Direct contact met een bike expert?
Bel naar 0182-621850 of je stuur je vraag via e-mail
Santiago de Compostela: sommige mensen zullen misschien nooit gehoord hebben van deze stad in Spanje. De stad is ook geen wereldstad, desondanks komen er jaarlijks miljoenen mensen. Dit heeft te maken met het feit dat Santiago, dat in het noordwesten van Spanje ligt, een bedevaartsoort is. Voor veel mensen is dit de reden om op de fiets naar Santiago te gaan. Sommige mensen kiezen er zelfs voor om de pelgrimsroute wandelend af te leggen. Maar wat komt er allemaal bij kijken wanneer je naar Santiago de Compostela gaat fietsen? Wij vroegen het ervaringsdeskundige en vaste klant Boudewijn Hoogvelt die samen met zijn vriend Ruud Verbeek de uitdaging om naar Santiago te fietsen aanging.
Santiago is dus een bedevaartsoort in het Noordwesten van Spanje. Veel mensen gaan op pelgrimstocht naar deze stad, wandelend of fietsend. Boudewijn en Ruud gingen natuurlijk met de fiets, maar niet met een religieuze reden. De route naar Santiago is volgens Boudewijn gewoon ontzettend mooi: "Ik las er ooit een boek over, en toen ik samen met Ruud een voorstel aan het schrijven was vertelde ik tegen Ruud dat ik dit voor mijn 68e wilde doen." Voor Boudewijn en Ruud draaide het echt om het avontuur en de sportieve prestatie.
Om te kunnen fietsen naar Santiago is een goede voorbereiding belangrijk. Denk hierbij niet alleen aan trainen, maar ook aan de route, de accommodaties, het kiezen van de juiste fiets en wat je meeneemt. Veel informatie en een goede beschrijving van de route is te halen in de drie delen ‘St. Jacobs fietsroute’ (Haarlem-Tours; Tours-Pyreneeën; Pyreneeën-Santiago) van Clemens Sweerman. Veel fietsers maken ook gebruik van een digitale routeplanner. Dat scheelt zoeken en fout rijden. Het is wel zo dat de routeplanners ook wel eens van slag raken en er niet meer uitkomen. Dan moet je op een kaart terug kunnen vallen of de weg vragen. De rit naar Santiago is afhankelijk van de route en het startpunt minstens 2000km. Trainen dus! Boudewijn trainde vanaf januari tot zijn tocht in mei begon. "Eerst twee keer per week 50km en toen een paar keer 75km. Ongetraind is ook niet slim, je moet ook weten of je zadel goed is, daar heb je gewoon een aantal ritten voor nodig."
Ook het plannen van de rit hoort bij de voorbereiding, waar ga je slapen? Hoeveel kilometer fiets je per dag? Boek ik al mijn terugvlucht vanuit Santiago naar Nederland? Ook op deze vragen hadden Boudewijn en Ruud een antwoord. Zij begonnen met 130km per dag. "Toen we in Frankrijk waren ging het snel terug naar 100 en ook wel 80 kilometer. We hebben er 27 dagen over gedaan, dus toch gemiddeld 90km per dag." Per dag bekeken Boudewijn en Ruud tussen de middag waar zij die nacht zouden overnachten: "We hebben voor veel overnachtingen het pelgrimsboekje gevolgd waar die in staan, maar we hebben ook wel in hotels geslapen omdat er verder niks in de buurt was", vertelt Boudewijn. Boudewijn en Ruud hebben er voor gekozen om van tevoren nog geen terugvlucht te boeken: "Het niet boeken van een terugvlucht zorgde ervoor dat we niet hoefden te haasten, daarnaast is het ook fijn dat als het sneller gaat dan je verwacht je niet onnodig veel langer in Santiago hoeft te blijven."
Vaak wordt de vraag gesteld: "Wat is de beste fiets voor de pelgrimstocht naar Santiago?" In onze ogen bestaat de perfecte fiets om naar Santiago te fietsen niet. Voor iedereen is een andere fiets de beste keuze. Houd bijvoorbeeld rekening met bagage, afhankelijk van de accommodaties die je kiest moet je meer of minder bagage meenemen. Een racefiets is natuurlijk erg snel en kan de reistijd verkorten, maar de fiets is niet geschikt om veel bagage mee te nemen. Veel mensen kiezen voor een trekking hybride. Deze fietsen zijn comfortabel, hebben vaak voldoende versnellingen voor in de bergen en je kunt meer bagage meenemen dan op een racefiets of mountainbike.
Bij de Koga WorldTraveller zegt de naam eigenlijk al voldoende, deze fiets is gemaakt om de wereld over te gaan. Met de 30 versnellingen heb je altijd het juiste verzet onderweg, maar de fiets wordt ook kant en klaar geleverd met een voor- en achterdrager voor je bagage. Het stevige aluminium frame zorgt voor een fijn weggedrag ondanks de zware bepakking.
