Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Shimano is al jaren één van de meest toonaangevende merken binnen de fietsindustrie. Op bijna iedere fiets vind je wel minstens één onderdeel dat van de Japanse fabrikant afkomstig is. Ook de fanatieke fietsers en de profs maken gebruik van de onderdelen van Shimano. Shimano brengt daarom een volledig vernieuwde versie van hun Ultegra en Dura-Ace versnellingsgroepen voor de racefiets uit. De Ultegra R8100 en Dura-Ace R9200 barsten van de innovaties en nieuwigheden.
Shimano heeft ervoor gekozen om zowel de Dura-Ace als de Ultegra groepen tegelijk te vernieuwen. Hierdoor zijn die vernieuwingen gelijk voor een breder publiek beschikbaar. De veranderingen zijn op een aantal nuanceverschillen na eigenlijk identiek voor de Ultegra en Dura-Ace groepen. De vernieuwingen hebben zich namelijk op 5 'kernpunten' gefocust. Kort samengevat heeft Shimano de Di2 systemen, de interface, de aandrijflijn, de remmen en de wielen een make-over gegeven.
Bekijk direct ons aanbod: Racefietsen met Shimano Ultegra 2x12 | Racefietsen met Shimano Dura-Ace 2x12
De nieuwe Shimano 2x12 groepen worden exclusief met Di2 afgemonteerd. De 2x12 groep wordt dus niet beschikbaar als mechanisch schakelende groepset. Om te zorgen dat je ook met de nieuwe Dura-Ace en Ultegra groepen beschikt over de allerbeste en allersnelste schakelprestaties heeft Shimano de Di2 technologie vernieuwd. Hiermee schakelt het gehele systeem efficiënter en dus sneller.
Het meest opvallende is dat de Di2 versnellingen draadloos zijn geworden. Ondanks dat het systeem nu draadloos is, wordt het signaal wel sneller ontvangen in de derailleur dan de signalen die via een kabel liepen. Naast dat de communicatie tussen shifter en derailleur sneller is, schakelen de derailleurs ook sneller. De achterderailleurs schakelen 58% sneller dan de RD-R9150 en RD-R8150 en de voorderailleur is 45% sneller dan de FD-R9150 en FD-R8150. Op schakelprestaties zul je het dus nooit meer verliezen.
Mocht je toch liever een volledig bedraad systeem willen, dan is dat ook gewoon mogelijk. Met een volledig bedraad systeem zorg je namelijk voor de meest geruisloze verbinding tussen shifters en derailleurs.
Je kunt met de nieuwe Di2 accu's langer op de fiets blijven zitten dan voorheen. Met een enkele laadbeurt kun je ongeveer 1000 km fietsen. Wanneer de e-tube leeg is kan deze eenvoudig weer worden opgeladen. De laadpoort zit namelijk in de achterderailleur verwerkt, waar je voorheen gebruik moest maken van een aparte lader. De knoopcel batterij die de shifters voorziet van energie gaat zelfs anderhalf tot twee jaar mee.
De nieuwe Dura-Ace versnellingen zijn bijna volledig naar eigen wens aan te passen. Met de e-Tube app van Shimano kun je ieder knopje van het systeem instellen zoals jij het prettig vindt. Bovendien kun je door middel van de e-Tube app de shifters koppelen aan de derailleurs.
Shimano heeft ook een aantal aanpassingen gedaan aan de ergonomie van de shifters. Hierdoor zit je comfortabeler op de fiets en wordt het makkelijker om te schakelen. Op het stuur is het contactoppervlak 4,6 millimeter langer geworden. Hierdoor kun je makkelijker grip houden op de shifter, waardoor je zekerder op de fiets zit. Verder heeft Shimano gezorgd voor een grotere offset tussen de knoppen en een langere shifter. Hierdoor wordt het makkelijker om je schakelsysteem te bedienen, ook wanneer je in de beugels hangt.
In de aandrijflijn vinden we de meest opvallende verandering aan de groepen. Bij de cassettes is er een tandwiel bij gekomen, waardoor je nu beschikt over 2x12 versnellingen. Toch zijn er nog meer subtiele aanpassingen gedaan aan de aandrijflijn.
