Onze winkel is open

Menu

Welkom bij de grootste fietsenwinkel van Nederland. Met meer dan 8000 fietsen op voorraad, een professionele werkplaats en E-Bike Testcenter in onze winkel in Moordrecht ben je bij ons altijd aan het juiste adres voor jouw fietsplezier.

Fietssloten, een overzicht

Datum:
19 maart 2020
Door:
Bartjan

Het liefst zouden wij hier geen blog over willen schrijven, maar helaas is het zo dat je tegenwoordig goed op je dure spullen moet letten, anders is het weg. Een eenvoudige manier om je fiets te beveiligen tegen diefstal is het gebruiken van een slot. Er zijn veel verschillende sloten beschikbaar en het is niet altijd even duidelijk welk slot het beste bij jouw wensen past. In dit blog leggen wij de verschillende fietssloten uit en geven wij de voor- en nadelen van het gebruik van deze sloten.

Zit er wel een slot op mijn fiets?

Allereerst is het belangrijk om te vermelden dat niet elk type fiets standaard wordt uitgerust met een ringslot. Zelfs niet elke stadsfiets wordt uitgerust met een ringslot. Dat er op een racefiets of mountainbike standaard geen fietsslot zit is enigszins logisch, maar je kunt er dus niet standaard vanuit gaan dat er op elke stadsfiets een ringslot zit. Bij de meeste stadsfietsen van Nederlands fabrikanten (zoals Gazelle, Batavus & Cortina) wordt standaard een ringslot meegeleverd, die vaak ook goedgekeurd is voor het afsluiten van een verzekering. Met een verzekering weet je zeker dat je een nieuwe fiets krijgt als je huidige fiets gestolen is. Het slot dat je dan op de huidige fiets hebt zitten, moet wel ART ** gekeurd zijn. De meeste ringsloten zijn ART** gekeurd, maar het is nooit verkeerd om dit even te dubbelchecken. De stadsfietsen van Duitse fabrikanten (zoals Pegasus & Kalkhoff) worden zonder slot geleverd. Hier zal je dus zelf nog een slot bij moeten kiezen, zeker als je de fiets wilt verzekeren.

Elektrische stadsfietsen worden over het algemeen uitgerust met een ringslot. Ook hier geldt weer dat de Nederlandse merken vaak een ringslot meegeleverd krijgen. Duitse elektrische stadsfietsen krijgen vaak ook geen ringslot meer meegeleverd. Aangezien elektrische fietsen diefstalgevoelig zijn, is het aan te raden om ten minste een ringslot aan te schaffen.  Sportieve fietsen worden standaard zonder slot geleverd. Als je deze fietsen wilt verzekeren is het belangrijk om hier een degelijk slot bij te kopen, die ART** gekeurd is.

ART gekeurde sloten?

Stichting ART verzorgt certificeringen die verschillende fietssloten classificeren. Stichting ART keurt de sloten en bepalen wat de eisen zijn voor een goed fietsslot om het keurmerk te mogen dragen. Voor alle typen sloten zijn er andere iesen. Over het algmeeen geldt: hoe meer sterren, hoe veiliger het slot is. 

Aantal sterren Beveiligingsniveau
1 ster Minimale beveiliging (meeneembeveiliging)
2 sterren Veilig voor fietsen (ook e-Bikes)
3 sterren Veilig voor Brom- en snorfietsen
4 sterren Veilig voor motorfietsen (onderweg)
5 sterren Veilig voor motorfietsen (thuis gestald)

De meeste ringsloten zijn ART** gekeurd, en een aantal losse kettingsloten ook. De Axa Linq Pro heeft zelfs een ART*** certificering gekregen, waardoor dit een enorm veilig slot is om je fiets mee op slot te zetten. 

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ringsloten

Een ringslot is een slot dat direct aan het frame wordt bevestigd. Dit zorgt ervoor dat je dit slot nooit kunt vergeten, en dat je dus altijd je fiets op slot kunt zetten. De beugel in een ringslot zorgt ervoor dat je achterwiel blokkeert, waardoor je niet meer met de fiets kunt fietsen. Fietsen met alleen een ringslot staan nergens aan vast, wat de fietsen geschikt maakt om opgetild te worden en weggesleept te worden. Alsnog redelijk diefstalgevoelig. De meeste sloten hebben ook een ingang voor een insteekkabel, waardoor je de fiets ook nog ergens aan vast kunt zetten. Dit zorgt ervoor dat een dief extra moeite moet doen om jouw fiets mee te nemen, waardoor het een stuk minder aantrekkelijk wordt voor hem of haar. Soms hoor je wel eens dat een insteekkabel qua veiligheid niet veel verschil maakt, maar het psychologische aspect moet zeker niet vergeten worden. Als twee exact dezelfde e-bikes naast elkaar staan, maar één e-bike heeft geen insteekkabel, en jouw e-bike heeft dat wel, dan is de kans kleiner dat jouw fiets meegenomen wordt, omdat het simpelweg meer moeite kost.

Ben je op zoek naar een ringslot voor een mountainbike of een fiets met bredere banden? Kijk dan eens naar deze sloten, waar meer ruimte is overgelaten voor een brede band. Met een normaal slot gaan je banden waarschijnlijk niet passen.

 

Je hebt waarschijnlijk ook geen montagepunten in het frame van de mountainbike, dus deze heb je ook nog nodig:

 

Kabelsloten

Naast ringsloten zijn er ook kabelsloten. Een kabelslot maakt zoals de naam al doet vermoeden, gebruik van een metalen kabel, met een kunststof omhulsel. Deze kabels zijn vaak relatief licht van gewicht en eenvoudig te monteren aan een frame of los mee te nemen. Dit soort sloten zijn niet zo veilig als hun grotere broers, de kettingsloten, maar zijn wel zeer praktisch en licht van gewicht. Dit is een goede optie als je tijdens je toertocht even snel de supermarkt induikt voor een koud flesje water, of als je op een terrasje gaat zitten waar je je fiets in het zicht kunt houden. Op deze manier staat je fiets toch op slot, maar enorm veilig is het niet te noemen. Een goede tussenoplossing dus!

Kettingsloten

Kettingsloten zijn sloten die gemaakt zijn van een ketting. Een ketting bestaat weer uit een aantal schakels. De kettingen zijn meestal omhuld door een stevige stof en zijn enorm lastig door te knippen. De kwaliteit van een kettingslot hangt af van de kwaliteit van het slot zelf, en de dikte van de schakels. Hoe duurder het kettingslot, hoe dikker de schakels zullen zijn, en dus hoe veiliger het slot is. Kettingsloten zijn vaak nog niet ART** gecertificeerd, tenzij je een scooterslot koopt. AXA heeft sinds kort een kettingslot in de handel gebracht die ART** gecertificeerd is. Hiermee kan je de meeste fietsen ook verzekeren, zonder dat je daar een ringslot voor nodig hebt.

Abus heeft ook twee kettingsloten die ART** gecertificeerd zijn:

Wat is het beste slot voor mijn (elektrische) fiets?

Zoals je hebt kunnen lezen, is de keuze reuze wat betreft sloten. Op een (elektrische) stadsfiets voldoet een ringslot met een insteekkabel vaak wel, en op een sportievere fiets wordt vaker voor een kettingslot gekozen, omdat deze niet elke keer meegenomen hoeft te worden. Alleen als je van plan bent om de fiets op slot te zetten. De meest veilige optie is om een ringslot en een los kettingslot te gebruiken. Op deze manier zijn er twee aparte sloten waarmee je jouw fiets vast zet. Zorg ervoor dat dit losse kettingslot ergens aan vast zit, en door je frame heen loopt.

Ons advies:

Niets is zo vervelend als je fiets verliezen vanwege diefstal. We zouden het liever niet zien, maar het gebeurt helaas. Een slot is jammer genoeg niet direct een verzekering dat jouw fiets niet gestolen zal worden. Goede sloten kunnen helpen om ervoor te zorgen dat je de kans verkleint, maar de kans helemaal wegnemen zal niet gebeuren. Daarom is ons advies om ook een verzekering af te sluiten. Dan weet je altijd zeker dat je de eerste drie jaar verzekerd bent van een nieuwe fiets als je oude fiets gestolen wordt. Nog steeds vervelend, maar dan zal het je niet zoveel geld kosten. Lees onze informatie op onze website of lees ons blog over het verzekeren van je fiets.  

Heb jij een oogje laten vallen op een mooie fiets die een aardig prijskaartje heeft? Dan is het wel prettig om te weten dat je fiets goed op slot staat. Abus heeft een nieuw slot uitgebracht, de ABUS Bordo 6000A/90. Dit is een slot met een ingebouwd alarm. Op het moment dat er een klein tikje tegen het slot gegeven wordt zal het slot een piepje laten horen, en op het moment dat er veelvuldig aan het slot bewogen wordt, dan gaat er een flink alarm af. Heb jij bijvoorbeeld een dure e-bike, speed pedelec of wil jij je stadsfiets meer dan goed beschermen? Dan is dit slot echt het beste slot voor de e-bike, speed pedelec of ander type fiets!

TOUR DU KORTING
Bordo 6000A/90 Vouwslot met alarm

€ 139,99

€ 11900

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail[email protected]  / Bel0182-621850  

Volg ons ook op social media.
Facebook@12gobikingbv 
Instagram@12go_biking 
Strava@12GO Biking