Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De Winora Tria 10 is enorm populair. Dat gaf me reden om hem te testen en een review te schrijven. Deze elektrische fiets valt niet alleen op door het strakke uiterlijk, maar voornamelijk dankzij de interessante specificaties tegen een onwijs scherpe prijs. Zo beschikt deze comfortabele e-bike onder andere over A-kwaliteit onderdelen van Bosch en Shimano. Ik maakte een lange rit en testte de fiets in de stad, in de polder en op een aantal hellingen.
Wat meteen opviel aan de fiets was de gave donkergroene matte uitstraling. Het geeft een moderne look, zonder dat het teveel schreeuwt. De in het frame weggewerkte kabels en accu zorgen voor een strakke uitstraling. De fiets is onwijs stabiel dankzij de middenmotor en de verende voorvork vangt oneffenheden op uit het wegdek.
De Winora Tria 10 heeft een aantal kenmerken die we niet over het hoofd mogen zien. De Bosch Performance Line middenmotor is één van de krachtigste middenmotoren uit de Bosch serie en dat merkte ik direct toen ik op de e-bike stapte. De motor wordt aangedreven door de geïntegreerde accu van Bosch, die de fiets een strak uiterlijk geeft, daarbij is er ruimte uit een accukeuze van 400 of 500 Wh. Dat biedt perspectief voor langere ritten. Ik ben fan van de betrouwbare Shimano Deore 1x10 derailleurversnellingen, die lekker snel schakelen, licht fietsen en een groot schakelbereik bieden. Helaas vragen ze wel iets meer onderhoud dan naafversnellingen. Ook de welbekende hydraulische schijfremmen van Shimano zorgen voor genoeg remkracht, gelukkig ook in regenachtig weer. Tenslotte is de fiets voorzien van brede banden, een geveerde voorvork en een verende zadelpen die de fiets aan doet voelen alsof je over de weg zweeft.
Toen ik op de e-bike stapte merkte ik gelijk dat de Bosch Performance Line middenmotor één van de beste op de markt is. Je merkt dat het koppel van 65 Nm zoveel kracht vrijgeeft dat je direct vertrekt uit stilstand, zonder balans te verliezen. Daarnaast had ik op elke klim genoeg ondersteuning om zelf geen extra trapkracht te hoeven leveren om boven te komen. Hetzelfde merkte ik met tegenwind: dat is geen enkel probleem voor deze motor en dat komt goed van pas in Nederland.
Ik ben de fiets gaat testen met een 500 Wh accu, deze voor het testen volledig opgeladen en vervolgens leeggereden. Die bracht me zo'n 100 kilometer verder, wat de fiets op papier dus ook geschikt voor lange tochten, hierover later meer. De motor bedienen en het inzien van ritgegevens, zoals actieradius, kan heel makkelijk via het Bosch Intuvia display. Dit display is heel simpel, maar daardoor ook heel makkelijk in gebruik en daar houd ik van. Deze e-bike heeft niets meer dan wat hij nodig heeft naar mijn mening.
Het rijgedrag van deze fiets in de stad heeft me verbaasd. De fiets is namelijk wendbaarder dan ik van tevoren dacht, dus was het gemakkelijk om door druk verkeer te fietsen en hier en daar abrupt uit te moeten wijken. Je merkt dat de plaats van de motor en accu een belangrijke rol spelen in de stabiliteit van de fiets. Daarnaast is de krachtige en directe motor fijn in de stad om snel op te kunnen trekken vanuit stilstand.
Een ander belangrijk aspect van het rijgedrag is de zithouding. De Tria 10 heeft een rechte zithouding en dat vind ik persoonlijk de meest comfortabele zithouding voor op een e-bike, net als de meeste klanten bij ons in de winkel. Ik merk echter wel dat een rechte zithouding niet urenlang vol te houden is voor je rug, maar een lange tocht van 30 tot 40 kilometer is geen probleem. Zeker dankzij de verende voorvork en zadelpen. Doordat schokken van hobbels of ongelijk wegdek beter worden opgevangen merk je dat je armen en benen minder snel vermoeid raken, wat resulteert in fijne ritjes.
Het eindoordeel over de Winora Tria 10 hoeft gelukkig niet achter te blijven. Het gevoel wat ik vooraf had, heeft de fiets alleen maar overtroffen. Het schakelen loopt in combinatie met de ondersteuning vlekkeloos dankzij de derailleurversnelling, dat net iets lichter fietst dan een naafversnelling. De krachtige ondersteuning van de fiets maakt hem geschikt voor meerdere doeleinden, dus je kunt zowel door de stad als heuvelachtig gebied prima uit de voeten met deze fiets. Hij is ook geschikt voor lange fietstochten en daarom lijkt het me ook een geschikte kandidaat voor mensen die op zoek zijn naar een e-bike voor woon-werkverkeer.
De Winora Tria 10 is de grote broer van de Winora Tria 9, die beschikt over een minder krachtige Bosch Active Line Plus middenmotor. Ideaal wanneer je veel fietst over vlakke ondergronden. Ben je van plan om meer door heuvelachtig gebied te toeren? Dan raden we de Winora Tria 10 aan.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.
Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud. Tegenwoordig vind je in ieder segment fietsen met riemaandrijving: van elektrische stadsfietsen tot trekking fietsen.
Je springt iedere keer weer op de fiets, of het nu regent, sneeuwt of als de zon schijnt. Maar als jij zo’n doorzetter bent, dan verwacht je toch op zijn minst dat je fiets deze eigenschap ook bezit? Een fiets die betrouwbaar is in alle weersomstandigheden, zonder al te veel onderhoud.