Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Gravelbikes veroveren in rap tempo de offroad-avonturen en zijn inmiddels onmisbaar geworden voor avontuurlijke fietsers. Met de groeiende populariteit neemt ook het aanbod snel toe, met steeds meer gerenommeerde fietsmerken die zich op de productie van gravelbikes storten. Een essentieel element voor de kwaliteit van een gravelbike is de groepset, en de Shimano GRX-serie is een veelgebruikte keuze in dit segment. In dit blog zetten we alle beschikbare Shimano GRX groepsets op een rij, zodat je weloverwogen kunt kiezen welke het beste bij jouw gravelbike past!
De Shimano GRX groepset is speciaal voor gravelbikes gemaakt. Je hebt veel keuzes met Shimano GRX, zoals enkel of dubbel, 11-speed of 12-speed, en elektronisch of mechanisch. Kortom, Shimano GRX heeft voor elke gravelbike een passende optie.
In het voorjaar van 2024 bracht Shimano een nieuwe GRX groepset op de markt: de GRX RX825 Di2. Deze Di2-groepset heeft de een flinke upgrade gekregen vergeleken met de vorige GRX Di2-groepsets. Zo introduceert Shimano een vernieuwd Di2-platform dat zorgt voor snellere en preciezere schakelprestaties, gecombineerd met verbeterde ergonomie en batterijbeheer. Bovendien biedt de E-Tube Project Cyclist app uitgebreide personalisatiemogelijkheden, zoals schakelen zonder van handpositie te veranderen via de derde knop op de shifters, en de mogelijkheid om de derailleur te koppelen met fietscomputers en andere apparaten.
De GRX RX825 is bovendien te combineren met eerdere GRX 12-speed onderdelen, zoals het RX820 crankstel en diverse cassettes, waardoor rijders flexibel kunnen combineren. Al met al biedt deze groepset alles wat een gravelrijder nodig heeft voor een betrouwbare, efficiënte rit, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.
Wil je meer lezen over deze groepset? Lees dan ons blog over de GRX RX825!
In 2023 heeft Shimano haar eerste 12-speed gravelgroepsets geïntroduceerd, namelijk de GRX 820 en GRX 610. Deze groepsets geven jou betere schakelprestaties en kunnen nog beter tegen ruige terreinen dan de vorige generaties.
De GRX 820 groep is verkrijgbaar met zowel een 1x12 als een 2x12 aandrijving. Deze groep bestaat uit twee gloednieuwe derailleurs die geschikt zijn voor cassettes met een maximum van 45T of 51T. De derailleurs zijn uitgerust met een geïntegreerde kettinggeleider, wat een waardevolle toevoeging is voor je gravelbike, omdat dit zorgt voor extra gemoedsrust en voorkomt dat de ketting onbedoeld van het kettingblad afloopt. De GRX 820 crankset biedt opties met 40T of 42T kettingbladen voor de 1x12-speed configuratie en 48/31T voor de 2x12-speed set-up. Bij de 2x12-speed configuratie kun je kiezen tussen een 11-34 of 11-36 cassette.
In de meer betaalbare prijsklasse vinden we de Shimano GRX 610 groep. Ook deze groep is 12-speed en is beschikbaar in zowel 1x12 als 2x12 configuraties. De GRX 610 cranks zijn verkrijgbaar met 46/30T kettingbladen voor de 2x12 set-up en 38T of 40T voor de 1x12-speed configuratie. Net als bij de GRX 820 kun je bij de 2x12 configuratie kiezen tussen een 11-34 of 11-36 cassette, terwijl je bij de 1x12 de keuze hebt tussen 10-45 of 10-51.
De Shimano GRX 800 is de beste groepset voor gravelbikes op dit moment. Deze groepset is qua niveau vergelijkbaar met de Shimano Ultegra-groep voor racefietsen. Het is een 11-speed groep en is verkrijgbaar met mechanisch schakelen of elektronisch (di2).
De Shimano GRX 600 is de middenklasse groepset voor gravelbikes. Deze groepset is qua niveau vergelijkbaar met de mechanische Shimano 105-groep voor racefietsen. Het is een 11-speed groep (optioneel is er ook een 10-speed crank verkrijgbaar).