Wanneer je van je rit naar Santiago een echt avontuur wilt maken is de Trek 1120 misschien wel de leukste optie. De enorme banden bieden je de mogelijkheid om offroad te gaan en geven op slechte wegen veel comfort. Met de voor- en achterdrager kun je ook nog eens veel bagage meenemen. Zouden wij deze fiets écht aanraden? Jazeker! Nee, het is niet de snelste optie, maar wel de leukste. Wanneer je geen haast hebt om naar Santiago de Compostela te fietsen en je wel van een avontuur houdt, is dit jouw fiets!
Boudewijn koos voor een fiets met een Pinion versnellingsbak in de trapas en 50mm brede banden. Ruud koos voor een Stevens met derailleurversnellingen en 'slechts' 35mm brede banden. Over wat nou de beste optie was wat betreft de banden zijn de beide vrienden nog steeds niet helemaal uit: "We hebben ook nog een aantal kilometer gravel gehad, toen had Boudewijn voordeel van zijn brede banden, maar voor het gros van de rit is 35 millimeter breed genoeg", vertelt Ruud. In de bergen moet je zéér snel en in één keer goed kunnen schakelen en dan heeft een Pinion versnelling of Rohloff naaf voordelen.
Voor een tocht van gemiddeld 3 tot 6 weken moet je veel spullen meenemen die onderweg nodig kunnen zijn. Om deze spullen te kunnen meenemen zijn kwalitatief goede fietstassen belangrijk. De tassen moeten veel gewicht aankunnen en goed waterdicht zijn. Zowel Boudewijn als Ruud kozen voor de tassen van Ortlieb. Deze zijn verkrijgbaar als set voor zowel op de voor- als achterdrager van de fiets. Voor Boudewijn en Ruud waren de achtertassen in combinatie met een stuurtas voldoende aangezien zij niet kampeerden.
Daarnaast is goede verlichting ook ontzettend belangrijk voor de veiligheid, zo vertelt Boudewijn: "Je moet wel eens door een tunneltje en als je 's avonds ergens gaat eten pak je ook de fiets." Denk ook aan spullen die je gaan helpen bij een lekke band, bijvoorbeeld een pompje, een reserve binnenband en bandenlichters.
Wanneer je de voorbereiding goed hebt uitgevoerd weet je dat je het juiste fietszadel hebt, desondanks kun je voor een tocht van 2500km nooit genoeg zitvlees hebben. Het perfecte zadel helpt hier goed bij, maar een goede fietsbroek met zeem zorgt voor veel extra comfort en voorkomt ook schuurplekken. Boudewijn adviseert minstens twee fietsbroeken mee te nemen: "'s Avonds ga je meestal de broek wassen, maar deze is de volgende ochtend vaak nog niet droog. In dat geval is een tweede fietsbroek noodzakelijk." Ook is een goede waterdichte regenjas belangrijk, zo kom je nooit voor verrassingen te staan bij een onverwachts buitje. Wij raden een racefiets regenjasje aan, deze houdt je prima droog tijdens een buitje en neemt weinig ruimte in beslag bij de bagage.
Bestaat de beste fietsroute naar Santiago de Compostela in Spanje? Nee, er zijn meerdere opties. Door of om Parijs, langs de noordkust van Spanje, de één is wat uitdagender in hoogteverschillen en terrein, terwijl de andere route weer wat minder uitdagend is maar misschien wel weer mooier. De meeste mensen kiezen voor de route ‘Camino Francés’, deze route is het populairst omdat de meeste mensen dit de mooiste route naar Santiago vinden. Onderweg kom je de mooiste dorpjes en straatjes tegen waar 800 jaar leven heeft plaatsgevonden, Boudewijn geeft als tip mee vooral aandacht te hebben voor zulke plekjes, die maken de reis nog mooier. Hij deelde zijn fietsroute met zijn familie en vrienden in PolarSteps.
Na een tocht van 2500km en 27 dagen waren Boudewijn en Ruud aangekomen op het plein in Santiago de Compostela. De vraag is dan natuurlijk: was het voor herhaling vatbaar? "Ik zou het nog wel een keer willen doen", zegt Boudewijn. "Ik ook, misschien wel lopend. De looproute is iets mooier, maar dan zou ik wel pas vanaf de Spaanse grens gaan lopen", vertelt Ruud. En twijfel jij of je naar Santiago de Compostela wilt fietsen? Hier enkele extra tips van Boudewijn en Ruud op een rijtje:
De grootste fietsenwinkel van Nederland
12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.
Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl
Volg ons ook op social media.