Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De Elite Suito-T is één van de populairste fietstrainers op de markt. Natuurlijk speelt daar het vriendelijke prijskaartje (€569,- adviesprijs) een rol in, maar ook op papier is de Suito een aantrekkelijke trainer. Of de trainer ook in de praktijk zo goed presteert, hebben wij voor je uitgezocht.
+ Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
+ Perfect voor fietsers die in de winter fit willen blijven
+ Krachtige trainer in vergelijking met andere trainers in het middensegment
+ Heel makkelijk op te bergen dankzij het handvat en de inklapbare pootjes
- ERG modus fluctueert relatief veel in het geleverde vermogen
- Niet het meest realistische fietsgevoel door het lichte vliegwiel
Navigeer direct naar:
De Elite Suito is een zeer complete trainer voor het prijskaartje dat eraan verbonden zit. Ondanks dat de Elite zich qua prijs bevindt in de onderkant van het Direct Drive segment, kan het zich qua specificaties meten met modellen als de Wahoo Kickr Core en de Tacx Flux 2.
Met een maximaal vermogen van 1900 watt is de Elite Suito een krachtige fietstrainer. De echt sterke sprinters onder ons zullen die 1900 watt wellicht nog aantikken, maar voor de meeste fietsers is dit meer dan voldoende. De 1900 watt wordt bovendien niet alleen gebruikt om te meten hoe hard je kunt sprinten. Een sterkere trainer kan namelijk steilere hellingen simuleren. Dankzij de 1900 watt maximaal vermogen kun je met de Suito-T een helling simuleren van 15%
Dit vermogen kan de Suito produceren door de combinatie van een krachtige elektrorem met een 3,5kg wegend vliegwiel. Het vliegwiel zorgt daarnaast voor het ‘fietsgevoel’ op de trainer. Deze zorgt er namelijk voor dat je het gevoel houdt dat je doorrolt, terwijl je de pedalen stilhoudt (bijvoorbeeld in een virtuele afdaling).
Net als de snelheids- en cadansmeter zit de vermogensmeter geïntegreerd in de Suito-T. Je hebt dus geen losse sensoren nodig om het maximale uit je Suito te halen. De Suito doet echter niet meer dan wat noodzakelijk is om goed gebruik te kunnen maken van je trainer. Waar de Elite Direto XR-T naast je vermogen ook de links-rechts balans meet, doet de Suito dat niet.
Het maakt niet uit wat voor type fietser je bent, jouw sportfiets past op de Suito! Zowel sportfietsen met Quick Release als steekassen passen namelijk op de trainer. Voor 148x12, 135x10 en 135x12 assen heb je nog wel losse adapters nodig.
Ook bijna alle cassettes passen. Ook hier geldt dat je voor enkele cassettes een andere body nodig hebt. Voor Campagnolo groepen, Sram XD/XDR en Shimano Microspline zijn losse body’s beschikbaar.
De Elite Suito-T maakt gebruik van zowel ANT+ als Bluetooth. Hiermee kun je jouw trainer verbinden aan je telefoon, tablet, laptop of TV. Door middel van de lampjes onder het handvat kun je zien welk signaal er actief is. Via je apparaten kun je vervolgens gebruik maken van de compatibele trainingsapps. Naar de My Elite trainingsapp is vrijwel iedere andere app ook te gebruiken met de Elite Suito. Denk bijvoorbeeld aan Zwift, TrainerRoad, SufferFest, FulGaz of Training Peaks.
Het gebruiksgemak van de Suito-T testen we van A tot en met Z. Dat wil zeggen, vanaf het moment dat we de doos open doen tot het moment dat de training erop zit.
Het prettige aan de Suito-T is dat het bijna neerkomt op een ‘plug and play’ ervaring. Alles wat je nodig hebt, op de cassette en eventuele adapter na, zit direct bij de trainer inbegrepen. Je hoeft dus alleen een cassette te monteren, de pootjes uit te klappen en de trainer in het stopcontact te prikken en je bent klaar om te fietsen.
Tijdens een training is de Elite op meerdere manieren te gebruiken. Afhankelijk van je doel met de training kun je kiezen op welke manier je de trainer inzet.
De meest eenvoudige is de “ERG-modus”. In deze modus stel je een bepaald vermogen in, bijvoorbeeld 200 watt en de trainer zal dan dat vermogen constant aanhouden. Deze modus wordt gebruikt door apps als Zwift en Rouvy, die de trainer aansturen op bepaalde vermogens.
De Simulatie (SIM) modus is een stuk realistischer. Deze modus houdt rekening met de omgevingsfactoren, zoals een helling tijdens het Zwiften. In deze modus hangt je snelheid dan ook af van de helling en de vermogens die je op tafel legt.
Voordat je je helemaal kan uitleven op de apps moet de trainer nog wel goed gekalibreerd worden. De Suito moet eerst via de Elite MyETraining ingesteld worden, waarna je hem ook kan kalibreren binnen je andere apps.
