a >Meer informatie< a
a >Meer informatie< a
Datum:
30 november 2019
Door:
Tim
Delen

Alles over Tubeless banden vervangen

De laatste jaren is de populariteit van Tubeless banden flink toegenomen in de wielerwereld. Dit is ook niet geheel onbegrijpelijk, aangezien het rijden met Tubeless banden een flink aantal voordelen met zich meebrengt. In dit blog geven wij uitleg over deze voordelen, maar bespreken wij ook de nadelen die hiermee gepaard gaan. Daarnaast besteden we aandacht aan het vervangen van een tubeless band en lichten wij populaire producten uit. 

Wat zijn Tubeless banden?

Wat betekent Tubeless eigenlijk? Wat zijn Tubeless banden? Wat zijn de voor- en nadelen van Tubeless rijden? Hoe moet ik Tubeless banden monteren?

Allemaal vragen die wij in dit blog voor je proberen te beantwoorden. Als eerst is het belangrijk om te weten wat Tubeless nou eigenlijk is. Een Tubeless bandensysteem is een systeem waarmee je zonder binnenband kunt rijden. Een Tubeless systeem bestaat namelijk uit een Tubeless-ready velg, een Tubeless buitenband en de bijbehorende vloeibare latex. Door deze onderdelen te combineren ontstaat een luchtdichte afsluiting tussen de velg en de buitenband, waardoor een binnenband overbodig wordt. Er is daarom ook geen wrijving tussen de binnen- en de buitenband, wat jou weer een voordeel geeft op gebied van snelheid. Ook kan je met een Tubeless band op een lagere bandenspanning rijden, waardoor je meer comfort tijdens de rit zult ervaren, terwijl je niks verliest aan weerstand. 

cube Pro one

Tubeless of niet?

Voordelen van Tubeless rijden

Het rijden met Tubeless banden levert een flink aantal voordelen op, waaronder dus het feit dat je voortaan je binneband thuis kunt laten. Dit levert niet alleen een gewichtsbesparing op, maar zorgt er ook nog eens voor dat er geen wrijving meer kan ontstaan tussen de binnen- en buitenband. Hierdoor heb je een lagere rolweerstand, kun je met een lagere bandenspanning rijden en heb je minder kans op een lekke band. Daarnaast zorgt de vloeibare latex ervoor dat kleine gaatjes, zelfs tijdens je rit, direct worden gedicht.

  • Minder kans op lek rijden
  • Minder rolweerstand
  • Meer comfort

Nadelen van tubeless

De bovengenoemde voordelen worden alleen bereikt wanneer je gebruik maakt van het gehele systeem, oftewel een combinatie van een Tubeless velg, een Tubeless buitenband én de bijbehorende vloeibare latex. Dit is dan ook direct een van de grootste nadelen, omdat hiet niet vanzelfsprekend is dat iedere wielset is uitgerust met Tubeless-ready velgen. Wanneer je huidige wielset niet geschikt is, dien je dus een nieuwe Tubeless-ready wielset  aan te schaffen. Een Tubeless wielset heeft als onderscheidende functie dat de wielset luchtdicht is, waardoor er dus geen lucht kan ontsnappen. Als je een Tubeless-ready wielset koopt moet je goed opletten of er een Tubeless velglint aanwezig is. Dit garandeert namelijk de luchtdichtheid van de wielset. Daarnaast zorgt de vloeibare latex er voor dat het lastiger is om een Tubeless band te monteren dan een traditionele binnen- en buitenband.

  • Niet iedere wielset is Tubeless-ready
  • Lastiger om te monteren

RCA 55 Elite Carbon Race Wielset

Supra RCA 55 Elite Carbon Race Wielset

<p>De Supra RCA 55 Elite is een absolute topper uit de race collectie van Supra wielen. Deze strakke full carbon wielen met een 55mm hoge velgrand stralen snelheid uit, maar zorgen ook voor geweldige rijeigenschappen.</p>

€ 949,00

€ 699,00
27% KORTING
Aeolus Comp 5 TLR Disc Wielen 2019

Bontrager Aeolus Comp 5 TLR Disc Wielen 2019

<p>De Bontrager Aeolus Comp 5 is gemaakt voor een aerodynamisch voordeel. De 50 mm hoge carbon velg geeft dit aerodynamisch voordeel en zorgt ervoor dat jouw fiets er nog sneller uit komt te zien.</p>

