a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
6 december 2018
Door:
Joas
Delen

Doorfietsen in de winter: bescherm je fiets tegen strooizout

Er zijn genoeg fietsers, wielrenners én forenzen, voor wie het fietsseizoen zo ongeveer van april tot september loopt. De rest van het jaar blijven ze liever binnen. Dat mag natuurlijk, maar het is zó veel fijner om lekker door te fietsen. Met goede kleding, spatborden een set heldere lampjes en eventueel een paar winterbanden kun je ook in de winter gewoon de weg op. Wanneer het echt koud begint te worden is er alleen één grote maar: pekel. In dit blog leggen we je uit wat je kunt doen om je fiets zo goed als mogelijk te beschermen tegen dit venijnige goedje.

Voor fietsers is strooizout een zegen en een vloek. Aan de ene kant is het prettig dat je in de winter lekker door kunt fietsen zonder in elke bocht onderuit te gaan. Aan de andere kant is pekel ronduit verschrikkelijk voor je materiaal. Het zout zelf kan aardig bijten. Daarnaast zorgt er bovendien voor dat vocht overal tussen kan kruipen. Als je als sporter of forens met een sportieve fiets met derailleur zonder extra onderhoud de winter doorfietst moet je er niet gek van op kijken als je ketting begint te roesten en je derailleur vast gaat zitten… Gelukkig hoeft dat niet en kun je de schade beperken met een paar eenvoudige maatregelen.

Stadsfietsen: chroom houdt niet van zout

Voor fietsen met een naafversnelling en een dichte kettingkast zijn de gevaren van pekel een stuk kleiner dan voor sportfietsen. Spatborden voorkomen ook dat je hele fiets onder het zout zit en ontzien zo je balhoofd en kabels. Waar je bij een stadsfiets wel goed op moet letten zijn verchroomde onderdelen en boutjes. Chromen onderdelen op bijvoorbeeld geveerde voorvorken houden niet van pekel en kunnen hier erg lelijk van worden en zelfs gaan roesten. Het is daarom verstandig om deze onderdelen regelmatig af te spoelen en droog te vegen als er pekel op de weg ligt.

roestDit heb je dus liever niet...

Houd je aandrijflijn goed ingevet

Voor een sportfiets met derailleur is pekel een stuk gevaarlijker dan voor een stadsfiets. Strooizout is één ding, maar het is vooral de combinatie van pekel en water die zo vreselijk is voor je fiets. Het kruipt overal tussen en tast de draaiende delen van je fiets aan. Het belangrijkste dat je daarom kunt doen om je fiets te beschermen is om hem goed in het vet te houden. Zorg daarom dat je balhoofd, trapas, naven en kabels goed ingevet zijn en blijven. Dit kun je zelf doen. Zie je dat niet zitten, breng je fiets dan aan het begin van de winter naar de fietsenmaker voor een smeerbeurtje.

Maak je fiets zo snel, vaak en goed mogelijk schoon

Niet alleen zout en water tasten je fiets aan, ook wordt je fiets gewoon een stuk viezer in de winter. Modder en zand zorgen ervoor dat je ketting, cassette en kettingbladen een stuk sneller slijten dan in de zomer. Het is daarom van belang om bij slecht weer je fiets vaak en goed schoon te maken. Een racefiets spoel je het beste na elke rit door de pekel goed af. Als je te lang wacht met schoonmaken kan de zoutoplossing zich lelijk invreten in je draaiende onderdelen. Spoel je fiets in de winter bij voorkeur af met koud water. Warm water lost het strooizout nog verder op, waardoor het dieper kan doordringen in de hoekjes, randjes en kiertjes van je aandrijflijn. Nadat je jouw fiets goed hebt afgespoeld, en de ketting met een ontvetter hebt gereinigd, moet je hem goed afvegen en de ketting goed opnieuw invetten. Zo blijft hij optimaal beschermd.

schoonmakenJe fiets goed schoonmaken is het geheim

Gebruik het juiste onderhoudsproduct

In de zomer kun je prima uit de voeten met een lichte kettingolie of wax. Een dun smeermiddel geeft minder frictie en trekt minder vuil aan. Daardoor blijft de ketting mooi lopen, kun je soepel blijven schakelen en hoef je minder vaak de ketting in te vetten. In de winter gaat dit helaas niet op. Een kleine bui of spatwater van de weg kunnen al genoeg zijn om de kettingolie weg te spoelen. Je ketting is daardoor onbeschermd en zal snel beginnen te roesten. Gebruik daarom in de winter een speciale wet lube of een ander smeermiddel voor natte omstandigheden. Zo’n wet lube is waterbestendig en beschermd je ketting ook onder zware en natte omstandigheden.

Niet alleen je ketting heeft bescherming nodig in de winter. Ook andere draaiende onderdelen als je derailleurs en eventuele velgremmen worden aangetast door nattigheid en pekel. Spuit deze onderdelen daarom na de schoonmaakbeurt in met een beschermende siliconenspray. Deze voorziet de onderdelen van een waterafstotend laagje dat beschermd tegen zout, vocht en vuil.

Gooi je oude fiets niet zomaar weg

Als je je fiets goed ingevet houdt kun je hem beschermen tegen de ergste gevolgen van pekel op de weg. Echt fijn wordt het echter nooit voor je materiaal en je moet er daarom wel vanuit gaan dat je aandrijflijn in de winter sneller slijt. Het is daarom een goed idee als je een nieuwe racefiets koopt of wanneer je investeert in een goede hybride fiets voor woon-werkverkeer om je oude fiets niet direct weg te doen – als deze het nog doet uiteraard. Beter kun je jouw oude fiets een tweede leven geven als winterfiets. Zo voorkom je dat de cassette, ketting en kabels van jouw mooie nieuwe fiets snel slijten en je deze aan het einde van de winter misschien wel moet vervangen. Als je dat bij je winterfiets moet doen – die je uiteraard ook goed ingevet houdt! – blijven de kosten beperkt.

fietsen winter

Je laat je toch niet tegenhouden door een beetje sneeuw of gladheid?!

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850  / Whatsapp: 06-19922445

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking