Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

5 Onderhoudstips voor de racefiets: Haal het maximale uit je fiets

5 Onderhoudstips voor de racefiets: Haal het maximale uit je fiets

Je hebt een nieuwe racefiets aangeschaft en geniet van je rondjes. Wanneer je de kans hebt ga je er dan ook lekker op uit om weer even wat kilometers te maken. Bij racefiets komt echter ook onderhoud kijken. Veel mensen zien hier tegenop, maar kleine dingen doen aan het onderhoud kan voorkomen dat je bij een beurt tegen onverwachte reparatiekosten aanloopt. Daarom geven wij 5 tips voor het onderhoud van je racefiets.

1. Houd je onderdelen goed ingevet

Voor het soepel laten lopen van je aandrijflijn is het belangrijk dat je onderdelen goed ingesmeerd zijn. Een goed gesmeerde aandrijflijn zorgt namelijk dat je soepel kunt fietsen en dat je minder last hebt van gepiep uit de bewegende onderdelen. Daarnaast beschermt kettingolie je aandrijflijn tegen vuil, waardoor je onderdelen langer meegaan.

Naast je aandrijflijn is het ook belangrijk om andere bewegende delen goed ingevet te houden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je balhoofd. Als hier te veel vuil in terecht komt, zonder dat dit genoeg ingevet is zal je merken dat het balhoofd minder soepel gaat draaien. Dit gaat ten koste van het rijcomfort en stuurgedrag. Ook je zadelpen kan op den duur gaan kraken als deze te droog is. Controleer daarom af en toe je onderdelen en zorg dat je onderdelen regelmatig ingevet worden met montagepasta.

12GO Race Stock

2. Controleer regelmatig je remmen

Goede remprestaties zijn essentieel voor je veiligheid op de racefiets. Als je in een sprint onverwachts moet remmen wil je er niet pas op dat moment achter komen dat je remmen niet meer goed genoeg remmen. Controleer daarom regelmatig of je nog voldoende remkracht hebt. Nog genoeg remvermogen? Top! Rem je toch niet meer zo krachtig als je eigenlijk zou willen? Dit kun je eraan doen:

Velgremmen

Als je velgremmen hebt moet je eerst nagaan of je remblokjes nog in orde zijn. Als ze zijn versleten is het namelijk tijd voor vervanging. Zijn je remblokjes nog gewoon goed? Dan moet je de remhoeven iets bijstellen zodat je remblokjes dichter op de velg komen te staan. Dit doe je door aan de stelnippel bij je remhoeven te draaien.

Stelnippel velgrem Met de stelnippel kun je de remhoeven weer dichter tegen de remrand aan draaien.

Staan je remmen goed en zijn je remblokjes in orde? Maak ze dan ook met regelmaat even schoon. Verwijder olie, zand en modder van de remrand en remblokjes. Als je dit niet doet slijten je remblokjes en je velg sneller, waardoor je dus eerder kosten moet maken om deze te vervangen.

Schijfremmen

Schijfremmen winnen als maar meer aan populariteit. Dit heeft niet alleen te maken met de krachtigere remprestaties en betere doseerbaarheid van het remvermogen, maar ook met het feit dat ze relatief weinig onderhoud nodig hebben. Met name hydraulische schijfremmen hebben minder onderhoud nodig dan velgremmen. Zo hoeven de schijven veel minder snel vervangen te worden, omdat ze niet inslijten zoals dat met een velgrem kan gebeuren. Ook hoef je de remmen niet opnieuwe af te stellen wanneer je de remblokjes hebt vervangen.

Toch is het wel belangrijk om ook je schijfremmen goed te onderhouden. Zorg met name dat er geen olie of ander smeermiddel op de remschijven terecht komt. Olie of smeermiddel op je remschijven leidt niet alleen tot vervelende piepende remmen, maar het gaat ook ten koste van je remvermogen en kan er zelfs toe leiden dat je nieuwe remblokken nodig hebt. Controleer daarnaast ook regelmatig of je nog voldoende remkracht hebt. Is dit niet het geval? Kijk dan eerst of je remblokjes versleten zijn. Zijn die nog in orde, dan mis je waarschijnlijk hydraulische druk op de remmen. Breng in dat geval even je fiets langs, zodat onze monteurs de hydrauliek weer in orde kunnen maken.

Racefietsen met schijfremmen
Tegenwoordig worden steeds meer racefietsen uitgerust met schijfremmen.

