Advies van een expert?
Bel 0182-621850, whatsapp of stel je vraag via e-mail
Gravelbikes zijn enorm populair dankzij hun veelzijdigheid. Ze kunnen eigenlijk iedere ondergrond wel aan. Toch kan een gravelbike met een "racefietsstuur" een drempel voor jou zijn om voor een gravelbike te kiezen. Een gravelbike met recht stuur is dan de oplossing. Je zit iets rechter op en door het bredere stuur is de fiets stabieler.
Bekijk direct: Alle gravelbikes | Gravelbikes met Shimano GRX
Lees verder...Door de populariteit van gravelbikes komen er ook steeds meer verschillende modellen op de markt. Door de toenemende vraag naar gravelbikes met een recht stuur hebben fabrikanten hun fietsen doorontwikkeld om hierop aan te sluiten. Daardoor kun je nu kiezen of je een gravelbike met een traditioneel racefietsstuur wilt of een gravelbike met een recht stuur.
Als je de stap van een stadsfiets naar een eerste gravelbike spannend vindt of juist een stapje terug wilt doen is een recht stuur de perfecte keus. Met een recht stuur zit je namelijk een stuk minder diep op de gravelbike. Daarnaast zijn de rechte sturen ook breder, wat voor meer stabiliteit zorgt. Een gravelbike met recht stuur heeft daardoor ook veel weg van een mountainbike, maar dan voor iets minder ruige ondergronden.
Fiets model
Herenfiets: Fietsen met hoge stang. Opstappen op deze fietsen doe je door een been over het zadel te zwaaien
Damesfiets: Fietsen zonder hoge stang. Ze worden ook veel door heren gekozen, door de makkelijke in- en uitstap.
Lage instap: Vergelijkbaar met damesfietsen, maar dan extra lage instap.
Trapeze frame: Deze fietsen worden ook wel trapezemodellen genoemd. Ze hebben een extra diagonale stang in het frame.
Aantal versnellingen
Aanduiding hoeveel versnellingen er op de fiets zitten.
Naafversnelling: De versnellingen zitten alleen in de achternaaf, er wordt één getal gebruikt om het aantal versnellingen aan te duiden.
Derailleurversnelling: Je schakelt over verschillende tandwielen. Er wordt gebruik gemaakt van een 'x' aanduiding. Het getal voor de x is het aantal tandwielen bij de crank, het getal achter de x het aantal versnellingen dat je op de cassette hebt.
Versnellingsgroep
Het verschil tussen de verschillende versnellingsgroepen zit in duurzaamheid, kwaliteit en gewicht. Duurdere versnellingsgroepen zijn lichter, duurzamer en schakelen beter onder belasting.
In onze blogs vind je alles over de verschillende merken en groepen.
Shimano racefietsgroepen
Shimano MTB groepen
Sram racefietsgroepen
Sram MTB groepen
Shimano naafversnellingen
Schakeling
Bij mechanisch schakelen wordt door middel van een kabel de voor- of achterderailleur in beweging gezet.
Bij elektrisch schakelen vindt de mechanische beweging niet plaats, de derailleurs zijn voorzien van een kleine accu waardoor ze elektrisch aangestuurd kunnen worden.
Gebruik gravelbike
De manier waarop je de gravelbike gaat gebruiken is bepalend voor de keuze die je maakt.
Allround: Zoals de naam al zegt, gravelbikes met een gemiddelde geometrie. Comfortabel, maar sportief.
Performance: Gravelbikes met een sportieve geometrie, om zo snel mogelijk over de gravelpaden te knallen.
Bikepacking: Uitgerust met genoeg bevestigingspunten om bagage mee te nemen. Een stabiele geometrie voor lange reizen.
Avontuur: Gemaakt voor modderige paden, steile hellingen, en zelfs een mountainbikepad.
Framemateriaal
Aluminium: Het meest gebruikte materiaal. Er zijn verschillende soorten aluminium, het ene frame is daardoor lichter dan het ander.
Carbon: Lichter en stijver dan aluminium. Verkrijgbaar in veel verschillende soorten die zorgen voor andere rijeigenschappen. Zo zijn er vrij harde carbon frames maar er zijn ook modellen die juiste gericht zijn op meer comfort. Wil je meer weten over Carbon frames? Zie onze blog over carbon frames.
Materiaal velg
Het velgmateriaal is uiterst belangrijk voor de rijeigenschappen van het wiel. Carbon is erg stijf door de verschillende lagen en de structuur, daarnaast zorgt dit ook nog eens voor een goede demping van de trillingen. Aluminium wielen zijn qua prijs een stuk goedkoper dan een carbon wiel, maar zijn vaak minder direct, vaak zijn ze ook wat zwaarder maar kunnen ze wel goed tegen een stootje.
Type rem
Velgremmen worden voornamelijk gebruikt op racefietsen en op (elektrische) stads- en hybride fietsen.
Mechanische schijfremmen hebben meer remvermogen in slechte omstandigheden dan velgremmen. Ze zijn niet zo goed te doseren als hydraulische schijfremmen.
Hydraulische schijfremmen hebben de meeste remkracht en zijn het best te doseren. Deze remmen presteren goed onder alle omstandigheden.
Nog niet zeker welke remmen je wil op je nieuwe racefiets? Lees er alles over in ons blog Kies je racefiets: Schijfrem of velgrem!