Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
De keuze van de juiste band is in grote mate afhankelijk van waar je de racefiets voor gebruikt. Een buitenband heeft namelijk een grote invloed op het rijgedrag van de fiets. Een goedkope fiets met een goede band rijdt over het algemeen prettiger dan een dure carbon fiets, waar niet de juiste banden onder zitten. In dit blog zullen wij je helpen bij het vinden van de band die bij jouw rijstijl en wensen past.
Racebanden verschillen op enkele punten van elkaar. De ene band heeft een betere grip dan de andere, terwijl de band met minder grip bijvoorbeeld een lagere rolweerstand heeft. Ook zijn er verschillen op het gebied van gewicht en aerodynamische werking, door bijvoorbeeld een verschil in breedte en samenstelling van de band. Veel dingen waar je dus op moet letten, maar wat voor invloed hebben die verschillen op het rijgedrag van je fiets?
Racefietsbanden zijn beschikbaar met een breedte tussen de 23 en 38 mm, waarbij de meest voorkomende breedtes 25, 28 en 30 mm zijn. Sinds een aantal jaar is 28 mm de standaardband op endurance racefietsen en ook op normale en aeroracefietsen begint deze bandbreedte de 25 mm band te onttronen. Dat heeft zowel met de snelheid van de band zelf te maken, als met het rijgedrag: hoewel een 25 mm band een wat scherper weggevoel geeft en ook net wat scherper accelereert, heeft een band van 28 mm meer grip en biedt deze ook meer comfort. Daarnaast is een bredere band in werkelijkheid vaak sneller: omdat je met een lagere bandenspanning kan rijden elimineer je trillingen. Een 28 mm band is daarom bij veel fanatieke racefietsers de standaardkeuze, en voor toerfietsers is dit zelfs 30 mm.
Het soort fiets dat jij hebt hoeft niet te bepalen voor welke band jij zelf kiest als de standaardbanden van jouw fiets zijn versleten. Gaat je voorkeur uit naar een snellere acceleratie, dan kun je het beste een 25 mm band nemen terwijl je voor meer grip, snelheid en comfort beter een bredere band aan kunt schaffen. Het is wel belangrijk om voor de aanschaf van een buitenband na te gaan of deze wel op je fiets past. Op sommige fietsen past namelijk geen 28 mm brede band, doordat deze achter niet in de achtervork past of tegen de zitbuis aankomt of voor tegen de vorkkroon. In dat geval is een band met een breedte van 25 mm ook een goede en comfortabele optie.
De breedte van de band is dus het belangrijkste kenmerk die banden van elkaar onderscheidt. Hoe breder de band is, hoe meer grip je over het algemeen hebt. Dit komt omdat bredere banden een breder contactoppervlak hebben. Smallere banden hebben een smaller en langer contactoppervlak. Qua totale oppervlakte, en dus ook rolweerstand, zijn er daardoor geen noemenswaardige verschillen tussen de verschillende bandbreedtes, maar door het elimineren van trillingen zijn bredere banden in werkelijkheid vaak sneller. het verschil zit echt in de vorm van het contactoppervlak. Zie hieronder, de twee witte vlakken zijn nagenoeg even groot, alleen de vorm is anders. Waar vroeger renners heilig overtuigd waren van dunne bandjes (21mm was de norm) kiezen ook de profs nu standaard voor 25 tot 28 mm en in etappes en wedstrijden met slecht wegdek zelfs voor 30 tot 32 mm banden.
Eenvoudig verwoord is de compound de rubbersamenstelling van de band. Dit bepaalt voor een groot deel hoeveel grip de band heeft en hoe snel de band slijt. De regel is hierbij, hoe zachter en soepeler de compound is, hoe beter de grip. Dit is omdat de band zich dan beter vormt naar het wegdek. Een zachtere band slijt echter wel sneller dan een band met een hardere compound.
Verder speelt ook de opbouw van het karkas een rol. Dit wordt gemeten aan de hand van TPI. Banden met een hoge TPI (threads per inch, ofwel draaddichtheid) zijn meestal het soepelst. Dit lijkt tegendradig te klinken, maar is eigenlijk heel logisch. Wanneer de TPI hoger is, zitten er meer en dunnere draden in de band verwerkt. Hierdoor kan de band op meer manieren meevormen met de ondergrond.
Schematische weergave van TPI
Hier komt echter wel een kanttekening bij kijken. Wanneer een band een TPI heeft, die hoger is dan 130, is dat meestal omdat de band uit meerdere lagen bestaat. Meestal zijn dit dan drie lagen. De TPI's van de verschillende lagen worden door de fabrikant bij elkaar opgeteld, waardoor je op een hogere TPI uitkomt. Een buitenband met 180 TPI heeft dus in werkelijkheid een lagere TPI dan een band met een TPI van 80 (180 / 3 = 60 TPI).
Profiel speelt voornamelijk bij slechte weersomstandigheden een rol. Banden met diepere groeven ‘snijden’ als het ware door het water heen, waardoor je beter contact houdt met het wegoppervlak. Aan de andere kant van het spectrum staan de zogenaamde ‘slicks’. Dit zijn banden die helemaal geen profiel hebben, waardoor de grip op het wegdek wordt geoptimaliseerd bij droog weer en een vlakke ondergrond.
Racebanden zijn verkrijgbaar van simpele instapmodellen tot supersnelle racemonsters waar jaren aan onderzoek in zit. De verschillen tussen de banden beïnvloedt ook weer het rijgedrag van je fiets en, niet onbelangrijk, ook de prijs van je banden.
Je hebt al een race buitenband voor ongeveer 18 tot 25 euro. Voor deze prijs krijg je een draad buitenband. Deze banden zijn ideaal voor de recreatieve fietser die liever niet te veel kwijt is aan zijn banden en fietst als het lekker weer is. Draadbanden hebben een stalen hieldraad, waardoor ze relatief zwaar zijn ten opzichte van vouwbanden. Verder zijn ze dus ook niet opvouwbaar, waardoor het lastig kan zijn om ze op te bergen. Banden in deze prijsklasse zijn ook niet erg lekbestendig en hebben een relatief lage TPI.
Bekijk hier alle draad racebanden!
Als je upgrade vanaf de draadbanden, krijg je vouwbanden. Deze banden vallen binnen een zeer breed prijsspectrum, vanaf 25 euro heb je namelijk al een vouwband, die vergelijkbaar is met draadbanden, maar dan opvouwbaar en iets lichter. Daarna kun je het zo gek maken als je zelf wilt. De prijzen kunnen namelijk oplopen tot wel meer dan 50 euro. In zulke gevallen heb je een band die niet zou misstaan voor de profrenners en die een uitstekende balans bieden tussen grip, comfort en duurzaamheid. Daarnaast hebben deze banden een hoge TPI en zijn ze van de meest geavanceerde materialen voorzien, zodat je zo min mogelijk lek rijdt. Zowel voor de recreatieve fietsers als voor de allround fietsers is er altijd een geschikte vouwband te vinden, maar ook voor de fanatieke wielrenner is er altijd een geschikte vouwband.
Bekijk hier alle vouw racebanden!
In het absolute topsegment zijn de Tubeless banden te vinden. Dit zijn de banden waar de profs mee rijden en deze zijn dus ideaal voor de echte snelheidsduivels. Met deze banden rijd je zonder binnenband, waardoor dus de rolweerstand lager is. Tubeless banden zijn te verkrijgen vanaf 40 euro. Wil je meer weten over de voor- en nadelen van Tubeless rijden, lees dan ons blog over Tubeless banden!
Bekijk hier alle tubeless racebanden!
Hoewel Tubular / Tube banden tegenwoordig grotendeels zijn vervangen door Tubeless banden in het profpeloton, zijn deze nog steeds zeer snel en een uitstekende optie als je een supersnelle band wil. Tube banden bestaan uit een ‘buisvormige’ binnenband, waar een buitenband omheen genaaid is. Deze banden hebben wel een prijskaartje: vanaf ongeveer 70 euro heb je er één in huis. Daarnaast heb je voor tube banden een aparte velg nodig, omdat ze erop vast geplakt moeten worden zodat ze er niet afrollen in een bocht.