3. Onderhoud regelmatig je aandrijflijn

Je aandrijflijn is het kloppend hart van je fiets. Met een soepel lopende aandrijflijn ervaar je beduidend meer fietsplezier. Een piepende ketting of een versnelling die steeds over slaat wordt niemand gelukkig van. Zorg daarom, zoals eerder genoemd, dat je regelmatig je aandrijflijn goed schoonmaakt en netjes invet. Daardoor zorg je dat de bewegende onderdelen van je fiets een stuk langer mee gaan.

Wanneer de versnellingen niet meer zo soepel schakelen als je zou willen, mist de shifterkabel waarschijnlijk spanning. Dit is heel normaal, want het schakelen vraagt toch best wat van je kabels. Dit probleem is gelukkig wel eenvoudig thuis op te lossen. Door aan de stelnippel op je derailleur te draaien kun je meer op minder spanning op de kabel zetten. Draai aan de stelnippel tot je de juiste spanning hebt en je kunt weer zorgeloos op weg! Draai niet aan de kleine schroefjes op de achterderailleur, deze zijn namelijk al correct afgesteld door de monteurs.

Stelnippel achterderailleur Met de stelnippel kun je de kabelspanning op je derailleur aanpassen.

4. Maak regelmatig je fiets schoon

Je fiets schoonhouden zorgt niet alleen dat deze er mooi uit blijft zien, het zorgt ook dat de bewegende delen van je fiets goed blijven werken. Hiermee bedoelen we niet alleen de aandrijflijn maar ook bijvoorbeeld je balhoofd. Als er te veel vuil in je bewegende delen komt drogen ze uit, gaan ze piepen en slijten ze sneller.

We begrijpen dat je niet altijd zin en tijd hebt om je fiets na iedere rit een grondige beurt te geven. Na een gewone droge rit is het vaak ook voldoende om even met een droge doek je ketting schoon te maken en het ergste stof van je fiets af te halen. Mocht het onderweg geregend hebben of was het wegdek nog nat? Droog na je rit even goed je ketting en vet hem weer in. Als de fiets modderig is, maak hem dan zo snel mogelijk schoon, voordat het vuil de kans krijgt om aan te koeken. Schoonmaaktips nodig? Lees hier ons blog!

5. Rij met de juiste bandenspanning

Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar toch zien we erg vaak dat mensen met een te hoge of te lage bandenspanning rijden. Met een te hoge bandenspanning stuiter je alle kanten op tijdens het fietsen, terwijl de kans op lekrijden met een te slappe band aanzienlijk groter is. Met de juiste bandenspanning heb je daarom niet alleen meer plezier in het fietsen, maar voorkom je ook onnodige reparaties. Weet je niet welke bandenspanning je nodig hebt? Lees dan hier ons blog!

Heb je toch lek gereden of is je band versleten? Gebruik dan altijd plastic of kunststof bandenlichters bij het wisselen van je banden. Met ijzeren bandenlichters heb je de kans dat je velg beschadigd raakt of dat er krassen op komen. Dit zou natuurlijk zonde zijn van de velgen. Daarom is het advies om plastic bandenlichters te gebruiken.

Pomp met drukmeter
Met een pomp met drukmeter kun je eenvoudig de band op de juiste spanning brengen.

 Met de jusite dosis aandacht voor de kleine onderhoudsklusjes weet je altijd het meeste uit je racefiets te halen. Niet alleen rijdt je fiets dan net even iets lekkerder tijdens je volgende rit, ook voorkom mogelijk dure reparaties doordat je er op tijd bij bent als er iets aan de hand is. 

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

Top 5 winterbanden voor op de racefiets Top 5 winterbanden voor op de racefiets
In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen! In 7 stappen zelf je voorderailleur afstellen!

In dit blog wordt in 7 stappen uitgelegd hoe je zelf een voorderailleur kan afstellen. Het is verstandig om eerst de achterderailleur af te stellen en daarna de voorderailleur.

De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB De beste fietsverlichting voor de racefiets of MTB

De fietslampen van merken zoals Bontrager, BBB en Lezyne bieden allemaal uitstekende verlichting waarmee je moeiteloos in de donkere dagen je buitentrainingen voort kan zetten. Door de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van LED en accu's zijn er steeds meer krachtige en felle lampen op de markt voor een zeer schappelijke prijs.