Met de lancering van de vernieuwde Trek Procaliber 2021 serie innoveert Trek opnieuw de Cross-Country lineup. Vorig jaar was de Procaliber een beetje het 'vergeten kindje' in de XC collectie door de lancering van de Supercaliber. Dit jaar krijgt de fiets echter de aandacht die ze verdient. In dit blog laten wij alle vernieuwingen zien en delen wij onze eerste ervaringen op deze wedstrijdwaardige hardtail!
Wat is er nieuw aan de Procaliber 2021?
Waar voorheen de aandacht vooral lag bij het gewicht van een hardtail, verschuift Trek het met de Procaliber naar comfort en soeplesse. De filosofie daarachter is dan een soepelere hardtail sneller is dan een lichtere. Bovendien is de geometrie van de Procaliber veranderd en worden een aantal nieuwe, technische snufjes toegepast. Deze verandering maken de Procaliber weer helemaal up-to-date.
Iso-Speed
Het IsoSpeed systeem is niets nieuws bij Trek. We zagen het al op de oudere Procalibers en ook de racefietsen van Trek worden ermee uitgerust. De filosofie achter IsoSpeed is dat de zitbuis kan 'mee-veren' wanneer je over ruig terrein fietst. Dit zorgt voor meer controle over je achterwiel en meer rijcomfort, doordat je lichaam minder klappen op hoeft te vangen.
Met het IsoSpeed behoud je wel voldoende laterale stijfheid om bochten uit te accelereren of om als eerste bovenop een klim te zijn. Wel maakt de IsoSpeed de Procaliber een fractie zwaarder dan vergelijkbare carbon hardtails, maar het toegevoegde comfort compenseert dat ruimschoots.
Verbeterde geometrie
Het meest merkbare verschil ten opzichte van de voorgangers van de Procaliber is de veranderde geometrie. Tot en met 2020 was de Procaliber een erg korte hardtail met zeer direct stuurgedrag. Om bij de tijd te blijven is de geometrie van de Procaliber iets veranderd. Deze lijkt nu meer op die van de Supercaliber, wat door vele wordt beschouwd als één van de beste XC fietsen.
De voornaamste veranderingen aan de Procaliber zijn een luiere balhoofdbuis en een langere reach. De zithouding is door de langere reach iets aggressiever, terwijl het luiere balhoofd zorgt dat de fiets een stuk rustiger aanvoelt in snelle afdalingen. De achterbrug is verkort, waardoor de wielbasis in zijn geheel maar een fractie langer is geworden. De fiets voelt daardoor nog net zo wendbaar aan als altijd!
Altijd 29 inch, tubeless wielen
Trek gebruikt bij veel mountainbikes de 'Smart Wheel Sizing', wat inhoudt dat kleinere maten worden uitgerust met kleinere, 27.5" wielen. Niet op de Procaliber! Een wedstrijdwaardige hardtail hoort namelijk ook gewoon voorzien te zijn van de wedstrijdstandaard. Daarom worden alle modellen en maten standaard met 29 inch wielen geleverd én zijn ze standaard tubeless!
Technische veranderingen
Naast de bovengenoemde veranderingen zijn er ook een aantal kleine dingen veranderd aan de Procaliber die op het eerste gezicht niet zo opvallen. Zo heeft de Procaliber ruimte gekregen voor 2.4" brede banden, is de radius van de KnockBlock vergroot van 58 naar 62 graden en is het niet meer mogelijk om een '2x' aandrijving te monteren.
De Procaliber 2021 in de praktijk
Natuurlijk klinkt het op papier allemaal leuk en aardig, maar het gaat er uiteindelijk om hoe de fiets zich in de praktijk gedraagt. Met dank aan Trek hebben we ons vast een weekje kunnen uitleven op de nieuwe Procaliber 9.8 om uit te zoeken of de Procaliber haar naam waar maakt! Aan de uitstraling zal het in ieder geval niet liggen, want de Procaliber 9.8 heeft een fraai "12GO Biking Oranje" kleurtje. Daarnaast vind je weinig fietsen in deze prijsklasse waarbij alle onderdelen van carbon zijn.
Ook in de praktijk is de nieuwe Procaliber een uitstekende XC-racer. De aanpassingen aan de fiets doen wat ze op papier horen te doen. Je merkt in de snelle afdaling dat de fiets rustiger is dankzij de luiere stand van het balhoofd. Bovendien is de zithouding ondaks de langere reach verrassend recht. In combinatie met de IsoSpeed ervaar je een stuk meer comfort dan op iedere andere hardtail in hetzelfde segment. Het beetje extra gewicht neem je al snel voor lief als je van de fiets af stapt zonder dat je rugspieren verzuurd aanvoelen door alle oneffenheden van de trails. Bovendien is de vernieuwde Procaliber nog altijd een stuk stijver dan een fully, waardoor je vliegensvlug bochten uit accelereert en bijna moeiteloos klimmetjes trotseert!
De wendbaarheid van de nieuwe Procaliber is ook uitstekend. Doordat de fiets nog steeds relatief kort is, is de fiets enorm wendbaar en manoeuvreer je moeiteloos door technische bochten heen. Kort en fel bochtenwerk is waar deze fiets écht in uitblinkt en waar je ook tijdens wedstrijden het verschil mee kunt maken. Hij mag dan wel iets minder direct sturen dan de oudere modellen, maar daar ben je al snel aan gewend.
Toch is er ook wat aan te merken op de nieuwe Procaliber. Terwijl de IsoSpeed wel de nodige comfort biedt, gaat het iets ten kosten van de stijfheid. Gevoelsmatig wordt de kracht die je uitoefent efficiënter overgebracht op een hardtail zonder IsoSpeed decoupler. Bovendien zorgt deze decoupler voor redelijk wat extra gewicht, het topmodel weegt namelijk nog altijd meer dan 10 kilo (in maat M), terwijl een vergelijkbare hardtail zonder IsoSpeed een stukje lichter is.
Voor- en nadelen van de nieuwe Procaliber
+ Verrassend rustig in snelle afdalingen dankzij de luie stand van het balhoofd.
+ Enorm comfortabel dankzij de IsoSpeed decoupler.
+ Lekker wendbaar en manoeuvreert soepel door technische bochten.
+ Prijs-kwaliteitsverhouding is dik in orde; je krijgt écht waar voor je geld.
- Door de IsoSpeed is de fiets iets zwaarder dan vergelijkbare hardtails.
- Voelt minder stijf aan dan vergelijkbare hardtails.