a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
23 oktober 2018
Door:
Sjoerd
Delen

Racefiets afstellen: Vier gouden tips van onze bikefitters

Je houding op de racefiets kan je fietsplezier maken of breken. Een goede afstelling van je fiets voorkomt blessures, verhoogt je fietscomfort én verbetert je sportieve prestaties. De juiste zadelhoogte, positie van je schoenplaatjes en maat en vorm van je stuur dragen bij aan een optimale fietservaring. Onze bikefitter Sjoerd bespreekt vier veel voorkomende pijnklachten op de fiets en de mogelijke oplossingen.

Klacht: Pijn in je nek en/of schouders

Heb jij last van je nek of schouders op de fiets? Wat we vaak zien is dat nek- en schouderklachten worden veroorzaakt doordat mensen te ver voorover op de fiets zitten. Het stuur staat te ver naar voren, waardoor je wordt uitgerekt en er teveel druk op je nek en schouders komt te staan.

Gouden tip:

Deze klacht kan vaak worden verholpen met een meer ontspannen houding op de fiets. In de praktijk betekent dit dat de afstand tot je stuur moet worden verkleind. Dit kun je relatief eenvoudig zelf doen door een 1 of 2 centimeter kortere stuurpen te monteren. 

Als alternatieve oplossing kun je ook je stuurpen omdraaien, die onder een hoek van 6, 7 of 8 graden op je stuurbuis is gemonteerd. Hierdoor komt je stuur 1,5 tot 2 centimeter hoger uit, waardoor je minder ver voorover hoeft te leunen.

knie

Klacht: Pijn in je knie

Weinig pijnklachten op de fiets zijn zo naar als pijn aan je knie. Een verkeerde houding van je knieën kan bovendien tot serieuze blessures leiden. Knieklachten worden vaak veroorzaakt door een verkeerde zadelhoogte, of door de positionering van de schoenplaatjes.

Gouden tip:

Wat te doen bij knieklachten hangt af van de soort klacht. Het allerbelangrijkste is dat je zadelhoogte goed staat afgesteld. Wanneer je last hebt aan de achterzijde/binnenkant van je knie, staat het zadel vaak te hoog en moet het dus iets lager worden gezet. Wanneer je last hebt aan de buitenkant/voorzijde van je knie, zit je mogelijk juist te laag: zet het zadel dan dus wat hoger. Je moet je knie net niet helemaal strekken tijdens het trappen.

Knieklachten kunnen ook worden veroorzaakt doordat je knie te ver naar binnen of naar buiten is gedraaid tijdens het fietsen, óf doordat je knie ook horizontaal beweegt tijdens het trappen. Deze problemen zijn vaak op te lossen door een betere afstelling van je schoenplaatjes, of door het gebruik van speciale steunzolen in de fietsschoen.
Met de afstelling van je schoenplaatjes verander je de horizontale hoek van je knie tijdens de omwenteling, terwijl steunzolen de houding van de knie stabiliseren tijdens de omwenteling.

handen

Klacht: pijnlijke en vermoeide handen

Veel fietsers klagen in onze bikefitstudio over pijnlijke of verdoofde handen tijdens met name de langere fietstochten. Deze klachten is niet met één tip op te lossen, omdat ze verschillende oorzaken hebben.

Als je bijvoorbeeld fietst met een te breed stuur knikken je polsen naar buiten tijdens het fietsen, wat extra druk op de handen geeft. Een stuur dat te ver naar voren gekanteld is gemonteerd kan ook voor klachten zorgen. Ook de vorm van het stuur zelf kan pijn veroorzaken.

Gouden tip

Check eerst of je stuur goed gemonteerd zit. Wanneer je het gevoel hebt dat je bovenop de remgrepen voorover leunt, moet je het stuur zo draaien dat de remgrepen iets omhoog komen. Hierdoor zakken je polsen minder door.

Wanneer je merkt dat je polsen naar buiten knikken kun je een smaller stuur kopen. Hierdoor positioneer je je armen recht ten opzichte van de beugel/remgrepen, waardoor de druk op je handen afneemt. Voor de ideale stuurmaat geldt: meten is weten. Het kan dus slim zijn hiervoor even langs te komen bij onze bikefitstudio.

Ook de vorm van je stuur zelf kan een oplossing geven voor klachten bij een houding met de handen in de beugels. De compact sturen die op de meeste nieuwere fietsen zijn gemonteerd bieden een goede pasvorm voor de meeste fietsers, dus dit is vooral een probleem wat we zien bij oudere fietsen.

rug

Klacht: Last van je onderrug

Wanneer mensen last hebben van hun onderrug tijdens het fietsen komt dit vaak doordat er teveel druk op rugwervel en de spieren in de onderrug komt te staan. Dit wordt vaak veroorzaak doordat het stuur te hoog staat. Hierdoor zit je te veel overeind, staan je schouders als het ware omhoog en wordt de inspanning in je houding geconcentreerd op je onderrug.

Gouden Tip:

Je kunt deze klacht vaak verhelpen door je stuur wat lager te zetten. Dit doe je door je stuurpen los te halen en de spacers (ringen van carbon of aluminium) van onder de stuurpen naar boven te verplaatsen. Zo komt je stuur lager te staan. Doe dit in stappen van 1 centimeter, tot je lekker zit.

fietsen

Bonus tip: Maak een afspraak

Zit je nog steeds niet helemaal lekker op je fiets, of wil je gewoon comfortabeler én harder kunnen fietsen? Maak dan een afspraak voor een complete meting met advies op maat in onze Bikefit Studio in Moordrecht. Kijk op www.12gobiking.nl/bikefitting of maak direct een afspraak via info@12gobiking.nl of 0182-621850.

Meer Lezen ?