De Shimano GRX 400 groepset is ideaal voor beginnende gravelbikers. Deze groepset is vergelijkbaar met de Shimano Tiagra-groep voor racefietsen. In tegenstelling tot de andere GRX-groepen is de GRX 400 een 10-speed groep. Schakelen werkt net zoals bij GRX 600 mechanisch.
Het wordt wat ingewikkeld, omdat Shimano ervoor heeft gekozen om geen volledige groep per serie te maken. Neem bijvoorbeeld de RX 600-groep. Je kunt geen complete GRX 600 groepset samenstellen omdat Shimano ervoor heeft gekozen om geen GRX 600 achterderailleur te maken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld nooit een gravelbike groepset vinden met een volledige GRX 600 groep.
Dit betekent dat als je een mechanische achterderailleur met 11 versnellingen wilt, je voor de RX 800 moet gaan. Waarom Shimano ervoor kiest om niet zoals bij hun racegroepen een volledige groep te maken, is niet helemaal duidelijk, maar in de praktijk betekent dit dat je soms onderdelen van verschillende GRX-groepen moet combineren om het compleet te krijgen.
Benieuwd op welke fietsen Shimano GRX-groepen zijn gemonteerd? Neem dan eens een kijkje bij alle gravelbikes met Shimano GRX.
Er zijn vijf soorten crankstellen om uit te kiezen:
Het Shimano GRX-crankstel is speciaal ontworpen voor gravelbikes, zodat je kunt rijden op ruiger terrein. Daarnaast maken de GRX-crankstellen met één blad gebruik van Shimano's Dynamic Chain tandprofiel. De crankstellen hebben langere tanden die om en om breder en smaller zijn. Dit ontwerp zorgt ervoor dat je ketting er niet afvalt op ruig terrein.
Belangrijk om te weten is dat elk GRX-crankstel wordt geleverd met een kettinglijn die 2,5 mm meer naar buiten staat dan bij gewone race-crankstellen. Dit is gedaan omdat de bredere banden in een gravelbike extra ruimte in het frame nodig hebben. Onder andere de breedte van de achtervork moet hierop worden aangepast. De offset van 2,5 mm compenseert dit verschil.
De GRX 800-serie is verkrijgbaar met een dubbel crankstel met een 48-tands buitenblad en een 31-tands binnenblad of als enkel blad crankstel met een 42-tands kettingblad of 40-tands kettingblad. De GRX 600-serie is verkrijgbaar in een dubbel crankstel met een 46-tands en een 30-tands kettingblad of een enkel blad met 40 tanden.
Zoals eerder vermeld, zijn niet alle series compleet verkrijgbaar. Binnen de GRX 400-serie is bijvoorbeeld geen apart crankstel gemaakt. Je wordt daarom gedwongen om te kiezen voor een 10-speed GRX 600 crankstel met dubbele bladen.
Verdere keuzes die je kunt maken zijn de lengte van de crankarm. Hier heb je de keuze tussen 170 mm, 172,5 mm en 175 mm. In de 12-speed RX 610-serie kan je ook nog kiezen voor 165mm crankarmen. Welke cranklengte voor jou het beste is, hangt af van de verhouding van je binnen- en buitenbeenlengte.
Bij de GRX-groepsets kun je kiezen tussen mechanische en elektronische schakelsystemen, en hierbij valt direct het verschil met de racefietsgroepen op: een extra 2,5 mm 'outboard clearance' voor bredere banden. Dit maakt het noodzakelijk om het bijpassende GRX-crankstel te gebruiken, waarbij dezelfde extra 2,5 mm essentieel is om de juiste uitlijning te behouden.
De RX 810 en RX 815 Di2 voorderailleurs kunnen beide een verschil van 17 tanden tussen de twee voorbladen overbruggen, terwijl de RX400 10-speed voorderailleur beperkt is tot een maximaal verschil van 16 tanden.
Net als bij de voorderailleurs zijn er verschillende (mechanische en elektronische) achterderailleurs binnen de GRX-lijn. Allemaal maken ze gebruik van de Shadow RD+ technologie, ontworpen om de ketting te stabiliseren op oneffen terrein door onnodige beweging van de derailleurkooi te minimaliseren.
Elke achterderailleur heeft een stabilisator die je kunt activeren om kettingspanning aan te passen en het klapperen van de ketting te verminderen.
