Onze winkel is open

Menu

Met een E-bike testcenter, professionele werkplaats en een voorraad van ruim 8000 fietsen ben jij bij 12GO Biking aan het juiste adres voor een flinke dosis fietsplezier!

Alles wat je moet weten over Shimano Di2 versnellingen

Datum:
31 maart 2021
Door:
Niels

Het maakt tegenwoordig niet meer uit wat je doelen zijn, of je nu op de weg, gravel of MTB route rijdt, elektronisch schakelen maakt het allemaal makkelijker. Elektronisch schakelen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het duurdere segment racefietsen en mountainbikes. Met elektronisch schakelen schakel jij veel preciezer en ben je verzekerd van zeer soepele en snelle schakelprestaties. De onderdelen hebben een lange levensduur en zijn van topkwaliteit. Of je nu je fiets wilt upgraden naar een Shimano Di2 systeem of dat je simpelweg een onderdeel van het elektronisch systeem moet vervangen, leer hier alles over de Shimano DI2.

Alle DI2 groepen zijn een upgrade van een bestaande mechanische schakelgroep. In plaats van de aandrijflijn mechanisch aan te sturen kenmerken deze groepen zich door hun digitale intelligentie. Di2 staat voor “Digital Integrated Intelligence” en zorgt voor ongeëvenaarde precisie en een super eenvoudige afstelling. DI2 heeft andere shifters een elektronische voor- en achter derailleur en een batterij. Het crankstel, de remmen, ketting en cassette zijn exact hetzelfde als die van de mechanische groep.

Fiets als de profs met Shimano Di2!

Wist je dat via het aandrijfsysteem veel van jou power verloren kan gaan, al die uren training niet effectief benutten, zonde! Dit is precies de reden waarom Shimano zo veel tijd besteedt aan het perfectioneren van de aandrijfsystemen. Di2 zorgt ervoor dat je altijd direct en zeker schakelt. Ook onder de zwaarste omstandigheden schakel je nauwkeurig, zelfs tijdens een zware beklimming of op kasseien kun je gewoon vlot schakelen. Met Di2 zorg je ervoor dat je niet voor niets getraind heb en dat is ook de reden dat profs voor DI2 kiezen.

Vele toppers haalde al de mooiste overwinningen, de Tour de France, Vlaanderens mooiste, Milaan San Remo en ook de Gold Race. Teams als Jumbo-Visma en bekende iconen zoals Mathieu van der Poel en Marianne Vos vertrouwen al jaren op de kwaliteit van DI2. Ook in de cross maken zij gebruik van het elektronische schakelen, omdat het probleemloos presteert in regen, klei en stof. 

Bekijk direct: Racefietsen met Ultegra DI2 /  Racefietsen met Dura-ace DI2.

Slimme shifters van Shimano Di2

Schakelen was nog nooit zo eenvoudig, een simpele druk op de knop die geen enkele kracht vergt. Bovendien wordt het schakelen nooit verstoord door vervuilde of uitgerekte kabels omdat het schakelsignaal elektronisch wordt doorgegeven. Elektrische kabels hoeven daarom ook niet te worden vervangen zoals mechanische kabels omdat ze niet slijten.

De bediening van de Di2 Dual Control shifters werkt qua principe hetzelfde als bij de mechanische shifters, alleen in plaats van de hendel volledig opzij te drukken, is het nu een kwestie één tik tegen de hendel. Je hoeft dus nauwelijks te wennen aan Di2. Mocht  je nu behoefte hebben om bijvoorbeeld ook in een sprint extra snel te schakelen kun je ook nog kiezen voor optionele extra shifterknopjes dat maakt schakelen mogelijk op alle plekken van je stuur.

Shimano Di2 derailleurs

Het grootste verschil van Di2 ten opzicht van mechanisch merk je in het schakelen met de voorderailleur. Zelfs onder zware belasting, zoals een beklimming van een col, wordt de derailleur moeiteloos en soepel geschakeld door een simpele druk op de knop. De derailleur heeft een automatische trimfunctie, de stand van de voorderailleur wordt automatisch versteld in reactie op het schakelen v

an de achter derailleur, het aanlopen van een ketting is daarmee verleden tijd.

De achter derailleur maakt opmerkelijk snel en soepel schakelen mogelijk. De elektronica is schokbestendig en goed beschermd bij bijvoorbeeld valpartijen. Wil je meer kransjes in één keer schakelen, dan is dat ook mogelijk. Meer weten over deze bescherming en sneller schakelen lees je deze blog snel verder!

Super snel schakelen met Shimano Di2

Di2 maakt niet alleen een eind aan wrijving en geratel, het is ook vele malen sneller. Schakelen tijdens het sprinten is geen enkel probleem meer, doordat de achter derailleur zo ingesteld is dat je snel kunt schakelen terwijl je jouw volle kracht benut.

Je hoeft niet meer stapje voor stapje te schakelen. Di2 is programmeerbaar zodat je in één keer door verschillende versnellingen kunt schakelen door de schakelknop ingedrukt te houden. Ideaal dus als je snel en veel moet schakelen, bijvoorbeeld als de route je plots een steile klim voorschotelt of als je in de polder de wind in de rug krijgt.

