Pegasus Premio E8F Belt 2020

VOORRAADDEAL
Plus- en minpunten
  • Comfortabel rijgedrag dankzij de rechte zithouding
  • Stille en krachtige Bosch Active Line Plus middenmotor
  • 400Wh accu geeft je een grote actieradius
  • Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf schakelt soepel
  • Riemaandrijving zorgt dat de fiets onderhoudsarm is

Beschrijving

Als je op zoek bent naar een luxe uitgevoerde en comfortabele e-bike is de Pegasus Premio E8F Belt jouw fiets! De fiets heeft namelijk comfortabele zithouding en een verende voorvork. Dit is perfect wanneer je iets langere stukken naar werk moet fietsen of comfortabel je toerritjes wilt rijden in het weekend. De brede, lekbestendige banden vangen ook extra schokken op. Dit maakt dat de Premio E8F Belt een zeer comfortabele e-bike is.

De fiets is bovendien uitgerust met luxe onderdelen. Zo beschik je over een Shimano Nexus 8 versnellingsnaaf. Deze schakelt heerlijk soepel tussen de versnellingen en biedt een comfortabel schakelbereik. De riemaandrijving zorgt dat de fiets zeer stil is en weinig onderhoud nodig heeft. Een riemaandrijving gaat namelijk tot wel vier keer zo lang mee als een gewone ketting. Daarnaast is de Premio E8F Belt uitgerust met Magura hydraulische velgremmen, waarmee je uitstekend je remkracht kan doseren.

De Bosch Active Line Plus middenmotor geeft je een prettig steuntje in de rug. De 50 Nm koppel zorgt dat je snel optrekt bij een stoplicht, terwijl de motor ook nog erg stil is. Zo kan je ongestoord genieten van iedere rit. De trapkrachtsensor zorgt voor een natuurlijk aanvoelende ondersteuning terwijl het lage zwaartepunt zorgt dat de fiets een natuurlijk rijgevoel heeft. De 400Wh accu heeft je een grote actieradius. Doordat de accu aan de zitbuis is bevestigd blijft het zwaartepunt netjes centraal. Hierdoor rijdt de fiets stabieler dan met een drageraccu. Hiermee is de Pegasus Premio E8F Belt een heerlijk luxe en onderhoudsarme elektrische fiets voor al je dagelijkse en recreatieve ritten!

Lees hier alles over Pegasus

Bekijk de volgende categorieën: Elektrische stadsfietsen , Voorraaddeals , Voorraaddeals | E-bikes

Riemaandrijving: alles wat je wil weten

Fietsen met een riemaandrijving worden steeds populairder. Het grote voordeel van deze fietsen is dat ze onderhoudsarm zijn doordat de riem geen onderhoud nodig heeft. Maar zijn er ook nadelen? Wij hebben alles voor je op een rij gezet.

Specificaties

Algemeen

Type elektrische fiets
  • Stadsfiets
Plaats accu

De plaats van de accu is afhankelijk van de plaatsing van de motor en type frame ( dames of heren )

  • Aan frame
Plaats motor

De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rij-eigenschappen van de fiets.

Voorwielmotor: Met een voorwielmotor word je als het ware vooruit getrokken. Bij natte en/of gladde omstandigheden loop je hierdoor het risico dat je voorwiel in een scherpe bocht wegglijdt.

Middenmotor: De middenmotor heeft het meest stabiele rijgedrag. Omdat het zwaartepunt laag bij de grond en in de trapas zit voelt een middenmotor heel natuurlijk aan.

Achterwielmotor: Een achtwielmotor is bijna letterlijk een steuntje in de rug. Deze motor maakt het achterwiel wel een stukje zwaarder en heeft een minder efficiënte aandrijving.

  • Middenmotor
Motor type
  • Bosch Active Line Plus
Merk motor
  • Bosch
Kracht motor
  • Krachtig
Versnellingen
  • 8
Type sensor
  • Rotatiesensor
  • Trapkrachtsensor
Aantal Wh accu

Het aantal Wh, ofwel Wattuur, geeft een indicatie van hoeveel inhoud de accu heeft. Met een groter aantal Watturen kun je langer doorfietsen. De grootte van de accu's verschilt per type motor en vaak heb je keuze uit verschillende accugroottes. 

Een grotere accu geeft, zoals genoemd, een grotere actieradius, waardoor je er verder mee kunt fietsen. Het is echter wel zo, dat een grotere accu iets zwaarder is dan een kleinere. 

  • 450 - 550 Wh
Actieradius

Hoe ver kom ik eigenlijk met een volle accu? Het is een van de meest gestelde vragen bij de aanschaf van een e-bike. De stelregel hierbij is dat je afhankelijk van het type accu per 100 wattuur gemiddeld zo'n 15-25 kilometer kan fietsen. 

