Merkendeals: grote merken, kleine prijzen! ›

Toggle Nav
Winkelwagen

De vierde generatie Trek Domane 2023 is een echte alleskunner

Winnen op de legendarische kasseistroken van Parijs-Roubaix is maar voor een enkeling weggelegd. Alles moet daarvoor op z’n plaats vallen. De renner moet topfit zijn en je moet niet op een verkeerd moment materiaalpech krijgen. Een fiets die zowel op de verharde stukken als op de kasseien zijn mannetje staat is daarom een vereiste om als eerste over de streep te komen tijdens de zogenaamde 'Hel van het Noorden'. Dat Elisa Longo Borghini tijdens de editie van 2022 koos voor de vierde generatie Trek Domane mag daarom geen verrassing zijn. De nieuwe Trek Domane is namelijk de meest veelzijdige racefiets die Trek ooit heeft gemaakt.

De meest veelzijdige Trek Domane

Trek heeft van de vierde generatie Domane een enorm veelzijdige racefiets gemaakt. Dankzij de vernieuwde IsoSpeed en aerodynamisch gevormde buizen is de Domane sneller en lichter dan de derde generatie Domane, terwijl je nog wel net zo veel comfort ervaart. Dit maakt de fiets geschikt voor alle soorten ritten. Het maakt niet uit of je liever rijdt over strak geasfalteerde wegen, gravelstroken of zelfs kasseien; met de Domane kan het allemaal.

Trek Domane 2023 op gravelstroken

Ruimte voor 38 mm brede banden

Wat natuurlijk enorm bijdraagt aan de veelzijdigheid van de Domane is de enorme ruimte in het frame voor brede banden. De ruimte voor 38 mm brede banden zorgt ervoor dat je zelfs voor de extremere gravelstroken de juiste banden kwijt kunt op de Domane. Voor de fietsers die een comfortabele racer voor de verharde wegen zoeken kunnen er natuurlijk ook smallere banden op de Domane gemonteerd worden. De fiets wordt standaard geleverd met 32 mm brede banden, je kunt dus gelijk tijdens je eerste rit al stukjes gravel meepakken!

Tyre clearance van de Trek Domane 2023 Er passen makkelijk brede banden in het frame! Afgebeeld staan de standaard 32 mm banden.

Vernieuwde IsoSpeed voor een lichtere Domane

De Domane is onder andere bekend vanwege het uitstekende comfort dat de fiets biedt. Dit comfort wordt mede veroorzaakt door de IsoSpeed. IsoSpeed zorgt ervoor dat de zitbuis en de bovenbuis ‘los’ staan van elkaar, en dus ook onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Dit vangt trillingen en schokken van de ondergrond beter op, waardoor je ook langer comfortabel op de fiets zit.

Simpeler en lichter

De IsoSpeed op de Domane is voor de vierde generatie versimpeld en lichter gemaakt. Hierdoor ervaar je nog net zo veel comfort, maar is de Domane wel een stukje lichter. De Domane SL 5 in de "Generatie 3" uitvoering weegt bijvoorbeeld bijna een kilo meer dan de 2023 Trek Domane SL 5.

Nieuwe Trek IsoSpeed Links de nieuwe IsoSpeed, rechts de oude variant. De nieuwe heeft een eenvoudiger en lichter ontwerp.

Nieuwe IsoSpeed is niet meer verstelbaar

Waar de oude IsoSpeed nog verstelbaar was in de hoeveelheid demping, is dat niet meer mogelijk met de nieuwe versie. Hierdoor is het systeem wel vereenvoudigd, maar voor de fietsers die op zoek zijn naar een klein beetje meer of minder comfort is het jammer dat de IsoSpeed niet meer verstelbaar is.

Geen IsoSpeed meer op de voorkant

Verder is de IsoSpeed aan de voorkant van de Domane volledig weggelaten. Dit bespaart gewicht, maar zorgt wel dat de fiets bij het voorwiel minder goed de trillingen en schokken van oneffenheden opvangt. Dit wordt echter wel voor een deel gecompenseerd door de banden. Met de bredere 32 mm banden die standaard op de Domane zitten worden namelijk al veel oneffenheden opgevangen.

Gemaakt voor de langste ritten

Met de Trek Domane ben je klaar voor de langste ritten. Bovenop het frame zitten namelijk nokjes om een frametas te bevestigen. Zo kun je eenvoudig al je essentiële spullen meenemen. Daarnaast is de comfortabele geometrie perfect voor de langere ritten. Je zit op de Domane namelijk iets rechterop dan op een Madone of Emonda. Lange dagen in het zadel worden daardoor voor jou gewoon gesneden koek.

Tas monteren op de bovenbuis van de Trek Domane 2023 Je kunt eenvoudig een frametas op de bovenbuis van de Trek Domane bevestigen

Nieuwe kabelloop voor een enorm strakke cockpit

Om de vierde generatie Domane een gelikte uitstraling te geven hebben de nieuwe modellen gelijk een nieuwe cockpit gekregen. Met de nieuwe Bontrager RCS geïntegreerde stuurpennen kunnen de kabels door de stuurpen het frame in worden geleid, waardoor de kabels nauwelijks meer zichtbaar zijn.

De nieuwe Trek Domane is naast comfortabel ook razendsnel

Dat heeft Elisa Longo Borghini bewezen tijdens de 2022 editie van Parijs-Roubaix. Tijdens de kasseien klassieker, ook wel de Koningin der Klassiekers genoemd, kwam zij als eerste aan in het Velodrome van Roubaix, op haar vernieuwde Trek Domane! De Domane was daarmee het beste bestand tegen het geweld van de Noord-Franse kasseien en bovendien razendsnel op de geasfalteerde stukken.

Elisa Longo Borghini als winner van Parijs-Roubaix op de Trek Domane 2023 Elisa Longo Borghini kwam als eerste aan op haar vierde generatie Trek Domane

Vierde generatie Trek Domane onder de streep

We mogen met recht zeggen dat de nieuwe Trek Domane een fantastische racefiets is voor de fanatieke fietsers die op zoek zijn naar een veelzijdige fiets. Wanneer je graag afwisselt tussen gravelritten, lange tochten over verharde wegen of natuurlijk een combinatie van beiden, dan is de Domane de perfecte fiets.

Voor de echte koersfanaten is de zithouding wellicht iets té comfortabel en zijn de standaard 32 mm banden wat aan de brede kant. Met een smaller setje banden en een paar spacers onder het stuur vandaan heb je met de Domane echter ook een uitstekende koersfiets. Je kunt er letterlijk alle kanten mee op!

Bekijk direct de nieuwe generatie Trek Domane

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.

Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB Fietsverlichting: LED Lampen voor de racefiets of MTB
12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000 12GO's Keuzehulp: Racefietsen onder de €1000
Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets? Hoe bepaal ik de juiste bandenspanning voor mijn racefiets?