De Dura-Ace en Ultegra cassettes zijn voorzien van een andere vertanding. Shimano heeft ervoor gekozen om het kleinste tandwiel 'gewoon' op 11 tandjes te laten. Hierdoor past de cassette op je oude wielset en hoef je niet een andere body hierop te plaatsen. Wat wel is veranderd is de vertanding tussen versnelling 6, 7 en 8. Dit heeft Shimano gedaan om de 'sweet spot' nog beter te laten voelen. Tussen deze versnellingen heb je met de 11-28 (alleen Dura-Ace) en 11-30 cassettes namelijk nog maar één tandje verschil zitten (15, 16 en 17 tandjes). Je hebt daardoor altijd precies de goede weerstand te pakken.
Daarnaast is er voor zowel de Ultegra groep als voor de Dura Ace versnellingen een 11-34T cassette toegevoegd aan de lineup. Hierdoor heb je een cassette die perfect is voor het klimmen. De vertanding tussen versnelling 6 en 8 gaat, in tegenstelling tot de andere cassettes, in stapjes van 2. De sweet spot heeft dus 15, 17 en 19 tandjes met de 11-34 cassette.
Voor de krachtpatsers komt Shimano bovendien met een 54/40T crankstel. Deze komt in de plaats van de 53/39 cranks in de line-up. Dankzij de grotere 11-34 cassette verlies je echter niks qua bereik. Wanneer je namelijk in het lichtste verzet fietst (40T+34T) heb je een verhouding van ongeveer 1,18 wielomwentelingen per omwenteling van de pedalen. Met een 39T crankstel en een 32T cassette kom je uit op een zwaarder verzet (circa 1,22 wielomwentelingen per omwenteling van het crankstel).
Shimano heeft de Hyperglide technologie die je ook op de R9100 en R8000 groepsets kon vinden nog verder verbeterd. Dit zorgt ervoor dat je ook onder zware belasting nog snel en soepel op of terug kunt schakelen. Volgens Shimano zorgen de verbeteringen voor 66% snellere schakeling.
Zowel de voor- als achterderailleur hebben ook een update ontvangen. De achterderailleur is vernieuwd om sneller te kunnen schakelen en het grotere tandwiel van de cassette aan te kunnen. In combinatie met de Hyperglide+ technologie en nieuwe motorsoftware schakelt de achterderailleur 58% sneller.
De voorderailleur is ook sneller geworden in de schakeling. Het verschil is met 45% iets kleiner, maar dat is ook niet het belangrijkste verschil met de 'oude' derailleur. De nieuwe versie van de voorderailleurs zijn namelijk 33% kleiner bij de ophanging en het motorsysteem. Hierdoor weegt de derailleur nog maar 96 gram in de Dura-Ace uitvoering en 110 gram in de Ultegra uitvoering.
Voor zowel de Dura-Ace groep als voor Shimano Ultegra is er de optie gekomen om een geïntegreerde powermeter bij de groep aan te schaffen. De dubbelzijdige vermogensmeter zit dan direct op het Shimano crankstel gemonteerd, waardoor je gewoon gebruik kunt maken van een volledige Shimano groep zonder componenten van andere merken. De vermogensmeters hebben een maximale afwijking van 1,5%, waardoor je zeer accuraat je data bij kunt houden.
De hydraulische schijfremmen van beiden groepen zijn ook grondig aangepakt. Met een aantal kleine aanpassingen weet Shimano de prestaties van het hydraulische remsysteem toch nog verder te verbeteren.
Eén van de verbeteringen aan de hydraulische schijfremmen is het verbreden van de clearance voor remblokjes. Hiermee zorgt Shimano ervoor dat de remschijven tot 66% minder vervormen door de warmte die ontstaat tijdens het remmen. Daarnaast zorgt de extra clearance dat de remschijven minder snel tegen de remblokjes gaan schuren wanneer ze toch iets vervormen.
Om te zorgen voor een betere doseerbaarheid van de remmen heeft Shimano de bewegingsruimte voor de remhendels vergroot. Shimano heeft namelijk de Servo Wave technologie, die ze ook al gebruikten voor de mountainbike en gravel remmen, toegepast op de racefiets remmen. Hierdoor grijpen de remmen al eerder aan, waardoor de vrije slag korter is geworden. Dit geeft 13% meer ruimte om te remmen, waardoor je ook gelijk een stuk makkelijker kunt moduleren.