In de Elite MyETraining app kun je de Suito kalibreren door middel van een "spindown"
Tijdens bijvoorbeeld een Zwift training is het ook eenvoudig om te wisselen van modus. Als je een intervaltraining wilt doen via Zwift kun je overschakelen naar ERG modus en wanneer je klaar bent weer terug naar de simulatie stand. Ook met andere applicaties kun je eenvoudig switchen tussen de modi.
Voor eenieder die niet onbeperkt ruimte heeft, is het prettig dat de poten van de Suito-T inklapbaar zijn. Bovendien weegt de trainer maar 14,5 kg en is de Suito-T voorzien van een ergonomisch handvat. De Elite Suito-T kun je daardoor eenvoudig oppakken en verplaatsen of meenemen in de auto. Hiermee is de Suito-T dus ook ideaal om mee te nemen naar wedstrijden voor warming-ups.
Met de pootjes uitgeklapt is de trainer 76 cm lang, 56 cm breed en 49,5 cm hoog. Wanneer je de pootjes inklapt is de trainer nog maar 15 cm breed. Wanneer je hem opvouwt, kun je hem dus eenvoudig opbergen tussen een kast en een muur of op z’n kant onder het bed. De pootjes kunnen met een soort clipje worden geklemd, al voelt dit niet als de meest hufterproof oplossing, het doet wat het moet doen.
Om een zo realistisch mogelijk beeld te krijgen van de Suito-T hebben we verschillende trainingen binnen Zwift afgewerkt. Eén interval training, waarbij we gebruik maakten van de EERG-modusen een ‘normale’ Zwift rit in de simulatie modus.
De Elite Suito-T heeft een 3,5kg wegend vliegwiel, dat ervoor moet zorgen dat je een realistisch fietsgevoel hebt. Het vliegwiel zorgt namelijk dat je het gevoel hebt dat je ‘lekker doorrolt’ wanneer je de benen stil houdt, zoals je dat ook ervaart wanneer je buiten op de racefiets traint.
Op de Elite Suito valt dat gevoel een beetje tegen. Het fietsgevoel is beduidend beter dan op wheel-on trainers, waar de weerstand snel oploopt wanneer je de benen even stil houdt. Toch verwachten we voor een direct drive trainer meer snelheidsgevoel dan wat de Suito biedt. Het vliegwiel remt al relatief snel af wanneer je de pedalen stilhoudt, waardoor het soms best wat kracht kost om weer in een lekkere cadans terecht te komen. Op trainers als de Wahoo Kickr Core, Tacx Flux 2 en Tacx Flux S is het fietsgevoel daardoor toch een stuk realistischer.
De Suito-T produceert gemiddeld ongeveer 80 decibel aan geluid, gemeten op ongeveer 50 cm afstand. Dit is vergelijkbaar met een rumoerig kantoor of een drukke weg vanaf ongeveer 20-25 meter afstand. Ondanks dat het qua geluid dus wel meevalt, is de trainer wel duidelijk minder stil dan de Wahoo en Tacx trainers in hetzelfde segment.
De ERG modus van de Suito-T is gewoon prima. Tijdens een interval training kost het de trainer ongeveer 5 à 6 seconden om te switchen tussen de vermogens. Dit is iets langzamer dan op de Direto XR-T van Elite en de Kickr Core van Wahoo. Wanneer je eenmaal op het ingestelde vermogen zit, ervaar je wel enige fluctuaties in vermogen, maar alles blijft binnen de 2,5% afwijking die Elite aangeeft.
De simulatie modus voelt prima aan op de Suito-T, maar niets buitengewoons. De trainer reageert snel genoeg op veranderingen in het terrein. Zoals eerder benoemd remt het vliegwiel wel eerder af dan bij andere direct drive trainers, maar dat mag de pret niet drukken. Met de trainer difficulty op maximaal komt de Suito wel iets tekort voor de steilste klimmen, omdat je niet verder komt van 15% stijging. Standaard staat Zwift echter niet op maximaal, dus zal je ook niet direct merken dat je tekort komt met ‘maar’ 15% stijging.
Het is natuurlijk leuk en aardig om te weten wat een fietstrainer kan, maar voordat je een keus maakt wil je ook weten hoe een trainer zich verhoudt ten opzichte van vergelijkbare trainers. Wat krijg je bijvoorbeeld wel met de Suito, wat je niet bij een vergelijkbaar model terugvindt? En andersom natuurlijk, waar scoort de Suto-T minder op?
De Elite Suito-T is een trainer die je waar voor je geld biedt. Voor de Suito betaal je niet de hoofdprijs, al helemaal in vergelijking met andere direct drive trainers. Toch krijg je niet per definitie minder met de Suito. De trainer doet op het gebied van vermogen en helling namelijk niet onder voor duurdere Tacx Flux 2 en Wahoo Kickr Core. De Suito is echter niet de meest responsieve en nauwkeurige op de markt. Hij is iets trager in het wisselen van vermogen en fluctueert meer in vermogen dan duurdere fietstrainers. Ook is Suito-T niet de stilste trainer op de markt. Dat neemt echter niet weg dat je voor €569,- een uitstekende trainer in huis haalt. Voor de fietser die gewoon zijn lekker trainingen wil afwerken en niet de hoofdprijs wil betalen voor een fietstrainer is de Suito-T de beste keus.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.