Tijdelijk veel producten, nóg scherper geprijsd ›

Toggle Nav
Winkelwagen

Alles wat je moet weten over Shimano Di2 versnellingen

Het maakt tegenwoordig niet meer uit op wat voor fiets je rijdt en wat je doelen zijn. Elektronisch schakelen maakt het allemaal makkelijker. Deze manier van schakelen is tegenwoordig ook niet meer weg te denken uit het duurdere segment racefietsen . Met elektronische schakelgroepen ben je verzekerd van zeer soepele en snelle schakelprestaties. Ook zijn de onderdelen van topkwaliteit en hebben ze een lange levensduur. Of je nu je fiets wilt upgraden naar een Shimano Di2 systeem of dat je simpelweg de functie van een knopje wilt aanpassen, hier lees je alles over de Shimano DI2.

Shimano Di2 versnellingsgroep

Wat is Shimano Di2?

Di2 staat voor Digital Integrated Intelligence. Shimano Di2 is een revolutionair schakelsysteem als upgrade van bestaande Shimano aandrijflijnen. Het grote verschil is dat met Di2 alles digitaal aangestuurd wordt in plaats van mechanisch. Zo zijn de voor- en achterderailleur elektronisch en bevat de groepset een bijhorende batterij. Daarnaast bevat een Di2 groepset andere shifters dan een ‘normale’ groepset. Het crankstel, de remmen, ketting en cassette zijn exact hetzelfde als die van de mechanische groep.

De voordelen van Shimano Di2

Het soepele en betrouwbare elektronisch schakelen kenmerkt Shimano Di2. Met één druk op de knop schakel je, zo hoef je geen inspanning te leveren. Een Shimano Di2 groepset is vooral geschikt voor jou als je vaak en snel moet switchen tussen versnellingen. Verder kun je nog extra shifterknopjes bestellen. Zo kun je de knop nog elders plaatsen buiten de hendels op het stuur.

Simano Di2 is ook veel onderhouds- en gebruiksvriendelijker. Het schakelen wordt nooit verstoord door vervuilde of verrekte kabels, omdat het schakelsignaal elektronisch wordt doorgegeven. Het geratel van een ketting hoor je zelden, omdat Di2 de ketting altijd recht zet door de auto-trim functie op de voorderailleur. Elektrische kabels slijten dus niet en hoeven daarom ook nooit vervangen te worden.

Veel professionele wielrenners haalde mooie overwinningen met Di2 aandrijving. Denk aan de Tour de France, Vlaanderens mooiste, Milaan San Remo en ook de Amstel Gold Race. Ook bekende iconen zoals Mathieu van der Poel en Marianne Vos vertrouwen al jaren op de kwaliteit van Di2. Ook in de cross maken zij gebruik van het elektronische schakelen, omdat het probleemloos presteert in regen, klei en stof.

Shimano Di2 derailleurs

Het grootste verschil tussen Di2 en mechanisch merk je in het schakelen met de voorderailleur. Zelfs onder zware belasting, zoals een beklimming van een col, wordt de derailleur moeiteloos en soepel geschakeld door een simpele druk op de knop. De derailleur heeft een automatische trimfunctie, zodat je ketting in een zo recht mogelijke lijn loopt. Dit zorgt dat je ketting minder hard slijt.

De achterderailleur maakt opmerkelijk snel en soepel schakelen mogelijk. De elektronica is schokbestendig en goed beschermd bij bijvoorbeeld valpartijen. Ook kun je schakelen in grotere stappen. Zo kun je versnellingen overslaan als je de shifterknop ingedrukt houdt.

Kies zelf welke stijl Shimano Di2 bij jou past

Di2 is een slim systeem dat het denken van jou als fietser overneemt. Je hebt zelf de keuze hoeveel je geholpen wilt worden door het systeem bij het kiezen van de juiste vertanding. Shimano heeft hiervoor drie verschillende afstelmogelijkheden. Deze zijn razendsnel in te schakelen door dubbelklik op de junction box. Deze is geïntegreerd als stuurdrop en dit is als het ware het menu. Hieronder laten we zien wat elke mogelijkheid inhoudt en hoe je er terecht komt.

Met een dubbele klik op de knop van de junction box kun je schakelen tussen de verschillende menu’s. Een continue brandend rood lampje geeft de Manual Shift modus aan. Een tweemaal knipperend rood lampje geeft modus 1 aan (bijv. semi-gesynchroniseerde schakelmodus). Een driemaal knipperend rood lampje geeft modus 2 aan (bijv. volledig gesynchroniseerde schakelmodus).

Manual shift

Met een dubbelklik op de junction box schakel je naar afstelmogelijkheid 1. Je ziet een continu brandend rood lampje. Dit geeft de Manual shift aan.

Hiermee schakel je op de normale manier. De onderste twee tanden zullen automatisch geblokkeerd zijn zodra je met het binnenblad rijdt. Zo wordt slijtage en een onnodig scheve ketting voorkomen.

Semi Shimano Synchronized Shift mode

Per dubbelklik switch je van afstelmogelijkheid. Dus na een dubbelklik in de manual shift modus kom je terecht bij afstelmogelijkheid 2. Je ziet nu een tweemaal knipperend lampje wat betekent dat je in de semi synchronized shift mode zit.

