a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
4 juni 2019
Door:
Tim
Delen

Technische tips: het vervangen van je remhoeven

Remhoeven gaan over het algemeen erg lang mee en worden meestal pas vervangen wanneer iemand op zoek is naar betere remprestaties of een fraaier design. Voor het behoud van optimale remprestaties is het natuurlijk wel aan te raden om de overige onderdelen van je remhoeven, waaronder de remblokken en remkabels, goed te onderhouden en tijdig te vervangen. Mocht je toch een keer van plan zijn om je remhoeven te vervangen dan vind je er in dit blog uitleg over. Dit blog is onderdeel van een aantal technische blogs waarin we uitleg geven over verschillende componenten en hoe je deze het beste zelf kunt vervangen. Deze aflevering: het vervangen van je remhoeven.

Aanschaf nieuwe remhoeven

Wanneer je van plan bent nieuwe remhoeven aan te schaffen is het van belang om erop te letten welk type je nodig hebt. De afgelopen jaren zijn er namelijk verschillende fietsen afgemonteerd met Direct-Mount remhoeven; remhoeven die dichter tegen de voorvork of onder het bottombracket geplaatst kunnen worden. Let er dus goed op of je deze Direct-Mount versie of de traditionele versie nodig hebt. Daarnaast doe je er verstandig aan om rekening te houden met de kwaliteit en het modeljaar van een nieuwe set remhoeven als je op zoek bent naar betere remprestaties. Remhoeven van een betere kwaliteit of met een recente introductie zijn namelijk voorzien van de nieuwste technologieën om nog efficiënter en krachtiger te kunnen remmen.

Bekijk hier al onze remhoeven

brake caliper direct-mountDirect-Mount remhoeven worden op een andere manier ge(de)monteerd

Vervangen remhoeven 

Hieronder beschrijven wij de verschillende stappen voor het vervangen van een traditionele remhoef. Wanneer je een nieuwe set remhoeven hebt aangeschaft kun je aan de slag met het vervangen van je oude remhoeven. Hiervoor is alleen een inbusset benodigd:

1. Demonteer de remkabel uit de remhoef. Draai hiervoor de inbusbout los waarmee de remkabel is bevestigd en verwijder deze vervolgens uit de remhoef

2. Demonteer de remhoef. Hiervoor dient de bevestigingsbout aan de achterzijde van de voorvork of achterbrug met behulp van een inbussleutel losgedraaid te worden. Wanneer dit erg moeizaam gaat is het verstandig om deze bevestigingsbout goed schoon te maken en eventueel in te spuiten met WD40 of een soortgelijke multi-spray

3. Smeer het schroefdraad van de nieuwe remhoeven in met montagevetmontagevet remmen

4. Plaats de nieuwe remhoef. Gebruik hiervoor dezelfde bevestigingsbout en draai de remhoef vervolgens hand vast. Dit betekent dat de remhoef stevig vast zit, maar er nog enige beweging mogelijk isvoorzijdeMonteren van de remhoef aan de voorvork

achterzijdeMonteren van de remhoef aan de achterbrug

5. Plaats de remkabel weer terug in de remhoefremkabel terugplaatsen

6. Druk vervolgens de remblokken met de hand naar de velg toe en draai daarna de inbusbout pas weer vast. Wij adviseren om hierbij ongeveer 3mm aan ruimte te houden tussen het remblok en de velgafstellen remkabel

7. Stel de remblokken af. Knijp de remhendel in en controleer of de remblokken op het midden van de velg zijn gepositioneerd. Wanneer dit niet het geval is kun je de remblokken losdraaien, verplaatsen en vervolgens weer vastdraaien met behulp van een inbussleutelremblokken afstellen

8. Centreer de remhoef. Draai de bevestigingsbout aan de achterzijde van de voorvork of achterbrug iets los en knijp de remhendel in. Hierdoor staat de remhoef precies in het midden gecentreerd. Houdt de remhendel ingeknepen en draai vervolgens de bevestigingsbout weer hand vast.

T-Handle DuoHex Inbussleutels

Topeak T-Handle DuoHex Inbussleutels

Set van 6 inbussleutels van professionele kwaliteit.

€ 34,95

€ 31,99

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850 

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking