Feedback
Toggle Nav
Winkelwagen

Alles wat je moet weten over Shimano Di2 versnellingen

Alles wat je moet weten over Shimano Di2 versnellingen

Het maakt niet uit op wat voor fiets je rijdt en wat je doelen zijn; elektronisch schakelen maakt het makkelijker. Deze manier van schakelen is niet meer weg te denken uit het duurdere segment racefietsen, gravelbikes en mountainbikes. Je bent met elektronische schakelgroepen verzekerd van zeer nauwkeurige, soepele en snelle schakelprestaties. Ook zijn de onderdelen van topkwaliteit en hebben ze een lange levensduur. Met de introductie van Shimano 105 Di2 R7100 is elektronisch schakelen betaalbaarder geworden. Of je nu je fiets wilt upgraden naar een Shimano Di2 systeem of dat je simpelweg de functie van een knopje wilt aanpassen, hier lees je alles over de Shimano Di2.

Shimano Di2 versnellingsgroep

Wat is Shimano Di2?

Di2 staat voor Digital Integrated Intelligence (ofwel 'digitaal geïntegreerde intelligentie'). Shimano Di2 is een revolutionair schakelsysteem waarbij de technologie sneller, nauwkeuriger, beter aan te passen en betrouwbaarder is dan bij mechanische groepsets. Het grote verschil is dat met Di2 alles digitaal wordt aangestuurd in plaats van mechanisch. Zo zijn de voor- en achterderailleur elektronisch en bevat de groepset een bijhorende batterij. Daarnaast bevat een Di2 groepset andere shifters dan een ‘normale’ groepset. Het crankstel, de remmen, ketting en cassette zijn exact hetzelfde als die van de mechanische groep. Er bestaan verschillende Shimano Di2 systemen, namelijk voor Dura-Ace, Ultegra, 105 en GRX. De nieuwste Di2 schakelsystemen zijn met 2 x 12 versnellingen, de oudere met 10 of 11-speed.

shimano draadloos systeem di2

De voordelen van Shimano Di2

Het soepele en betrouwbare elektronisch schakelen kenmerkt Shimano Di2. Je schakelt met één druk op de knop van de ergonomisch gevormde hendels. Je hoeft geen inspanning te leveren waar dat bij een mechanisch schakelmechanisme wel het geval is. Verder is het mogelijk bij Shimano Di2 extra shifterknopjes aan te schaffen. Zo kan je de extra knopjes ergens anders plaatsen buiten de hendels op het stuur.

Simano Di2 is ook veel onderhouds- en gebruiksvriendelijker. Het schakelen wordt nooit verstoord door vervuilde of opgerekte kabels, omdat het schakelsignaal elektronisch wordt doorgegeven. Je hebt ook geen vervelende ratelende ketting meer, omdat Di2 de ketting altijd recht zet door de auto-trim functie op de voorderailleur. Elektrische kabels slijten dus niet en hoeven daarom ook nooit vervangen te worden. Hierdoor heb je minder onderhoudskosten. 

Een Shimano Di2 groepset is geschikt voor jou als je de beste schakelprestaties wilt, en vaak snel moet switchen tussen versnellingen. Alle professionele wegwielrenners rijden tegenwoordig met een elektronisch schakelsysteem. Om etappes te winnen in de Tour de France of eendagskoersen zoals de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race heb je namelijk het allerbeste materiaal nodig. Ook in de cross en bij mountainbikewedstrijden is elektronisch schakelen gemeengoed, omdat het probleemloos presteert in regen, modder en stof.

De nadelen van Shimano Di2

De hogere aanschafprijs is misschien wel het belangrijkste nadeel van een elektronische schakelgroep. Ondanks dat het elektronisch schakelen ook langzaam doorsijpelt naar het middensegment met de komst van de 105 Di2 groep, betaal je voor een fiets met een elektronische schakelgroep nog altijd meer dan een soortgelijke fiets met een mechanische schakelgroep.