Onze testers hebben de actiradius van verschillende accu's getest en kwamen op het volgende: 250 Wh: 35 - 60 km, 300 Wh: 45 - 75 km, 400 Wh: 60 - 120 km, 500 Wh: 75 - 150 km.

Het is wel belangrijk om te bedenken dat er veel externe factoren zijn die een rol spelen. Denk hierbij aan het type motor, het gewicht van de fiets, het gewicht van de berijder, het gewicht van de bagage, versnellingen, temperatuur, bandenspanning, trapkracht, terrein, ondergrond en de leeftijd van de accu. Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat je buurman verder of juist minder ver fietst dan jij met dezelfde accu.

Kijk voor een uitgebreide uitleg over de actieradius van e-bikes in dit blog.

  • 45 - 75 km
  • 60 - 120 km
Aantal Nm motor

De motorcapaciteit wordt bepaald door het aantal Newtonmeter, ofwel het aantal koppel. Als het aantal Nm hoger is, is de motor van de e-bike krachtiger. Op vlakke wegen en door de stad zal 25-50 Nm al voldoen, terwijl je voor heuvelachtig terrein meer Nm nodig hebt. In de praktijk betekent het dat je met een fiets met 80 Nm een stuk sneller en krachtiger optrekt dan met een fiets met 25 Nm.

  • 50
Type zithouding
  • 1 (rechtop)
Type versnelling
  • Naafversnelling
Geveerde voorvork

Een verende voorvork verhoogt het comfort voor je handen, armen en polsen.

  • Geveerde voorvork
Type rem

Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefiets en goedkopere mountainbikes en hybride fietsen. Velgremmen hebben rubberen remblokken die remmen op de velg. Makkelijk in onderhoud maar het remt wel minder in slechte omstandigheden.

Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.

Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Binnen hydraulische schijfremmen zit veel kwaliteitsverschil, duurdere remmen zijn beter doseerbaar en bieden daardoor meer stopkracht.

Meer weten? Bekijk onze blog over de soorten remmen!

  • Hydraulische velgremmen
Voordrager
  • Nee
Versnellingsgroep

Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Het verschil wordt vooral gemaakt bij schakelen onder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een beklimming of aanzetten. Maakt u heel veel kilometers dan is het verstandig te kiezen voor een goed schakelsysteem.

 

  • Shimano Nexus 8
Type aandrijving

Een fiets met riemaandrijving is extreem onderhoudsvriendelijk. Een riem slijt namelijk een stuk minder hard dan een ketting en daarnaast zitten de versnellingen verwerkt in de naaf of in de trapas. Hierdoor zal bij het verwisselen van een versnelling de riem in dezelfde rechte lijn blijven liggen, wat ervoor zorgt dat deze minder weerstand geeft en stiller is dan een gewone ketting. Daarnaast blijft de riem een stuk schoner en kan deze niet gaan roesten in tegenstelling tot een gewone ketting. Dit komt omdat er geen olie nodig is om de riem te smeren. Dit is toch wel heel erg fijn als je met je nette kleding op de fiets stapt.

  • Riem
Type riemaandrijving

Eigenlijk worden alle fietsen met riemaandrijving uitgerust met een riem van Gates, omdat dit merk simpelweg de beste kwaliteit levert. Binnen Gates zijn er twee verschillende types riemaandrijving, CDN en CDX.

Gates CDN: CDN is een instap-niveau riemaandrijving. Deze lijn is gemaakt van polymeer-carbon en hierdoor voordeliger dan een CDX. Deze riem wordt voornamelijk gebruikt op stadsfietsen.

Gates CDX: CDX is een zeer duurzame en efficiënte aandrijving. Deze riem is gemaakt van polyurethaan-carbon. Dit materiaal is bestand tegen alle weerssituaties en tegen de krachtige aandrijving van motoren. Deze riem zit dan ook vaak op e-bikes met krachtige motoren.

Mocht je in één oogopslag het verschil willen zien, hoef je alleen naar de bovenkant van de riem te kijken. De CDN riem heeft namelijk een gladde bovenkant, terwijl de CDX geribbeld is.

  • CDX tandriem
Framemateriaal

Aluminium: meest gebruikt. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.

 

Carbon: lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Carbon is (bijna) altijd stijver dan aluminium, de fiets ligt daardoor strakker op de weg. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames. 

  • Aluminium
Schakeling

Mechanisch schakelen 

Bij mechanisch schakelen trekken de shifters aan het stuur aan een kabel die de voor- of achterderailleur in beweging zet. 

Elektrisch schakelen

Bij elektronisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden. 

  • Mechanisch

Frame

Afmontage

Onderdelen

Elektrische Onderdelen

Wielen