Kies zelf welke style Shimano Di2 bij jou past

Bij de DI2 systemen heb je zelf de mogelijkheid om te kiezen hoeveel het systeem jou helpt met nadenken over het kiezen van de juiste vertanding. Hiervoor zijn drie verschillende modus, deze zijn in te stellen door 1 of meerdere keren op de junction box van het DI2 systeem te klikken, deze is tegenwoordig ook vaak weg gewerkt als stuurdop.

Met een dubbele klik op de knop van de junction box kun je schakelen tussen de verschillende menu’s. Een continue brandend rood lampje geeft de Manual Shift modus aan. Een tweemaal knipperend rood lampje geeft modus 1 aan (bijv. volledig gesynchroniseerde schakelmodus). Een driemaal knipperend rood lampje geeft modus 2 aan (bijv. semi-gesynchroniseerde schakelmodus).

Manual shift: is normaal schakelen, de onderste 2 tandjes zullen geblokkeerd zijn wanneer je met het binnenblad rijdt, zo wordt slijtage en een onnodig scheve ketting voorkomen.  

Full SHIMANO Synchronized Shifting: Gesynchroniseerd schakelen is ontwikkeld als toevoeging en niet als vervanging van handmatig schakelen. In deze modus zal de voorderailleur reageren op basis van wat er gebeurd als je de achter derailleur schakelt. Je hebt in dit geval alleen je rechter shifter nodig. Wanneer je namelijk niet zwaarder kan schakelen en je rijdt op het kleine blad, zal DI2 automatisch kiezen voor het grote blad en achter een aantal tandjes terug schakelen. Op deze manier blijft de ketting ook altijd mooi gecentreerd.

Semi SHIMANOSynchronized Shift mode: in deze modus zal de achter derailleur reageren op basis van verandering bij het voorblad. Schakel je naar het kleine blad, zoekt de achter derailleur automatisch de versnelling achter die het meest in de buurt komt.   

Shimano Di2 batterij

Di2 maakt gebruik van een compacte en krachtige Li-Ion accu met een lange levensduur. De hoge mate van betrouwbaarheid en de lange levensduur zijn inmiddels bewezen. De batterij kan onzichtbaar weggewerkt worden bijvoorbeeld in de zadelpen. Bij het stuur vaak onder de stuurpen of in de stuurdop zit de junction-box. Met deze juntion-Box kon je dus al zien in welke modus jou DI2 staat, ook zit hier de accu-indicator die aangeeft hoe vol de batterij is. In dit Boxje vindt je dan ook direct het oplaadpunt. Dankzij de controlelampjes hoef je niet bang te zijn dat je tijdens het fietsen zonder stroom komt te staan. Een volle accu gaat ruim 1.600 kilometer mee voordat je hem weer moet opladen, afhankelijk van hoe vaak je schakelt kan dit zelfs aanzienlijk oplopen. De voorderailleur vraagt het meeste energie, echter gebruik je deze ook minder vaak, wanneer de batterij echt leeg begint te raken, zal dan ook eerst deze functie vervallen. Reken er op dat je dan nog zo’n 200 km kunt rijden en enkel achter kunt schakelen.  

Veiligheid en duurzaamheid dankzij Shimano Di2

Extra duurzaam

We hebben het al een paar keer gezegd dat DI2 een slim systeem is wat zichzelf bijstelt. Dit zorgt voor minder wrijving en betere krachtsoverbrenging maar ook voor aanmerkelijk minder slijtage. Het systeem bepaalt tijdens het schakelen namelijk automatisch de kettingpositie en brengt de voorderailleur in de optimale positie. Geen geratel en langer plezier, win win!

Altijd handen aan het stuur

Doordat er meer een klein klikje nodig is kun jij je beter focussen op het fietsen, je zult meer controle houden over je fiets. Ook de ergonomie van de shifter zorgen voor een nog makkelijkere bediening van het systeem. Zoals ook al eerder vermeld is het zelfs mogelijk extra schakelknopjes toe te voegen.

Mocht je ook nog Shimano D-FLY toevoegen, kun je ook de knopjes boven op je shifter die verstopt zitten  onder je remgreeprubber gebruiken. Op deze manier klik je met de handen aan het stuur eenvoudig door je fietscomputer. De D-FLY geeft inzicht in de rijprestaties en de staat van fietsonderdelen via een draadloze verbinding met compatibele fietscomputers.

Crash bescherming

We hopen natuurlijk dat je dit helemaal niet hoeft te weten, want een valpartij is altijd vervelend. Maar het DI2 systeem probeert zichzelf toch te beschermen zo goed als het gaat. Het hele systeem is ontwikkeld met Shimano's reputatie van duurzaamheid als uitgangspunt. In het ergste geval van een eventuele valpartij beweegt de automatische crash-bescherming de kooi helemaal naar binnen. Als dat niet intelligent schakelen is, weten wij het ook niet meer.

Meer weten? 

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen? Stel ze gerust!
Mail: [email protected]  / Bel: 0182-621850  

Volg ons op social media!

   

Meer Lezen ?