Daarnaast kan het opladen van het systeem een nadeel zijn. Afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt, moet je om de paar weken of maanden even een laadkabel aan de fiets leggen. Na ongeveer 1000 tot 2000 kilometer is dit het geval. Als je je fietsnavigatie aan het systeem hebt gekoppeld, krijg je wel tijdig een melding dat de accu bijna opgeladen moet worden. Mocht je dit toch vergeten en nog een paar ritten doorrijden zonder op te laden? Dan schakelt eerst de voorderailleur uit en kan je de achterderailleur nog gebruiken. Die schakelt dan nog zo'n 100 tot 200 kilometer voordat ook deze uitvalt.

Verschillende Di2 groepsets

Welke Di2 racefiets bij jou past hangt af van je wensen en waar je de fiets voor gaat gebruiken. Op volgorde van kwaliteit en prestaties heb je keuze uit 105 Di2, Ultegra Di2 en Dura-Ace Di2. Voor jou zijn de 105 Di2 fietsen geschikt als je de voordelen van elektronisch schakelen wil, maar de beste en snelste schakelprestaties geen must zijn. De Ultegra Di2 fietsen zijn voor de serieuze wielrenners: je bent amateur of prof en wil je prestaties verbeteren. De fietsen met Dura-Ace Di2 zijn voor de allersnelste onder ons; degene die uitmuntende prestaties willen in elke omstandigheid. 

Shimano 105 Di2

Tot niet al te lang geleden bestond er geen elektronische Shimano 105 Di2 groepset. Waar een 105 groepset eerst uit 11 versnellingen bestond, heeft deze een extra kransje erbij gekregen op de cassette. Met de overgang naar 12-speed heb je dus een groter schakelbereik, want je hebt in plaats van 22 nu 24 versnellingen. Daarbij kan je cassettes met een enorm schakelbereik monteren, zoals een 11-36 cassette (als er een derailleur met lange kooi is gemonteerd). Dit betekent dat je in een lichte cadans de steilste bergen kunt bedwingen, maar ook op het vlakke zwaar genoeg kan schakelen als je windje mee hebt.

Bij deze groepset profiteer je van de functionaliteiten van elektronisch geschakeld rijden, maar dan in een betaalbaar jasje. Waar deze groep erg slijtvast is, is het gewicht van een 105 Di2 groepzet (2995 gram) wat hoger ten opzichte van een Ultegra Di2 (2716 gram) of Dura-Ace Di2 groep (2439 gram).

Shimano Ultegra Di2

Als je een 105 Di2 groepset vergelijkt met een Ultegra Di2 groep, dan is 'het grotere broertje' net wat lichter, precisier en duurzamer. Daarbij zijn er handige knopjes op de hoods die je naar wens kan instellen, bijvoorbeeld om je fietnavigatie te bedienen. Hetzelfde geldt voor de optie tot het monteren van sprint-shifters.

Shimano Ultegra Di2 volledige groepset

Shimano Dura-Ace Di2

Tijdens wedstrijden, waar de omstandigheden in een oogwenk kunnen veranderen, kan zelfs een kortstondige vertraging van de respons het verschil betekenen tussen winst en verlies. Met een Dura-Ace Di2 versnellingsgroep krijg je het beste van het beste, de snelste groepsset ooit van Shimano. Het is ultralicht, razendsnel, nauwkeurig en extreem betrouwbaar. Natuurlijk heb je de knopjes op de hoods en de optie voor het monteren van sprint-shifters, net als bij Ultegra Di2. De nieuwe Dura-Ace Di2 12-speed cassette-opties zijn 11-30 en 11-34, die kunnen worden gecombineerd met 50-34, 52-36 of 54-40 kettingbladen. Deze opties bieden elke racefietser een breder versnellingsbereik, of je nu weekendritjes maakt of aan grote rondes deelneemt. Aangezien deze groepset meer gemaakt is met wedstrijdrijders in gedachten, is de 11-34 cassette de grootste optie (net als bij Ultegra Di2).

Shimano GRX Di2 voor offroad gebruik

Net als de rest van de 12-speed familie (105, Ultegra en Dura-Ace Di2) is Shimano's nieuwe GRX Di2 groepset semi-draadloos. De derailleurs zijn verbonden met één batterij, en de shifters sturen het geheel draadloos aan.

