Feedback

Klopt er iets niet of heb je een verbeterpunt voor deze pagina, dan kun je dat hier aan ons doorgeven.

Als we nog vragen hebben kunnen wij je hierop bereiken

Toggle Nav
Winkelwagen

Alles over Tubeless banden voor de fiets

Alles over Tubeless banden voor de fiets

De laatste jaren is de populariteit van tubeless banden flink toegenomen in de wielerwereld. Dit is ook niet geheel onbegrijpelijk, aangezien het rijden met tubeless banden een flink aantal voordelen met zich meebrengt. In dit blog geven wij uitleg over deze voordelen, maar bespreken wij ook de nadelen die hiermee gepaard gaan. 

Bekijk direct hoe je jouw banden tubeless kan maken

Wat zijn tubeless banden?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat "tubeless" nou eigenlijk is. Een tubeless bandensysteem is een systeem waarmee je zonder binnenband rijdt. Een tubeless systeem bestaat uit een tubeless-ready velg met een tubeless velglint, een tubeless geschikte buitenband, een tubeless ventiel en de bijbehorende vloeibare latex voor in de buitenband. Door deze onderdelen te combineren ontstaat een luchtdichte afsluiting tussen de velg en de buitenband, waardoor een binnenband overbodig wordt. Er is daarom ook geen wrijving tussen de binnen- en de buitenband, wat jou weer een voordeel geeft op gebied van rolweerstand en dus ook snelheid. Ook kan je met een tubeless band op een lagere bandenspanning rijden, waardoor je meer comfort en grip hebt, terwijl je geen extra rolweerstand hebt. 

Tubeless rijden op de cube pro one

Voordelen en nadelen tubeless rijden

Voordelen van tubeless rijden

Het rijden met tubeless banden levert een flink aantal voordelen op, waaronder dus het feit dat je voortaan je binnenband thuis kunt laten. Dit levert niet alleen een gewichtsbesparing op, maar zorgt er ook nog eens voor dat er geen wrijving meer kan ontstaan tussen de binnen- en buitenband. Hierdoor heb je een lagere rolweerstand, kun je met een lagere bandenspanning rijden en heb je minder kans op een lekke band. Daarnaast zorgt de vloeibare latex ervoor dat kleine gaatjes, zelfs tijdens je rit, direct worden gedicht.

  • Minder kans op lek rijden
  • Minder rolweerstand
  • Meer comfort

Nadelen van tubeless rijden 

Het grooste nadeel van tubeless rijden is dat je alle benodigdheden in huis moet halen om over te stappen op een tubeless set-up. Veel moderne fietsen worden al standaard geleverd met tubeless ready velgen. Vaak is het dus een kwestie van het juiste ventiel en velglint aanschaffen en je bent klaar om je banden tubeless te maken. Het monteren van tubeless banden is echter ook iets minder makkelijk van het monteren van buitenbanden met binnenband.

  • Niet iedere wielset is tubeless-ready
  • Lastiger om te monteren

2.049,90
22% korting
699,99
Waardering:
93%
21% korting
739,-
Waardering:
100%
45% korting
649,-
Waardering:
80%
38% korting

Tubeless banden vervangen

Kosten: €30 (alleen tubeless materialen) Tijd: Ongeveer 30 minuten

Benodigdheden:

Hoe monteer je een tubeless band?

Bekijk de video of lees de uitleg!

Stap 1

Plak het velglint aan de binnenkant van je velg, als er nog geen velglint op zit. Zorg ervoor dat de uiteinden van het velglint goed op elkaar aansluiten. Hierdoor kan er geen lucht ontsnappen uit de velg.
Opmerking: Zorg dat je velg goed schoon is voor je het velglint op de velg plakt.

Stap 2

Monteer je tubeless ventiel. Je gaat in de velg op zoek naar het gat waar het ventiel hoort te komen. Draai het ventiel goed vast voordat je naar de volgende stap gaat.

Stap 3

Monteer de band op de velg. Begin hiermee bij het ventiel en leg de band vervolgens vanaf beide kanten op de velg.
Opmerking: Smeer de hielen van de band in met een beetje montagevloeistof. Hiermee zorg je ervoor dat de band straks makkelijker in de velg 'plopt'.

Stap 4

Pomp de band op tot de band langs de hele velg in de velgrand is geplopt. Laat daarna de band weer leeglopen.

Stap 5

Draai de ventielkern los en giet de tubeless sealant in de band door het open ventiel. Wanneer je voldoende sealant in de band hebt zitten, kun je de ventielkern weer in het ventiel draaien.
Opmerking: Het is niet erg als er wat sealant naast het ventiel komt, maar maak het wel gelijk schoon met een vochtig doekje.

Stap 6

Pomp de band nu een paar slagen op en beweeg het wiel heen en weer. Je zorgt op die manier dat de sealant door de hele band verspreid wordt. Daarna kun je de band verder oppompen tot deze de gewenste druk heeft.

Een vloerpomp met compressiekamer zorgt ervoor dat je de complete druk in een zo kort mogelijke tijd kunt leveren. Dit is essentieel bij het monteren van tubeless banden. Zorg er dus voor dat je een compressiekamer hebt, waarmee je alle druk in één keer kunt toevoeren. De Bontrager TLR Flash Charger is een pomp waarmee je eenvoudig thuis je tubeless banden op de velg kunt leggen. Dankzij een grote compressiekamer is het mogelijk de pomp eerst helemaal vol met lucht te pompen. Vervolgens haal je de hendel over en alle lucht wordt in één keer de band in geblazen tot een druk tussen de 5 en 8 bar. Hiermee wordt hetzelfde effect bereikt als met een compressor, en zitten banden direct goed op de velg. 

Heb je geen vloerpomp met compressiekamer? Kom dan langs bij 12GO Biking. Maak online een afspraak zodat wij de band voor je op kunnen pompen. 

Racefiets tubeless banden 

Tubeless banden op de racefiets zijn geen vanzelfsprekendheid. Ondanks dat de technologie al een aantal jaren breed gedragen wordt onder mountainbikers, zijn racefietsers niet zo makkelijk te overtuigen. Toch zien we ook op racefietsen steeds vaker tubeless banden voorbij komen. De verhoogde lekbestendigheid en de lagere rolweerstand van de banden zorgen ervoor dat veel racefietsers toch hun binnenbandjes inruilen voor een flesje tubeless sealant. 

De echte omslag lijkt echter te zijn gemaakt gedurende de 2021 editie van Parijs-Roubaix. Voor het eerst werd een klassieker namelijk verreden waarbij de meerderheid van het peloton gebruik maakte van tubeless banden om de Noord-Franse kasseien te trotseren. En deze keus werd beloond! Sonny Colbrelli kwam met een set tubeless banden als eerste over de finishlijn. Ondanks twee lekke banden hoefde Colbrelli niet van de fiets af te stappen, omdat de tubeless sealant de gaten op tijd dichtte.

Een greep uit onze tubeless racebanden

89,55
Waardering:
92%
39% korting
69,99
Waardering:
100%
29% korting
74,90
Waardering:
85%
43% korting
85,-
Waardering:
80%
29% korting

Gravelbike tubeless banden 

Ook voor gravelbikes is het voordelig om tubeless te rijden. Dankzij tubeless banden is de kans op lekrijden op gravelstroken aanzienlijk kleiner dan met binnenbanden. Daarnaast loop je niet het risico op een 'snakebite' wanneer je net iets te hard over een steen of boomwortel knalt. Tubeless banden zorgen er daarnaast voor dat je met een lagere bandenspanning op pad kunt gaan. Dat zorgt op de gravelstroken voor betere grip op de losse ondergrond en daardoor meer vertrouwen in jouw gravelbike.

Een greep uit onze tubeless gravelbanden

59,99
Waardering:
89%
17% korting
59,99
Waardering:
87%
17% korting
57,-
39% korting
74,90
33% korting

Tubeless mountainbikebanden

Zoals met veel innovaties in de fietsbranche waren de mountainbikers de eerste met tubeless banden. De mountainbikers kijken technieken over vering, banden en frames af bij de motorcrossers en de autosport. Als je eenmaal op een tubeless mountainbike gereden hebt, wil je nooit meer terug naar een wielset met binnenbanden. Het voordeel van tubeless rijden is met een mountainbike met nog groter door de lagere bandenspanning en de ondergrond met wortels en stenen. Op deze ondergrond rijd je met een binnenband veel makkelijker lek. Daarnaast zorgt de lagere bandenspanning voor uitmuntende grip en grenzeloos vertrouwen op de mountainbike.

Een greep uit onze tubeless mountainbikebanden

85,95
48% korting
49,99
Waardering:
98%
20% korting
64,90
Waardering:
97%
23% korting
85,95
Waardering:
96%
48% korting

Tubeless band met binnenband

Als je een tubeless band aanschaft is het geen vereiste om zonder binnenband te rijden. Je kunt uiteraard ook gewoon met een binnenband rijden als je dat zou willen. Op het moment dat jij tubeless rijdt en je bent net zo lekker bezig met je wekelijkse toertocht is niets zo vervelend als het niet meer verder kunnen rijden. De kans op lekrijden is met een tubeless band dan wel héél klein, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan dan ook zomaar gebeuren dat je niet meer verder kunt rijden omdat de sealant het gat niet gedicht krijgt. Op zo'n moment is het handig om een extra binnenband mee te hebben. Dan heb je dus een tubeless band met binnenband. De sealant verliest zijn werking en je moet het tubeless ventiel demonteren, maar je kan wel je rit afmaken of direct naar huis fietsen. Een tubeless band met een binnenband zorgt ervoor dat jij ten alle tijden goed beschermd bent en dat je zoveel mogelijk kunt genieten van je prachtige fiets.

De grootste fietsenwinkel van Nederland

12GO Biking is de grootste fietsenwinkel van Nederland en België. Alles voor jouw fietsplezier, zoals fietsen, accessoires en kleding zijn in de winkel. Jouw nieuwe fiets kun je testen op de grootste indoor testbaan van de Benelux. En er is een service center met topmonteurs en je kunt een broodje eten in het lunchcafé.

Bikes4Africa wordt gesteund door gedoneerde fietsen van klanten op te knappen en te verkopen. Wil je werken bij de grootste fietsenwinkel van Nederland en België? Kijk dan op werkenbij.12gobiking.nl

Volg ons ook op social media.

   

Gerelateerde berichten

In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen! In 6 stappen zelf je achterderailleur afstellen!
Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB Mountainbike afmontage: Shimano groepen en versnellingen voor de MTB
1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten 1x11 en 1x12 versnellingsgroepen: Alles wat je moet weten
Welke binnenband past op mijn fiets? Welke binnenband past op mijn fiets?