€ 399,99

Vanaf

Normale prijs: € 399,00

Vanaf € 319,00

21% KORTING
454 NSW Velgrem Wielset

Zipp 454 NSW Velgrem Wielset

<p>De Zipp 454 NSW is de ultieme wielset om je racefiets helemaal af te maken. Met deze carbon clincher ben je klaar om voorin mee te doen bij wedstrijden! De wielset heeft een uniek 'zaagblad' ontwerp met kleine 'deukjes' in de velgrand. Deze zijn aangebracht om de luchtstroom zo effici&euml;nt mogelijk te maken en het verlaagt de zijwaartse druk op de wielen. De Cognition naven zijn voorzien van magneten die zorgen voor vrijloop met minimale wrijving en een aangrijpmoment van slechts 10 graden.&nbsp;</p>

€ 1.800,00

Vanaf

Normale prijs: € 1.649,00

Vanaf € 1.399,00

23% KORTING
RP 2.0 Wielset

Syncros RP 2.0 Wielset

<p><span>De Disc RP 2.0 wielen van Syncros zijn erg betrouwbaar en onder veel Scott modellen te vinden. De wielset maakt gebruik van aluminium velgen die de ideale balans bieden in gewicht, aerodynamica en een goede wegligging. De wielen zijn voorzien van stevige stalen spaken en aluminium aluminium spaaknippels. Bij de wielset zit een Tubeless ready velglint en een ventiel.</span></p>

€ 200,00

€ 149,00
26% KORTING
Aeolus XXX 4 TLR Disc Racewielen 2019

Bontrager Aeolus XXX 4 TLR Disc Racewielen 2019

<p>De Bontrager Aeolus XXX 4 wielset is een van de meest lichte, stijve en aerodynamische wielsets op de markt. Voor deze wielset worden namelijk alleen de beste onderdelen gebruikt, waaronder eersteklas koolstofvezels en een naaf met DT-swiss binnenwerk.</p>

Vanaf

Normale prijs: € 1.099,00

Vanaf € 949,00

Kovee Comp TLR Boost 29'er MTB wielset

Bontrager Kovee Comp TLR Boost 29'er MTB wielset

<p>De Bontrager Kovee Comp TLR Boost 29'er MTB wielset is een goede upgrade voor iedereen met een mountainbike met 29" wielen. Deze wielset is lichtgewicht en is opgebouwd uit aluminium. Er is een buitenbreedte van de velg van 27mm en een binnenbreedte van 22,5mm. De velgen zijn Tubeless Ready waardoor jij snel kunt ombouwen naar een tubeless systeem. De voornaaf heeft een afmeting van 110x15mm en de achternaaf heeft een afmeting van 148x12mm. Deze wielset wordt geleverd inclusief XD driver. Een Shimano vrijloopnaaf moet apart besteld worden.&nbsp;</p>

€ 129,99

Vanaf € 109,99

Tubeless banden vervangen

Een tubeless band vervangen kan nog best een lastig klusje zijn. Wij  bespreken hier de belangrijkste stappen waardoor jij met meer vertrouwen je tubeless banden vervangt, of waarmee je je eerste tubeless banden monteert. 

Wat heb je nodig?

Om je tubeless band te vervangen of om een nieuwe te monteren heb je de volgende materialen nodig:

- Een tubeless wielset (Racefiets / Mountainbike)

- Velglint

- Tubeless ventiel

- Sealant 

- Tubeless banden (Racefiets / Mountainbike)

- Vloerpomp met drukmeter  (of een speciale Tubeless pomp)

Hoe monteer je een Tubeless band?

Als eerste is het belangrijk dat de velg van je wiel klaar is voor montage. Dat betekent dat de velg schoon moet zijn zodat je velglint hier goed op plakt. Op deze manier is er geen mogelijkheid voor lucht om te ontsnappen. Je monteert het velglint in de velg en zorgt ervoor dat de uiteindes van deze tape goed aansluiten. 

De tweede stap is om je tubeless ventiel te monteren. Je gaat in de velg op zoek naar het gat waar het ventiel hoort te komen. Draai het ventiel goed vast voordat je naar de volgende stap gaat. 

De derde stap is een zeer belangrijke. Hier mag je namelijk het monteren van een binnenband overslaan. Het is aan te raden om op de bandhielen in te smeren met een beetje montagevloeistof. zo schiet de band makkelijker de hielen in tijdens het oppompen. Je pakt de buitenband en monteert deze op de velg. Je mag hier de bandenlichters voor gebruiken, je hoeft ook niet bang te zijn dat je de binnenband beschadigt, want die is er niet. 

De vierde stap is het toevoegen van de sealant. Via het ventiel breng je de sealant in de band aan. De ventielkern haal je uit het ventiel om de sealant in te brengen. Zorg ervoor dat je de band rustig en beheerst roteert, zodat de sealant op elk plekje van de binnenkant van de band terecht komt. 