Het grootste verschil met voorgaande Di2 groepen, is dat de onderdelen bij deze groepset gravelspecifiek zijn. Deze zijn dus bedoeld voor offroad gebruik. Een voorbeeld hiervan is de rem-schakelgreep met een 'gravelspecifieke' ergonomie en een stevige achterderailleur die tegen een stootje kan. Voor offroad gebruik moeten de onderdelen wat robuuster zijn, en dit zie je ook terug in het gewicht van de groepset: 2892 gram. Dit is dus wat zwaarder dan de Ultegra en Dura-Ace Di2 groepen die voor op de weg gemaakt zijn. 

Shimano Di2 derailleurs

Het grootste verschil tussen Di2 en mechanisch merk je in het schakelen met de voorderailleur. Zelfs onder zware belasting, zoals een beklimming van een col, werkt de derailleur moeiteloos en schakelt deze soepel door een simpele druk op de knop. De derailleur heeft een automatische trimfunctie, zodat je ketting in een zo recht mogelijke lijn loopt. Dit zorgt dat je ketting minder slijt en maakt vermogensverlies verleden tijd. 

De achterderailleur maakt opmerkelijk snel en soepel schakelen mogelijk. De elektronica is schokbestendig en goed beschermd bij bijvoorbeeld valpartijen. Ook kun je in grotere stappen schakelen. Zo kun je versnellingen overslaan als je de shifterknop ingedrukt houdt.

In oudere modellen zit de aansturing van de Di2 groepsets in een aparte 'junction box'. Tegenwoordig zit dit verwerkt in de achterderailleur. Dit ziet er nog gestroomlijnder uit. Verder vind je een LED-indicator (die je bedient met de functieknop) en een oplaadpoort terug op de achterderailleur.

Grootste verschil tussen Shimano Di2 en SRAM AXS

Bij SRAM zijn de elektronische schakelopties als volgt (van goed naar best): Rival, Force en Red eTap AXS. Het grootste verschil tussen Shimano Di2 en SRAM AXS zit in de aansturing. Shimano werkt met een draadloze aansturing, maar een gedeelde accu voor beide derailleurs (en dus met stroomkabeltjes). SRAM AXS is geheel draadloos dankzij bluetooth en twee individuele accu's. De accu's van SRAM, die in de voor- en achterderailleur zitten, gaan ongeveer even lang mee als een volgeladen Shimano Di2 systeem. De twee accu's haal je makkelijk uit de derailleurs en schuif je in de bijbehorende oplader. 

Kies zelf de Shimano Di2 schakelmodus die bij je past

Di2 is een slim systeem dat het denken van jou als fietser overneemt. Je hebt zelf de keuze hoeveel je geholpen wilt worden door het systeem bij het kiezen van de juiste vertanding. Shimano heeft hiervoor drie verschillende afstelmogelijkheden. Op een fiets met de nieuwste Shimano Di2 is dit razendsnel in te schakelen door op de functieknop op de achterderailleur te drukken.

Met een dubbele klik op de functieknop selecteer je de schakelmodus en kun je schakelen tussen de verschillende menu’s. Een tweetal seconden blauw brandend lampje geeft de Manual Shift modus aan. Een tweemaal knipperend blauw lampje geeft schakelmodus 1 aan: de semi-gesynchroniseerde schakelmodus. Een driemaal knipperend blauw lampje geeft schakelmodus 2 aan: de volledig gesynchroniseerde schakelmodus.

Alle functies van een shimano di2 achterderailleur

Manual shift

Met een dubbelklik op de functieknop ga je naar afstelmogelijkheid 1. Je ziet een 2 seconden brandend blauw lampje. Dit geeft de Manual shift (handmatig schakelen) aan.

Hiermee schakel je op de normale manier zoals je bij mechanisch schakelen gewend bent. De onderste twee tanden zullen automatisch geblokkeerd zijn zodra je met het binnenblad rijdt. Zo wordt slijtage en een onnodig scheve ketting voorkomen.

Semi Shimano Synchronized Shift mode

Per dubbelklik switch je van afstelmogelijkheid. Dus na een dubbelklik in de manual shift modus kom je terecht bij schakelmodus 1, de tweede afstelmogelijkheid. Je ziet nu een tweemaal knipperend blauw lampje wat betekent dat je in de semi synchronized shift mode zit.