Het bleeden van je remmen is altijd een tijdrovend klusje. Shimano heeft dit echter vereenvoudigd. De nieuwe Dura-Ace en Ultegra hydraulische schijfremmen zijn namelijk voorzien van een apart ventiel om de remmen te bleeden. Je kunt op dit aparte ventiel op de zijkant van de caliper gewoon je bleed kit plaatsen en met een inbusje het ventiel open draaien. Je hoeft nu dus niet meer je remmen te demonteren om ze te bleeden.
Naast een volledig nieuwe groepset komt Shimano ook met nieuwe wielen. Voor ieder type fietser is er een wielset die bovendien naadloos aansluit op de nieuwe groepen.
De C36 uitvoeringen van de nieuwe Shimano wielen hebben een velghoogte van 36 mm. Deze wielen zijn gericht op de fietser voor wie iedere gram telt en zijn extreem licht van gewicht. De Ultegra uitvoering van de set weegt 1488 gram, terwijl de Dura-Ace wielen zelfs maar 1350 gram wegen. Hiermee is dit de perfecte set om mee te klimmen. Deze wielen maken allemaal gebruik van een 1:1 standaard spaakpatroon. Bovendien zijn de spaken maar 1,5mm (Dura-Ace) en 2,0mm (Ultegra) breed om zo het gewicht te minimaliseren.
Ter vergelijking, de nieuwe Ultegra C36 wielen zijn 9% stijver dan de oude Dura-Ace C40 wielen. Shimano maakt dus een grote stap naar stijvere lichtgewicht wielsets.
Deze wielen houden de middenweg tussen lichtgewicht, stijfheid en aerodynamica. Met een velghoogte van 50mm zijn dit niet de hoogste velgen, maar bieden ze wel meer aerodynamisch voordeel dan de C36 wielen. De sets wegen respectievelijk 1570 (Ultegra) en 1461 gram (Dura-Ace). De C50 wielsets maken net als de C36 sets gebruik van een 1:1 spaakpatroon en 1,5mm spaken voor de Dura-Ace wielen. Op de Ultegra uitvoering kiest Shimano voor 1,6mm spaken, om toch nog iets van het gewicht af te halen, zonder te veel op stijfheid in te leveren.
De C60 wielen zijn dé wielset voor sprinters die als eerste over de meet willen komen. Met een velghoogte van 60mm is de wielset enorm aerodynamisch. Daarnaast is er op de Dura-Ace uitvoering gekozen voor een 2:1 spaakpatroon op het voorwiel om voor meer stijfheid te zorgen. Daarnaast heeft de Dura-Ace C60 1,8mm dikke spaken in plaats van 1,5. Dit is allemaal om te zorgen voor een zo stijf mogelijke wielset.
Op de Ultegra wielen maakt Shimano wel gewoon gebruik van het 1:1 spaakpatroon en 2,0mm brede spaken. De sets wegen repsectievelijk 1649 gram (Ultegra) en 1609 gram (Dura-Ace).
Om voor optimale prestaties te zorgen heeft Shimano ook een nieuwe naaf ontwikkeld. Deze naaf zit exclusief op de Dura-Ace wielsets. Met de nieuwe naaf zorgt Shimano dat je nu dubbel zo veel aangrijppunten hebt in de naaf, waardoor elke millimeter die je trapt direct raak is. Ook heeft Shimano een nieuwe body gemaakt voor de 12-speed cassettes. Deze body zit alleen op de Dura-Ace wielsets. De cassettes kunnen wel gewoon gebruikt worden op een standaard body.
Shimano heeft de verschillen tussen de Dura-Ace en Ultegra onderdelen zo klein mogelijk gehouden. Zo maken beide groepen gebruik van exact hetzelfde Di2 systeem. De verschillen zien we daarom ook voornamelijk terug in de onderdelen zelf.
Shimano Dura-Ace is echt gericht op de wielrenner die alles uit de kast wil trekken om topprestaties neer te zetten. De Dura-Ace onderdelen zijn daarom iets lichter dan de Ultegra onderdelen. Onderstaand vind je een tabel met een overzicht van de gewichten.
Vanwege de aanhoudende productieproblemen moeten we voor losse groepsets nog even ons geduld bewaren. In het begin van 2022 wordt de eerste voorraad van Shimano 2x12 onderdelen verwacht. Wel verwachten we al eerder fietsen met de nieuwe Shimano 2x12 groepen! Vanaf eind november worden namelijk de eerste modellen verwacht. Bekijk onze collectie fietsen met Ultegra 2x12 afmontage en Dura-Ace 2x12 afmontage!
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.