Door op ‘Oké’ te klikken gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat voor het verbeteren van de websitenavigatie, het analyseren van websitegebruik en om ons te helpen bij onze marketingprojecten.
Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.
De oude GP4000 was ongekend populair vanwege zijn uitstekende rijeigenschappen, maar de nieuwe GP5000 is nog sneller, comfortabeler, lichter en beter lekbestedig. Bovendien is de GP5000 ook in een tubeless ready uitvoering, namelijk de GP 5000 TL.
Wat is het verschil tussen de Continental Grand Prix 4000 en 5000
De oude Continental Grand Prix 4000 kan met recht een legende genoemd worden. Jarenlang was dit de meest verkochte raceband en nagenoeg alle fanatieke wielrenners hebben wel eens met de Continental GP 4000 gereden.
De allereerste opvallende vernieuwing is de introductie van een tubeless uitvoering van de Grand Prix. Continental was één van de weinige merken zonder tubeless raceband in het assortiment. Met de tubeless uitvoering van de GP5000 is dat gat in één keer gedicht. De zogenaamde Grand Prix 5000 TL is een volwaardige tubeless band die zo ontworpen dat hij past op praktisch alle tubeless velgen, ongeacht welk merk.
Als we even voorbij de mooie termen en technologieën kijken zien we dat de nieuwe band wel echt een wezenlijke verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Uit testen zijn onder andere deze resultaten gekomen:
12% afname van de rolweerstand
20% beter lekbestendig
10 gram lichter bij een breedte van 25mm
Ook kwam tijdens de tests naar voren dat de nieuwe band een stuk comfortabeler is. Hier speelt het gevoel van de testers een grote rol en is geen getal aan te hangen. Dit moeten we dus maar gewoon aannemen, maar als we het comfort van de oude Grand Prix in ons achterhoofd houden, zal de nieuwe band op dit punt zeker niet teleurstellen.
Met de aantoonbare verbeteringen en de toevoeging van een tubeless uitvoering kan volgens ons wel gesteld worden dat de Grand Prix 5000 een meer dan waardig opvolger van de Grand Prix 4000 is.
In welke uitvoeringen en maten is de GP 5000 beschikbaar?
De normale uitvoering van de Continental Grand Prix 5000 is te koop in de volgende maten met bijbehorende gewichten:
700x23 - 200 gr
700x25 - 215 gr
700x28 - 235 gr
700x32 - 290 gr
Bij de Continental Grand Prix 5000 TL verdwijnt de 23 mm uitvoering, deze is dus als volgt verkrijgbaar:
700x25 - 300 gr
700x28 - 345 gr
700x32 - 370 gr
Eventueel is de band ook in een 650c uitvoering verkrijgbaar.
Nieuwste model van de Grand Prix, de Grand Prix 5000 S TR
De Continental Grand Prix 5000 S TR is nog veel sneller en lichter als opvolger van het oude topmodel Grand Prix 5000. Lekrijden is bijna zeker weten verleden tijd. Door een nieuwe constructie zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd, zo heb je 20% minder rolweerstand 20% minder kans op een lekke band en zijn ze 50 gram lichter dan de GP5000! Daarnaast zijn deze banden ook tubeless ready. En wist u dat Sonny Colbrelli Parijs-Roubaix direct wist te winnen op deze allernieuwste band.