De plaatsing van de derailleurs onder de cassette is opvallend, minder uitstekend dan bij traditionele racefietsderailleurs, wat de derailleur minder kwetsbaar maakt voor schade door bijvoorbeeld struikgewas of stenen.
Voor GRX zijn er geen specifieke cassettes en kettingen, dus het is gebruikelijk om een cassette uit de race- of MTB-serie te monteren. Afhankelijk van je keuze, bijvoorbeeld Shimano Ultegra of 105 11-speed cassette, kun je de geschikte RD-RX815 Di2 achterderailleur met korte kooi of de RD-RX810 mechanische achterderailleur gebruiken.
Voor systemen met 10 versnellingen is de RD-RX400 nodig. Shimano geeft aan dat de derailleur cassettes aankan van maximaal 11-36 tanden en een maximale capaciteit van 41 tanden heeft. Deze derailleur heeft meer staal en minder aluminium dan de RX800-achterderailleurs, wat resulteert in een hoger gewicht.
Voor XT, SLX of Deore kun je een cassette met maximaal 42 tanden monteren, maar zorg ervoor dat je de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 derailleur gebruikt.
Speciaal voor GRX heeft Shimano STI-hendels ontworpen, die remmen en schakelen combineren, geschikt voor zowel mechanisch als elektronisch schakelen. De ergonomische hendelontwerpen zijn specifiek afgestemd op gravelrijden, met extra aandacht voor offroad-gebruik.
De kap van de hendel is opvallend groter dan normaal, ontworpen om een veiligere handpositie te bieden op ruw terrein. Deze vergrote kap voorkomt dat je hand tijdens stoten en schokken over de bovenkant van de hendel glijdt, wat potentiële risico's vermindert.
Comfort op Ruw Terrein:
De remhendels van de Shimano GRX gravel bike zijn zorgvuldig ontworpen voor meer comfort op ongelijk terrein. Een diepere scoop in het midden van de remhendel, in combinatie met een antislip getextureerde afwerking, zorgt voor een verbeterde grip tijdens het rijden.
Offroad-Specifieke Opties:
Shimano biedt niet alleen standaard STI-shifters, maar ook een mechanische ST-RX810-LA remhendel. Deze remhendel kan, in combinatie met een 1×11-aandrijving, een dropper-zadelpen bedienen, wat handig is voor offroad avonturen. Houd er rekening mee dat dit alleen werkt met een dropper met een 9 mm 'lever-throw'.
Voor 1×11 hydraulische schijfremhendels aan de linkerkant zonder dropper of interne schakelelementen, biedt Shimano de BL-RX810 en BL-RX600 aan. Als je bijvoorbeeld een 1x systeem met RX600-niveau-onderdelen wilt, kun je een ST-RX600-R rechter STI shifter en een BL-RX600-L linker remhendel aanschaffen.
Subremhendels voor de Echte Gravelrijders:
Een opmerkelijke toevoeging aan de gravel-groepset is de hydraulische 'subremhendels' BL-RX812. Deze tweede set 'MTB-stijl' remhendels kan bovenaan het stuur worden geplaatst en wordt verbonden met de hydraulische leidingen van het remsysteem, waardoor een extra rempositie wordt geboden voor meer controle tijdens het rijden op uitdagend terrein.
De remklauwen voor de GRX-gravelbike zijn qua ontwerp identiek aan de huidige modellen, maar zijn voorzien van het kenmerkende GRX-logo. Deze flat-mount remklauwen behouden alle functies die we al kennen, zoals eenrichtings-ontluchting en de befaamde Ice Technologies lamellen van Shimano in zowel de remblokken als de rotors. Hierdoor ervaren rijders dezelfde krachtige en consistente remprestaties die bekend zijn van de Ultegra en 105 remmen op de racefiets.
Shimano biedt ook twee sets tubeless-ready GRX-wielen aan, met zowel een 700C- als een 650B-optie. Beide sets hebben een velg met een interne breedte van 21,6 mm en een hoogte van 22 mm. De naven zijn ontworpen met een steekas van 12 mm.
Ben je benieuwd naar gravelbikes met een van deze GRX-versnellingsgroepen. Neem dan een kijkje naar onze favoriete fietsen met GRX.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.