Cannondale Moterra 2 2020

Plus- en minpunten
  • Carbon frame
  • Krachtige Bosch Perfromance CX middenmotor
  • RockShox voor- en achterdempers
  • Geschikt voor elk terrein
  • Sram NX Eagle afmontage
  • Hydraulische schijfremmen met 4 zuigers

Beschrijving

Voor 2020 komt Cannondale met een volledig nieuwe serie e-MTB's: De Cannondale Moterra's. Met deze elektrische fully's is geen enkel terrein meer onbegaanbaar en is de wereld net zo grenzeloos als het plezier met deze fiets. De Moterra 2 heeft een sportieve geometrie waarbij de voorvork in een relatief steile hoek staat. Hierdoor heb je zeer direct stuurgedrag en ben je lekker wendbaar. Het frame is gemaakt van carbon, waardoor het licht en stijf is. Verder is de Moterra 2 uitgerust met een RockShox Lyrik Select Charger RC voorvork met een veerweg van 160 mm en een RockShox achterdemper. Met deze fiets kun je het meest ruige terrein aan!

De Moterra 2 is afgemonteerd met de SRAM NX Eagle 1x12 groep en een GX Eagle achterderailleur. Hiermee heb je een groot schakelbereik en kwalitatief zeer goede onderdelen. Verder zitten er op de fiets Magura MT5 hydraulische schijfremmen met vier zuigers. Door de vier zuigers heb je zelfs onder de meest extreme omstandigheden enorm veel remkracht. De fiets is afgewerkt met Cannondale onderdelen en een dropper zadelpen.

De Moterra 2 wordt aangedreven door een krachtige Bosch Performance Line CX middenmotor. Deze motor is door de enorme power (75 Nm) waardoor je elke klim makkelijk aankan en op elke ondergrond snelheid behoudt. De motorstanden zijn te bedienen met de overzichtelijke Bosch Purion display. De grote 625 Wh Bosch PowerTube accu zit in het frame verwerkt voor stabiel rijgedrag en geeft je een grote actieradius. Je kunt je dus lekker uitleven zonder rekening te houden met een (te) kleine accu.

De Moterra modellen maken gebruik van Smart Wheel Sizing. Om te zorgen dat de fiets als totaalplaatje beter in verhouding is, is framemaat S uitgerust met 27.5 inch wielen, waar de grotere maten (M, L, XL) zijn uitgerust met 29 inch wielen.

Lees hier alles over Cannondale

Bekijk de volgende categorieën: Elektrische mountainbikes

Handige informatie

Actieradius Bosch E-bike berekenen

Om te berekenen hoe ver er gefietst kan worden met een E-bike met Bosch motor heeft Bosch een handige calculator gemaakt. In deze calculator vult u alle gegevens in die van toepassing zijn op de actieradius. De uitkomst is een reële actieradius die in de praktijk gehaald kan worden onder de gestelde omstandigheden.

Specificaties

Algemeen

Model
  • Herenfiets
Type elektrische fiets
  • Mountainbike
Plaats accu

De plaats van de accu is afhankelijk van de plaatsing van de motor en type frame ( dames of heren )

  • Geïntegreerd in frame
Plaats motor

De positie van de motor in de fiets bepaalt voor het grootste deel de rij-eigenschappen van de fiets.

Voorwielmotor: Met een voorwielmotor word je als het ware vooruit getrokken. Bij natte en/of gladde omstandigheden loop je hierdoor het risico dat je voorwiel in een scherpe bocht wegglijdt.

Middenmotor: De middenmotor heeft het meest stabiele rijgedrag. Omdat het zwaartepunt laag bij de grond en in de trapas zit voelt een middenmotor heel natuurlijk aan.

Achterwielmotor: Een achtwielmotor is bijna letterlijk een steuntje in de rug. Deze motor maakt het achterwiel wel een stukje zwaarder en heeft een minder efficiënte aandrijving.

  • Middenmotor
Motor type
  • Bosch Performance Line CX
Versnellingen
  • 12
Type sensor
  • Trapkrachtsensor
Type versnelling
  • Derailleur
Geveerde voorvork

Een verende voorvork verhoogt het comfort voor je handen, armen en polsen.

  • Geveerde voorvork
Type rem

Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefiets en goedkopere mountainbikes en hybride fietsen. Velgremmen hebben rubberen remblokken die remmen op de velg. Makkelijk in onderhoud maar het remt wel minder in slechte omstandigheden.

Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.

Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Binnen hydraulische schijfremmen zit veel kwaliteitsverschil, duurdere remmen zijn beter doseerbaar en bieden daardoor meer stopkracht.

Meer weten? Bekijk onze blog over de soorten remmen!

  • Hydraulische schijfremmen
Bagagedrager
  • Nee
Voordrager
  • Nee
Versnellingsgroep

Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Het verschil wordt vooral gemaakt bij schakelen onder zware belasting, bijvoorbeeld tijdens een beklimming of aanzetten. Maakt u heel veel kilometers dan is het verstandig te kiezen voor een goed schakelsysteem.

 

  • Sram NX Eagle
  • Sram GX Eagle
Type aandrijving

Een fiets met riemaandrijving is extreem onderhoudsvriendelijk. Een riem slijt namelijk een stuk minder hard dan een ketting en daarnaast zitten de versnellingen verwerkt in de naaf of in de trapas. Hierdoor zal bij het verwisselen van een versnelling de riem in dezelfde rechte lijn blijven liggen, wat ervoor zorgt dat deze minder weerstand geeft en stiller is dan een gewone ketting. Daarnaast blijft de riem een stuk schoner en kan deze niet gaan roesten in tegenstelling tot een gewone ketting. Dit komt omdat er geen olie nodig is om de riem te smeren. Dit is toch wel heel erg fijn als je met je nette kleding op de fiets stapt.

  • Ketting
Framemateriaal

Aluminium: meest gebruikt. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.

 

Carbon: lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Carbon is (bijna) altijd stijver dan aluminium, de fiets ligt daardoor strakker op de weg. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames. 

  • Carbon
Schakeling

Mechanisch schakelen 

Bij mechanisch schakelen trekken de shifters aan het stuur aan een kabel die de voor- of achterderailleur in beweging zet. 

Elektrisch schakelen

Bij elektronisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden. 

  • Mechanisch
Gebruik mountainbike

Cross Country
Cross Country (XC) fietsen zijn gericht op pure snelheid en efficiëntie. XC-parcours bestaan uit singletracks van niet meer dan 60 cm breedte en hebben relatief weinig hoogteverschil.

Trail
Trail rijden is iets avontuurlijker dan Cross country. Je komt iets grotere obstakels tegen en je bent niet vies van een klimmetje, zolang de afdaling maar voldoende spanning met zich meebrengt.

Enduro
Enduro ritten gaan voornamelijk bergaf. De fietsen zijn een stuk minder gericht op trapefficiëntie door de lange veerweg, maar blinken uit in de technische en uitdagende afdalingen. Enduro rijden gebeurt veel in hiervoor ingerichte bikeparks met gave sprongen en enorm snelle bochten.

Downhill
De fiets is speciaal ontworpen voor de meest gevaarlijke en steile afdalingen.

  • Enduro
Type voorvork

Coilvering wordt gebruikt bij de instapfietsen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een springveer (net als in een balpen maar dan groter). 


Luchtvering werkt op lucht en is af te stellen op het gewicht of voorkeuren van de berijder.  Door het ontbreken van de springveer is de voorvork ook een stuk lichter. Daarnaast is de slijtage en het onderhoud minder van deze vorken (want lucht slijt niet).


Bij de vaste vork is er geen sprake van vering zoals de naam al doet vermoeden.

Lees onze blog voor meer informatie.

  • Luchtvering
Voorvork merk
  • Rock Shox
Lock-out voorvork

Met een lock-out kan de voorvork worden vastgezet waardoor de vork niet of nauwelijks meer veert.

 

Dit is handig op verharde wegen of tijdens klimmen. Door gebruik van de lock-out gaat er minder kracht verloren in de vering.

 

De lock-out vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden.

  • Lock-out vanaf voorvork
Lock-out achterdemper

Met de lock-out kun je de achterdemper vastzetten waardoor deze niet of nauwelijks meer veert. Handig op wegen waar je geen vering nodig hebt. Bediening vanaf het stuur heeft als voordeel dat je je handen aan het stuur kunt houden tijdens het in- en uitschakelen van de lock-out.

  • Lock-out op demper

Frame

Afmontage

Onderdelen

Elektrische Onderdelen

Wielen

Productvragen

Nog geen vragen gesteld. Ben de eerste die de vraag stelt!

Vraag over dit product? Vul het onderstaande formulier in, neem contact op per mail/telefoon of kom langs in de winkel.

Stel je vraag!

Je vraag wordt getoond na goedkeuring.