Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Nadat vorig jaar de carbon Domane flink onderhanden is genomen heeft dit jaar ook de aluminium uitvoering een complete remake gekregen van Trek. De met Shimano 105 uitgeruste Domane AL 5 Disc is het topmodel in de AL-serie. In dit blog bespreken we alle ins en outs van deze fiets en geven we ook onze testreview.
De afgelopen drie jaar heeft het Amerikaanse Trek de collectie racefietsen grondig opgefrist: de aerodynamische Madone werd samengevoegd met de licht Émonda tot de nieuwe Madone Gen 8 en de comfortabele Domane modellen werden in de zomer van 2022 vernieuwd.
In die Domane-serie heeft Trek ook de lijn aluminium Domane racefietsen compleet vernieuwd: de Domane AL Disc. Zoals de naam aangeeft, is de Domane AL Disc specifiek ontworpen voor schijfremmen, en verder grotendeels hetzelfde DNA als zijn duurdere carbon broertje. Het is een stabiele, comfortabele en veelzijdige fiets geworden. Geen lichtgewicht of aero racebeest, maar wel een ontzettend fijne en ontspannen fiets waarmee Trek heel veel beginnende en ervaren wielrenners bedient.
Mocht je het vergeten, dit is een Domane.
De nieuwe lijn aluminium racefietsen is er in verschillende uitvoeringen. Voor de ervaren wielrenner of veeleisende beginner is de Domane AL 5 Disc de meest interessante optie. Dit is met een adviesprijs van €2299,99 niet de voordeligste racefiets uitgerust met Shimano 105, maar voor wie verder kijkt dan de groepset heeft de fiets veel extra's te bieden ten opzichte van de concurrentie.
In de kern is de Domane AL 5 Disc een echte endurance fiets. De IsoSpeed van de duurdere carbon versie ontbreken, maar dankzij de ontspannen geometrie en de 32 mm brede banden is ook de Domane AL Disc een erg comfortabele fiets. En voor de praktisch ingestelden: technische snufjes die er niet op zitten kunnen ook niet kapot gaan…
Tegelijk is de Domane AL Disc méér dan een endurance racefiets, en vervaagt deze fiets met zijn ruimte voor gravelbanden de grens tussen racefiets en gravelbike behoorlijk. Je krijgt dus eigenlijk twee fietsen in één. De Domane AL 5 Disc is daarmee een perfecte fiets voor wie voor een goede prijs héél veel fiets wil kopen.
Wil je toch iets minder uitgeven, dan zijn er ook nog de voordeligere Trek Domane AL 2 Disc (Shimano Claris, adviesprijs €1199,99) en de Domane AL 4 Disc (Shimano Tiagra, adviesprijs € 1799,99).
Het frame van de Domane AL Disc is volledig opnieuw ontworpen. De fiets is van een redelijk bescheiden aluminium gemaakt (het is ook niet de lichtste fiets op de markt), maar het frame is wat betreft het ontwerp bepaald niet standaard. Het frame, dat compleet als schijfremfiets is ontworpen, heeft een modern buisontwerp voor comfort en stijfheid op de juiste plekken. De lasnaden zijn netjes afgewerkt en de versnellingskabels en remleidingen lopen door het frame. Dat ziet er niet alleen mooi uit, het beschermt de kabels ook beter tegen vocht en vuil. Praktisch gezien heeft het frame ook nog twee mooie snufjes die het onderscheiden van de concurrentie: ruimte voor extra brede banden en volop montagepunten. Daarover later meer.
De derailleurkabels en remleidingen lopen netjes door het frame.
Technisch is het frame van de nieuwe Domane AL Disc helemaal up-to-date. Specifiek ontworpen voor schijfremmen en voorzien van steekassen voor extra stijfheid. De dunne achterbrug (seatstays) en de carbon voorvork met aluminium stuurbuis absorberen vibraties van het wegdek en zorgen voor net dat beetje extra comfort. In hoeverre dit frame nu comfortabeler is dan zijn voorganger? We durven het niet precies te zeggen. Het nieuwe model is ook uitgerust met bredere banden, ook geen onbelangrijke factor wat betreft comfort. Maar dat de nieuwe Domane AL Disc comfortabel is kunnen we absoluut bevestigen! Hier kun je uren probleemloos op rondpeddelen.
Op dit oerdegelijke frame geeft Trek trouwens ook nog eens levenslang garantie!
Een carbon voorvork voor comfort met ruimte voor 38 mm (gravel)banden.
De Domane AL 5 Disc is voorzien van de terecht erg populaire Shimano 105 12-speed racegroep. Deze groepset bood in het verleden al uitstekende schakelprestaties, maar is met de laatste upgrade de vervanger van de mechanische Ultegra 11-speed. Ook tijdens ons testrondje moesten we dat weer concluderen. Helemaal niets op aan te merken. Ook als je flink aanzet, staand op de pedalen, schakelt de fiets nog steeds vlekkeloos. Als je af en toe flink tekeer wilt gaan met je fiets, als je ook bergop normaal wilt kunnen schakelen, en als je gewoon duizenden kilometers zonder gedoe van je fiets wilt kunnen genieten, dan is Shimano 105 een ideale groepset.