In deze modus reageert de achterderailleur op basis van verandering van het voorblad. Schakel je naar het kleine blad? Dan zoekt de achterderailleur automatisch de versnelling die het meest in de buurt komt. Met je achterderailleur schakel je nog wel gewoon zoals je gewend bent door de verschillende versnellingen heen.  

Full Shimano Synchronized Shift mode

Na een dubbelklik in de schakelmodus 1 zie je een driemaal knipperend blauw lampje. Dit betekent dat je in de full synchronized mode terecht bent gekomen, ook wel schakelmodus 2.

In deze modus reageert de voorderailleur op basis van verandering van de achterderailleur. Wanneer je niet zwaarder kunt schakelen en op het kleine blad rijdt, zal Di2 automatisch kiezen voor het grote blad en achter een aantal tandjes terugschakelen. Op deze manier blijft de ketting altijd mooi gecentreerd. Full syncronized shift is bijvoorbeeld handig op glooiend terrein als je in een afdaling zit en ineens weer een steile heuvel op moet, of andersom. Het systeem weet welke versnellingscombinatie het beste bij je past en speelt daar automatisch op in.

Of je nu Dura-Ace, Ultegra of Shimano 105 Di2 12-speed hendels hebt, met full synchronized shift wijs je alle schakeltaken aan één shifter toe, zodat je een hand (en shifter) vrij hebt om bijvoorbeeld door je GPS-scherm te bladeren.

Shimano Di2 batterij

Di2 maakt gebruik van een compacte en krachtige Li-Ion accu met een lange levensduur. De accu kan onzichtbaar weggewerkt worden in de zadelpen. Een volle accu gaat ruim 1000 kilometer mee voor een 12-speed groep. Zelfs voor de fanatieke fietsers betekent dit dat je fiets weinig aan de oplader ligt. Hoe minder je schakelt, hoe meer kilometers je kunt halen per oplaadbeurt. Ga je een meerdaagse fietstocht doen, of op vakantie? Dan is het wel altijd aan te raden om een stekker mee te nemen.

De voorderailleur vraagt de meeste energie, ondanks dat je deze het minst gebruikt. Zodra de batterij leeg begint te raken, zal de voorderailleur er als eerst mee stoppen. Houd er rekening mee dat je dan nog zo’n 100 tot 200 km kunt rijden en enkel achter kunt schakelen.

Accuniveau controleren van het Di2 systeem

Het Di2 accuniveau controleren bij een 12-speed groep kan door de functieknop onderaan de achterzijde van de achterderailleur in te drukken. Vervolgens begint er een led-lampje te branden. Als het lampje niet aan gaat is de accu volledig leeg. Bij een 3 seconden brandend rood lampje is de accu voor 1 tot 25% vol. Bij een knipperend groen lampje (8 keer) 26 tot 50% en bij een 3 seconden brandend groen lampje 51 tot 100%.

Accuniveau van je di2 derailleur controleren

Shimano Di2 opladen

In tegenstelling tot de elektronische schakelgroepen van SRAM, hoef je bij Shimano Di2 maar één interne oplaadbare accu op te laden en kan dit zonder deze van je fiets te halen. Het systeem laad je op via de achterderailleur. Aan de achterzijde vind je de laadpoortafdekking waarachter de oplaadpoort zit. Hier kan je de stekker in steken. Zorg dat het snoer van de oplader naar boven gericht is zodat je niks aan de ingang kapot maakt en de stekker goed aangesloten is. Het snoer doe je vervolgens in een stekkerblok of in een apparaat zoals je laptop en als er een blauw led-lampje brandt, wordt het systeem opgeladen. Je weet dat de batterij vol is zodra het lampje uit is.

Shimano Di2 opladen

Let op: in de shifterhendels zitten kleine, vervangbare CR1632 knoopcelbatterijen die na verloop van tijd vervangen moeten worden. Om de batterijstatus te checken, druk je beide schakelknoppen tegelijkertijd in. Na ongeveer 2 jaar gebruik bij een Dura-Ace en Ultegra systeem, en na ongeveer 4 jaar bij 105 Di2 en GRX Di2, moeten hierin nieuwe batterijen worden geplaatst (twee batterijen per schakeleenheid). 