Bekijk hier alle tubebanden!
Om met plezier op de fiets te zitten is het belangrijk dat de band past bij jouw rijstijl. Wanneer jij je namelijk niet comfortabel voelt met de band waar je op rijdt, zal je met minder zelfvertrouwen bochten aansnijden en is het plezier dus al snel weg. Daarom hebben we de drie ‘algemene’ type fietsers op een rijtje gezet en voor elk type fietser een aantal passende banden uitgezocht.
Als je een recreatieve fietser bent, houd je van rustig toeren en is wielrennen echt ter ontspanning en als uitlaatklep. Je wilt goed materiaal, maar niet te veel kwijt zijn aan onderdelen voor je fiets. Het is belangrijk dat je banden lang mee gaan en een goede anti-lek-laag hebben. Je hebt het liefst zo veel mogelijk grip en controle op het wegdek en je wilt niet elk half jaar je banden verwisselen om je aan de weersomstandigheden aan te passen.
In dat geval zijn all weather banden ideaal voor jou! Denk hierbij aan de Bontrager All Weather band, of de populaire Continental Grand Prix 4-Season. Wil je een voordeligere band? Dan zijn de Continental Grand Prix en Schwalbe Durano Plus draadbanden zeer degelijke opties. Verder is het voor comfort prettig om een zo breed mogelijke banden te hebben. Let er wel op dat de band niet te breed is voor je frame en velgen.
Je bent een enthousiaste wielrenner en fietst regelmatig lange ritten. Je vindt het leuk om hard te gaan, dus een lage rolweerstand is van belang. Je wilt wel voldoende grip overhouden om ook tijdens bijvoorbeeld een regenbui voldoende vertrouwen te hebben om op volle snelheid bochten aan te snijden. Je wilt de banden niet na 1000 km al moeten vervangen en ze moeten relatief lekbestendig zijn. Als allround fietser wil je een goede balans tussen snelheid, grip en comfort. Een band met een breedte van 28 mm breedte is dan een uitstekende keus, maar mocht je toch meer de nadruk op snelheid willen leggen kan je ook altijd nog een 25 mm band nemen.
Als je een allround fietser bent, is een allround band natuurlijk de eerste keus. De Continental Grand Prix 5000 is een heerlijke allround buitenband met fantastische rijeigenschappen. Wil je wat anders dan een Continental, kijk dan ook naar de Pirelli P Zero Velo vouwband. Pirelli heeft al hun ervaring en kennis uit de auto- en motorsport toegepast op deze raceband en het resultaat is een fantastische allround band. Verder zijn de Vittoria Rubino en de Schwalbe Durano een uitstekende optie waarmee je onder alle omstandigheden goed mee uit de voeten kunt.
Snelheid en grip zijn voor jou het allerbelangrijkste. Dit betekent dat je een zo laag mogelijke rolweerstand wilt en zo veel mogelijk grip. Er wordt weleens gezegd dat je bij banden twee van drie eigenschappen moet kiezen: duurzaamheid, snelheid en grip. Een snelle band met veel grip zal altijd wat minder duurzaam zijn dan een duurzame band met veel grip. Banden zonder grip zijn begrijpelijkerwijs niet zo populair...
Omdat veel wedstrijdrenners natuurlijk ook veel trainen zal in de praktijk een relatief snelle allroundband als de Conti 5000 of de Vittoria Corsa ook een uitstekende keuze zijn voor wedstrijdrenners.
Als echte materiaalfanaat wil je een band die gemaakt is voor pure prestatie. Tubeless banden zijn in dat geval een goede optie, omdat je daarmee geen wrijving van de binnenband hebt. Vittoria heeft een uitstekende Tubeless optie met de Corsa Pro G2 band, die door veel profteams wordt gebruikt. Een iets betaalbaardere Tubeless band is de Schwalbe Pro One TLE, deze band is supersnel en heeft veel grip. De populairste band onder wedstrijdrenners is de Continental GP5000 S TR, dankzij het lage gewicht en het supersnelle profiel.
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.