Trek Rail 9.9 2020

zwart
rood
×
zwart
rood
Plus- en minpunten
  • Carbon Frame
  • SRAm X01 AXS Eagle elektronisch schakelen
  • RockShox Lyric Select voorvork
  • Elektronische dropper
  • Bosch Performance CX motor
  • Hydraulische schijfremmen
  • Accu van liefst 625Wh

Beschrijving

De Rail 9.9 is een elektrische full suspension mountainbike die van menig mountainbiker het hart sneller laat kloppen. De 9.9 is het absolute topmodel van de Trek Rail serie. Het elektronisch schakelen zorgt ervoor dat je nog sneller en preciezer kan schakelen.  

Dankzij de Bosch Performance CX middenmotor wordt je tot 25 kilometer per uur ondersteund. De fiets heeft een stevig aluminium frame waar de uitneembare accu in verwerkt is. Daarnaast is de kabelgeleiding geïntegreerd wat zorgt voor een mooie afwerking en bescherming voor je bekabeling. De fiets heeft een Carbon frame met lichtmetale achtervorken.

De Rail is afgewerkt met SRAM X01 Eagle onderdelen. De fiets kent 12 versnellingen en heeft Shimano Shimano XT M8120 hydraulische schijfremmen waardoor je in elk weertype kan vertrouwen op goede remprestaties. Verder is de fiets afgewerkt met Bontrager componenten. De fiets heeft RockShox Lyric Plus op voorvork met een veerweg van 160mm. De achtervering is 57.5mm en is een RockShox Deluxe RT3. De accu is gemakkelijk uitneembaar daarnaast kun je zelfs een bidonhouder op je fiets monteren! De dropper zadelpen kan het zadel laten 'droppen' tijdens een afdaling. Hierdoor hoef je niet meer te gaan verzitten tijdens een afdaling. Op deze fiets is die dropper elektrisch vanaf het stuur te bedienen. De fiets beschikt ook over RE:Aktiv RE:aktiv met Thru Shaft wat sneller werkt dan normale dempers, dus het achterwiel volgt de ondergrond beter waardoor je meer controle houdt  

Deze enduro fiets is voor de fanatieke mountainbike die het toch fijn vind om af en toe een steuntje in de rug te krijgen. Avontuur roept!

Lees hier alles over Trek

Bekijk de volgende categorieën: Elektrische mountainbikes

Alles over 1x12 en 1x11 aandrijvingen

Een enkel voorblad is de nieuwe standaard in de mountainbike wereld. 95% van de mountainbikes is tegenwoordig uitgerust met een 1x12 of 1x11 versnellingsgroep. Hiermee ervaar je een hoger gebruiksgemak, terwijl je vaak nog hetzelfde schakelbereik hebt. Lees alles over 1x11 en 1x12 groepen in ons blog!

Specificaties

Algemeen

Model
  • Herenfiets
Type elektrische fiets
  • Mountainbike
Plaats accu

De plaats van de accu is afhankelijk van de plaatsing van de motor en type frame ( dames of heren )

  • Geïntegreerd in frame
Plaats motor

De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rij-eigenschappen van de fiets.

Voorwielmotor: Met een voorwielmotor word je als het ware vooruit getrokken. Bij natte en/of gladde omstandigheden loop je hierdoor het risico dat je voorwiel in een scherpe bocht wegglijdt.

Middenmotor: De middenmotor heeft het meest stabiele rijgedrag. Omdat het zwaartepunt laag bij de grond en in de trapas zit voelt een middenmotor heel natuurlijk aan.

Achterwielmotor: Een achtwielmotor is bijna letterlijk een steuntje in de rug. Deze motor maakt het achterwiel wel een stukje zwaarder en heeft een minder efficiënte aandrijving.

  • Middenmotor
Motor type
  • Bosch Performance Line CX
Merk motor
  • Bosch
Kracht motor
  • Zeer krachtig
Aantal Nm motor

De motorcapaciteit wordt bepaald door het aantal Newtonmeter, ofwel het aantal koppel. Als het aantal Nm hoger is, is de motor van de e-bike krachtiger. Op vlakke wegen en door de stad zal 25-50 Nm al voldoen, terwijl je voor heuvelachtig terrein meer Nm nodig hebt. In de praktijk betekent het dat je met een fiets met 80 Nm een stuk sneller en krachtiger optrekt dan met een fiets met 25 Nm.

  • 75
Type sensor
  • Trapkrachtsensor
Framemateriaal

Aluminium: meest gebruikt. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.

 

Carbon: lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Carbon is (bijna) altijd stijver dan aluminium, de fiets ligt daardoor strakker op de weg. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames. 

  • Aluminium
Type versnelling
  • Derailleur
Versnellingen
  • 1 x 12
Versnellingsgroep

Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Het verschil wordt vooral gemaakt bij schakelen onder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een beklimming of aanzetten. Maakt u heel veel kilometers dan is het verstandig te kiezen voor een goed schakelsysteem.

 

  • Sram X.01 Eagle AXS
Gebruik mountainbike

Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.

Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.

Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.

Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.

  • Enduro
Geveerde voorvork

Een verende voorvork verhoogt het comfort voor je handen, armen en polsen.

  • Geveerde voorvork
Type voorvork

Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer (net als in een balpen maar dan groter). 


Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder.  Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter. Daarnaast is de slijtage en het onderhoud minder van deze vorken (want lucht slijt niet).


Bij de vaste vork is er geen sprake van vering zoals de naam al doet vermoeden.

Lees onze blog voor meer informatie.

  • Luchtvering
Voorvork merk
  • Rock Shox
Lock-out voorvork

Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert.

 

Dit is handig op verharde wegen of tijdens klimmen. Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.

 

De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.

  • Geen lock-out
Lock-out achterdemper

Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Handig op wegen waar je geen vering nodig hebt. Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.

  • Geen lock-out

Frameset en vering

Afmontage

Onderdelen

Wielen

Accu