Accuniveau van je di2 shifters controleren

Shimano Di2 personalisatie via E-tube app

Het Di2 systeem kun je met de oplader verbinden aan je laptop. Zo kun je software-updates uitvoeren, maar ook je instellingen veranderen. Ook is het mogelijk het systeem via Bluetooth te verbinden met je smartphone. Dit doe je via de e-Tube app, nadat je de functieknop aan de onderkant van de achterderailleur kort hebt ingedrukt om de koppeling te maken. Als het knopje blauw knippert, is de Bluetooth verbindingsmodus geactiveerd.

Shimano GRX di2 derailleur

In de E-tube app kun je elke knop van de groepset naar eigen wens instellen en een eigen taak geven. Zo kun je bijvoorbeeld met de linker shifter lichter en de rechter shifter zwaarder schakelen. Een andere optie is om deze te koppelen met je fietsnavigatie zodat je die via de shifters kunt bedienen. Tot slot kun je ook zelf instellen wanneer de voorderailleur moet schakelen om de ketting zo recht mogelijk te houden.

Shimano e-Tube app instellingen

De app is te downloaden via de App store en de Android store.

Zodra je Shimano D-Fly gebruikt kun je verstopte knopjes onder je remgreeprubber gebruiken om je fietsnavigatie te besturen. Shimano D-Fly zijn draadloze knopjes die je overal op je fiets kunt bevestigen. Vanuit daar kun je met Di2 verbinden. Dit bevordert de veiligheid, want je kunt je fietscomputer besturen zonder je handen van het stuur te halen. D-Fly geeft inzicht in je rijprestaties en de staat van de onderdelen via een compatibele fietsnavigatie zoals Garmin of Wahoo. 

Shimano Di2 shifters

Veiligheid en duurzaamheid dankzij Shimano Di2

Shimano Di2 is een slim systeem dat zichzelf bijstelt. Dit zorgt voor minder wrijving, betere krachtoverbrenging en ook voor aanzienlijk minder slijtage. Het systeem bepaalt tijdens het schakelen namelijk automatisch de kettingpositie en brengt de voorderailleur in de optimale positie. Geen geratel en langer plezier, win win!

Crash-modus

We hopen natuurlijk dat je dit helemaal niet hoeft te weten, want een valpartij is altijd vervelend. Het hele systeem is ontwikkeld met Shimano's reputatie van duurzaamheid als uitgangspunt. In het ergste geval van een eventuele valpartij beweegt de automatische crash-modus de kooi helemaal naar binnen. Hiermee wordt de dure elektrische derailleur beschermd en is de kans op schade veel kleiner. Als dat niet intelligent schakelen is, weten wij het ook niet meer.

Wanneer de crash-stand geactiveerd is zit de derailleur met een soort pal klem. Deze pal kan je 'deactiveren' door vanuit onderen bovenaan de derailleur druk te zetten. Houd je hand bovenop de derailleur en halverwege de derailleur en druk de handpalmen naar elkaar toe. De pal zal weer terugschieten. Hierdoor kan de derailleur weer bewegen en is het weer mogelijk te schakelen. Let op dat je het bovenstaande met beleid doet.

Onze fietsen met Shimano 105 Di2

Adviesprijs 3.499,99
Waardering:
96%
Populaire keuze
Waardering:
100%
Waardering:
99.0000%
Adviesprijs 4.999,99
Waardering:
96.5000%
Populaire keuze

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano 105 Di2

Onze fietsen met Shimano Ultegra Di2

Waardering:
95.6667%
Adviesprijs 6.499,99
Waardering:
98%
Topdeal
Waardering:
100%

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano Ultegra Di2

Onze fietsen met Shimano Dura Ace Di2

Adviesprijs 6.999,99
Adviesprijs 6.499,99
Waardering:
100%

Bekijk hier alle racefietsen met Shimano Dura Ace Di2

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike Beste fietsverlichting voor de racefiets en mountainbike
1x groepset voor jouw fiets: Alles wat je moet weten 1x groepset voor jouw fiets: Alles wat je moet weten