Sorry, maar GT e-Force Current 2021 is niet langer te koop.

Vergelijkbare producten

GT e-Force Current 2021

LEVERING AAN HUIS
Plus- en minpunten
  • Elektrische enduro fiets
  • Shimano Deore 1x10 afmontage
  • Shimano Steps E7000 motor
  • 500Wh accu
  • Hydraulische schijfremmen
  • Sr suntour voorvork met 150 mm veerweg

Beschrijving

Met de GT e-Force Current bestorm je de trails met een zet in de rug. De elektrische full-supsension is klaar voor technische parcours in binnen en buitenland. Het sterke aluminium frame kan tegen zware klappen waardoor je vol gas de trails kan bestormen. De Suntour voorvork heeft een veerweg van 150mm en zorgt ervoor dat je obstakels niet uit de weg hoeft te gaan. De Rockshox luchtgeveerde achterdemper geeft je net even dat extra stukje vertrouwen. 

Verder is de fully afgemonteerd met een Shimano Deore 1x10 versnellingsgroep. Hierdoor heb je in combinatie met de ondersteuning uitstekend bereik op steile stukken en kom je niet zomaar stil te staan midden in een klim. De Shimano groep is betrouwbaar en zorgt voor prima schakelprestaties. De hydraulische schijfremmen zijn van uitstekende kwaliteit waardoor je ook in minder weer of in modderige bochten uitstekend tot stilstand kan komen. De Nobby Nic banden van Schwalbe geven de grip die jij nodig hebt.

De Shimano Steps E7000 motor geeft jou een dusdanige zet in de rug waardoor jij het de hele dag volhoudt! Op een volle accu rijd je ongeveer 100 kilometer, afhankelijk van omstandigheden als het weer, mate van ondersteuning en gewicht van de berijder. 

De Eforce is voor de trail maniak die de hele dag door wilt blijven gaan!

Bekijk de volgende categorieën: Elektrische mountainbikes

Specificaties

Algemeen

Model
  • Herenfiets
Type elektrische fiets
  • Mountainbike
Plaats motor

De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rij-eigenschappen van de fiets.

Voorwielmotor: Met een voorwielmotor word je als het ware vooruit getrokken. Bij natte en/of gladde omstandigheden loop je hierdoor het risico dat je voorwiel in een scherpe bocht wegglijdt.

Middenmotor: De middenmotor heeft het meest stabiele rijgedrag. Omdat het zwaartepunt laag bij de grond en in de trapas zit voelt een middenmotor heel natuurlijk aan.

Achterwielmotor: Een achtwielmotor is bijna letterlijk een steuntje in de rug. Deze motor maakt het achterwiel wel een stukje zwaarder en heeft een minder efficiënte aandrijving.

  • Middenmotor
Merk motor
  • Shimano
Motor type
  • Shimano STEPS E7000
Plaats accu

De plaats van de accu is afhankelijk van de plaatsing van de motor en type frame ( dames of heren )

  • Geïntegreerd in frame
Kracht motor
  • Krachtig
Versnellingen
  • 1 x 10
Type sensor
  • Rotatiesensor
  • Trapkrachtsensor
Aantal Wh accu

Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes. 

Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere. 

  • 450 - 550 Wh
Actieradius

Hoe ver kom ik eigenlijk met een volle accu? Het is een van de meest gestelde vragen bij de aanschaf van een e-bike. De stelregel hierbij is dat je afhankelijk van het type accu per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen. 

Onze testers hebben de actiradius van verschillende accu's getest en kwamen op het volgende: 250 Wh: 35 - 60 km, 300 Wh: 45 - 75 km, 400 Wh: 60 - 120 km, 500 Wh: 75 - 150 km.

Het is wel belangrijk om te bedenken dat er veel externe factoren zijn die een rol spelen. Denk hierbij aan het type motor, het gewicht van de fiets, het gewicht van de berijder, het gewicht van de bagage, versnellingen, temperatuur, bandenspanning, trapkracht, terrein, ondergrond en de leeftijd van de accu. Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat je buurman verder of juist minder ver fietst dan jij met dezelfde accu.

Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.

  • 45 - 75 km
  • 60 - 120 km
Type versnelling
  • Derailleur
Geveerde voorvork

Een verende voorvork verhoogt het comfort voor je handen, armen en polsen.

  • Geveerde voorvork
Type rem

Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefiets en goedkopere mountainbikes en hybride fietsen. Velgremmen hebben rubberen remblokken die remmen op de velg. Makkelijk in onderhoud maar het remt wel minder in slechte omstandigheden.

Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.

Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Binnen hydraulische schijfremmen zit veel kwaliteitsverschil, duurdere remmen zijn beter doseerbaar en bieden daardoor meer stopkracht.

Meer weten? Bekijk onze blog over de soorten remmen!

  • Hydraulische schijfremmen
Versnellingsgroep

Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Het verschil wordt vooral gemaakt bij schakelen onder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een beklimming of aanzetten. Maakt u heel veel kilometers dan is het verstandig te kiezen voor een goed schakelsysteem.

 

  • Shimano Deore
Type aandrijving

Een fiets met riemaandrijving is extreem onderhoudsvriendelijk. Een riem slijt namelijk een stuk minder hard dan een ketting en daarnaast zitten de versnellingen verwerkt in de naaf of in de trapas. Hierdoor zal bij het verwisselen van een versnelling de riem in dezelfde rechte lijn blijven liggen, wat ervoor zorgt dat deze minder weerstand geeft en stiller is dan een gewone ketting. Daarnaast blijft de riem een stuk schoner en kan deze niet gaan roesten in tegenstelling tot een gewone ketting. Dit komt omdat er geen olie nodig is om de riem te smeren. Dit is toch wel heel erg fijn als je met je nette kleding op de fiets stapt.

  • Ketting
Framemateriaal

Aluminium: meest gebruikt. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.

 

Carbon: lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Carbon is (bijna) altijd stijver dan aluminium, de fiets ligt daardoor strakker op de weg. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames. 

  • Aluminium
Schakeling

Mechanisch schakelen 

Bij mechanisch schakelen trekken de shifters aan het stuur aan een kabel die de voor- of achterderailleur in beweging zet. 

Elektrisch schakelen

Bij elektronisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden. 

  • Mechanisch
Gebruik mountainbike

Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.

Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.

Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.

Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.

  • Enduro
Type voorvork

Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer (net als in een balpen maar dan groter). 


Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder.  Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter. Daarnaast is de slijtage en het onderhoud minder van deze vorken (want lucht slijt niet).


Bij de vaste vork is er geen sprake van vering zoals de naam al doet vermoeden.

Lees onze blog voor meer informatie.

  • Coilvering
Voorvork merk
  • SR Suntour
Lock-out voorvork

Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert.

 

Dit is handig op verharde wegen of tijdens klimmen. Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.

 

De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.

  • Lock-out vanaf voorvork
Lock-out achterdemper

Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Handig op wegen waar je geen vering nodig hebt. Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.

  • Lock-out op demper

Frameset en vering

Afmontage

Onderdelen

Wielen

Elektrische onderdelen