In deze modus reageert de achterderailleur op basis van verandering van het voorblad. Schakel je naar het kleine blad? Dan zoekt de achterderailleur automatisch de versnelling die het meest in de buurt komt. Met je achterderailleur schake je nog wel gewoon zoals je gewend bent door de verschillende versnellingen heen.

Full Shimano Synchronized Shift mode

Na een dubbelklik in de tweede modus zie je een driemaal knipperend rood lampje. Dit betekent dat je in de full synchronized mode terecht bent gekomen.

Gesynchroniseerd schakelen is ontwikkeld als toevoeging en niet als vervanging van handmatig schakelen. In deze modus reageert de voorderailleur op basis van de achterderailleur. Je hebt in dit geval alleen je rechter shifter nodig. Wanneer je niet zwaarder kunt schakelen en op het kleine blad rijdt, zal Di2 automatisch kiezen voor het grote blad en achter een aantal tandjes terug schakelen. Op deze manier blijft de ketting altijd mooi gecentreerd.

Shimano Di2 batterij

Di2 maakt gebruik van een compacte en krachtige Li-Ion accu met een lange levensduur. De batterij kan onzichtbaar weggewerkt worden, bijvoorbeeld in de zadelpen. Een volle accu gaat ruim 1.600 kilometer mee. Zelfs voor de fanatieke fietsers betekent dit dat je fiets zelfden aan de oplader ligt. Al schakel je weinig loopt het aantal kilometers zelfs aanzienlijk op.

De voorderailleur vraagt het meeste energie, ondanks dat je deze het minst gebruikt. Zodra de batterij leeg begint te raken, zal de voorderailleur er als eerst mee stoppen. Houd er rekening mee dat je dan nog zo’n 200 km kunt rijden en enkel achter kunt schakelen.

Met één druk op de knop zie je de batterijcapaciteit en de huidige schakelmodus. Je hoeft alleen de knop op de linkershifter van de voorderailleur ingedrukt te houden. Bij een volle batterij zal het lampje op de junctionbox 2 seconden groen blijven branden. Op ongeveer 75% gaat het lampje 5 keer groen knipperen en op de helft brandt hij 2 seconden rood. Als de batterij nog maar voor een kwart vol is, gaat het lampje vijf keer rood knipperen.

Shimano Di2 personalisatie via E-tube app

Het Di2 systeem kun je met de oplader verbinden aan je laptop. Zo kun je systeem software-updates uitvoeren, maar ook je instellingen veranderen. Ook kun je het systeem verbinden met je smartphone. Dit doe je door de e-Tube app te downloaden. Via deze app kun je elke knop van de groepset naar eigen wens instellen, elke knop kun je een eigen taak geven. Zo kun je bijvoorbeeld met de linker shifter lichter en de rechter zwaarder schakelen. Deze zijn daarentegen ook te koppelen met je fietscomputer om die via de shifters te bedienen. Tot slot kun je ook zelf instellen wanneer de voorderailleur moet schakelen om de ketting zo recht mogelijk te houden.

De app is te downloaden via de App store en de Android store.

Zodra je Shimano D-Fly gebruikt kun je verstopte knopjes onder je remgreeprubber gebruiken om je fietscomputer te besturen. Shimano D-Fly zijn draadloze knopjes die je overal op je fiets kunt bevestigen. Vanuit daar kun je met Di2 verbinden. Dit bevordert de veiligheid, want je kunt je fietscomputer besturen zonder je handen van het stuur te halen. D-Fly geeft inzicht in je rijprestaties en de staat van de onderdelen via een compatibele fietscomputer. Verder kan het ook een bluetooth signaal uitzenden. Via de junctionbox kun je connectie maken met je telefoon om instellingen te wijzigen.

Veiligheid en duurzaamheid dankzij Shimano Di2

Shimano Di2 is een slim systeem dat zichzelf bijstelt. Dit zorgt voor minder wrijving, betere krachtoverbrenging en ook voor aanzienlijk minder slijtage. Het systeem bepaalt tijdens het schakelen namelijk automatisch de kettingpositie en brengt de voorderailleur in de optimale positie. Geen geratel en langer plezier, win win!

Crash bescherming

We hopen natuurlijk dat je dit helemaal niet hoeft te weten, want een valpartij is altijd vervelend. Maar het Di2 systeem probeert zichzelf toch te beschermen. Het hele systeem is ontwikkeld met Shimano's reputatie van duurzaamheid als uitgangspunt. In het ergste geval van een eventuele valpartij beweegt de automatische crash-bescherming de kooi helemaal naar binnen. Als dat niet intelligent schakelen is, weten wij het ook niet meer.

Mocht je nu onderweg een klein ongelukje hebben en hiermee te maken krijgen. Houdt dan het knopje van de junctionbox 5 seconden ingedrukt. Zorg dat je de crank rond draait want de derailleur zal uit zichzelf gaan schakelen om te kijken of alle kransjes nog soepel schakelen!

Onze fietsen met Shimano 105 Di2

4.899,-
Waardering:
100%

Onze fietsen met Shimano Ultegra Di2

5.648,-
5.846,-
6.299,-
Waardering:
100%
8.599,-

Onze fietsen met Shimano Dura Ace Di2

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust.

Mail: [email protected] / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media.

   

Blog footer

Bikes4africa

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!

In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB