Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Het liefst zouden wij hier geen blog over willen schrijven, maar helaas is het zo dat je tegenwoordig goed op je dure spullen moet letten, anders is het weg. Een eenvoudige manier om je fiets te beveiligen tegen diefstal is het gebruiken van een slot. Er zijn veel verschillende sloten beschikbaar en het is niet altijd even duidelijk welk slot het beste bij jouw wensen past. In dit blog leggen wij de verschillende fietssloten uit en geven wij de voor- en nadelen van het gebruik van alle sloten.
Tegenwoordig is het echt noodzakelijk om altijd en overal je fiets op slot te zetten, vaak zelfs met twee sloten. Uit de voorlopige cijfers van het CBS blijkt dat er in 2023 zeker 85.190 fietsen gestolen zijn, dit zijn bovendien alleen nog maar geregistreerde cijfers. Het werkelijke aantal ligt dus nog zeker hoger. Dit is een toename die voornamelijk voort komt door de groei van het aantal elektrische fietsen. Bijna de helft van de verkochte fietsen in Nederland is tegenwoordig elektrisch. Bijna 70% van deze elektrische fietsen worden ook verzekerd door de koper. Zo ben je beter beschermd tegen de mogelijke diefstal van je fiets en kun je zorgelozer fietsen. Echter is het belangrijk om dan wel te weten daar enkele regels voor zijn.
Alle fietsen die verzekerd zijn dienen een fietsslot met ART 2 keurmerk te hebben, als je later aanspraak wil maken op de verzekering bij diefstal. De fiets moet daarbij natuurlijk wel op slot gezet worden om diefstal te beperken. Bij elektrische fietsen zijn zelfs 2 fietssloten met ART 2 keurmerk nodig. Het is daarbij verplicht om je elektrische fiets te voorzien van een ringslot en kettingslot. Indien dit niet het geval is, ben je ook niet verzekerd bij diefstal.
Stichting ART verzorgt certificeringen die verschillende fietssloten classificeren. Stichting ART keurt de sloten en bepalen wat de eisen zijn voor een goed fietsslot om het keurmerk te mogen dragen. Voor alle typen sloten zijn er andere eisen. Over het algemeen geldt: hoe meer sterren, hoe veiliger het slot is.
Aantal sterren | Beveiligingsniveau |
1 ster | Minimale beveiliging (meeneembeveiliging) |
2 sterren | Veilig voor fietsen (ook e-bikes) |
3 sterren | Veilig voor brom- en snorfietsen |
4 sterren | Veilig voor motorfietsen (onderweg) |
5 sterren | Veilig voor motorfietsen (thuis gestald) |
Bekijk direct onze populairste sloten met ART 2 keurmerk.
Het bekendste en meest gebruikte fietsslot is toch wel een ringslot. Deze is bevestigd aan het frame van een fiets en wordt gebruikt om het achterwiel van de fiets op slot te zetten. Je draait de sleutel en schuif de beugel tussen de spaken door, zodat je vervolgens de sleutel kan verwijderen en je fiets op slot staat. Deze is bij een groot deel van de fietsen standaard bevestigd, maar dat betekend niet dat dit altijd een ART 2 keurmerk heeft. Altijd handig om dus even te checken of jouw slot wel voldoet aan de eisen voor een verzekering.
Mocht je nu geen ringslot of niet het juiste keurmerk hebben, dan hebben wij je een handje geholpen. Bij elk ringslot dat wij verkopen, hebben we duidelijk gemaakt of dit ringslot past op jouw fiets of niet. Dit kan namelijk beste lastig zijn om te bepalen, als je niet weet hoe dat allemaal werkt. Met een handige uitleg in de tekst van de producten kun je precies achterhalen welke gegevens je nodig hebt en kun je direct zien of dit slot bij jouw fiets past. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij het ABUS Pro Amparo 4750 SL R Ringslot met ART 2 keurmerk. Als deze te klein is voor jouw fiets, dan is het ABUS Pro Amparo 4750 Xl R Ringslot waarschijnlijk wel een passende maat voor jouw fiets.
Naast de ringsloten zijn ook de kettingsloten heel populair en zeer handig. Bovendien gebruiken veel mensen een kettingslot als hun secundaire slot bij elektrische fietsen. Een kettingslot bestaat uit harde stalen ringen die vaak omringt is door een stoffen hoes voor bescherming. Het kettingslot kun je bevestigen waar je zelf wil. Vaak is het handig om dit door het frame en door het voorwiel te bevestigen aan een object dat vast staat in de grond. Het uiteinde klik je gemakkelijk in het kopstuk waardoor het slot gelijk stevig vast zit. Een kettingslot met ART 2 keurmerk, in combinatie met ART 2 ringslot, zijn verplicht voor alle elektrische fietsen die verzekerd worden.
Kettingsloten worden niet bij fietsen meegeleverd en moeten dus zelf aangeschaft worden. Een kettingslot past eigenlijk op elke fiets, het is alleen de vraag hoe lang je jouw kettingslot wil hebben. Voor een fiets is een lengte van 100 cm vaak een goede keuze. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij het ART 2 gecertificeerde AXA Linq Kettingslot 100. Wil je nu toch liever een net wat langer slot hebben, dan is het ABUS Iven Chain 8210 een goede keuze.
Als je een extra slot zoekt voor je fiets, die makkelijk mee te nemen is, dan is een insteekketting hetgeen wat je zoekt. Insteekkettingen gebruik je in combinatie met het ringslot op je fiets. Door de insteekketting aan de zijkant in het ringslot te monteren, kun je de fiets extra vastzetten aan bijvoorbeeld een fietsenrek of lantaarnpaal. Daarnaast kun je een extra lus maken door het frame, waardoor de fiets veilig staat in een drukke straat. Insteekkettingen kun je eenvoudig opbergen rond je zadel of in je fietstas steken, waardoor ze ideaal zijn om als extra slot mee te nemen. Voor de verzekering van je fiets is een insteekketting niet geschikt, omdat een insteekketing geen aparte sleutel heeft.
Van de grote slotmerken, zoals AXA en ABUS zijn er verschillende insteekkettingen beschikbaar. Deze zijn niet allemaal geschikt voor elk ringslot. Daarom raden wij aan om een universele insteekketting te kiezen die op vrijwel alle ringsloten past. Denk bijvoorbeeld aan de ABUS Ach Ivy Universeel 130 cm Insteekketting. Insteekkettingen zijn vaak verkrijgbaar in lengtes tussen de 110 en 150 cm, wat genoeg ruimte biedt om je fiets veilig te stallen.
Een goedkopere optie dan de kettingsloten zijn de kabelsloten. Een kabelslot is handig als je toch nog net wat meer veiligheid wil op je fiets naast een ringslot. Deze zijn een stuk lichter van gewicht en kun je overal bevestigen op de fiets. Een kabelslot werkt eigenlijk hetzelfde als een kettingslot, maar kan vast gemaakt worden met een sleutel of door middel van een cijfercombinatie. Een kabelslot heeft echter geen ART certificering en is dus niet geschikt voor een fietsverzekering.
Mocht je toch een kabelslot willen voor extra veiligheid naast je ART 2 fietssloten of heb je geen fietsverzekering? Dan hebben we mooie opties voor jou. Het ABUS Booster 6512K 12-180 cm Kabelslot werkt hetzelfde als een kettingslot en heeft een maximale lengte van wel 180 cm, zodat je alles veilig vast kan zetten. Vind je een sleutel maar onhandig en heb je liever een cijfercombinatie als slot, dan is het ABUS Sportflex 2504 2,4-90 cm Kabelslot een fijne optie met een lengte tot 90 cm. De Sportflex is bovendien ideaal om mee te nemen op de racefiets om je fiets te parkeren tijdens je koffiestop.
Vouwsloten zijn minder bekend, maar kunnen ook beschikken over een ART 2 keurmerk. Vouwsloten zijn ook van staal zoals de kettingsloten, maar bestaan uit rechte delen met scharnieren er tussen. Hierdoor is het gemakkelijk op te bergen met een vaak bijgeleverde houder. De rechte delen maken het slot echter wel weer minder flexibel dan een kettingslot, waardoor het lastiger kan zijn om je fiets goed op slot te zetten.
Een vouwslot met ART 2 keurmerk is ook geschikt voor je fietsverzekering. Het ABUS Bordo Granit 6500K Vouwslot heeft een ART 2 keurmerk. Dit vouwslot is afgewerkt met een zachtere bekleding en heeft een lengte van 120 cm. Met een bijgeleverde houder kun je deze goed bevestigen aan het frame. Het AXA 1000 105 cm Vouwslot heeft ook een handige houder en is afgewerkt met een dikke laag om schade aan je fiets te voorkomen.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.