2 juli: Dé 12GO Biking toertocht ›

Toggle Nav
Winkelwagen
Sportdranken | Ja

Sportdranken | Ja

Sportdrank helpt je om koolhydraten en vocht die je bent verloren tijdens je inspanning aan te vullen. Ook zorgt fiets sportdrank voor herstel en opbouw van de spieren en kan sportdrank helpen om vermoeidheid te voorkomen. De dranken zijn heel makkelijk in gebruik: vooraf doe je een schepje poeder of een tablet in je bidon en je bent voorzien van de noodzakelijke voedingsstoffen tijdens, voor of na het fietsen. 

Bekijk direct: Born / Sis  of Isotoon / hypertoon

Filters
Tonen als Foto-tabel Lijst

1 product

Vanaf 3,99 5,49
per pagina

Sportdranken

Gebruik van sportdrank

Tijdens het fietsen verlies je veel vocht door transpiratie. Omdat vocht belangrijk is voor het transport van voedingsstoffen en afvalstoffen door het lichaam, is het van belang om genoeg vocht tot je te blijven nemen. Met een sportdrank sla je 2 vliegen in 1 klap. Sportdranken zorgen er namelijk voor dat vocht beter opgenomen wordt, maar ook direct voor een aanvulling van je energievoorraden. Sportdrank gebruik je voor, tijdens en na het fietsen. Voor het fietsen is het verstandig om sportdrank te nemen met magnesium. Dit om krampen te voorkomen in de armen en de benen. Tijdens het fietsen om je vocht aan te vullen en energie te krijgen. Na het fietsen om vocht aan te vullen en je spieren te herstellen.

Welke vorm sportdrank (poeder of tablet)

Sportdrank heb je in 2 verschillende vormen, namelijk poedervorm of in een tabletvorm. Sportdrank in poedervorm is te verkrijgen in potten. Vervolgens doe je een paar scoopjes in je bidon met water om de sportdrank toe te voegen. Zo mengt de poeder met het water, waardoor je sportdrank krijgt. Ideaal.

Sportdrank in een tablet is ook erg makkelijk. Je gooit een tablet in het water en zo ontstaat je sportdrank. Het voordeel van een tablet is dat je precies weet wat de hoeveelheid is. Bij poedervorm zal je niet elke keer dezelfde hoeveelheid hebben, aangezien je zelf een scoopje er in gooit.  

Types sportdrank

Hypotone sportdrank: Hypotoon geeft aan dat de concentratie van de deeltjes in de sportdrank lager is dan die van het lichaamsvocht, je krijgt dus minder koolhydraten binnen per bidon die je leeg drinkt. hypotone sportdranken zijn ideaal om de dorst te lessen tijdens een trainingssessie. Concreet: wordt sneller opgenomen dan water, houdt mineralen op peil. Ideaal voor tijdens trainingen en/of wedstrijden.

Isotone sportdrank: Isotoon geeft aan dat de concentratie van voedingsstoffen in de sportdrank gelijk is aan die van het lichaamsvocht. Dit betekent dat deze koolhydraten makkelijk en snel in het lichaam worden opgenomen. Concreet: wordt sneller opgenomen dan water. Ideaal voor tijdens trainingen en/of wedstrijden.

Hypertone sportdrank: Hypertoon geeft aan dat de concentratie van de deeltjes in de sportdrank hoger is dan die in het lichaamsvocht. Je krijgt dus meer koolhydraten binnen per bidon die je leeg drinkt. hypertone sportdranken zijn zeer geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen. Dit neem je het beste na je training om je energievoorraden te herstellen. Bekende sportdranken als AA en Aquarius zijn ook hypertoon. Concreet: wordt minder snel opgenomen, geeft energie. Ideaal voor na een training of wedstrijd. 

Lees verder...

Klantenservice banner

Telefoon icon 0182-621850


12GO Biking steunt Bikes4Africa

Bikes4Africa steunt fietsgerelateerde projecten in Afrika. Doneer je oude fiets en steun het goede doel.
Lees meer over Bikes4Africa.

loader
Filteren
Huidige filters
  1. Met cafeïne Ja
Selectie verfijnen
Categorie
Gebruik voeding
  1. Voor het sporten 1 product
  2. Tijdens het sporten 1 product
Met cafeïne
  1. Ja 1 product
  2. Nee 20 producten

Gebruik voeding

Voor het sporten heb je vooral een goede basis nodig. Een gelletje van tevoren kan helpen. Neem dan een gelletje met isomatulose; dit heeft als voordeel dat de glucose in het bloed veel minder snel stijgt dan bij andere suikers, zodat je geen piek in je bloedsuikerspiegel krijgt.

Tijdens het sporten kies je voor isotone of hypotone sportvoeding. Een gelletje of reepje is makkelijk mee te nemen. Ook kan je een schepje poeder in je bidon doen.

Na het sporten vraagt je lichaam om herstelvoeding. Hiervoor kan je hypertone sportdrank gebruiken, omdat daarin meer koolhydraten zitten dan in je eigen lichaamsvocht. Een herstelreep of hersteldrank is soms nóg beter, omdat de koolhydraten in die producten aangevuld worden met eiwitten, essentieel voor de opbouw en het herstel van je spieren.

Met cafeïne

Cafeïne zorgt voor extra scherpte in de prestaties. Daarom wordt er in de finale van koersen vaak gebruik gemaakt van reepjes en gels met toegevoegde cafeïne. Denk er hierbij wel aan dat je het op tijd inneemt, omdat de waarden na 30 tot 60 minuten na inname ideaal zijn. Wees wel voorzichtig met het gebruik van cafeïne, overmatig gebruik kan leiden tot ongewenste effecten op lichaam en geest.