Opruiming: hoge korting op e-bikes ›

Toggle Nav
Winkelwagen

De nieuwe Merida Scultura: Een allrounder die met de specialisten mee kan

Voor de meest oplettende wielerfan was de vernieuwde Scultura al te zien in de Tour de France. Team Bahrain-Victorious toonde direct dat deze nieuwe Merida Scultura een succes is. Dylan Teuns en Matej Mohoric hebben er namelijk al etappes mee gewonnen. De nieuwe Scultura is een echte allrounder die niet misstaat om met 50 km/u door de polders te knallen, terwijl deze ook perfect om de Limburgse klimmetjes op te vlammen. Bovendien heeft de Scultura zich ook al in de bergen bewezen met overwinngen in de Tour en Vuelta.

Gewicht, aerodynamica en comfort zijn de voornaamste 3 pijlers waar Merida zich op gefocust heeft tijdens het vernieuwen van deze fiets. Dit heeft gezorgd voor een lichter, aerodynamischer en comfortabeler frame. 

Stijlvolle cockpit 

Een eerste upgrade aan de Scultura is de stijlvolle cockpit. Voorheen zagen we de kabels buitenom vanaf het stuur naar de zijkanten van het frame lopen. Tegenwoordig gaat dit via de stuurpen door het balhoofd. Dit is niet alleen een fraai gezicht, het compleet wegwerken van de kabels zorgt ook aerodynamisch gezien voor een stukje voordeel. Dankzij het aangepaste balhoofd in combinatie met de door Merida zelf ontwikkelde one-piece carbon cockpit krijg je een fiets waar de kabels volledig weg gewerkt zijn. Gecombineerd met het nieuwe profiel van de voorvork én de achterbrug levert dit je zo'n 10 watt op ten opzichte van de 'oudere' Scultura's. 

Verschillende Scultura frames

Een tweede upgrade zien we in het gewicht. De nieuwe Scultura is lichter gemaakt, zonder aan stijfheid in te boeten. In vergelijking met zijn voorgangers is het frame van de nieuwe Scultura Team 4% lichter. De nieuwe Scultura in twee framevarianten te verkrijgen. Het topframe is het CF5 frame en weegt in maat M slechts 822 gram. Daarnaast is er ook een iets goedkoper frame wat nog steeds erg licht en even stijf is. Voor het reguliere CF3 frame wordt gekozen voor een scherpere prijs, waardoor de Scultura ook voor een kleinere portemonnee gewoon toegankelijk is. Qua gewicht is het CF3 frame ongeveer 200 gram zwaarder.

Vernieuwde geometrie

Beide framevarianten hebben dezelfde geometrie die gelijk is aan de geometrie van de Reacto. Hierdoor heeft de Scultura een relatief aerodynamische geometrie van zichzelf. Om toch voor een stukje comfort te zorgen, heeft Merida gekozen voor een sterker aflopende bovenbuis in combinatie met een verlengde zadelpen. Dit is gedaan om meer comfort te krijgen in de rijeigenschappen van de Scultura. Mocht dat nog niet genoeg comfort bieden, is er de mogelijkheid om 30 mm brede banden te monteren. 

Meer comfort betekent minder vermoeidheid, terwijl het verminderen van de luchtweerstand resulteert in een besparing van ongeveer 10 watt ten opzichte van zijn voorloper. Prijzen voor de Scultura serie beginnen bij € 2.599,- voor de Scultura 5000 met CF3 frame en een gemixte Shimano Ultegra afmontage, oplopend tot € 12.999,- voor de hoogwaardige Scultura 10K.

€ 1.19900
Merida Scultura 300 Rim 2022
Merida Scultura 300 Rim 2022
€ 2.69900
Waardering:
100%
Merida Scultura 5000 2022
Merida Scultura 5000 2022
Merida Scultura 5000 2022
Merida Scultura 5000 2022

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail[email protected]  / Bel0182-621850  

Volg ons op social media!

   

Gerelateerde berichten
  1. 12GO Droomfiets #1: Merida Reacto DA LTD 2018 12GO Droomfiets #1: Merida Reacto DA LTD 2018 Iedere fietsgek droomt wel eens weg bij het zien van een prachtige racefiets. Wij herkennen dit en lichten daarom iedere maand de mooiste, meest unieke en snelste fietsen voor je uit. Onze droomfiets van deze maand: de Merida Reacto DA Limited Editio