De fiets is voorzien van de populaire Shimano 105 groepset.
Naast de schakelgroep zijn ook de hydraulische schijfremmen van Shimano 105. En ook hier geldt dat de prestaties oerdegelijk zijn. De hydraulische remmen bieden uitstekende remkracht en fijne modulatie. Met een enkele vinger kun je bergaf precies een beetje bij remmen. En ook een noodstop is geen enkel probleem.
Zoals gezegd heeft Trek de fiets compleet opnieuw ontworpen. De Domane AL was al de comfortabele aluminium racer, zeker toen er ook nog te kiezen viel voor een aluminium Emonda. Maar met de nieuwe Domane heeft Trek een compleet nieuwe fiets weten te ontwerpen die alles was wat de oude Domane was, maar tegelijk nog veel meer.
Allereerst wat hetzelfde is gebleven. De Domane AL was al een erg comfortabele aluminium racer, met een geometrie die je wat meer rechtop laat zitten dan een klassieke racefiets. Dat is de nieuwe Domane AL Disc nog steeds. Dan de twee meest in het oog springende veranderingen aan de fiets: bredere banden en meer montagepunten.
De fiets heeft van Trek standaard bredere banden gekregen. Deze Domane wordt namelijk met 32 mm banden geleverd. Wat die bredere banden bieden is in de eerste plaats heel veel comfort. Op een bredere band kun je met een lagere bandendruk fietsen, waardoor de rolweerstand op hobbelige wegen verbetert en je fietscomfort enorm toeneemt. 32 mm banden hebben daarnaast ook nog eens meer grip in de bochten. Ideaal voor wie deze fiets aanschaft als eerste racefiets, of bijvoorbeeld om door weer en wind mee naar het werk te fietsen.
Bredere banden zijn geen probleem.
De fiets wordt zoals gezegd standaard geleverd met 32 mm banden, maar je kunt ook nog bredere banden monteren, tot wel 38 mm. Daarmee wordt het ook mogelijk om de fiets uit te rusten met een smalle gravelband, waardoor je effectief over een lichte gravelbike beschikt! Ik heb de fiets getest met de standaard meegeleverde Bontrager R1 32 mm banden. Dit zijn niet de meest verfijnde banden, maar het moet gezegd, de extra breedte geeft een flinke dosis extra comfort en grip. Het levert geen hele strakke fietservaring op voor wie puur hard wil gaan, maar voor deze endurance racer is het prachtig. Zeker op lange tochten of bij slecht weer zul je er blij mee zijn. En banden zijn natuurlijk een slijtageonderdeel: wanneer ze aan vervanging toe zijn, kun je ze altijd nog upgraden.
Naast ruimte voor extra brede banden is de fiets ook goed voorzien van montagepunten. Zo kun je eenvoudig spatborden en een bagagedrager monteren, een derde bidonhouder plaatsen onder de onderbuis en is ook de bovenbuis voorzien van montagepunten voor een stevig bovenbuistasje. Je kunt de fiets daarmee ook uitstekend gebruiken voor woon-werkverkeer of als toerfiets voor meerdaagse tochten.
Overal vind je op deze fiets montagepunten.
+ Het frame met endurance geometrie is comfortabel zodat je urenlang zonder pijn op de fiets kan zitten
+ Met ruimte voor banden tot 35 mm breed kan je de fiets geschikt maken voor kasseien en lichte gravel
+ Dankzij de hydraulische schijfremmen heb je in alle weersomstandigheden goede remkracht
+ Shimano 105 2x12 aandrijving schakelt netjes en is zeer betrouwbaar
- De banden zijn niet heel geweldig
- Niet de lichtste racefiets in deze prijsklasse
- Geen IsoSpeed
Carbon racefietsen zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar een fiets als Domane AL 5 Disc herinnert eraan dat ook van aluminium geweldige fietsen te maken zijn. Deze fiets doet wat hij belooft. De Shimano 105 groep schakelt uitstekend en de hydraulische schijfremmen bieden perfecte remkracht en modulatie. De Domane AL 5 Gen 4 is een fiets met een duidelijke en tegelijk brede doelgroep.
De Domane AL 5 Gen 4 een echte allemansvriend, stabiel en comfortabel, maar het is toch ook een échte racefiets waar je uitstekend een stuk mee over de dijk kunt knallen of een sprintje mee kunt trekken met je vrienden. En voor wie het avontuur op wil zoeken: de bandenruimte tot 38 mm maakt een aparte gravelbike overbodig, en dankzij de ruime montagepunten heb je ook gelijk een lichtgewicht toerfiets in huis. De echt fanatieke hardrijder zou ook kunnen kiezen voor de diepere geometrie en het lagere gewicht van de Émonda ALR 5.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.