De vijfde en de laatste stap is het oppompen van de band. Als eerste is het belangrijk om met een paar slagen van de pomp de band in de velg te laten 'klikken'. Als je dat gedaan hebt plaats je de ventielkern weer terug en moet je de band nog even goed en stevig roteren, zodat de sealant zich goed kan verspreiden. Daarna kan je de band oppompen tot de benodigde bandenspanning. Een vloerpomp met compressiekamer zorgt ervoor dat je de complete druk in een zo kort mogelijke tijd kunt leveren. Dit is essentieel bij het monteren van tubeless banden. Zorg er dus voor dat je een compressiekamer hebt, waarmee je alle druk in één keer kunt toevoeren. 

Heb je geen vloerpomp met compressiekamer? Kom dan langs bij 12GO Biking. Maak online een afspraak zodat wij de band voor je op kunnen pompen. 

Populaire Tubeless banden

Schwalbe Pro One

Schwalbe heeft zich de afgelopen jaren intensief bezig gehouden met de ontwikkeling van Tubeless banden. Het resultaat mag er dan ook zeker zijn, want dankzij de kennis die zij de afgelopen jaren hebben opgedaan is een van de betere Tubeless banden op de markt verschenen: de Schwalbe Pro One. Deze lichtgewicht raceband heeft ondertussen al meerdere onafhankelijke tests gewonnen, mede dankzij het gebruik van een Tubeless Easy en MicroSkin constructie. 

Tubeless Easy

Om een luchtdichte afsluiting tussen de buitenband en de velg te garanderen is de velgrand van een Tubeless-ready velg iets hoger dan bij een traditionele velg. Dit zorgt ervoor dat het monteren van een Tubeless buitenband meestal wat stroever verloopt. Schwalbe heeft dit probleem voor de Pro One weten te minimaliseren door gebruik te maken van een Tubeless Easy constructie. Hierdoor is deze band soepeler en een stuk eenvoudiger op de velg te plaatsen dan zijn naaste concurrenten. 

MicroSkin

De MicroSkin constructie van de Pro One zorgt ervoor dat deze band nog sneller, betrouwbaarder en lichter is dan zijn voorgangers. Dankzij deze constructie is het namelijk gelukt om het gewicht te reduceren tot slechts ca. 235 gram en de band beter te beschermen tegen insnijdingen van de zijwand. De combinatie van deze lichte constructie met een relatief zachte rubbersoort geven de Pro One unieke rijeigenschappen. Zo is deze band niet alleen erg snel, maar biedt hij ook nog eens optimale grip en comfort.

Pro one

Continental Grand Prix 5000 tubeless

De al jaren populaire Continental Grand Prix band heeft ook een Tubeless variant. De 5000 serie heeft enkele wijzigingen gekregen waardoor je van de kwaliteit van de GP5000 kunt genieten, maar dan nóg even wat meer. De Tubeless variant heeft een lager aantal Threads Per Inch (180 / 330). Dankzij het Tubeless kunnen rijden heb je ook niet meer een enorm hoog aantal TPI nodig. 

De Tubeless variant van de GP5000 is een zeer soepele band, waar je veel grip mee hebt zonder de rolweerstand in de rode cijfers te werken. De band staat bekend om zijn geweldige rijprestaties, hoge mate van comfort en een veilig gevoel op de fiets. Met de reguliere variant van de GP5000 is het al moeilijk om lek te rijden, laat staan met de Tubeless variant. Ook heeft Continental een extra laagje toegevoegd waardoor de band beter in de wielen zal schieten. De Continental Grand Prix 5000 Tubeless band is dé combinatie van lekbestendigheid en een lage rolweerstand. Wat wil je nog meer? 

Tubeless band met binnenband

Als je een Tubeless band aanschaft is het geen vereiste om zonder binnenband te rijden. Je kunt uiteraard ook gewoon met een binnenband rijden als je dat zou willen. Op het moment dat jij Tubeless rijdt en je bent net zo lekker bezig met je wekelijkse toertocht is niets zo vervelend als het niet meer verder kunnen rijden. De kans op lekrijden is met een Tubeless band dan wel héél klein, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan dan ook zomaar gebeuren dat je niet meer verder kunt rijden omdat de sealant het gat niet gedicht krijgt. Op zo'n moment is het handig om een extra binnenband mee te hebben. Dan heb je dus een Tubeless band met binnenband. De sealant verliest zijn werking en je moet het tubeless ventiel demonteren, maar je kan wel je rit afmaken of direct naar huis fietsen. Een tubeless band met een binnenband zorgt ervoor dat jij ten alle tijden goed beschermd bent en dat je zoveel mogelijk kunt genieten van het prachtige voorwerp met de naam: fiets. 

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: info@12gobiking.nl  / Bel: 0182-621850 

Volg ons ook op social media.
Facebook: @12gobikingbv / Instagram: @12go_biking / Strava: @12GO Biking

Meer Lezen ?