad gebogen of gebroken is, dient deze eerst te worden vervangen voordat het nieuwe derailleur gemonteerd wordt. Meer informatie hierover vind je in onze blog over het vervangen van je derailleurpad

6. Monteer het nieuwe achterderailleur. Smeer hiervoor wat montagepasta op het schroefdraad van het derailleurpad en bevestig het achterderailleur vervolgens met behulp van de inbussleutel (5mm). Let op: bij het monteren dient de b-tension bout van het achterderailleur goed op het derailleurpad te valleninvetten achterderailleur

7. Monteer de ketting terug met behulp van een breekpen of missinglinkketting monteren breekpen

8. Draai vervolgens de stelnippel aan de achterzijde van het derailleur helemaal in en vervolgens weer één slag uit. Dit zorgt ervoor dat je de versnellingskabel straks gemakkelijker op spanning kunt zettenstelnippel

9. Monteer de versnellingskabel weer terug in het achterderailleur. Zorg ervoor dat de shifter in de zwaarste versnelling staat en trek de versnellingskabel vervolgens goed aan. Wanneer er voldoende spanning op de versnellingskabel staat kan deze met behulp van de inbusbout worden vastgezetterugplaatsen kabel achterderailleur

10. Stel vervolgens het derailleur goed af. Raadpleeg hiervoor onze blog over  het afstellen van je achterderailleur

Vervangen voorderailleur

1. Schakel het voorderailleur naar de lichtste versnelling. In deze positie heeft de versnellingskabel namelijk de minste spanning en is deze gemakkelijker los te makenKleine versnelling

2. Maak de versnellingskabel los met behulp van een inbussleutel en verwijder deze uit het voorderailleurVoorderailleur

3. Demonteer de ketting met behulp van de kettingpons. Wanneer de ketting is bevestigd met behulp van een Quick-Link dan kan er gebruik worden gemaakt van een missinglinktang om de ketting te demonteren. Voor meer informatie kun je onze blog raadplegen over  het vervangen van je ketting en cassetteketting

4. Verwijder het oude voorderailleur door de bevestigingsbout los te draaien. Let op: het voorderailleur kan met behulp van een aanlasnok of een klemband aan het frame zijn bevestigd. In het geval van een aanlasnok dient alleen de bevestiging losgemaakt te worden, in het geval van een klemband dient het geheel – derailleur inclusief klemband – te worden losgemaaktdemonteren voorderailleur

5. Monteer het nieuwe voorderailleur op precies dezelfde manier als het oude voorderailleur. Wanneer je er niet helemaal zeker van bent of deze op de juiste manier was gemonteerd; tussen de buitenste rand van het voorderailleur en het grootste tandblad dient ongeveer 2 millimeter ruimte te zittenterugplaatsen voorderailleur

6. Monteer de ketting terug met behulp van een breekpen of missinglink

7. Monteer de versnellingskabel weer terug in het voorderailleur. Zorg ervoor dat de shifter in de lichtste versnelling staat en trek de versnellingskabel vervolgens goed aan. Wanneer er voldoende spanning op de versnellingskabel staat kan deze met behulp van de inbusbout worden vastgezetkabel voorderailleur

8. Stel vervolgens het derailleur goed af. Raadpleeg hiervoor onze blog over het afstellen van je voorderailleur

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking

Meer Lezen ?